Oktober 2009

SAAB må ha det svårt på bilmarknaden, men i Månadens webb utklassade varumärkeskampanjen allt motstånd och fick högsta betyget av åtta av tio möjliga juryledamöter.

Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (6) CP+B Europe 109
2 (2) DDB Stockholm 76
3 (3) Farfar 61
4 (1) F&B 59
5 (11) Lowe Brindfors 44
6 (4) Åkestam Holst 43
7 (7) Garbergs 25
8 (–) Acne Advertising 21
9 (–) IKEA Communication 20
9 (22) Saatchi & Saatchi 20
11 (–) Ottoboni Group 19
11 (19) Storåkers McCann 19
13 (–) Prime PR 15
14 (39) Jung von Matt 13
15 (8) King 10
16 (–) Dayto na 6
16 (44) Pool 6
16 (–) WatersWidgren\TBWA 6
19 (19) Goss 5
20 (–) Hyper Island 4
20 (–) John Doe Worldwide 4
20 (–) Ruth 4

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 88
2 (5) Thomson Inter. Media 42
3 (4) Perfect Fools 41
3 (3) From Sthlm with Love 41
5 (2) B-Reel 35
6 (25) Kokokaka 33
7 (-) Pong 25
8 (37) CP+B Europe 23
9 (–) Flickorna Larsson 20
9 (–) Obtingo 20
9 (–) Speed of Sound 20
9 (13) North Kingdom 20
13 (–) It’s Showtime 19
13 (5) Ilianced 19
15 (-) Phosworks Digital 18
16 (-) Birth 15
17 (-) Legs 12
17 (-) River Cresco 12
19 (9) Rebenga 11
20 (–) Fantasy Interaction 7
20 (–) Hutnu 7
20 (–) Plan 87
20 (–) Sensaytion 7

1 Change perspective

Kund: SAAB Byrå: Lowe Brindfors

Så befriande fri från sälj. Det var juryns kommentar efter att ha sett Lowe Brindfors och Acnes varu­märkeskampanj för SAAB.

Till Asha Alis musik visas SAAB:s olika innovationer på ett lekfullt sätt med ett ritbord centralt placerat. Från skiss till färdig teknik, med referenser hämtade från den svenska naturen.
Kampanjen är ett stort brandtal för att SAAB ska få finnas kvar på marknaden.
– Det är innovationer som har präglat hela bilbranschen. SAAB har revolutionerat bilindustrin och kommer att fortsätta med det, säger Rickard Villard, cd på Lowe Brindfors.

Uppdraget är sprunget ur den pr-kris som SAAB har befunnit sig i under hösten. Alla svarta krisrubriker gav behovet att lyfta fram något annat.
– Vi ville ge SAAB en tydlig röst, i tider där många svarta rubriker har haglat i medierna. Syftet med den här kampanjen är att visa på den framåtanda och energi som finns i företaget, säger Rickard Villard.

Han framhåller att det har varit ett väldigt fruktbart och väl fungerande samarbete med Acne som har producerat kampanjen, både film och webb.
– Vi hade en scen, som var ritbordet, och alla SAAB:s innovationer. Sedan kom Acne in och utvecklade våra idéer vidare. I filmen och på webben.
– Många pratar om integrerade produktioner och synergieffekter mellan TV och webb utan att det för den skulle blir så värst mycket av det i slutändan. Men detta var verkligen en superintegrerad produktion och på så sätt ett drömprojekt för oss, säger Max Ahlborn på Acne, som producerat kampanjen.

Alla övriga medieslag i kampanjen har pekat in mot sajten som har nått en stor publik, inte minst via bloggar och YouTube, enligt Rickard Villard.
– Filmen är nästan som en trailer för webbsajten, säger Rickard Villard.

Att använda webben som huvudmedium är också ett strategiskt ekonomiskt val av ett bolag i kris.

Musikvalet med Asha Alis låt ”The time is now” och hur den används på sajten vann stort gillande i juryn.
– Det är ett specialskriven låt där vi fått privilegiet att kunna jobba med musikens alla olika lager och skapat en väldigt dynamisk ljudupplevele som gör jättemycket för upplevelsen på sajten, säger Max Ahlborn.

Fakta

Uppdragsgivare: Annika Priou, Johan Grundin och Catarina Hagwall
Arbetsgrupp: Bjarte Eide global projektledare, Annika Rehn och Joakim Wållgren planner, Pelle Holm projektledare, Helena Wård operativ produktionsledare, Villard/Bartholf executive cd, Magnus Wretblad cd, Rickard Villard och Patrik Westerdahl ad, Martin Bartholf och Henrik Haeger copy, Mark Baughen byråproducent, Martin Benninge produktionsledare
Produktionsbolag: Acne Film & Acne Digital, Alphabetical Order regissör, Asha Ali musik, Dinahmoe ljud, Swiss 3D


2 Sagogeneratorn

Kund: McDonald’s Byrå: DDB och Prime PR

En gång om året har McDonald’s barnböcker som leksak till sina Happy Meal. Det vill DDB:s kampanj ”Sagogeneratorn” uppmärksamma.

På sajten finns en steg-för-steg-funktion för att bygga en egen saga. Genom att välja nyckelord till olika positioner i texten kan den förälder som behöver ny inspiration i sitt sagoberättande skapa sin egen saga.
– I sagogeneratorn får man prova att sätta ihop egna knasiga sagor, säger Jeanette Ytterman, produktionsledare för kampanjen.

Syftet med kampanjen är just att visa hur svårt det är att hitta på bra sagor och att berätta att man får en sagobok med varje Happy Meal hos McDonald’s i oktober.
– Sagorna blir lite tokiga hur man än gör. Det är det genomgående temat i hela kampanjen som även har gått i radio och som film, säger Jeanette Ytterman.

Just Happy Meals boksatsningen finns bara i Sverige och emellanåt har Sverige haft svårt att försvara sin avvikande boksatsning internt.
– Därför ville vi göra något roligt av kampanjen på nätet för att ge den en extra skjuts. Den har gått bra och boksatsningen blir kvar, säger Jeanette Ytterman.

Man kan också läsa andras sagor och rösta på dem. Vinnaren får 36 barnböcker ur Happy Meal-biblioteket.

Fakta

Uppdragsgivare: Carolina Wendels och Karolina Cederhage
Arbetsgrupp: Tom Beckman, Hanna Nordh, Ola Granfeldt, Karin Schollin och Caroline Jungsand idé/copy (Prime), Fredrik Simonsson ad, Magnus Jakobsson copywriter, Johan Östlund kundansvarig projektledare, Jeanette Ytterman produktionsledare, Daniel Alinder webbproducent (DDB)
Produktionsbolag: Birth, Magnus Eckhéll cd, Martin Sandström och Daniel Winberg flash, Daniel Lundh ad, Jonas Karlsson, Backend och Patrik Sundberg producent, Peter Benisch musik, Ingela P Arrhenius illustratör


3 Pride+Spotify = sant

Kund: Stockholm Pride Byrå: Åkestam Holst

I Åkestam Holsts kampanj för Pride­festivalen har man använt Spotify som verktyg. Via sajten kan man avkoda sin heterofaktor på spellistor på Spotify. Konceptet är ”det omvända”: Hur hetero är du?

Prides strategi är att inte bara synas när det är festival, utan hålla debatten vid liv hela året.
– Vår brief från Pride är att skapa debatt om årets tema, som i år är hetero. Pride har fått god respons från HBT-communityn på detta. Man ska inte glömma att det är en allvarlig fråga i botten, säger Martin Cedergren, cd på ­Åkestam Holst.

Hur många varianter kan ni göra på detta temat?
– Vårt förhållningssätt är att det ska vara så låg tröskel till att delta som möjigt och att använda ett forum som är så öppet som möjligt. Det är mig veterligen första gången som någon använder innehållet i Spotify och paketerar om tjänsten för att visa ett budskap.

Fakta

Uppdragsgivare: Jessica W. Sandberg
Arbetsgrupp: Åke Stamholst
Produktionsbolag: Thomson Interactive Media


Folkets röst

McDonald's 24%

SAAB 33%

Stockholm Pride 43%


Åkestam Holsts Spotifykampanj för Stockholm Pride vann över både SAAB och McDonald’s. 483 personer röstade.


Se alla bidrag här


Bästa banner

1. ”Missa inga viktiga brev”
Kund: Adressändring
Byrå: WatersWidgren\TBWA
Produktionsbolag: Dallas Sthlm

2. ”Höstmode”
Kund: Åhléns
Byrå: King
Produktionsbolag: From Sthlm with love och It's Showtime

3. ”Pride + Spotify = sant”
Kund: Stockholm Pride
Byrå: Åkestam Holst
Produktions-bolag: Thomson Interactive Media



Lista

1. Change perspective SAAB Lowe Brindfors Acne Film & Acne Digital
2. Sagogeneratorn McDonald’s DDB Stockholm och Prime PR Birth
3. Pride + Spotify = sant Stockholm Pride Åkestam Holst Thomson Int.
4. Online as it happens Nokia Farfar Hutnu
5. 359-lägenheten Telia DDB Stockholm Illianced
6. Originalspråket från 1869! Heinz CP+B Europe CP+B Europe
7. Marbodals idéstudio Marbodal Lowe Brindfors KAN
8. EcoFuel iPhone-applikation Volkswagen DDB Stockholm Five Monkeys
9. Unfair challenge Riksgälden Storåkers McCann From Sthlm with Love
10. Hela Sveriges gårdsfest ... ICA Inhousebyrån JMC Bacill/Sticky Beat
10. Wasa Website Barilla/Wasa F&B Forsberg & Co Stiller Studios