November 2009

Draftfcb:s ”Hjälten” för Radiotjänst tog hem segern i en jämn och hård webbomgång. DDB:s omtalade ”Rolighetsteorin” för Volkswagen kom in som god två, tätt följd av F&B:s gratisresor till Thailand med Ving.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (6) CP+B Europe 114
2 (2) DDB Stockholm 91
3 (1) Forsman & Bodenf. 80
4 (3) Farfar 61
5 (4) Åkestam Holst 45
6 (11) Lo we Brindfors 44
7 (–) Acne Advertising 30
8 (7) Garbergs 27
9 (–) Draftfcb 20
9 (–) IKEA Communication 20
9 (22) Saatchi & Saatchi 20
12 (–) Ottoboni Group 19
12 (19) Storåkers McCann 19
14 (8) King 18
15 (–) Prime PR 15
16 (39) Jung von Matt 13
17 (–) Daytona 6
17 (44) Pool 6
17 (–) WatersWidgren\TBWA 6
20 (19) Goss 5

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 97
2 (5) Thomson Inter. Media 57
3 (3) From Sthlm with Love 42
4 (4) Perfect Fools 41
5 (2) B-Reel 35
6 (25) Kokokaka 33
7 (–) Birth 30
8 (-) Pong 25
9 (37) CP+B Europe 23
10 (–) It’s Showtime 22
11 (–) Callboy 20
11 (–) Flickorna Larsson 20
11 (13) North Kingdom 20
11 (–) Obtingo 20
11 (18) Speed of Sound 20
11 (18) Sto.pp 20
11 (–) Tribal DDB 20
18 (5) Ilianced 19
19 (-) Phosworks Digital 18
20 (-) River Cresco 14

1 Hjälten

Kund: Radiotjänsten Byrå: Draftfcb

I en jämn omgång med flera starka bidrag stod slutligen Draftfcb med Radiotjänst som segrare. Bidraget hyllades av juryn för hög finish på produktionen och filmens tillspetsade dramaturgi.
– Briefen var att snäva in oss mot mindre målgrupper, en av dessa var singlar i storstaden, och som befinner sig mycket på nätet, säger Jesper Eronn copy på Draftfcb.
– Tidigare har vi försökt att nå målgruppen med utomhusenheter, men det har fungerat sådär. Det är svårare att återge känslor och engagemang i print än i rörligt medium.

Utgångspunkten var åter­igen att göra något som engagerar. Egentligen var dock det hela tänkt som utskick, stöttat i rörligt medium.
– Nu slog vi ihop de båda delarna, med en avslutsfunktion direkt på webben. För att nå ut skickade vi information om webbplatsen via mejl och Facebook under en halv förmiddag till utvalda männi­skor, samt inflytelserika bloggare, sedan kunde vi luta oss tillbaka och se det hela explodera.

På kampanjsajten kan man ladda upp en bild på sig själv eller någon man känner. Efter det renderas den uppladdade bilden in i filmen, och en personlig tackfilm görs, där du eller din vän spelar huvudrollen.

Sajten har på knappt två veckor fått över två miljoner besökare och över 600 000 bilder har laddats upp på sidan.

Varför tror du att denna kampanj blivit så framgångsrik?
– Vi arbetade utifrån tanken: maximal belöning för minimal mängd knapptryckningar. Det räcker inte bara att ladda upp en bild eller bara ha en interaktiv funktion, det måste vara så pass häftigt att det inte går att låta bli att skicka vidare.

Produktionen ser oerhört påkostad ut, är den lika dyr som den ser ut?
– Både ja och nej. Den är påkostad på så sätt att vi har satsat mycket på efterarbete och visuell teknik som man inte har testat tidigare. Men tittar man på vad vi har lagt ut totalt har inte detta varit dyrare att producera än de gamla ”snigel på ögat”-filmerna, säger Jesper Eronn.

Fakta

Uppdragsgivare: Per Leander
Arbetsgrupp: Andreas Englund ad, Jesper Eronn copy, Anders Dalenius cd, Per Hellberg projektledare, Marina Floresjö produktionsledare
Produktionsbolag: Callboy och Sto.pp


2 Rolighetsteorin

Kund: Volkswagen Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm tog andraplatsen i Månadens webb med den i dag välkända ”Rolighetsteorin” för Volkswagen. Före­taget ville lyfta fram sin Blue Motion-teknologi som numera flera av tillverkarens miljöbilsmodeller har. Genom att pröva tesen om folk blir mer benägna att köpa en miljöbil om den är roligare att köra än en ”vanlig” bil skulle man se om man var inne på rätt bana i miljöbilstänket.
– Det var då vi kom på rolighetsteorin som bygger på att testa om folk förändrar vardagliga invanda mönster och väljer något nytt bara för att det är roligare. Kunde vi bevisa att så var fallet, skulle det även visa på att VW är inne på rätt spår, säger Simon Mogren, web director på DDB Stockholm.

De tre filmerna som kampanjen kretsar kring blev snabbt några av världens mest virala filmer genom tiderna. Projektet som hade en begränsad, relativt liten budget tog sex månader att genomföra från början till slut.
– Det var en oerhört rolig tid, och lite annorlunda att arbeta med ett bilmärke där inte själva bilen står i centrum, säger Simon Mogren.

Fakta

Arbetsgrupp: Lars Axelsson projektledare, Martin Larsson digital projektledare, Pontus Kindblad och Daniel Alinder web producer, Andreas Dahlqvist cd, Simon Mogren web director, Simon Higby ad, Martin Lundgren copy Karl-Johan Vogelius web designer
Produktionsbolag: Tribal DDB och Birth


3 Res gratis

Kund: Ving Sverige Byrå: Forsman & Bodenfors

F&B kniper bronset med Vings årliga Thailandskampanj.
– I år ville vi bryta av helt på nätet och göra något roligt och annorlunda, säger Sophia Lindholm, web director.

Webbkampanjen bygger på att man kan resa gratis till Thailand genom att välja ett av de cirka 60 filmklipp som finns på webbplatsen inspelade på olika platser i Thailand, spela in sin röst, och sedan sprida filmen som mms, mejl eller som klipp på Facebook till vänner och bekanta.
– Eftersom man bara spelar in sin röst tror vi att man lurar mottagaren bättre än om vi även hade adderat ljud. Det är lättare att lura någon med ljud än med bild. Har man dessutom en lite dålig mikrofon höjer det bara upplevelsen och känslan av att det är äkta, säger Sophia Lindholm.

Vad var svårast med kampanjen?
– Det var lite knepigt med tekniken, med allt som ska synka. Och det har tagit en stund att få allt att stämma, men nu känns det väldigt bra.

Fakta

Uppdragsgivare: Claes Pellvik och Lisa Rönnberg
Arbetsgrupp: Karin Jacobsson ad, Jonas Enghage copy, Greger Andersson projektledare, Erica Berghagen och Lotta Dawidsson produktionsledare, Jerry Wass och Karin Nolmark formgivare, Sophia Lindholm och Lars Jansson web director, Tobias Nordström planner
Produktionsbolag: Thomson Interactive och Plusforsix

Se alla bidrag här


Folkets röst

Radiotjänst 49%

Volkswagen 36%

Ving 15%

Med nästan hälften av rösterna blev Radiotjänsts hjältar solklara vinnare. Volkswagens rolighets­teori kom på andra plats och Ving på tredje plats. 919 personer röstade.


Bästa banner

1. Upplev mer film
Kund: Bredbandsbolaget
Byrå: Acne Advertising
Prod.bolag: Acne Digital

2. Smöra för en vän
Kund: Valio
Byrå: Abby Norm
Prod.bolag: Osynlig

3. Bredband XXL
Kund: Conhem
Byrå: King
Prod.bolag: From Sthlm with love



Lista

1. Hjälten, Radiotjänst Draftfcb, Callboy/Stopp
2. Rolighetsteorin!, Volkswagen DDB Stockholm, Tribal DDB/Birth
3. Res gratis, Ving Sverige F&B, Thomson Interactive/Plusforsix
4. YouTube hits by Judit & Judit, Comhem King, Traktor
5. Nya IKEA, Malmö IKEA Forsman & Bodenfors
6. Magiska julkort, Posten CP+B Europe
7. Upplev mer film, Bredbandsbolaget Acne Advertising, Acne Digital
8. Årets jobbigaste test, Tele2 Forsman & Bodenfors, OTW/Thomson/X-com/Qbrick
9. Jag jobbar härifrån i dag, Telenor Garbergs, Public Class
9. How hetero, Stockholm Pride Åkestam Holst, River Cresco