Oktober/November 2006

Great Works fortsätter att kamma hem webbpriser för Absolut. Byrån tog hem två pallplatser i Månadens webb. En storstadsguide från SBAB kom tvåa med sitt enkla budskap.

Dela sidan:

Tio-i-topp okt/nov

1 Absolut Bling Bling
V&S Absolut Spirits/Great Works
2 Storstadsguiden
SBAB/Deasign
3 Absolut Lomo
V&S Absolut Spirits/Great Works
4 Pilots wanted
Saab/Lowe Tesch /Lowe Brindfors/Perfect Fools
5 Art event
Ikea/Ikea Communications/B-Reel
5 Planeten – The game
SVT/Fatslice Company
7 Boom banner
Pause Ljud och Bild/Åkestam Holst
8 Finansieringssajt
Volvo C30/Forsman & Bodenfors/
Kokokaka/MFX
9 Varning för obemannat!
Statoil/Forsman & Bodenfors/B-Reel
9 Bolån med räntetak
Swedbank/Starring

Se alla bidrag

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 127
2. B-Reel 79
3. Great Works 64
4. Farfar 37
5. Kokokaka Entert. 37
6. Lowe Tesch 34
7. Daddy 32
8. Perfect Fools 28
9. Åkestam Holst 21
10. Projector 20
10. North Kingdom 20
11. Futurniture 16
12. ANR 14
12. Thomson 14
12. Garbergs 14
13. DDB Stockholm 11
14. Camp David 10
14. Calle & Olle 10
14. Silverbullet film 10
14. Acne 10

1 Blingbling gav guld

KUND: V&S Absolut Spirits BYRÅ: Great Works

När Sajten går på temat Absolut Bling Bling och ska marknadsföra Absoluts presentförpackning som inte innehåller någon sprit. Det är i stället ett guldfärgat hölje som kan användas runt valfri Absolutflaska. Förra året lanserade man en snövit låda men i år är det guld som gäller. Även om flaskhöljet står i centrum finns det mer guld på sajten, där besökaren kan gå igenom en exposé över glittrets historia i flera filmklipp. Dessutom kan kunderna pimpa sitt eget skrivbordsunderlägg i en lättanvänd generator. En kort drinklista finns i bakgrunden, men frågan är vem som kan stå på benen efter ett glas med lika delar champagne och vodka, toppat med bladguldslikör?
– Drinkarna är framtagna av experter. Men de skulle vara lite speciella, säger cd

P Diddy anordnade efterfest åt celebriteterna på MTV European Music Awards för drygt en månad sedan blev notan saftig – mellan 2,5 och 3 miljoner kronor beräknas kalaset ha kostat. Riktigt lika dyr är inte Absoluts senaste sajt, men den har lika mycket blingbling. Och det lockade juryn som fastnade för drinkrecepten på sidan. David Sundin .

Great Works får både första- och tredjeplatsen. Är det en fördel att ni inte tillåts vara så produktnära på grund av lagstiftningen kring alkoholreklam?

– För en så generisk produkt som vodka kan det vara det. De flesta är väldigt lika i utseende och smak, då kan det bli tjatigt om man är för produktnära. Absolut kör ju många samarbeten med konstnärer och musiker i stället.

Varför lät ni inte en hiphopartist göra musiken om temat var blingbling?

– Det här var ju ingen jättekampanj egentligen, det blev kanske lite för överdådigt. Men att vi inte hade någon hiphopgrupp beror på att vi ville göra det lite bredare. Vi hade mycket guld och gjorde sajten kring blingbling men vi ville inte att det skulle bli bara en hiphopsajt.

Uppdragsgivare: Patric Blixt
Arbetsgrupp: Magnus Wålsten account manager, David Sundin cd och copywriter, Anna-Carin Folkesson agency producer, Patrick Sundqvist design, David Wahlgren flash, Fredrik Tjernström illustration, Maximiliano Kuhn Bueno animation, Henrik Hansson, musik, Ola Persson 3D.
Produktionsbolag: Great Works


2 guiden SOM lockade till köp

KUND: SBAB BYRÅ: Deasign

På shortlisten inför jurymötet fanns två olika varianter på samma tema – bolån. Men där den ena kammade noll – Swedbanks nattchatt – var SBAB:s Storstadsguiden mer hyllad. Den är enkel och lättöverskådlig och bygger på en lika enkel idé, resonerade juryn.

Deasign har på SBAB:s uppdrag gjort en sajt med kartor över de tre storstads-områdena. Här kan besökaren navigera över olika lokala bostadsområden för att se det genomsnittliga slutpriset vid de senaste försäljningarna i stadsdelen. Statistiken uppdateras en gång i månaden. Därefter kommer kopplingen till SBAB – sajten blir en naturlig inkörsport till bolagets bolån.
– Vi lanserade den här idén när vi pitchade för SBAB. Vi ville ha en kundnära tjänst och visa att SBAB är en hjälpande kraft för kunden i bostadsaffären, säger projektledare

Han varnar för att priserna på Storstadsguiden baseras på normlägenheter – slutpriset på en etagelägenhet på översta våningen med golvvärme och jacuzzi kan därför bli högre. Men annars ska siffrorna stämma.
– Vi kände att där fanns det ett hål som kunde fyllas, och sajten har ju varit välbesökt, säger Oskar Sparreljung.
Vad som händer med sajten framöver är han förtegen om. Men att den sprids till fler städer är nog ingen vild gissning.

Uppdragsgivare: Mats Bagger
Arbetsgrupp: Oskar Sparreljung projektledare, Linn Bergman ad, Erik Göransson ad, Wilhelmina Gabriele copywriter, Fredrik Stutterheim flash


3 absolut antidigitalt

KUND: v&S absolut spirits BYRÅ: great works

När japanska kameror i början av 80-talet nådde innanför järnridån gjorde produktionsdirektörerna i Sovjetunionen en hastig manöver och startade masstillverkningen av Lomo-kameran. Resultatet var inte helt lyckat rent kvalitetsmässigt, men för nostalgiker blev kameran en succé.

I dag tillverkas Lomokameran främst för sina egenskaper som fotografisk slumpgenerator, och Absolut har i ett samarbete med Lomographic Society lanserat en kampanj där kunderna uppmanas att skicka in sina bästa bilder. Bilderna skrivs ut och hängs upp på ett galleri i Stockholm där en webbkamera tar löpande bilder som läggs upp på ett galleri på nätet.

– Det är en analog verklighet som blir digital. Och analogt blir allting snyggt och får en helt annan känsla, säger ad Jesper Versfeld .
– Vi tyckte att Lomographic Society har ett fantastiskt community som fungerar bra som samarbetspartner. De står för ett antidigitalt sätt att fotografera på som ligger i tiden, säger Jesper Versfeld.

Uppdragsgivare: Ulrika Lövdahl & Patric Blixt
Arbetsgrupp: Ted Persson cd, Sebastien Vacherot (TBWA/Paris) cd, Magnus Wålsten account director, Eva Nilsson account producer, Jesper Versfeld ad, Kristoffer Triumf copywriter, illianced, flash, Martin Landquist music, Martin Ström ruby programmer, TBWA/Lomography/Seeknear partners, Mårten Ekenberg/Jocke Wissing technical production manager

Se alla bidrag



Lista