November 2011

Ledarnas lekfulla CV-kampanj gillades mest av juryn i novemberomgången av Månadens Webb. Men även Amnestys ”befriande” kampanj och SAS hånfulla app föll juryn i smaken och tog sig upp på pallen.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

1 Världens bästa CVKund: Ledarna Byrå: Gyro och BritnyLedarnas lekfulla CV-kampanj gillades mest av ju ryn i novemberomgången av Månadens Webb.
Men även Amnestys ”befriande” kampanj och SAS hånfulla app föll juryn i smaken och tog sig upp på pallen.

Med insikten att det bor en narcissist i oss alla, och kanske särskilt hos ledartyper tog Gyro med webbyrån Britny fram kam panjen ”Världens bäst cv” för yrkesorganisationen Ledarna.
Med utgångspunkt i ens personliga cv tog man sedan fram en tjänst som förvandlar det personliga cv:t till en fullfjädrad karriärsfilm.

Smart och roligt tyckte juryn, som röstade fram kampanjen som bäst denna omg ång.
– Vår idé var att låta folk på ett lekfullt sätt reflektera över sin karriär och sitt cv genom att erbjuda alla att göra en skräddarsydd film om sin karriär. Till vår hjälp tog vi människors lust att se och höra om sig själva, vilket också är ett värde i sig själv, att man blir varse om hur man är som yrkesverksam person, säger Mats Wallin, ad på Gyro.

Rent tekniskt sett fungerade sajten så att informationen till ens personliga film hämtas i realtid från LinkedIn, Google och Flickr. All information omvandlas till bilder, musik, ljud, rörlig film och en speaker som berättar ens livs historia. Filmen skapas dynamiskt och speglar ditt liv från första utbildningen till dagens jobb.

Efter kampanjens fösta dag hade sajten 13 211 besökare och 3000 gjorda filmer. Fram till idag har sajten haft 84 899 unika besökare och den har spridit sig till 98 länder. Medlemsantalet hos ledarna har också ökat från 82 000 till 87 000 medlemmar.
– Det var väldigt kul med sådan respons, och illustrerar också kraften i objektet.

Rent tekniskt, hur svårt var det att få allt att klafa?
– Alla har jobbat häcken av sig, men vi såg tidigt potentialen i projektet också, vilket gjorde det värt jobbet.

Till kampanjsiten
FaktaArbetsgrupp Gyro: Projektledare: Christina Gillberg, Art Director: Mats Wallin, Copywriter: Mats Gardmo, Daniel Holmgren, Planner: Robert Dysell, Produktionsledare: Henrik Nordgren, Reseach: Olga Wirén, Robert Gyulavari, Art Designer: Tomas Kindberg, Louise Holpp, Digital projektledare: Emanuel Lantz, Digital produktionsledare: Stefan Wallin, Utvecklare: Jonas Hanström.
Arbetsgrupp Britny: Projektledare: Viktor Bolin, Flash: Bobby Pettersson, Produktionsledare: Jesper Andersson, Backend: Albin Larsson, Digital designer: Emir Biscevic, PR: Eric Gollne, Ljud och musik: Michael Vyöni (Reaktor STHLM), Interns: Roope Nevander, Andrea Eriksson, Mobile/CSS: Jonas Rogert, Jonas Eriksson, Per Laxvik


2 Lås uppKund: Amnesty, Byrå: Garbergs”Slide to unlock.” ”Lås upp”. Vi gör det flera gånger om dagen, men utan att tänka på det. Det handlar om låsfunktionen i Iphones och Ipad.
Några som dock reflekterade över funktionen och orden ”lås upp” vad Garbergs med Amnesty som kretsade sin kampanj kring lås-upp funktionen.

Juryn gillade annonsen som trots, eller tack vare, sin enkelhet lyckades sticka ut och verkligen anpassa budskap efter medie.

Kampanjen lanserades för att uppmärksamma Amnestys nätverk av SMS-aktiviteter. Den spreds initialt via Amnesty-konvent, digitala forum och Ipad annonser men även i traditionell print.
Bilderna i annonserna föreställer fängslade personer.
När man låser upp sin telefon eller Ipad låser man samtidigt upp cellen eller kedjan som håller personen fången.

Förutom annonser bestod kampanjdelarna också av en skärmbakgrund som man gratis kunde ladda ned.

Kampanjen fick direkt ett stort genomslag i medier och bloggar och kommer nu också lanseras globalt.

Till kampanjen
FaktaArbetsgrupp: ad Sebastian Smedberg, digital director Magnus Hällsten, digital producent Niklas Bergström, projektledare Anna Frick, produktionsledare Malin Boustedt, formgivare Jacob Frisk, copy Per Forssberg, foto Peter Alendahl, Adamsky, Prod mobilsite Mobiento, Motion Graphic Designer Adam Stjärnljus


3 The TimekillerKund: SAS Byrå: SWESnurra en hamster, blås en propeller, håll ett tankemoln, eller följ fotsteg. Det var fyra tidsfördrivande spel i Sas app ”The TimeKiller”, signerad SWE.
– Två år i rad hade SAS utsetts till Europas punktligaste flygbolag och också världens punktligaste bolag under juli och augusti, något som SAS ville lyfta fram på ett lite annorlunda sätt, säger Kenneth Larsen, interaktiv ad på SWE.
– Speciellt på den finska marknaden är kännedomen kring SAS punktlighet låg, därför ville man ha en kort kampanj för att öka kännedomen. Man ville också göra något som var ganska uppseendeväckande och som fick folk att prata kring SAS.

Resultatet blev en app med fyra tidsfördrivande spel, riktad mot de som inte reser med SAS och behöver slå ihjäl lite tid.
– Vi tänkte att det kunde bli en vinkling att skapa fyra enkla meningslösa spel, för att understryka tristessen.

Resultat blev över förväntat.
– Vi trodde egentligen inte folk skulle spela, men det gjorde dem. Exempelvis var det en som snurrade 15 000 varv med hamstern, och en annan som gick två kilometer på fingrarna.
– Hur det gick att pitcha in idén? Det gick ganska smidigt, och allt gick också fort, vi skapade allt på en månad. Det blev en charmig pik till konkurrenterna, information som underhållning, avslutar Kenneth Larsen.

Till kampanjsiten
FaktaArbetsgrupp SWE: interactive director Simon Stefansson, interactive ad Kenneth Larsen, cd Johan Skogh, produktionsledare Åsa Ehlin Arbetsgrupp The Mobile life: (utveckling) projektledare Christopher Magnani, utvecklare Fredrik Gadnell och Kenneth Andersson


Inget ont om sök men länge leve kvalitetTobias CarlsonNytt år och byråerna tittar på powerpoints och pratar framtid. Så eftersom jag missade webbmötet tänkte jag ta upp något roligare. Powerpointdiagram.
Och vilka diagram plockar marknadsföraren fram 2012? Naturligtvis tillväxt i olika mediaslag. Och från att ha pratat om digitalt pratar vi numera om digitala mediaslag – webb-tv, appar och så vidare. Vi kan nu få en mer nyanserad bild av vad som växer och till vilka syften olika mediaslag är bäst. För att vara bra på digitalt, vad innebär det? Att man kan twitter? bygger e-handelslösningar eller köper sökord?
 När en av dessa framtids-slides visades hos oss illustrerades en förändring i mediainvesteringar som glädjer mig; För första gången växer displayannonsering mer än sökordsannonsering. Varför är det så bra? Jo, äntligen har vi ett media som växer där kvalitet är framgångsfaktorn. Till skillnad från sök, där slaget står i att köpa rätt söktermer till rätt pris, handlar display om: Kvalitet i budskap, positionering och hantverk.
 Och att display växer är ett tecken på att kvalitén i mediet är på en nivå som motiverar marknadsförare att investera. Och då sällar sig mediet till sånt man måste kunna om man ska vara bra på digitalt.
 För det handlar om kvalitetsmedierna, t ex viralfilmerna, mobilt, kampanjsajterna, iPad-annonseringen och – display. Hoppas 2012 blir ett kvalitetsår och att det visar sig framöver i Månadens Webb.

Tobias Carlson är creative director på CP+B Europe

Lista

1 Ledarna
2 Amnesty
3 The time killer (sas)
4 Boråsstad
5 Försäkringskassan
6 Disney channel
7 SEB
8 Kraft foods
9 Unilever
9 Samsung