September 2006

Great Works fick poäng även den här månaden, för The 100 Absolutes. Men
förstaplatsen rådde det ingen tvekan om. ANR blåste hela Gais A-lag inför derbyt mot IFK Göteborg och segern var ett faktum.

Av: Erik Esbjörnsson

Dela sidan:

Tio-i-topp september

1. Gais Bonito
IFK Göteborg/ANR BBDO/Silverbullet Film
2. Barnförkylningsakuten
Apoteket/Forsman & Bodenfors/B-Reel/Kramgo
3. The 100 Absolutes
V&S Absolut Spirits/Great Works/Wreck/DNM
4. Korka upp din macka!
Milko/Åkestam Holst/North Kingdom
5. Volkswagen performance tour
Volkswagen Sverige AB/Daddy
6. Gratis gymkort till alla!
Stadium/Forsman & Bodenfors/B-Reel
7. Klädkod Stockholm
Nordiska Kompaniet/Tewonder
8. Save the koala!
Australian Koala Foundation/Forsman & Bodenfors
9. Run on air
Nike Sverige/Scholz & Friends Stockholm/Perfect Fools
10. Remember
Entercard/DDB Stockholm/Harakiri Film
10. Heinz – Around the world
Heinz/Daddy/TMP

Se alla bidrag

Byråtoppen 2006

1. Forsman & Bodenfors 122
2. B-Reel 71
3. Great Works 46
4. Farfar 37
5. Koko Kaka Entert. 34
6. Daddy 32
7. Lowe Tesch 27
8. Perfect Fools 21
9. Projector 20
9. North Kingdom 20

1 ifk vann matchen

KUND: ifk göteborg BYRÅ: anr bbdo

"Rått och hjärtligt" sade juryn om IFK Göteborgs tjuvnyp mot Gais. Inför det allsvenska derbyt den 25 september ville IFK Göteborg trissa upp stämningen och locka folk till matchen. Man travesterade Nikes VM-kampanj Joga Bonito och lät Gaisspelarna göra samma trick som Zlatan och det brasilianska fotbollslandslaget gjorde i Nikekampanjen.
– Det var en ren luring. Vi sa till Gais-spelarna att vi gjorde en reklamfilm inför derbyt och mer behövde vi inte säga för att få dem att ställa upp, förklarar projektledare Peter Grönlund .

Gaisspelarna försökte göra samma trick som de internationella storspelarna men det gick inte riktigt lika bra. Inte blev det bättre när klippningen var vinklad för att bara visa misslyckade försök från Gaisspelarna. Sajten där materialet lades upp var en succé. Glenn Strömberg kommenterade inslagen som fick mycket uppmärksamhet inte bara på tidningarnas sportsidor utan även på en rad internetforum. Sajten fick draghjälp av annonser på bussar, stortavlor och i tidningar.
– Kampanjen uppskattades i båda läger. Gaisarna tog den på rätt sätt. De blev lurade men tog det med ett garv och därför skickades länken vidare även bland deras fans, säger Peter Grönlund som tycker att man har höjt ribban för idrottsreklam i Göteborg.

Sajten har haft runt 60 000 unika besökare och till derbyt kom 20 000 för att se vad som blev en ganska trist tillställning, matchen slutade 0–0. Men juryn var överens om att IFK var en charmig vinnare som har lagt sig på fansens nivå. Det var rått mot Gaisspelarna, men gjordes med mycket hjärta.

Uppdragsgivare: Affe Akbari.
Arbetsgrupp: Joakim Brinkenberg och Peter Grönlund projektledare, Andreas Larsson ad, Niclas Hallgren copywriter, Therese Edvardsson produktionsledare, Emelie Larson original.
Produktionsbolag: Silverbullet Film.
Se: mjcreative.com/gaisbonito


2 Rätt medicin mot förkylning

KUND: apoteket BYRÅ: forsman & bodenfors

"Tänk dig att du har ett krassligt barn hemma, och att du är osäker på om det är en vanlig förkylning eller om du borde söka sjukvård. Barnförkylningsakuten kan råda dig."

Så lyder beskrivningen från Forsman & Bodenfors som ligger bakom Apotekets senaste kampanj. Reklamfilmen i tv har få missat, där en förkylning sprids från barn till barn på ett dagis. På nätet har man skapat en rådgivningsdosa som till utseendet påminner om en hipp sjuttiotalsradio. Oroliga föräldrar kan knappa in barnets symtom för att sedan få besked om det är dags att uppsöka läkare eller kanske bara ta en tur till Apoteket för att köpa medicin.

– Vi tyckte att småbarnsföräldrar var en viktig målgrupp, för en förkylning kan ställa till med mycket i veckoplaneringen när barnet inte får gå till dagis. Och det finns mycket information om förkylningar på internet men inga råd som baseras på just mitt barn just nu, därför såg vi en potential för ett webbverktyg, förklarar projektledaren Maria Hallenborg .

Uppdragsgivare: Simon Lokko, Fredrik Ölander.
Arbetsgrupp: Anders Härneman kundansvarig, Leif Sorte projektledare, Maria Hallenborg och Sara Linde produktionsledare, John Bergdahl art director, Anna Qvennerstedt och Johan Olivero copywriter, Lotta Dolling och Nina Andersson formgivare, Martin Cedergren web director, Charlotte Most byråproducent, Martin Sandberg web producent.
Se: apoteket.se/barnforkylningsakuten


3 absolut interaktion

KUND: v&S absolut spirits BYRÅ: great works

Än en gång har Great Works gjort en Absolutreklam som håller måttet. Nu har en ny kampanj rullat ut i amerikanska medier där spritjätten från Åhus frågar konsumenterna vad som är deras Absolut. De levererar Absolut Vodka, men det finns fler Absoluter, enligt kampanjmakarna.

På sajten flimrar den absoluta gitarren förbi (en Gibson Les Paul), den absoluta mannen ( Steve McQueen ) och ett par astronauter med en månbil gör en absolut road trip.

I fas ett kan konsumenterna nominera sina Absoluter, därefter sker en omröstning för att vinnarna sedan ska presenteras. En jurymedlem konstaterade att Absolut Vodka på det här sättet har kampanjmaterial för tio år framåt.

Arbetsgrupp: Ted Persson creative director, Magnus Wålsten account director, Eva Nilsson account manager, Jacob Åström art director, Björn Wissing design, Kristoffer Triumf copywriter, Fredrik Karlsson och Jocke Wissing flash development.
Produktionsbolag: Jonas Quant.
Animation: Wreck
Se: absolut.com/100absolutes

Se alla bidrag



Lista