Oktober 2014

Shouts köspel för Liseberg blev en digital hit i oktobermörkret. Garbergs globalt virala kampanj för Barncancerfonden kom tvåa medan Great Works kampanj för Samsung plockade bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:


1 Liseberg – den roliga kön
Kund:  Liseberg Byrå: ShoutLiseberg har vandrat runt bland byråerna i Götebor g de senaste åren. När Shout tog över kontot påbörjades en mobil resa som fortsätter nästa år. Mobilspelet "Helix game", som kan få besökarna att gå före i kön till årets nya åkattraktion, blev en formidabel succé. När året summeras har en kvarts miljon besökare laddat ned spelet, 1 750 000 spelomgångar har startats och 72,4 procent av spelarna har valt att spela igen.

– Liseberg och vi har tänt till på de mobila möjligheterna i parken och det kommer att hända mycket. Vi kommer att uppdatera "Helix game" med flera spel och parken kommer att bli ännu mer mo bil, men ingenting är spikat än så länge. Mobilanvändandet är stort och jobbar man med en kund som Liseberg och den målgrupp och de produkter som finns där, behöver man inte skrapa så djupt förrän idéer kopplade till mobilen kommer upp, säger Calle Österberg art director på Shout.

Ingen gillar att stå i kö, och i kön har besökarna nära till mobilen. De senaste årens penetration av smarta mobiler ställer nya krav på byråernas digitala kompetens berättar Calle Österberg:

– Gamification är inte så komplicerat som det låter. Den största lärdomen vi har dragit med "Helix game" är vikten av ett tätt samarbete med vår teknikpartner Sticky Beat. Det vanliga är att byråer lägger fram en idé och sedan låter jobbet utföras. Det är bättre att man sitter i knät på varandra hela vägen.

Kampanjen hade en mediebudget på noll men blev snackis av sig själv genom spridningen i kön. Calle Österberg tror folks positiva syn på varumärket Liseberg gör att många vill interagera.

Så tyckte juryn:
Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
Bra exempel på hur smart produktutveckling kan skapa historier kring ett varumärke, sådana historier som folk gillar att berätta vidare till sina kompisar. Som att man fick gå förbi en hundra meter lång kö på Liseberg.

Malin Runefelt (suppl.):
Med den här roliga appen skulle jag lätt köa med hormonstinna tonåringar.

Simon Karlsson, Jung Relations (suppl.):
Bra idé som både är väldigt relevant och ger något tillbaka till användaren på riktigt.

 

FaktaArbetsgrupp: Melina Aristiadou strategisk projektledare, Therese Berglund operativ projektledare, Pontus Caresten copywriter,
Calle Österberg & Martin Hummel-Gradén ad:ar, Johanna Levin & Malin Svensson final art
Teknikpartner Sticky Beat: Nisse Bryngfors, Anders Hammar & Örjan Classon utveckling, Robert Schlyter design


A hair-raising messageKund: Garbergs Byrå: BarncancerfondenNär Garbergs copywriter Sedir Ajeenah såg Åkestam Holsts uppmärksammade reklamfilm för Apotek Hjärtat i tunnelbanan föddes en tanke om att placera samma idé i en annan kontext. Arbetsgruppen såg håret som blåser av som en slags metafor för att vara drabbad av cancer.

Vilka risker finns det att göra en kampanj som är helt beroende av förlagan? – Den största risken är ju att egentligen göra något som helt och hållet bygger på någon slags organisk spridning. Vi eller Barncancerfonden la inte en krona i köpta klick eller vad det heter. Det läskiga med såna kampanjer är att om det inte faller ut väl, så står man med en kampanj där vem som helst kan se antalet views. Man kan ju aldrig riktigt veta, det är väl det som är tjusningen med såna här idéer. Blir det platt fall vill man dö, blir det succé så blir man orimligt glad, säger Sedir Ajeenah.

Kampanjen var isolerad från övriga aktiviteter. Byrån rullade i en digital skärm på Odenplan, men idén var hela tiden att dokumentera det hela till en casefilm och lägga upp på Youtube. Filmen är ju själva kampanjen, inte tavlan i t-banan. I slutändan fick filmen större spridning än Apotek Hjärtats reklam. – Jag antar att anslaget i filmen griper tag människor kors och tvärs. Den har setts av flera miljoner människor och tidningar och från hela världen har skrivit. Jag antar att vi människor är i grund och botten likadana. Vi skrattar åt samma saker, vi gråter åt samma saker.

Vad har ni fått för reaktioner i branschen, förutom från Åkestam Holst?
– Man har ju alltid ambitionen att göra bra grejor. Det som varit så fint här är att jättemånga hört av sig. Även folk man inte känner. Det är en fin känsla. Men den knäppaste reaktionen är nog att en sajt som bevakar irakrelaterade händelser i omvärlden snappat upp att en irakisk kille gjort kampanjen "alla pratar om". Det är absurt, men roligt. Starkast är dock de mail vi fått från föräldrar till barn som drabbats av cancer. Allt känns meningsfullt på ett sätt.


Så tyckte juryn:Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
Träffar rakt i hjärtat. Och då har jag bara sett casefilmen. Skulle nog bli tårögd om jag såg denna på t-banestationen.

Malin Runefelt (suppl.):
En kul och enkel lösning på ett inte lika kul eller enkelt problem.

FaktaUppdragsgivare: Anne Bergsten & Linus Almqvist Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Sedir Adjeenah copy, Ida Tenggren produktionsledare, William Löthman pr-assistent, Michael Ring digital creative, Petter Ödeen cd
Produktionsbolag: Adamsky, Daniel Griffel fotograf Postproduktion: The Line
Extra tack till: STOPP, Clear Channel, Linn med familj


3 The curved experiment
Kund: Samsung  Byrå: Great WorksI samband med att Samsung lanserade sin curved UHD TV på marknaden ville de rikta in sig på "early adopters" och teknikintresserade. Som byrå låg Great Works problematiken i att gestalta något som ännu inte fanns i butik. Samma problem fanns också under lanseringen av färg-tv:n och widescreen-formatet.

För att rekonstruera den välvda upplevelsen av en curved UHD TV lät Great Works betraktaren hamna mitt i händelsernas centrum genom att förlänga sin dators skärm med mobilen.

På kampanjsidan kunde användaren para ihop sin mobila enhet med sin dator för att sedan göra entré i Coliseum. En värld av spjut, hästar och gladiatorer Här inne uppmanades besökaren att utforska 180 grader av arenan samt hitta och låsa upp de dolda scenerna för att ha chansen att vinna en curved UHD TV.

För Samsung är experimentet ett första steg mot att etablera välvda tv-apparater i folks medvetande.


Så tyckte juryn:Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
Min etta den här omgången. Är svag för kampanjer som demonstrerar produktfördelar på ett kreativt sätt, och trots komplicerad teknik var lösningen superenkel och kul att använda.

Malin Runefelt (suppl.):
Nu förstår jag var Curved UHD TV är. Rolig tekniklösning.


FaktaArbetsgrupp: Emmeli Öster­dahl cd, Marcus Wallander & Kenna Magnusson creative, Jacob Odqvist account director, Daniel Skantze head of tech creative, Nasim Kabiri & Anna Tanser producer, Oliver Martin Henriquez film producer


Sebastian Smedberg, art director, Garbergs
  Think outside the media
Många företag tänker nog lite för tvådimensionellt när de vill göra "något på webben" eller i mobilen. Reklamen de ser framför sig utspelas på en skärm. Kanske i form av en kampanjsida eller som mobilanpassade banners. Interaktionen består av att du klickar med muspekaren eller fingret och i bästa fall är den så underhållande att man vill dela med sig av den.

Jag tror att många glömmer en stor del av de fantastiska möjligheter som öppnas med digitaliseringen – den tredje dimensionen. En viktig fördel med det digitala är att vi nu kan göra något utanför reklam­ytorna, utanför skärmarna. Vi kan låta reklamen ta plats i verkligheten och vi kan interagera med folk på riktigt.

Den här månadens tre vinnare har alla fattat 3D-grejen. Först i ledet hamnar Lisebergs mobilspel som är geografiskt begränsat till dem som står i kön till den nya bergochdalbanan. Strax därefter hittar vi Barncancerfondens virala utomhusenhet som gör en hårresande tvist på Apotek Hjärtats teknik med rörelsesensorer. Och på tredje plats stoltserar Samsung med mobilen som blir en förlängd datorskärm för att ge besökarna en "curved experience".

Gps-positionering, rörelsesensorer och olika enheter som kommunicerar med varandra är bara några exempel på tredimensionella möjligheter som öppnar sig i den digitala världen. Glöm inte bort det nästa gång du vill göra något på nätet.

Sebastian Smedberg, ad, Garbergs

Lista

1. Liseberg, Den roliga kön, Shout
2. Barncancerfonden, A hair raising message, Garbergs
3. Samsung, The Curved Experiment, Great Works
4. Roygalan, Världens kanske längsta lilla banner, Garbergs
5. Red Bull, Listen now, Doe Blomberg Gottberg
6. Försvarsmakten, Vårkampanj, DDB
7. Gröna Lund, The haunted poster, Pool
8. Svensk fastighetsförmedling, Visningskollen, Acne Advertising
9. Australian Koala Foundation, Like for lives, M&C Saatchi

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem