November 2013

Ett kostnadseffektivt användande av Google Translate, ett rättvist julklappssnöre och en väl utnyttjad selfie-kampanj blev de vinnande bidragen i årets sista omgång av Månadens digital.

Krister Berntsson

Dela sidan:


1 Där Norrland möter Italien
Kund: Invito Ristorante Italiano Byrå: Sweet Williams and PopRestauranger är säll an företag med stora reklambudgetar, men det hindrade inte Sundsvallsbyrån Sweet Williams and Pop att ta hem första-platsen i årets sista omgång med sin kreativa annons för Invito Ristorante Italiano.
När Sundsvalls Tidnings läsare gick in på tidningens sajt den 1 november så var hela det redaktionella innehållet översatt till italienska. Efter några sekunder kom en banner upp som bjöd in läsarna till att pröva Invito Ristorantes höstmeny. Därefter blev sajten som vanligt igen.

– Då Invito Ristorantes idé är "där Italien möter Norrland" var det inte svårt att komma på konceptet, berättar Sweet Williams and Pops cd Andreas Killander.

Restaurangen lagar italienskt på norrländska. Man bjuder på rätter som rencarpaccio, pestofylld lammytterfilé med getostlasagne, eller västerbottensostpannacotta.
Det svåra var att få Sundsvalls Tidning att gå med på att få sin förstasida översatt till italienska. Först sade tidningen bestämt nej. Man var inte beredd att överlåta sin redaktionella yta till reklam. Men Lars Nylén, tidningens privatmarknadschef, tyckte iden var så pass intressant att han tog en förnyad diskussion med redaktionen.

Och efter noggrant övervägande gav redaktionen grönt ljus.

För Invito Ristorante handlar reklam oftast om ­huruvida man har råd med en banner eller ska satsa på en kvartssida i print. Den här gången fick restaurangen stort genomslag för en billig penning.

– Det var lite skruvande för att allt skulle funka, men då vi använde Google Translate, blev kostnaderna låga, säger Andreas Killander.
Sweet Williams and Pops bildades för 1,5 år sedan. Byrån har tolv anställda varav en bemannar byråns Stockholmskontor.
– Det känns väldigt roligt att vinna Månadens digital, säger Andreas Killander. I synnerhet som det här är första gångensom vi har skickat in något.

FaktaArbetsgrupp: Kicki Wahlbäck projektledare, Terese Lind produktionsledare, Joakim Karlsson ad, Håkan Persson copy, Andreas Killander cd, Andreas Jansson developer



2 Rättesnöret
Kund: Rättviseförmedlingen Byrå: YouMe AgencyRättesnöret är ett fint paketsnöre som kostar 50 kr/meter där allt överskott går till Rättviseförmedlingens arbete för ökad mångfald. Köp Rättesnöret per meter på rattesnoret.se och få det hemlevererat i god tid innan jul.

FaktaArbetsgrupp: Kalle Berglind ad, Martin Johansen copy, Anna Wallin projekt/produktionsledare, Malin Eriksson formgivare, Dan Berglund illust­ratör
Webbyrå:
Earthpeople


3 The selfie ads
Kund: Friskis & Svettis Byrå: VoltInstagram svämmar över av selfies - och gym-, fitness- och träningstrådarna är antagligen de mest selfie-täta platserna på hela internet. Bilderna som läggs upp av Friskis&Svettis medlemmar är inga undantag. Volt tog till vara på selfie-trenden och lyckades göra medlemmarnas bilder till annonser för Friskis&Svettis 14 föreningar i Stockholm.

 

FaktaArbetsgrupp: Petter Nylind copy, Jörgen Berglund ad, Louise Wallgren produktionsledare, Magnus Tengzelius projektledare, Åsa Stjärnquist original


Niklas Lindström
  Smart språkförväxling i SundsvallMånadens vinnare är ett bra exempel på kreativ annonsering och att det går att hitta nya annonsformat. Sundsvallsbyrån Sweet Williams and Pop har hittat ett väldigt smart sätt att marknadsföra den lokala italienska restaurangen Invito som kombinerar italienska klassiker med norrländska råvaror.

Själva annonslösningen i sig kombinerar just det italienska med norrländska på ett oväntat sätt. Enbart att de lyckades övertyga Sundsvalls Tidning att få använda Google Translate för att översätta allt innehåll på deras webbsida till italienska får också ses som en bedrift, journalister brukar vara känsliga för att låta kommersiella intressen förändra det redaktionella innehållet.
Extra roligt också att året avslutas med en vinnare som inte kommer från någon av storstäderna.

Juryn hade också en lång diskussion om DDB:s bidrag "Hivvårdsbidraget" för uppdragsgivaren Let's Talk. Hatten av för en väldigt innovativ idé.

Men eftersom Skatteverket stoppat möjligheten att få klassa avdraget som friskvårdsbidrag så ansåg juryn att den inte kunde rösta på bidraget.
Då är det dags att tacka för det här året och lämna över stafettpinnen till en ny jury. Vill passa på att tacka årets jury för ett bra jobb!


God jul och gott nytt 2014!

Niklas Lindström är head of digital på F&B



Lista

4 Hivvårdsbidraget
Kund: Let´s talk HIV Byrå: DDB Stockholm

5 LG L2 Smartbanners
Kund: LG Byrå: M&C Saatchi Stockholm

6 Ett annorlunda Nyhetsbrev
Kund: Halebop Byrå: Smicker

7 KRAV på julbordet
Kund: Kung Markatta Byrå: Lite Attention + Dynamic Dog

8/9/10 Kungliga Operan
Kund: Kungliga Operan Byrå: Stockholm Graphics

8/9/10 The Ultimate Love Letter to Sport Fans
Kund: Viasat Byrå: M&C Saatchi Stockholm

8/9/10 #samycketbattrespp
Kund: SPP Byrå: M&C Saatchi Stockholm