September 2008

Juryn hade svårt att vaska fram en given vinnare ur septembers webbidrag. Det höjdes också skarpa frågetecken kring många av bidragen. Till slut står det ändå klart att DDB:s jobb för Försvarsmakten fortfarande kan imponera.

Av: Per Torberger

Dela sidan:

Reslutat denna omgång

1. Har du det som krävs, Försvarsmakten DDB Sthlm/Acne Digital
Se bidraget här
2. Miss Fiffi, RFSU Åkestam Holst/Dallas Sthlm
Se bidraget här
3. Cheap calls are hard to resist, Tele 2 F&B/Acne Digital
Se bidraget här
4. Return to Tastebuddyland, Robinsons Squash BBH London/B-reel
Se bidraget här
5. The turbo Gene test, Saab Automobile Lowe Brindfors/Acne D.
Se bidraget här
6. Sharp Aquos, Sharp Lowe Worldwide/B-reel
Se bidraget här
7. EF confidence test, EF Education First Great Works/Sara Haag AB,Albert Ken och Compost
Se bidraget här
8. Wario land: Shake it!, Nintendo Fi
Se bidraget här
9. Drive every drop, Honda Asia Wieden & Kennedy/B-reel
Se bidraget här
10. Gaisblomman, IFK Göteborg ANR BBDO/Gaos
Se bidraget härSe alla bidrag här

Byråtoppen 2008

1 Forsman & Bodenfors 69
2 DDB Sthlm50
3 Great Works 33
4 Åkestam Holst 29
5 Farfar28
6 Daddy17
7 BBH London15
7 Peacock15
9 Lowe Brindfors13
10 Garbergs12
11 Dinamo 10
11 King 10
11 SVT Kommunikation 10
14 North Kingdom9
14 Scholz & Friends9
16 Futurniture8
16 Le Bureau8
18 Saatchi & Saatchi 7
19 Albert Ken 6
19 Ogilvy 6

Prod.bolagstoppen 2008

1 Acne Digital 66
2 B-reel42
3 From Stockholm With Love 26
4 Perfect Fools19
4 Music bay 19
6 Rebenga18
7 Dallas15
8 Thomson Interactive Media14
9 Illiance 12
10 112 Ocean Drive 10
10 180 Amstedam 10
10 m ssn gp ece 10
13 Gomo9
13 Jay Cut9
13 Man-Machine9
13 Mobiento 9
13 Stopp 9
18 Fröjd Interactive8
18 Kokokaka8
18 Lifelike 8

1 Har du det som krävs?

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm

DDB Stockholm knappar in på Forsman & Bodenfors i Byråtoppen i denna omgång av Månadens webb. De gör det med sajten ”Har du det som krävs?” för Försvarsmakten. Värvningskampanjer med liknande upplägg har tidigare vunnit Månadens webb och prisats med Guldägg . Och den aktuella kampanjen vann också Månadens bannerbattle
På ”Har du det som krävs?” kan besökaren testa sina färdigheter. De utmanas bland annat i spatialt tänkande, simultankapacitet och förmågan att behålla lugnet i stressiga situationer. Testerna är lätta att begripa men svåra att klara – för de allra flesta, i alla fall.
Jenny Olsson är webbproducent på DDB Stockholm och ansvarig för alla webbdelar i kampanjen:
– Målet var att fylla nittio utbildningsplatser. Men för att göra det krävdes många fler ansökningar. Vi nådde målet och överträffade det med tio procent, säger hon.
Exakt hur många ansökningar det handlade om vill inte Jenny Olsson uppge, men upp mot tusen ligger inte långt ifrån i alla fall.
”Har du det som krävs?” är en uppföljningskampanj på förra årets ”Har du vad som krävs?”, även den signerad DDB Stockholm. Den gången handlade det om att få ansökningar till officersutbildningen och betoningen låg på intelligens. Denna gång har det varit lite andra egenskaper som krävs.
– Nu sökte Försvarsmakten människor med en mer praktisk läggning, mer praktisk intelligens. Spelen handlar också mycket om att man snabbt ska förstå vad man ska göra, säger Jenny Olsson.
Kampanjen var lyckad – lite för lyckad, kanske, för när det var fyra besökare inloggade per sekund brakade servern.
– Vi hade över 180 000 besökare under kampanj­perioden. De flesta skrev in URL:en direkt i webbläsaren, uppemot åttio procent, säger Jenny Olsson.
Trafikdrivande reklam gjordes bland annat i tv, med banner och med ”stortavlor” i onlinespel. Målgruppen var i första hand personer i åldern strax efter gymnasiet.
Det genomsnittliga besöket varade i sju minuter. Genomsnittliga tiden för testet är i dag cirka elva minuter.

Fakta

Uppdragsgivare: Staffan Slörner
Arbetsgrupp: Johan Holmström cd, Klas Jonsson och Simon Mogren web director, Fredrik Lund och Fredrik Simonsson ad:ar, Linus Östholm, Magnus Jacobsson och Patrick Dry copywriter, Jenny Olsson webbproducent, Thomas Brenemark projektledare och Tina Munck produktionsledare
Produktionsbolag: Acne Digital

2 Miss Fiffi

Kund:RFSU Byrå: Åkestam Holst

Undervisning är den underliggande idén bakom sajten RFSU:s intimvårdsguide. På sajten kan du delta i en tävling, där det handlar om att stajla din ”fiffi”, alltså muffen. Du har olika verktyg att välja mellan, men också de fyra intimvårdsprodukter som lanseras med sajten.
Om du använder rätt produkter i rätt ordning när du stajlar, får du som mest tio poäng och kan vinna ett paket med de fyra produkterna. Eller kunde, kanske: erbjudandet gällde bara de hundra första som fick full poäng, att döma av resultatgalleriet är de ganska många redan.
Enligt Christina Gjerulf Branting, marknadschef på RFSU, rakar sig över nittio procent av alla kvinnor i större eller mindre utsträckning.
– På grund av anatomi har kvinnor större behov av dessa produkter än män. Män kan egentligen använda samma rakskum som de har i ansiktet. Därför har vi valt att rikta kommunikationen mot kvinnor mellan tjugo och fyrtio, säger Christina Gjerulf Branting.
Sedan drygt en vecka tillbaka lanseras nu kampanjsajten i print och med banner. Besökarmålet var ”cirka 10 000–20 000 besökare”, men RFSU hoppas att nå så många som möjligt. Redan i dag har dock drygt 10 000 hittat till sajten och det finns 7 665 tävlingsbidrag sparade.

Fakta

Arbetsgrupp: Paul Collins och Andreas Ullenius ad:ar, Hanna Björk och Monica Born copywriter, Jerker Winther projektledare och Lina Drott produktionsledare
Produktionsbolag: Dallas Stockholm

3 Cheap calls ...

Kund: Tele 2 Byrå: F&B/SMFB

”Cheap calls are hard to resist” är sloganen i den kampanj som Forsman & Bodenfors, tillsammans med sin norska systerbyrå, har gjort för teleoperatören Tele 2.
På kampanjsajten fortsätter budskapet om billiga mobilsamtal att förmedlas med humor och överraskningar. Besökaren uppmanas av en attraktiv person av valfritt kön att lämna ifrån sig sitt telefonnummer. I nästa stund får personen bråttom i väg, och någon annan hittar numret nedskrivet och ringer upp.
Juryn faller bland annat för den höga produktionskvaliteten och synkningen mellan telefonrösten och filmen på sajten, men tycker att det blir lite för lång transportsträcka ibland.
– Sajten är inte uppbackad på något sätt utan har spridits helt viralt. Men den har gått som smör i Norge, säger Max Ahlborn.

Fakta

Arbetsgrupp: Christian Steen ochJannecke Østvold kundansvarig, Christian Steen projektledare, Jannecke Østvold produktionsledare, Alexander Gjersøe och Hans Magne Ekre ad:ar, Alexander Gjersøe och Hans Magne Ekre copywriter, Sophia Lindholm web director/byråproducent/webbproducent
Produktionsbolag: Acne Digital, Henrik Sundgren och Jacob Marky regissörer och Max Ahlborn producent
Mediebyrå: Starcom

Se alla webb-bidrag

Se bästa bannern

1. Har du det som krävs? – timer
Försvarsmakten
DDB Sthlm/Acne Digital
Se bannern här

2. Do you privet your hedge?
RFSU
Åkestam Holst/Dallas Sthlm
Se bannern här

3. NK – begränsad upplaga NK
owe Brindfors
Se bannern här

Lista