Oktober 2008

”Väldigt få skratt i dag”, konstaterade en jurydeltagare på webbmötet för oktober. Men även om överraskningarna var få, uppskattades flera sajter. Mest rysarsajten som sände kalla kårar längs med juryns ryggrader.

Av: Per Torberger

Dela sidan:

Byråtoppen 2008

1 Forsman & Bodenfors 69
2 DDB Sthlm 50
3 Great Works 33
4 Farfar 32
4 Åkestam Holst 32
6 Daddy 27
7 King 19
8 Peacock 17
9 BBH London 15
10 Lowe Brindfors 13
11 Garbergs 12
12 Dinamo 10
12 SVT Kommunikation 10
15 North Kingdom 9
15 Ogilvy 9
15 Scholz & Friends 8
18 Futurniture 8
18 Le Bureau 8
20 Granath Euro RSCG 7
20 Saatchi & Saatchi 7

Prod.bolagstoppen 2008

1 Acne Digital 66
2 B -reel 52
3 From Stockholm With Love 35
4 Perfect Fools 26
5 Music bay 19
6 Dallas Sthlm 18
6 Rebenga 18
8 Illianced 16
9 Thomson Interactive Media 14
10 Pong 13
11 112 Ocean Drive 10
11 180 Amstedam 10
11 m ssn gp ece 10
14 Bro ken Doll 9
14 Gomo 9
14 Jay Cut 9
14 Man-Machine 9
14 Mobiento 9
14 Speed of Sound 9
14 Stopp 9

Reslutat denna omgång

1. Hotel 626, Doritos Goodby Silverstein & Partners/B-reel
2. The Eco Dance, Ica Norge King/From Stockholm with love
3. Bullrigaste Kontoret, Telia Daddy/Pong, Speed of sound
4. Crimemedicine, Läkemedelsverket Granath EURO RSCG/Perfect fools
5. Atna Atna
6. Atavahuset, Atava Starring/The Viral Company, Broken Doll
7. Love for all, Björn Borg Farfar/Illianced
8. This world of mine, Röda Korset Ogilvy/Palladium
9. The list, Ångpanneföreningen Peacock/Lonely duck
10. Klacksvenskan, Telia Daddy/Bobby, Speed of Sound, Daddy Productio

Se alla bidrag

1 Hotel 626

Kund: Doritos Byrå: Goodby Silverstein & Partners

Inför Halloween lanserade Goodby, Silverstein & Partners en kampanjsajt för Doritos snacks. Sajten hade skräck som tema och var ett ”hotell” där besökaren flyttade in. Men bara på natten: Hotel 626 gav ingen bra nattsömn.
Sajten är producerad av svenska B-reel.
– Vi vann jobbet i en upphandling mot två andra byråer. Vårt förslag var att använda tekniken på ett bra sätt, på sajten använder du till exempel kameran, mikrofonen och mobilen på olika sätt, säger Niklas Lindström, exekutiv producent på B-reel i New York.
Grundidén från Goodby, Silverstein och Partners var att det skulle vara en interaktiv skräckupplevelse och utmaningar. Doritos har en tradition av att ligga i framkant på webben, menar Niklas Lindström, och det vill de fortsätta med. Deras förhoppning är att sajten ska bli ett givet samtalsämne och få virala effekter som bygger varumärket Doritos.
Juryn var skakad av sajten, det stod tidigt klart att den var en självklar vinnare denna omgång. Produktionen, berättandet och känslan imponerade. Däremot var kopplingen till varumärket oklar. Hur lanseras en ny chipssmak med besök i bårhus, mörkrum och mörka korridorer och trappuppgångar?
– Det finns inte många kopplingar till just den smaken på sajten. Goodby Silverstein och Partners bestämde från början med kunden att de inte ville ha det. De ville bygga varumärket Doritos genom att göra en sajt som gav positiva associationer, säger Niklas Lindström.
Skräcktemat är kopplat till att sajten lanserades till Halloween, som är jättestort i USA.
– Målgruppen är tonåringar upp till 20 års ålder. Det är ovanligt med interaktiv skräck på nätet, men det här är ett oerhört tacksamt tema för målgruppen. Jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande på nätet förr, därför ligger sajten bra till för att sticka ut i bruset, säger Niklas Lindström.
Resultatet får han inte prata om, men säger att det gått bra och att de haft ”hundratusentals besökare första veckorna”. Den virala effekten har också varit bra på framför allt bloggar, enligt Niklas Lindström. Trafiken växer i dagsläget snabbt.

Fakta

Produktionsbolag: B-Reel

Se bidraget här

2 The Eco Dance

Kund: Ica Norge Byrå: King

Hur lansera ett ekologiskt sortiment i livsmedelsbutiken? Ja, det kan göras med en ekologisk dans. Det vill i alla fall Marius, en av karaktärerna i Norges egen Ica-såpa, göra.
Bakom Marius ligger reklambyrån King. I lanseringen av Ica:s ekologiska EMV låter de inte bara Marius göra jobbet. På en webbsajt kan besökaren ”låna” Marius kropp och sätta sitt eget ansikte på, och sedan se sig själv genomföra eko-dansen.
Resultatet har varit över förväntan. Under de tre första veckorna har sajten haft 350 000 unika visningar och besöken är i genomsnitt fem minuter långa. Cirka 250 000 har dansat med sig själva.
– Det här är den bästa kampanjen King gjort någonsin, näst efter Åhlénshuset, säger Thomas Larsson, web director på King.
Effekten på produkternas försäljning vet Thomas Larsson ännu inget om, det är fortfarande för tidigt att säga något om. Men sajten har hur som helst blivit en succé och förtjänat ett längre liv.
– Vi skulle tagit ner den nu till helgen, men har bestämt att den ska få ligga kvar. Det kostar ju inget extra, och med den virala spridningen som sker just nu vore det dumt att ta bort den, säger han.
Förebilden för dansande Marius är The Dudes hyresvärd i filmen The Big Lebowski, som framför en modern dans. Eco-dansen har koreograferats av Anna Vnuk.

Fakta

Arbetsgrupp: Thomas Larsson web director, Tommy Carlsson ad, Christian Karlsson copywriter, Sofia Weman webbproducent, Mattias Bohlin projektledare, Anna Magnusson produktionsledare.
Produktionsbolag: From Stockholm With Love.

Se bidraget här

3 Bullrigaste kontoret

Kund: Telia Byrå: Daddy

Buller är normalt något ovälkommet på kontoret. För dem som tävlade på Teliasajten Bullrigastekontoret.nu lär det dock ha varit en välkommen inspiratör. På sajten kunde besökaren med hjälp av olika ljud och inställningar återskapa det unika bullret på just den egna arbetsplatsen. Bullret kunde sedan skickas till kollegor och vänner och dessutom vara ett tävlingsbidrag i sajtens tävling. Målet med sajten var att sälja Telias mobila bredbandslösning. Kampanjsajten gick parallellt med en printkampanj på temat buller och störigt på kontoret. Samtidigt gjordes också ett antal vanliga utbudsannonser på webben.
– Men vi ville göra något mer än att sätta en printannons på nätet, så att säga. Med den här sajten utnyttjar vi nätets möjligheter. Du interagerar med Telia, har en skön stund och uppmärksammas effektivt på hur bullrigt det kan vara på kontoret, säger Johan Kruse, projektledare på Daddy.
Han säger att det är ovanligt med en sådan här ”konsumentig” lösning när målgruppen är företag men det har fungerat. Kampanjen innebär också ett mindre vanligt sätt att se på integrerade kampanjer, tycker han.
– Många kunder vill att det ska se likadant ut i alla kanaler när det är en integrerad kampanj. Det gör inte den här, istället är oljudet en röd tråd som går igenom alla enheter, säger han.

Fakta

Arbetsgrupp: Johan Kruse projektledare, Louise Åslund Olow produktionsledare, Mats Tellving ad/kreatör, Viktor Wahl copywriter, Fredrik Gruber designer, Malin Ekman lead Flash animator
Produktionsbolag: Pong/Speed of Sound

Se alla bidrag här

Bästa banner

1. Stöten Stöten - Fjällanläggning - Goss/Pong
Se bidraget här
2. The Entry - RFSU - Åkestam Holst/Dallas Sthlm
Se bidraget här
3. Snabbast i stan - Telia - Daddy/Daddy Production
Se bidraget här



Lista