November-December 2007

Skidsuget har satt sig i juryn för Månadens webb. Skönt sväng i backen-bannern för Langley Travels tog hem förs­taplatsen. En kund som byrån Goss även prisades för i Cannes i somras.

Av: Erik Esbjörnsson

Dela sidan:

Byråtoppen 2007

1. Forsman & Bodenfors 107
2. Lowe Brindfors 61
3. Farfar 43
4. B-reel 40
4. Daddy 40
6. Dallas 32
7. Thomson Interactive Media 31
8. Perfect Fools 29
9. Kokokaka Entertainment 27
10. Joy 23
11. Garbergs 21
11. Åkestam Holst 21
13. Acne 20
14. Great Works 18
14. Swiff 18
16. King 15
17. Goss 14
18. Fat Slice 13
18. North Kingdom 13
18. Projector 13
18. Saatchi & Saatchi 13

Resultat denna omgång

1. Skidåkarbanner, Langley Goss/Bronson ID
2. Mms, AMF Pension F&B/Perfect Fools
3. Big ’n’ Juicy, McDonalds DDB
4. Nokia Nsyndrome, Nokia Lowe Brindfors/Delorean
5. La Bouteille, Stella Artois Lowe Brindfors/Stink
6. Allt går att dela, Eurocard Sverige SWE/Dallas Sthlm
7. Olyckssimulatorn Trygg-Hansa Starring/Showtime
8. Test your dance knowledge, Viking Line Åkestam Holst/Music Bay/Dallas Stockholm
9. Ikanobankens drömpaket, Ikanobanken Femton
10. Julklappsapparaten, Frälsningsarmén Sandsjö Action/Studebaker

1 Skidåkarbanner

Kund: Langley Travel Byrå: Goss

Goss är Göteborgsbyrån som räddade svenska branschens heder i Cannes i somras med ett brons för en kampanj som de gjorde åt Langley Travel.
Två dagar senare regnade priserna över svenska webbyråer, men innan dess var det många som uppmärksammade utskicket med två japanska pinnar i ett skidfodral, som skulle visa resebyråns Japan-destinationer.
Enkelt, men genialt, hette det då, och det gäller även för bannern som Goss nu vinner med för Langley. Bannern som inte visar något mer än en skidåkare som tar sig nedför en backe med perfekt puder gjorde juryn fullkomligt hänförd.
Langley köpte en miljon exponeringar av bannern som gick i Citypaketet. Besökarna till sidorna kunde enkelt styra skidåkarens färd med musen och just känslan i rörelserna var det som juryn gillade mest.
– Det är verkligen kul, för det jobbade vi extra mycket med. Det skulle vara perfekt åkkänsla, puderåket som aldrig tar slut, säger Robert German, web director på Goss.
– Vi tror på enkelhet och ville bara ge alla skidåkare som sitter på sina kontor en möjlighet att drömma och uppleva ett perfekt åk.
Egentligen är det mer en varumärkesbyggande annons än en som ska skapa köp. Men längst ner i rutan finns en copyrad: ”Boka resan här”. Kanske överflödig, var juryns enda anmärkning på annonsen, som annars hyllades för briljans i all enkelhet.

Fakta

Uppdragsgivare: Mikael Karlsson
Arbetsgrupp: Ulrika Good, Michael Schultz, Elisabeth Berlander copy. Albin Larsson, Mattias Frendberg, Gunnar Skarland, Jan Eneroth, Mimmi Andersson ad. Louise Christiansson, Elin Andreasson, Lena Björklund Henriksson original. Malin Berggren, Karolina Mindhammar, Anna Troglin produktionsledare. Monica N Persson, Lena Kling operativa projektledare. Johan Good, Stig Lundstedt, Fredrik Toreskog projektledar. Robert German web director
Produktionsbolag: Bronson ID

2 MMS

Kund: AMF PENSION Byrå: F&B

”Tänk om du kunde hälsa på dig själv i framtiden” är det sammanlänkande temat i Forsman & Bodenfors kampanjer för AMF Pension. Och via mms kunde man faktiskt göra just det i samband med höstens ITP-val.
Den som skickade in en bild på sig själv via mms eller laddade upp den på kampanjsajten fick snart tillbaka den, men i en föråldrad version. Tekniken bakom det digitala åldrandet stod Crossmedia Avenue Mobil och Perfect Fools för.
– Det var ganska komplicerat. Just när det gäller mobildelen så finns det mycket att ta hänsyn till, säger ­Sophia Lindholm, webbproducent på F&B.
Gensvaret var massivt. Under första månaden, oktober, skickades 322 946 mms in, vilket är sex gånger mer än de 50 000 mms som man hade väntat sig på F&B.
– Det var en stor överraskning. Men det är roligt för det har ju inte gjorts så många stora mms-kampanjer i Sverige och vi ska ju ändå ligga i framkant när det gäller mobilanvändande. Så nu har vi kanske satt ribban …
Enligt Sophia Lindholm hade idén legat och grott på byrån ett tag. F&B hade uppvaktat AMF och presenterat kampanjidén redan tidigare.
– Det var det som var roligt – AMF Pension är en seriös och trovärdig uppdrags­givare som vill ligga långt fram när det gäller att utveckla sin reklam. Det är kul att de vågar sig på ett sådant här grepp.

Fakta

Uppdragsgivare: Åsa Ambuhm, Maria Jonsson, Maria Molnár
Arbetsgrupp: Andreas Engstrand/Leif Sorte projektledare, Linda Hymér produktionsledare, John Bergdahl art director, Anna Qvennerstedt/Jacob Nelson copywriter, Lotta Dolling formgivare, Martin Cedergren web director, Sophia Lindholm web producent, Emelie Gustafsson planner
Teknisk leverantör: Crossmedia Avenue
Mobil leverantör: Unwire n Fotograf: Erik Undéhn
Retusch: C2
Produktionsbolag:
Perfect Fools

3 Big'n juicy

Kund: McDonalds Byrå: DDB

Det var inte bara Goss som fick in en banner på prispallen i sista omgången av 2007 års Månadens webb. Även DDB var en vinnare med sin kampanj för McDonaldshamburgaren Big ’n’ Juicy.
En banner visar ett nedladdningsfönster där filen är en Big ’n’ Juicy som tar extremt lång tid att ladda ner. Där har man lekt med hamburgarens storlek i tidspers­pektivet.
Men det var framför allt de två andra delarna av kampanjen som juryn gillade. En smal banner där det går att flytta burgaren med musen. Men man ser aldrig mer än en liten del av den.
I den andra varianten syns sidan på burgaren längs sidan på sajten och om man skrollar i sidled fylls hela det tomma utrymmet i sajtens högerfält av en enorm Big ’n’ Juicy.
– Det är McDonalds största hamburgare någonsin. Vi tyckte att det var kul att spela på just storleken och leka med formatet, och dramatisera storleken, säger Andreas Dahlqvist, web director på DDB och creative director för kampanjen.
– Sedan kan jag förstå att juryn tyckte mest om de två banner som visade hamburgaren. Den tredje med nedladdningen skiljer sig lite, men vi ville visa storlek på olika sätt med webbens förutsättningar.

Fakta

Uppdragsgivare: Staffan Ekstam
Arbetsgrupp: Stefan Gustafsson copywriter, Lennart Claesson art director, Andreas Dahlqvist creative director, Merwan Maaruf produktion, Pelle Josephson kundansvarig, Lotta Westerberg projektledare, Emma Joneby produktionsledare
Produktionsbolag: DDB

Se alla bidrag



Lista