Oktober 2013

Amnestys snabba budgetkampanj, O'Learys tröst för förlorare och Lufthansas erbjudande om ett nytt liv i Berlin blev juryns favoriter i oktober månads digitala omgång.

Krister Berntsson

Dela sidan:


1 #obamainsweden
Kund:Amnesty Byrå & Produktionsbolag: GarbergsDagarna före president Obamas besök i Stockholm tog amerikanska ambassaden bilder av en pappfigur som föreställde presidenten på olika platser i Stockholm. Bilderna publicerades på ambassadens ­Facebooksida under temat "What sites should President Obama visit when he's in Stockholm? Perhaps ... Stockholm City Hall?#Obamain Sweden".

– Vi läste artikeln i DN på morgonen och idén föddes under läsningen, berättar Sebastian Smedberg som var ad/copy för kampanjen. Det var bara att kasta sig på telefonen och berätta vad vi ville göra för Amnesty och redan på eftermiddagen var kampanjen i gång.
Amnesty ville påminna presidenten om hans ouppfyllda löfte att stänga Guantánamo. Därför placerade Garbergs bara några timmar senare ut egna papp­figurer föreställande en fånge på exakt samma platser presidentpappfiguren några timmar tidigare stått. Bilderna på fången publiceras på Amnestys Facebooksida under temat "What promises should President Obama keep when he's in Stockholm? Perhaps ... closing ­Guantánamo? #ObamainSweden".

– Det är mycket Amnestys förtjänst att vi kunde agera­ så snabbt, säger Sebastian Smedberg. Vi har arbetat länge tillsammans och de finns ett förtroende och väl upp­arbetade kontakter. Alla företag och organisationer skulle må bra av ett sådant förhållande med sina byråer. Det är viktigt att vara snabb i dag, i synnerhet digitalt.

#obamainsweden genererade ett fyra minuter långt inslag i SVT, tidningarna beskrev aktionen som ett Twitterkrig mellan Amnesty och USA:s ambassad. Och viktigast av allt – Fredrik Reinfeldt tog upp frågan om Guantánamo med president Obama.

– En orsak till framgången var att ambassaden hade fått så stor uppmärksamhet för sin kampanj, säger Sebastian Smedberg.

FaktaArbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad/copy, Malin Boustedt account manager, Anna Frick account director, Natalie Kocsis & William Löthman creative asstistant



2 The defeat treat
Kund: O’Learys Byrå: PoolI Tele2 Arena öppnades i oktober en ny O´Learys-restaurang som med sina 4000 kvadratmeter är Europas största sportbar. Nyhetens behag, läget och det välkända varumärket gör att målgruppen kommer att besöka restaurangen, i alla fall en gång.

Men hur får man folk att komma tillbaka?
Hos O´Learys står sporten i centrum, och till största delen består gästerna av sportfans, som så gott som alltid tar med sig någon när man vill kolla sport. En stor del av att vara ett fan till ett lag är att förlora, vilket trots allt sker rätt så ofta. Det påverkar hur benägen man är att besöka O´Learys och spendera pengar. Hur kan man göra något positivt av det?

Pool skapade en gratis förlustförsäkring – få en värdekupong på 70 kr som gäller på öl, mat, glass eller något annat i restaurangen som plåster på såren varje gång laget förlorar.

Defeat Treat är en mobile first-lösning då kupongen bara har ett värde om man alltid har den med sig. Man kan byta favoritlag närsomhelst, även under pågående match, men ändringen börjar inte gälla förrän nästföljande match. Vinner ditt lag, utgår ingen kupong. Man behöver inte vara på plats för att Defeat Treat ska gälla, och om du inte använder kupongen innan ditt lags nästa match, brinner den inne.

FaktaProduktionsbolag: Noc Webbyrå Arbetsgrupp: PJ Lindqvist ad, Ulf Rönnbäck copy, Martin Ridderfors strateg, Rebecca Sellei projektledare, Eva Inde produktionsledare, Dan Berglund & Igor Zimmerman filmproduktion


3 Är du Klaus-Heidi?
Kund: Lufthansa Byrå: DDB SthlmLufthansa har många prisvärda avgångar till Berlin, men det har de andra flygbolagen också. Vi ville därför säga och sälja något nytt. För att slå mynt av vårt tyska arv och sätta Lufthansa på kartan så lanserade vi en tävling som testade svenskarnas kärlek till Berlin. I potten fanns ett helt nytt liv med lägenhet i Kreuzberg, cykel, språkkurs och allt annat du behövde för att börja om på nytt i en av Europas mest spännande städer - allt betalt och fixat av Lufthansa. Men för att vinna behövde du först bevisa att du ville bli Berlinare på riktigt. Och det gjorde du genom att byta namn. Till Klaus-Heidi. På kampanjsajten kunde du kika på en film om ditt nya liv, bekanta dig närmare med Berlin, läsa om vad som ingick i vinsten och ladda ner skatteverkets blankett för namnändring. Alla som legalt ändrade förnamn och laddade upp ett nytt pass eller personbevis på sajten ihop med en smart liten motivering, hade chansen att ta hem spelet.

 

FaktaProduktionsbolag: DDB Film Arbetsgrupp: Jerker Fagerström ecd, Magnus Jakobsson & Fredrik Simonsson cd:ar, Patrik Pagréus, Joakim Khoury & Daniel Mencák ad:ar, Jens Thelfer & Daniel Vaccino copy, Oskar Pernefeldt ad-ass, Charlotte Lusiak projektled., Christoffer Mård dig. planner, Katarina Mohlin dig. producent, Katarina Bäcklund produktionsledare


Niklas Lindström
  Social gerillakrigföringOm du inte sett sketchen "#hashag" med Jimmy Fallon och Justin Timberlake än, gör det. Den är en intressant iakttagelse och kommentar på hur hashtaggar används i sociala medier.

När företag och varumärken använder en hashtag försöker de samla inlägg och göra dem mer sökbara, men samtidigt innebär det ett risktagande. Det är fritt fram för vem som helst att använda samma hashtag för andra syften än det som ursprungligen var tänkt, det går inte att juridiskt äga rätten att använda en unik hashtag. Det parat med att jakten på så korta hashtaggar som möjligt gör att det ibland blir krockar där samma hashtag används för olika ändamål.

Den här månadens vinnare Garbergs har snabbt och skickligt utnyttjat möjligheten att ta över diskussionen eller i alla fall göra ett inlägg i debatten och skapa uppmärksamhet för en relaterad fråga.

Frågeställningen som dyker upp i mitt huvud är hur man som företag hanterar den här typen av negativ uppmärksamhet. Det tjänar inget till att försöka tysta ned och radera inläggen, andra kommer förmodligen att posta dem på annat håll om de en gång har funnits tillgängliga online. Anfall är bästa försvar brukar det sägas, man kan spela med och bemöta genom att svara med samma mynt och göra nya inlägg med annan vinkling. Ett inte helt ovanligt knep är att använda humor för att vinna över sympatierna, men det känns väldigt svårt i det här fallet när kontexten är så pass seriös och allvarsam.

Niklas Lindström är head of digital på F&B

Lista

1. #obamainsweden, Amnesty
2. The Defeat Treat, O’Learys
3. Är du Klaus-Heidi?, Lufthansa
4. Road Trip, Stena Line
5. The Chase 360, Volvo Lastvagnar
6: The Great Phone Swap - Live large, while you charge!, Sony Mobile
7. Flykten slutar här, Unicef
8. Bullogram , Vaasan
9. Mästarnas Kamp – Pingis, Norwegian