Oktober 2007

Nu har webbyråerna tagit nästa steg, som Filip Nilsson på Forsman & Bodenfors aviserade i september. Men det var Farfar och Joy som byggde de första prisvinnande webbplatserna.

Dela sidan:

Byråtoppen 2007

1 Forsman & Bodenfors 98
2 Lowe Brindfors 48
3 Farfar 43
4 B-reel 40
4 Daddy 40
6 Thomson Interactive Media 31
7 Koko Kaka Entertainment 27
8 Dallas 24
9 Joy 23
10 Garbergs 21
11 Perfect Fools 20
11 Acne 20
13 Åkestam Holst 18
13 Swiff 18
13 Great Works 18
16 King 15
17 Projector 13
17 Saatchi & Saatchi 13
17 North Kingdom 13
17 Fatslice 13

Resultat denna omgång

1.En ny webbplats, Björn Borg Farfar
2. PUB.se Joy
3. Världen runt på fem kök, Ikea Forsman & Bodenfors Camp David/Kokokaka/Hutnu
4. Le Passage, Inbev UK Lowe Brindfors/Alphabetical Order
5. Adidas Running Lidingöloppet, Adidas Projector/Niklas Nyberg Foto
6. Mr Jet World Deasign
7. Prata oavbrutet, Telia Sonera Daddy
8. Bærtling Tetris, Moderna museet Storåkers McCann/Kramgo
9. Mysometer, Åhléns King/From Stockholm With Love/Magoo
10. Messenger i mobilen förändrar liv, Telia Sonera Daddy/Silverbullet/Wreck Se alla bidrag

1 Björn Borg webbplats

Kund: Björn Borg Byrå: Farfar

Vinnaren i Månadens webb är egentligen inte en reklamkampanj utan en webbplats för Björn Borg, signerad Farfar. Även andrapristagaren är en webbplats för varuhuset PUB.
Först på tredjeplats kommer en kampanj för Ikea, från Forsman & Bodenfors som ironiskt nog var de som först gick ut och sade att man skulle bygga webbplatser.
”De blev snuvade på den första 3.0-sajten av Farfar”, som en jurymedlem uttryckte det.
– Jag vet inte vad jag ska säga om det, det får Forsman & Bodenfors stå för, det var inte så att ”de säger det, nu gör vi detta”. Vi ville skapa en lust att komma till en sajt, det kan ju normalt kännas lite knastertorrt med företagssajter, säger projektledaren Jonas Andersson på Farfar.
Det var aldrig någon pitch – Björn Borg kom till Farfar och frågade om de ville bygga en ny sida. Och på Farfar tyckte man att Björn Borg tänkte rätt.
– De ville bygga sin kommunikation med utgångspunkt från webben. Man ville ha en plattform med olika satelliter som kan bli utgångspunkter för andra print- och pr-kampanjer, säger han.
Lösningen blev en omfångsrik sajt som kräver sin uppkoppling. På olika undersajter kan man se kollektionen, ladda upp sina egna bilder på Björn Borg-kläder och se tillbakablickar över tennislegendarens karriär. Egentligen inget nytt, men ändå väldigt nytt. Alla delar av sajten bygger på betydligt modernare lösningar än konventionella webbplatser.
”Heidies”-kampanjen handlade också om underkläder, där kapade man företagets vanliga sajt för att göra en sorts gerillakampanj på nätet. I det här fallet visar man upp ett fiktivt huvudkontor som öppnas för besökaren.
– Skillnaden är väl att Diesel, där var det en solitär kampanj som skulle lansera en kollektion, här handlar det om att knyta ihop flera kanaler och visa varumärkets identitet och bakgrund, säger Jonas Andersson.

Fakta

Arbetsgrupp: Farfar

2 PUB.se

Kund: PUB Byrå: Joy

PUB har under de senaste åren arbetat hårt med en omprofileringskampanj. På flera håll i varuhuset finna nya butiker med en ungdomligare prägel med fokus på mode. Nu har den nya webbplatsen lanserats, en förlängning av varuhuset som har lyckats ovanligt bra, tyckte juryn.
– Vi fick en väldigt lös pitch och fick välja vad vi ville göra, men det skulle handla om mode, förklarar Olle Hemmendorff, cd på Joy.
– Lösningen var att strippa sajten och ta bort så mycket onödig information som möjligt och bara visa ett skyltfönster som uppdateras varje dag, det är vi väldigt nöjda med.
Ett nytt skyltfönster varje dag driver trafik och besökarna återkommer. De får hjälp av en kalender som visar vad som är på gång i varuhuset. I kalendern har man även låtit modebloggare stajla modeller i mindre kampanjer.
– I pitchen talades det också om att få in bloggare på sajten. Men vi vände på det genom att låta bloggarna stajla. På det sättet skriver de om oss och länkar till oss, vi har även material som de kan använda, säger Olle Hemmendorff.

Fakta

Uppdragsgivare: Pernilla Karvia.
Arbetsgrupp: Adam Berg, Dan Jonsson, David Sandberg, Calle Kenne, John Kock, Olle Hemmendorff, Tobias Oskarsson.

3 Världen runt på 5 kök

Kund: Ikea Byrå: Forsman & Bodenfors

”Det börjar bli något tjatigt med kombinationen F&B och Ikea i topp. Men projektledare Philip Mascher säger att han tål upprepningar i det här fallet.”
Så inleddes förra omgången av Månadens webb, och frasen passar även här. ”Världen runt på fem kök” är en större satsning än de föregående men, som Philip Mascher säger nu, F&B tävlar mot sig själv när förväntningarna trissas upp.
– Det här är till skillnad från tidigare projekt globalt. Det innebar en lång lista av regler att förhålla sig till. Vi kunde till exempel inte visa fläskkött någonstans, och kök i Asien ska se ut på ett visst sätt.
I ”Fem kök i fem länder” reser man genom på sajten. Den här gången linjärt, i stället för att cirkulera kring en scen.

Fakta

Uppdragsgivare: Mattias Jöngard, Håkan Sandman, Per Stolt.
Arbetsgrupp: Olle Victorin kundansvarig, Philip Mascher projektledare, Titti Winqvist produktionsledare, Lina Drott produktionsledarass, Karin Frisell och Anders Eklind ad, Fredrik Jansson och Anders Hegerfors copy, Christoffer Persson formgivare, Mathias Appelblad web director, Charlotte Most byråproducent, Eva Råberg webbproducent, Anders Hallberg regissör.
Produktionsbolag: Camp David, Kokokaka, Hutnu

Se alla bidrag



Lista