Oktober 2010

Aftonbladet och Nakeds utskällning med Alex Schulman gick hem i juryn och toppar omgången. Tvåa blev Pool med Cancerfonden. Även Oakwood Creative & Prime PR för ACO tog sig upp på pallen.



Tero Marjamäki

Dela sidan:

1 Utskällningen

Kund: Aftonbladet Byrå: Naked Communication

Aftonbladet lät Alex Schulman skälla ut ens kompis i tidningens stora höstkampanj.

Bakom stod byrån Naked och produktionsbolaget Strip Digital.

”En snyggt genomförd och påkostad kampanj”, menade juryn och belönade bidraget med guldvalören.

Kampanjen utgick ifrån kampanjsajten där alla läsare som kände sig bortglömda av en kompis fick möjlighet att ge tråkmånsen en känga och samtidigt föreslå en nöjeshelg tillsammans. Till sin hjälp kunde man ta Alex Schulman och hans vassa röst och penna.

På sajten kunde läsaren välja en av flera utskällningar och dessutom skriva in egen text. Med teknikens hjälp skapades sedan en personlig film där Alex Schulman talar till den tråkige kompisen, delvis med läsarens egna ord.

Exponeringen av filmen skedde på Aftonbladet.se, sedan kompisen hade fått länken via e-post eller Facebook, filmen kunde också sändas till kompisens mobiltelefon, och ett ytterligare alternativ var att kompisen i stället kunde få ett telefonsamtal och bli tråkad i luren av Alex Schulman.

I Aftonbladets webb-tv-spelare spelades filmen upp med det personliga meddelandet till kompisen, en personlig reklamfilm helt enkelt.
– Syftet med kampanjen var att berätta att Nöjesbladet kommer varje fredag och att du med tidningens hjälp kan få allt du behöver för en riktig femplushelg, säger Christoffer Dymling på Naked.

Greppet bygger på en avbild av Alex Schulmans röst som har skapats med hjälp av en speciell röstsyntesteknik som har utvecklats av det svenska företaget Acapela.

Kampanjen är oerhört teknisk, var var det svårt att få den att funka?
– Det var riktigt knepigt och tog lång tid. Sajten innehåller tre innovativa lösningar­ som alla krävde att produktionsbolaget Strip Digital fick bryta ny mark. Vi har till exempel skapat den första helt personifierade reklamfilmen och tagit riktad kommunikation ett steg längre tack vare ett avancerat röstgeneratorsystem. Så vitt jag vet är vi först med många av dessa lösningar.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Arvid Axland, Pool:
– Snyggt genomförd. Fem plus för att utskällningen kommer i en personlig annons på Aftonbladet.se

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Det lyser påkostat och genomarbetat om kampanjen. Den fungerar väldigt bra både rent tekniskt och visuellt. Snyggt.

Ola Westher, Start Communication:
– Min favorit. Man har ju några tråkiga kompisar som gott kan få sig en känga (kanske jag också). Diggar personifierade lösningar som berör och har humor. Rätt bra talsyntes också. Skulle dock vilja se ett smartare spridningssätt.

Jessica Torstensson, Mindshare:

– Äntligen en kampanj som faktiskt engagerar på riktigt. Strålande!

Fakta

Uppdragsgivare: Camilla Nord­svärd, Josefina Karlström och Nils Franchell
Arbetsgrupp: Christoffer Dymling ansvarig kreatör, Johan Falk kundansvarig, Anna Wallin produktionsledare, Zeke Tastas ad, Leo Dahlin copywriter, Fredrik Preisler kreatör
Produktionsbolag: Strip Digital: Karl Rosander producent, Martin Wijk utvecklare, Christoffer Öberg Runfors visual artist, Jonas Zachrisson regissör.


2 Smycka din profilbild

Kund: Cancerfonden Byrå: Pool

Förra omgången av Månadens webb toppades av Pool med Cancerfondens bannergenerator. Nu tar sig byrån åter upp på pallplats, denna gång med en Facebookbaserad kampanj för samma uppdrags­givare.
– Uppdraget var att göra det enkelt att stödja Rosa Bandet och skänka pengar till projektet, säger PJ Lindqvist, ad på Pool.

Utmaningen var att få folk att skänka pengar till Rosa Bandet, och göra det genom sociala medier som Facebook, som vanligtvis inte är ”köpta” kanaler.

Lösning blev att genom att låta folk köpa en twibbon (addera kampanjbild till sin profilbild på Facebook) i form av ett rosa band till sina vänner och deras profilbilder på Facebook ge användaren möjligheten att inte bara visa sin direkta omgivning om sitt stöd för Rosa Bandet, utan även samtliga bekanta på ­nätet.

På så sätt visade givarna både sitt stöd för Rosa Bandet och sin omtanke till vännerna. För att själv få ett rosa band var man tvungen att först köpa det till någon annan, vilket skapade en spridnings­effekt och en ­social kampanj i dubbel bemärkelse.
– Redan efter första dagen hade vi ett tvåsiffrigt antal smyckade profilbilder, och det blev en ”halleluja­stämning” både hos Cancerfonden och hos oss.

När kampanjen, som pågick under oktober, var slut hade 110 000 band köpts och över 500 000 kronor samlats in till Rosa Bandet.
– Både vi och Cancerfonden blev såklart överlyckliga, säger PJ Lindqvist.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Euro rscg:
– Denna typ av kampanj är betydligt enklare, smartare och har större genomslagskraft än sedvanliga Facebooktävlingar och tester. Visserligen har det gjorts förut, men det har å andra sidan fungerat väldigt bra. Reklambudskap och/eller politiska ställnings­taganden i profilbilder kommer vi att se mer av i framtiden.

Jessica Torstensson, Mindshare:
– Enkelt och genialiskt på samma gång. En kampanj som har kommit hela vägen fram till mål.

Ola Westher, Start Communication:
– Så enkelt, glimrande. Väldigt god tanke som berör. Har sett grundidén innan på exempelvis Sossarna plus ”Vi gillar olika”. Schyst att få in pengar på detta sätt och skapa snabb sympatisk spridning. I like!

Fakta

Uppdragsgivare: Björn Hellström
Arbetsgrupp: Eva Inde projektledare, PJ Lindqvist ad, Maja Stenström och Stina Löving copy, Janek Hellqvist och Jens Hedqvist programmerare


3 Bra stämning!

Kund: ACO Hud Byrå: Oakwood Cr./Prime

Oakwood Creatives och Prime PR:s ”Bra stämnings”-kampanj för ACO Hud kommer trea.

För drygt ett år sedan lanserades Spotless, ACO:s hudvårdsserie för ung hy som säljs på apotek. Den nya kampanjen för Spotless trycker på att finnar inte bara är ett hudproblem, utan något som också gör ont på insidan.

Den lekfulla kampanjen gick hem hos juryn, även om juryn hade vissa förbehåll.
– En kampanj väl riktad mot målgruppen med stort underhållningsvärde, menade­ Anna Nauckhoff på Euro RSCG.
– Men det fanns ett smash­läge som inte utnyttjades fullt ut, tyckte Arvid Axland på Pool.

I september 2010 lanserades två nya produkter i Spotlesserien.

Syftet med höstens kampanj var dels att göra säljdrivande aktiviteter på apotek, dels att fortsätta förmedla värdeordet ”självkänsla”.

Målgruppen var framför allt unga tjejer som fungerar som ambassadörer.

Lösningen blev dels en butikskampanj där ACO samarbetade med Friends, men framför allt ett samarbete med ”Kenza & Tyra show” där tittarna kunde tävla i en tävling som syftade till att höja sina vänners självkänsla. Tävlingen­ hölls på www.acospotless.se där de tävlande, förutom att delta i tävlingen också hade möjlighet att skicka peppande kort till sina vänner.

Se bidraget här

Så tyckte juryn

Arvid Axland, Pool:
– Gillar angreppssättet att jobba med besökarnas självkäns­la. Men det fanns ett smashläge som inte utnyttjades fullt ut i lösningen ”Sprid bra stämning”. Denna målgrupp hade klarat ett mer filosofiskt innehåll kopplat till sin egen självkänsla.

Anna Nauckhoff, Euro rscg:
– Kul, informationsrik med många olika element som sitter ihop bra. Gulligt, ”hippt” och smart samtidigt.

Jessica Torstensson, Mindshare:

– Äntligen ett finnmedel som gör annat än bara visar produkten. Men jag önskar mer interaktivitet. Varför ska jag återvända?

Ola Westher, Start Communication:
– Högt och lågt. För mycket grejer att titta på. Vad ska jag fokusera på? Visserligen bra detaljer men det gäller att ha tid. Gillar tanken att ”peppa” sina vänner. Tveksam till spelidén. Snyggt illustrationsmanér i filmer/spel.

Fakta

Uppdragsgivare: Sofia Molander
Arbetsgrupp Oakwood Creative: Fred Bergman klient­utvecklare, Vincent Boiardt produktionsledare, Tomas Elg projektledare, Joakim Flodman cd, Mia Nilsson designer
Arbetsgrupp Prime PR: Désirée Maurd cd, Jennie Nyberg projekt­ledare, Hanna Fallenius account manager, Devi Brunson copy, Johan Larsson projekt­assistent
Produktionsbolag: Goodmotion
Mediabyrå: MEC


Se alla bidrag här

Se alla bidrag här



Lista

1. Utskällningen, Aftonbladet Naked Communication/Strip Digital
2. Smycka din profilbild, Cancerfonden Pool/Pool
3. Bra stämning!, ACO Hud Oakwood Creative & Prime PR/Goodmotion
4. Stitch – by LampGustaf, LampGustaf Dragster/Bytes & Pieces
5. Förkylningskartan, Kronans Droghandel ANRBBDO & YouMe Agency/23 critters
6. Krig i Skandinavien – skulle du överleva?, Läkare utan gränser Fredrik Forsling – Special Branding Projects/Bombayworks
7. Wake up, Kontanten Fältman & Malmén/Norweb
8. Vi saknar dig!, Destination Jönköping Kompago/Kompago