Oktober 2012

Volvos innovativa lastbilslansering vinner i den jämna oktoberomgången av Månadens digitalt. Nortons och McDonald's kampanjer gillades också av juryn.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Launch site on eBay
Kund: Volvo Group Sweden Byrå: F&BKränga en splitterny lastbil på eBay? Med utropspri set en euro? Ja, varför inte. Juryn håller F&B:s kampanj för Volvo Lastvagnar som etta i denna jämna omgång. Inte främst på grund av att kampanjen som sådan är extremt banbrytande, utan för att den är banbrytande i sin egen kategori.
Lastbilar är det stereotypa b2b-området. Pro dukterna säljs och visas upp på stora mässor eller genom faktaspäckade broschyrer. Men med lanseringen av nya Volvo FH-serien ville bolaget göra något nytt. En insikt var att det som får stor spridning i breda kretsar även får genomslag i den smala grupp som är bolagets nuvarande och poten tiella kunder.

– Att ett så utpräglat b2b-företag vänder sig till en bredare målgrupp har setts som nytänkande. Vi tror att det här är början på en fortsatt spännande resa, säger Olle Victorin, projektledare på F&B.

Tanken bakom auktionen på eBay är att n å ut till chaufförer och åkerier på den digitala arenan, utan att köpa medieutrymme. Målgruppen hänger i regel inte på Twitter eller Instagram.

Däremot är eBay ett mycket populärt tillhåll för de som letar reservdelar och utsmyckningar till sina lastbilar. Genom ett samarbete med sajten skapade F&B en specialsida med auktionen av den allra första last­bilen, omgärdad med all kommunikation kring den nya FH-lastbilen.

Resultatet blev en pr-mässig succé, och så småningom­ såldes lastbilen till en fransk köpare för långt över det ordinarie priset.

– De första mätningarna på kommunikationsinsatserna visar extremt bra värden, och de interna reaktionerna har också varit väldigt positiva.


Så tyckte juryn Erik Olsson, BerntzonBylund (suppl.):
Framför allt innovativ i sitt sätt att nå ut till målgruppen, i övrigt en påkostad och välproducerad kampanj.

Ellen Sundh, Society46:
Annonsera och lägg krutet där målgruppen är. Det gjorde man i denna kampanj med råge och vilken presentation! Att en kund vågar ta det här steget och lägga om en produkt med det värdet på Ebay är beundransvärt och inte minst av byrån att få kunden att göra det.

Dennis Rosenqvist, CP+B:
Vinnare i en mycket jämn omgång. Smart medieval som bevisligen fungerat väl. Storheten i den här kampanjen ligger dock i hur den har lyckats förändra hur vi ser på B2B-reklam, utan att för den delen förlora relevans och trovärdighet. Hoppas att detta kan bana väg för fler liknande kampanjer i framtiden!

Katja Feldéus, Great Works:
Innovationsgraden är inte superhög i denna kampanj, dock är det banbrytande att den här typen av kommunikation görs med Volvo Lastvagnar som kund. Har potential att förändra reklamköp för företag med samma nisch!

Cecilia Bernard, B-Reel:
Smart medieval, att lägga kampanjens startpunkt på eBay innebär att man utgår från en plats där potentiella kunderna redan befinner sig. När sedan försäljningsvärdet överskred det rekommenderade utpriset så lyckas man även kapitalisera på nyfikenheten och därmed kommunicera att det här är en lastbilslansering utöver det vanliga. Kampanjsajten har en glossy magasinkänsla där varje feature presenteras på ett lekfullt sätt utan att tappa serioisitet.

FaktaUppdragsgivare: Ulf Nordqvist, Håkan Sernros, Helena Strandlund Selander, Per Nilsson
Arbetsgrupp: Björn Engström, Martin Ringkvist & Simon Coe copy, Sophia Lindholm & Anders Eklind ad, Cilla Glenberg & Olle Victorin projektledare, Tobias Nordström planner, Britta Malmberg produktionsledare, Johan Wingård informationsarkitekt, Peter Gaudiano & Stefan Thompsson digitala producenter, Jerry Wass designer, Eva Råberg skribent.
Produktionsbolag: Sell It Smart Gmbh.



2 Top search result
Kund: Norton Byrå: Naked SthlmAntivirusprogram uppfattas som osexiga och ett nödvändigt ont. Den bilden vill Norton försöka ändra på. Därför kom Naked upp med idén att vidga begreppet till att skydda det digitala livet. Lösningen, som belönas med en andraplats i Månadens digitalt, bygger på att Norton köper rättigheten till ditt namn som ett Google Adwords och ger bort den till dig gratis. På så vis kan användarna ta kontrollen över den första träffen som dyker upp när någon googlar en, och därmed också nyansera bilden som ges.

– Vi letar efter sätt att göra Norton mer relevanta. De har samma problem som försäkringsbolagen hade för ett tag sedan, att man bara bryr sig bara när det är försent. Vitsen är att knyta upp positiva och medmänskliga värden till varumärket Norton, säger Christoffer Dymling, cd på Naked.

Tjänsten, som fanns tillgänglig under kampanjperioden, kostar inte särskilt mycket för Norton. Det beror på Google Adwords konstruktion med budgivning. Det pågår i regel ingen budgivning på personnamn, och antalet klick på de sponsrade länkarna är begränsat. Men när Fox News uppmärksammade kampanjen tvingades de begränsa den till skandinaver, eftersom det var den tilltänkta målgruppen.

– Sajten gick ner ett tag på grund av trycket, minns Christoffer Dymling.

Men även om det tillslut kostade ett par kronor var det värt det.
– Vi hade koll så att budgeten inte skulle springa iväg. Men när varje person som testar tjänsten får en positivare syn på Norton är det värt det.

Så tyckte juryn Erik Olsson, BerntzonBylund (suppl.):
Tycker kopplingen till Norton känns lite sökt, kampanjen handlar om att framhäva snarare än att skydda.

Ellen Sundh, Society46:
Varumärken som Norton jobbar ofta i bakgrunden och det är svårt att prata om produkten utan att prata om de risker som kan dyka upp i framtiden. Här fick Nortons blivande kunder testa på vad det innebär att skydda sig och se effekten på en gång!

Dennis Rosenqvist, CP+B:
Både Norton och Volkswagen hade till denna omgången skickat in kampanjer där man frikostigt bjöd på någonting man har nytta av. Norton vann den matchen på att man erbjöd någonting som vi inte tidigare sett förut. Vem vill inte (gratis) kontrollera vad som visas när man googlar sitt namn?

Katja Feldéus, Great Works:
Smart idé, som blev en rejäl snackis! Kopplingen till anti-virusprogram kan kännas något krystad, samt ett litet minus för att designen inte är 100%. Annars kan jag inte låta bli att gilla denna enkla idé skarpt!

Cecilia Bernard, B-Reel:
Man älskar ju när ett brand identifierar ett behov och sen bjuckar på en tjänst i varumärkets namn. Det enda jag kan känna här är att relevansen svajar lite då Norton ju säljer internetsäkerhet, vilket kanske inte är exakt samma sak som möjligheten att kontrollera vad som hamnar överst i din personliga Googlsökning. Dock är PR-värdet är så pass högt att kampanjen får en välförtjänt silverplats den här månaden..

FaktaArbetsgrupp: Christoffer Dymling cd, Lovisa Sunnerholm kundansvarig, Johan Falk senior kundansvarig, Mårten Hedbom, Fredrik Preisler & Filip Tydén ad:ar Produktionsbolag: Society 46


3 Rekordomräknaren
Kund: McDonald's Byrå: DDB StockholmMcDonald's ville aktivera sitt sponsorskap av de olympiska spelen. Det blev naturligt att vända sig till den viktiga målgruppen barn och deras föräldrar, vilket gjordes genom appen Rekordomräknaren. Juryn hyllade framför allt det fina hantverket, men också själva grundidén som handlar om att räkna om världsrekord till barns förutsättningar.

I appen kunde man omvandla rekorden i några av de klassiska OS-grenarna genom att ange barnets ålder, längd och skostorlek. Genom att göra det fick användaren fram ett rekord som var individuellt anpassat, och därmed möjligt att slå. Tjänsten marknadsfördes i restaurangerna och på nätet. Dessutom anordnade McDonald's en eventturné där barn bland annat kunde försöka slå sitt anpassade rekord i längdhopp.

Bakom idén står DDB Stockholm.
– Det finns något intressant i att tänka sig att ett barn utifrån sina egna fysiska förutsättningar i teorin skulle kunna prestera lika bra som en vuxen. Och att det vore kul att för första gången kunna mäta barnrekord mot vuxenrekord genom att omvandla dem, berättar AD:n Emmeli Österdahl.

Vilken betydelse hade själva appen i kampanjen som helhet?
– Den gav en trovärdighet till att McDonald's faktiskt bryr sig om att barn ska röra på sig genom att skapa en fin och rolig app som uppmuntrade till aktivitet, säger hon.

Även om appen vänder sig till barn var det deras föräldrar som i första hand skulle ladda hem den. När kampanjen summerades hade Rekordomräknaren runt 25 000 nedladdningar.
– Förhoppningsvis kommer en del av de 25 000 föräldrar som laddade ner appen tänka på McDonald's som ett varumärke med ett genuint intresse av att få barn att röra mer på sig. Att aktivera barnen på ett roligt sätt är också ett steg i att jobba för mer välmående barn, säger Ulrika Wåreus, projektledare på McDonald's.

Så tyckte juryn Erik Olsson, BerntzonBylund (suppl.):
En kul app som tar vara på barns tävlingslust, tycker den fungerar bäst i kombination med events.

Ellen Sundh, Society46:
Appen som inspirerar till aktivitet hos barn och får samtidigt hela familjen att sällskapa med McDonald's som varumärke. Jag skulle vilja se fler sådana initiativ där resultatet faktiskt är en fysisk handling. Appen är välgjord men jag ser den som ännu mer relevant som event utanför mobilen för att minska tröskeln.

Dennis Rosenqvist, CP+B:
En kampanj som kanske var starkare som aktiverande event än som digital enhet. Frågetecken för behovet av mobilapp. Fantastiskt fint hantverk!

Katja Feldéus, Great Works:
Välgjord och rolig app för barn med bra grundidé. Man kan ställa sig frågan varför det slutade i just en app? Konceptet skulle säkert varit ännu mer användarvänligt som site, i alla fall som komplement. Plus för ett riktigt fint hantverk.

Cecilia Bernard, B-Reel:
Det görs så mycket värdelös kommunikation för barn. Det här är ett uppfriskande koncept som ställer sig på barnens sida och som antagligen är mitt i prick vad McDonalds vill kommuniceras lagom till OS. Fin grafik där touchscreenen i smartphonen utnyttjas optimalt.

FaktaArbetsgrupp: Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Cecilia Falk business director, Emmeli Österdahl ad, Daniel Vaccino & Christian Bye copy, Anna Svensson & Kim Liedberg produktionsledare, Maria Kovac digital producer, Malin Careliusen projektledare, Anna Hellenberg print production manager, Alexander Ekman & Rickard Berggren developer, Eskil Lundberg motion graphics artist, Johan Lilja digital design, Jessica Morales planner, Peder Bergstrand graphic designer, illustrator Jonas Rathsman – Darling Management
Produktionsbolag: Sparkling Zoo



Bra reklam är en brinnande apaMagnus Jakobsson

Som ung brukade jag ofta gå förbi Forsman & Bodenfors kontor i Göteborg. Ibland tog jag till och med hissen upp i NK för att liksom komma närmare den reklamvärld jag så gärna ville tillhöra. Kanske skulle jag få se någon av de personer som gjorde den reklam jag beundrade allra mest.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess och i dag är jag mer eller mindre övertygad om att det glider runt någon kalenderbitande halvautist utanför vårt kontor och försöker få en glimt av någon av oss på DDB Stockholm.

För sådan är man om man verkligen älskar reklam. Den som älskar reklam tar reklam på blodigt allvar på ett sätt som ofta angränsar till sjukdom i sin strävan efter att få skapa magisk kommunikation. Man gör ingen distinktion mellan "tråkiga" och "roliga" kunder, alla kunder är en möjlighet till makalös reklam.

Det är lätt att säga så, men det är oerhört ansträngande att leva så. Det är den inställningen som skiljer agnarna från vetet i vår bransch. Vinnare i den här branschen orkar förändra, orkar stå på sig och orkar ge sig fan på att man kan göra något bra när alla andra skriker att det är omöjligt. Så även i denna omgång av Månadens. Vi i juryn lyfter på hatten för F&B, eller ska man säga F&B2B den här gången?

Magnus Jakobsson, kreativ chef, DDB Stockholm

 



Lista

1. Volvo Trucks, Launch site on Ebay, Forsman & Bodenfors
2. Norton, Top search result, Naked Stockholm
3. McDonald's, Rekordomräknaren, DDB Stockholm
4. Volkswagen, Up! It!, DDB Stockholm
5. Försvarsmakten, En riktig like, DDB Stockholm
6. Nordisk Film/Tre vänner, Cash & Burn, BBDO Proximity
7. Burger King, Paranormal alert!, Shout
8. NTI Gymnasiet, Nörduppdroret!, Rodolfo
8. Lindahls, Lindahls söker äkta grek, Neumeister
10. Lauritz Knudsen, Schnei virtual home, Leon

Jury


Magnus Jakobsson 
Juryordförande


Katja Feldéus



Linda Arvidsson


Philip Arvidson


Dennis Rosenqvist


Martin Stadhammar


Ellen Sundh


Veronica Wahlbeck


Andreas Kjellgren

Cecilia Bernard