November 2012

Det tog mindre än ett dygn innan Friends antimobbningskampanj stoppades av Facebook. Ändå hyllas den av juryn som vinnare i årets sista Månadens digitalt. Här ser du varför.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Mobbningssimulatorn
Kund: Friends Byrå: Lowe BrindforsRunt tio timmar tog det. Sedan var Lowe Brindfors applikation "Mobbningssimulatorn" för Friends stoppad av Facebook. Ändå vinner den årets sista omgång av Månadens digitalt. Hur hänger det ihop? Jo, juryn menar att den trots motgången uppnådde ett viktigt syfte: nämligen att Friends fick till stånd en diskussion med Facebook om hur nätmobbning kan bekämpas.

– Ur ett produktionsperspektiv var det givetvis tråkigt att kampanjen stoppades. Men debatten efter blev minst lika intressant. Mötet mellan Friends och Facebook är ett kvitto på att något positivt har hänt, säger Markus Björk, digital producent på Lowe Brindfors.

Då "Mobbningssimulatorn" använder Facebooks gränssnitt och låter användaren känna på hur det är att bli mobbad, tog byrån tidigt kontakt med företaget. Trots att de fick ett skriftligt godkännande blev kampanjen ändå stoppad centralt. Den ansågs bryta mot reglerna.

– Facebook var en självklar plattform för kampanjen. Vi stämde av med dem vad vi ville göra och hade en tät dialog. Det ligger mycket arbete bakom med tekniken. Framför allt hur den fungerar och hur informationen om människor används, säger Markus Björk.
Under de timmar som kampanjen faktiskt gick live blev den ändå vida spridd och diskuterad. Användarna fick uppleva hur vänner postade fiktiva negativa kommentarer på bilder och väggen. Filmer skickades där en bild av dig eldades upp. Med mera. Reaktionerna var övervägande positiva, och en nyckel till framgången tror Markus Björk är enkelheten:

– Den var perfekt skuren för att folk skulle känna hur det är i verkligen. Budskapet var väldigt lätt att ta till sig.

Så tyckte juryn Linda Arvidsson, Ottoboni:
Det här är en av de bästa och viktigaste kampanjerna vi sett i år. Önskar att fler hade fått uppleva den innan Facebook drog i nödbromsen.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:

Vi har sett det förut. En kampanj som är smart och kvick och hyllas unisont av branschen, men som stängs ner av Facebook efter bara några timmar. Detta bidrag blir ändå omgångens självklara vinnare då man trots allt lyckats få till en beteendeförändring i det att Friends och Facebook nu samarbetar för att motverka mobbningen i sociala medier.

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:

Visst är det så att reklam (är det reklam, eller kommunikation, eller socialt? Kanske dags för ett nytt buzz word?) som går just lite lagom över gränsen ofta är väldigt bra? Lagom läskigt och väldigt, väldigt tydligt.

Cecilia Bernard, B-Reel:

Jag är jävig och fick förstås inte rösta eftersom vi har byggt appen, men jag ÄLSKAR Mobbningssimulatorn. Trots att man vet att det är på låtsas så isar det i magen av att bli Facebookmobbad av sina egna vänner och det ger en förnimmelse om hur tusentals svenska barns vardag ser ut. Appen var bara live i en dag innan Facebook stängde ned den trots skriftligt godkännande i förväg, men debatten rasade och faktumet att Facebook flög till Sverige för att med Friends diskutera vad som kan göras åt problemet är stort. Det här är en digital upplevelse som väcker riktiga känslor och även om jag jobbar med sådana kampanjer varje dag är det få produktioner som griper tag i mig som Mobbningssimulatorn gjorde.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:

Smart kampanj för att belysa mobbning och ge en liten förståelse för hur det är att vara utsatt. Bättre användning av Facebook som media än så här är svårt att hitta. Men oj så obehagligt det är. Vill bara trycka på panikknappen och hoppas att den även skulle gälla för alla andra där ute där det här är verklighet.

FaktaArbetsgrupp: Rickard Villard exekutiv cd, Kalle dos Santos, Josephine Wallin, Henning Wijkmark kreatörer, Peter Preisler, Magnus Wretblad projektledare, Markus Björk producent, Tobias Löfgren teknisk producent
Produktionsbolag: B-Reel, Folke Film



2 Bostadspsykologen
Kund: SBAB Byrå: CP+B EuropeEtt direktsänt radioprogram i en banner på Hemnet. Det var melodin när CP+B tog fram "Bostadspsykologen" för SBAB. Syftet var att lyfta fram bolaget som det vettiga och sunda alternativet till de andra kommersiella långivarna. Eftersom Hemnet är platsen för alla spekulanter passade placeringen perfekt. Utförande växte fram genom en idé om att använda radio på ett nytt sätt.
– I stort handlar det om att använda radio på ett nytt och relevant sätt genom att göra den kontextuell, säger Per Rundgren, creative technology director på CP+B.

I det två timmar långa programmet deltog en rad experter som diskuterade frågeställningar som är kopplade till bostadsköp. Dessutom kunde besökarna skriva in frågor i bannern som besvarades i direktsändning. När programmet var slut delades det in i klipp som sorterades efter ämnen. Dessa skapade tillsammans ett litet podcastbibliotek med ljudfiler för de som missade sändningen.

– Det vore dumt om folk missade alla råd och frågeställningar bara för att de inte hade möjlighet att lyssna. Podarkivet kan leva vidare och stå på egna ben. I framtiden kan vi tillföra ännu mer content, och man kan hänvisa till det i annan marknadsföring, säger Per Rundgren.

Trots att livesänd radio i en banner var en teknisk utmaning blev resultatet över förväntan. Allt gick som planerat och de som lyssnade valde att göra det under en relativt lång tid.

– Det var spännande. Med digitala event vet man aldrig riktigt hur det ska gå. Men allt gick väldigt bra.De vi nådde fram till fick en mer nyanserad bild av SBAB, säger Per Rundgren.

Så tyckte juryn Linda Arvidsson, Ottoboni:
Gillar inte att jag gillar det här egentligen. Men det är smart, det når en målgrupp som hänger på Hemnet ändå, och det gör SBAB till en självklar spelare när beslutet om att köpa väl är taget. Är förtjust i bannerlösningen.

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:

Vilken lattjo hybridvärld vi lever i! Radio i datorn och telefoner med internet. Blåtand i skorna och klockor som kan prata. Och så det här med Pod; radio fast nedladdat. Eller är det live? Rätt hanterat och bustydligt blir det i det här fallet. Bra.

Cecilia Bernard, B-Reel:

En brandad tjänst som fångar upp två tydliga trender 2012: podcasts + 1.4 miljoner svenskar som varje månad slösurfar på Hemnet. Det är smart, snyggt och relevant och det är ett naturligt sätt för SBAB att manifestera sig som det självklara bostadslånevalet.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:

Fint genomförd idé med livesänt radioprogram på ett något oväntat ställe. Enkelt och engagerande.

FaktaUppdragsgivare: Martin Ödman
Arbetsgrupp: Cecilia Svärd producer, Mattias Nordenham designer, Ulrika Good senior copy, Arvid Sollenby interactive developer, Gustav Martner executive cd, Per Rundgren technology cd
Produktionsbolag: Kokokaka


3 Grolsch Photo Machines
Kund: Grolsch Byrå: Naked SthlmGrolsch vill vara det intressanta ölet. Målgruppen är relativt ung, välbeställd och framför allt trendsättande. I korthet är det hipsters som Grolsch vill nå. Men för att lyckas nå ut i denna kräsna skara krävdes det en kampanj som faktiskt var intressant i sig, och som inte bara förmedlade ett säljande budskap

Lösningen blev Grolsch Photo Machines. En applikation som ligger rätt i tiden med den rådande hajpen kring Instagram, Pinterest och andra bildbaserade sociala medier. Kampanjen innehöll totalt åtta analoga filter, där användarna kunde få sina mobilbilder behandlade. Dessa filter var utplacerade på olika stället i Stockholm, bland annat på klubben Trädgården och Beyond Retro.

– Den största utmaningen var att göra något som är intressant, framför allt eftersom det vi skulle säga var att Grolsch är intressant, säger Erik Nordenankar, kreatör på Naked.

Juryn uppskattade kopplingen mellan den digitala och analoga världen. Bilderna som filtrerades kom tillbaka till mobiltelefonen och kunde delas i sociala medier. En grundläggande insikt var bildernas roll som symboler för vilken typ av person man aspirerar på att vara.

– Centralt i mångas liv är hur vi tar bilder. I och med de sociala medierna har det blivit ett ännu viktigare sätt att kunna visa vem man är och vill vara, säger Erik Nordenankar.

Så tyckte juryn Linda Arvidsson, Ottoboni:
Som fotoapp känns den här en smula sliten och gjord. Behöver vi verkligen en fotoapp till? Men som event kammar den hem fina poäng. Att låta konststuderande skapa sina egna filter som ett gäng hipsters använder medan de dricker bärs är involverande och underhållande.

Dennis Rosenqvist, CP+B Europe:
Generellt gillar jag den här typen av kampanjer. Kampanjer där det syns att man lagt ner det där lilla extra och gjort det "på riktigt". Träffar rakt in i den eftertraktade hipster-målgruppen. Fint hantverk.

Martin Stadhammar, BerntzonBylund:
Min favorit av finalisterna i denna omgång. Älskar när internet blir analogt. Och IRL (sorry buzz word från 90-talet). Älskar också passionen som ligger bakom och som genomsyrar hela projektet.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Jag är en sucker för installationer som kombinerar det analoga och det digitala och här har Naked hittat på en idé som känns mitt i prick för Grolsch hipstermålgrupp. Det enda jag kan vända mig emot är att resultatet. Det faktiskt fotona blev inte blev riktigt så slicka som man hade önska och en av storheterna med tex. Instagram är ju att precis varenda hafsigt tagen motljusbild blir svinsnygg.

Veronica Wahlbeck, Perfect Fools:
Snygg kampanj där digitalt och analogt kopplas ihop på ett roligt sätt. Ganska smalt men så var också målgruppen.
FaktaArbetsgrupp: Fredrik Preisler cd, Erik Nordenankar ad/copy, Filip Tydén ad/copy, August Zachrisson ad/foto, Noah Beyene foto, Fredrik Svensson account director, Anna Wallin producer, Gabriella Wollo producer, Sofia Beme producer
Produktionsbolag: Society46


Du är en smutsig gris som förtjänar att dö!Magnus Jakobsson

Hur kändes den rubriken?
Som ung gick jag i en skola med extremt mycket mobbning. Nästan alla mobbades på sätt och vis för minsta lilla avvikelse från den absurda norm som gällde. Det innebar också att den som verkligen var mobbad var mycket svårt mobbad. Mobbad på ett sådant sätt att man mådde fysiskt illa av det. Det var inte jag som mobbades, men jag mådde illa av att se det hända, av att låta det ske, av att vara den som aldrig vågade göra något åt saken, av att vara en feg jävla skit som inte är värd någonting. Men att stå bredvid och se det hända är inte ens i närheten av att själv vara utsatt för mobbning. Alla VET att det är fruktansvärt, men få kan föreställa sig exakt hur det känns. Hur uträknat och vedervärdigt det är att verkligen vara utsatt för detta helvete är svårt att över huvud taget ta in. Därför vill jag ge en stor eloge till er som skapade "Mobbningssimulatorn". I vanliga fall skulle jag säkert ha tyckt att hela simulatorgrejen är over and out sedan 2007, men just i detta specifika fall känns det plötsligt mer relevant än någonsin. Bra kampanjer på Facebook stoppas alltid av Facebook. Det är grundregeln. Det vet alla. Men att en kampanj mot mobbning stoppas på Facebook är mycket olyckligt, nästan lika olyckligt som att mobbning fortfarande förekommer i våra skolor år 2013.

Och så vill jag hälsa till X i min gamla klass.

X, jag gjorde inget men jag gjorde heller inget åt saken. Det är nästan lika illa. Ibland tänker jag på dig och hoppas att allt gick bra ändå. Att du klarade dig. Trots allt.
Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm

 



Lista

1. Friends, Mobbningssimulatorn, Lowe Brindfors
2. SBAB, Bostadspsykologen, CP+B Europe
3. Grolsch, Grolsch Photo Machines, Naked
4. Magnum, Pleasure Hunt – Across Amsterdam, Lowe Brindfors
5. Sony Mobile Nordic, Xperia Soda Stunt, CP+B Europe
6. Fotografiska, Welcome David, Ord&Bild
7. AB Volvo, Volvo Transporters, Hello There
8. Faktum, Faktumhotels.com, Forsman & Bodenfors
9. Canal Digital, Blocket-annonser i bäst ljud och bild, TBWA
10. Svenska Afghanistankommittén, Skänk ett ord, Mobiento

Jury


Magnus Jakobsson 
Juryordförande


Katja Feldéus



Linda Arvidsson


Philip Arvidson


Dennis Rosenqvist


Martin Stadhammar


Ellen Sundh


Veronica Wahlbeck


Andreas Kjellgren

Cecilia Bernard