November 2014

DDB Stockholms spelande klockspel, gatumusiker och glassbil för Samsung vinner säsongens sista omgång av Månadens digitalt. Forsman & Bodenfors lägenhetsauktion för Åhléns kom tvåa, Lowe Brindfors Spotifygenerator för Trygg-Hansa plockade bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:


1 Let the churchbells ring
Kund: Samsung Byrå: DDB StockholmVi minns alla hur entreprenören Percy N ilsson blev så rasande över slingan från en Hemglassbil att han punkterade ett av däcken med en borrmaskin. Under senhösten gjorde DDB ett experiment i Gamla stan där Hemglassbilen blev en hög­talare i ett ljudsystem. Men den klassiska melodin ersattes med olika Spotifylåtar.
Högtalar experimentet användes för att visa hur man kan styra musik trådlöst från mobilen.

Högtalarna fästes förutom på Hemglassbilen på en gatumusi­kant och Storkyrkans klockor. Sedan kunde folk själva bestämma vilken musik som skulle dunkas ut från de annorlunda högtalarna. Dokumentationen av händelserna i Gamla stan blev en del av kommunikationen och marknadsfördes bara online.

– Vi ville leka med egenskaperna hos Samsungs Multiroom. Eftersom det handlar om kraftfulla och flexibla trådlösa högtalare så skapade vi en levande motsvarighet till det, säger Daniel Mencák, kreatör på DDB.
Byrån gjorde tidigare en annan experimentell kampanj för Samsung, "Pick it up", då nya Samsung Galaxy Alpha lanserades 

FaktaArbetsgrupp: Jacob Sandström bus. director, Jasmine Riahi acc. director, Rebecca Jerndahl acc. manager, Julia Stenius & Daniel Mencák, Frida Siversen Ljung & Viktor Arve creative, Andreas Fabbe dig. director, Katarina Mohlin dig. acc. director, Christian Stephens dig. acc. manager, Martin Runfors & Dennis Phang dig. designer, Johan Alm & Tor Dickson copy Daniel Israeli – Special Produktion, August Björnberg – Developer, Patrick Wilkorsz – Planner


2. Bra valKund: Åhléns Byrå: F&B För att visa sitt hållbara sortiment hyrde Åhléns ut en inredd lägenhet på Airbnb. Kampanjen är gjord av reklambyrån Forsman & Bodenfors vars copywriter Pontus Levahn berättar om idén.

– Vi har blivit ganska duktiga på att tänka hållbart när vi handlar mat, men när vi köper annat har vi sämre koll. Lägenheten blev ett sätt att visa att Åhléns har hållbara produkter för hela hemmet, inte bara kylskåpet. Airbnb passade bra dels för att själva hemsidan kunde fungera som en kampanjsajt, men också för att bokningssystemet är så smidigt. Enklare än att bygga en egen bokningssajt. Så lite av lättja, om man så vill.

I syfte att marknadsföra produkterna och lägenheten provbodde programledaren Kalle Zackari Wahlström lägenheten under 24 timmar tillsammans med Åhléns hållbarhetschef Anita Falkenek. Resultatet presenterades i fyra filmer, regisserade av Kalle Zackari Wahlströms syster Sara Haag, som gick att se på Åhléns sajt.

Vad ville ni förmedla för känsla med filmerna?
– Prat om hållbarhet och medvetenhet kan lätt bli pekpinnigt och trist. Att låta Anita Falkenek (Åhléns hållbarhetschef) och Kalle Zackari Wahlström provbo i lägenheten tillsammans kändes som ett roligare sätt att angripa ämnet. Allvar och trams funkar bra ihop ibland.

Hur kopplades filmerna ihop med bokningen?
– I filmerna kunde vi både uppmana människor att boka en provnatt och visa upp lägenheten lite mer. Samtidigt fick vi chanson att berätta mer om Åhléns hållbarhetsambition. Och skoja lite under tiden.

FaktaUppdragsgivare: Pia-Maria Falk
Arbetsgrupp: Pontus Levahn copy, Silla Levin ad, Håkan Larsson designer, Nicole van Rooij Ekström produktionsledare, Susanna Glenndahl Thorslund projektledare
Produktionsbolag: Sara Haag AB. Sara Haag regissör, Petra Johansson exekutiv producent, Frederic Rinnan producent
Mediebyrå: Mindshare


3 Musikkollen
Kund: Trygg-Hansa Byrå: Lowe BrindforsLowe Brindfors lanserade Musikkollen som en del av Trygg-Hansas kampanj för Försäkringskollen. Här kunde användarna på ett enkelt sätt göra ett test för att utröna hur omodern ens musiksmak var. Från kampanjsajten analyserade Musikkollen användarnas spellistor på Spotify. För att få fram det år som deras musik var som modernast. Dessutom fick de en anpassad spellista med ny musik utifrån sin musiksmak

Syftet med kampanjen var att sätta musiken i ett tidsperspektiv, på samma sätt som användarnas försäkringar och påminna dem om att deras behov kanske ser annorlunda idag jämfört med när de tecknade sina försäkringar. Via kampanjsidan kunde användarna därför naturligtvis även passa på att göra Försäkringskollen hos Trygg-Hansa.

Insikten bakom kampanjen bygger på att en av fem svenskar har dålig koll på sina försäkringar. Bland unga ligger motsvarande siffra på 30 procent. Kampanjen syftade till att kombinera försäkringar med någonting som kan engagera fler målgrupper.

 

FaktaArbetsgrupp: Markus Björk projektledare, Tobias Dahl producent, Martin Bartholf copy, Kalle dos Santos ad, Nico Hasselström kundansvarig, Rasmus Sjöborg designer
Produktionsbolag: B-Reel


Sebastian Smedberg, art director, Garbergs
  Prisa produktionsledarna!
Titt som tätt när jag ser en ny spännande kampanj brukar jag tänka på de kreativa superhjärnorna som har gjort den. Var hittar de sin kraft, sin inspiration? Vilka är de geniala produktionsledarna bakom kampanjen?
Det fanns en tid när kreativitet var ett område förbehållet kreatörer. Den tiden är sedan länge förbi. Visst blir man fortfarande imponerad av en bra idé, men en idé är värdelös om den inte blir genomförd. Och nu för tiden när man ser en bra kampanj är första frågan ofta: "Hur fan lyckades de genomföra den?"

När ny teknik och nya digitala möjligheter uppstår varje vecka är behovet av kreativa produktionsledare större än någonsin.

De mest spännande kampanjerna är föga förvå­nande­ de som aldrig har gjorts förut. Hur gör man något som aldrig är gjort? Vilka trådar drar man i? Vem ringer man? Hur tar man betalt? Svaret är att man måste vara ett kreativt geni för att lösa det. Man måste vara en stjärnproduktionsledare. Så stort grattis till produktionsledaren bakom den här månadens vinnare, snyggt roddat av dig. Och grattis till produktionsledarna­ bakom alla de andra vinnarna i Månadens digitalt 2014. I min bok är ni alla kreativa superstjärnor.

Sebastian Smedberg är art director på Garbergs

Lista

1) DDB Stockholm, Samsung, "Let the Churchbells ring"
2) Forsman & Bodenfors, Åhlens, "Bra val"
3) Lowe Brindfors, Trygg Hans, "Musikkollen"
4) Mecka, Matting AB, "Stand up Marathon"
5) TV3/Thomas Larsson, TV3, "INTE OK-testet"
6) Pool, KLM och Sats, "Burpee around the world"
7) BerntzonBylund, Burger King, "Jämför med King Savers"
8) IUM, Barncancerfonden, "Blogg Battle"
9) Sweetpop, Näringslivsbolaget Sundsvall, Snälltestet

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem