September 2009

Det blev en solklar vinnare i en annars svag omgång av Månadens webb i september. CP+B Europe­ tog hem både första och andra placeringen.

Ulrika Fjällborg

Dela sidan:

Se alla bidrag här

Byråtoppen 2009

1 (6) CP+B Europe 104
2 (1) F&B 58
3 (3) Farfar 54
4 (2) DDB Stockholm 52
5 (4) Åkestam Holst 30
6 (7) Garbergs 25
7 (–) Acne Advertising 21
8 (–) IKEA Communication 20
8 (11) Lowe Brindfors 20
8 (22) Saatchi & Saatchi 20
11 (–) Ottoboni Group 19
12 (19) Storåkers McCann 17
13 (39) Jung von Matt 13
14 (8) King 7
15 (–) Daytona 6
15 (44) Pool 6
17 (19) Goss 5
18 (–) Hyper Island 4
18 (–) John Doe Worldwide 4
18 (–) Ruth 4

Prod.bolagstoppen 2009

1 (1) Acne Digital 68
2 (4) Perfect Fools 41
3 (3) From Sthlm With Love 36
4 (2) B-Reel 35
5 (25) Kokokaka 33
6 (5) Thomson Inter. Media 29
7 (?) Flickorna Larsson 25
7 (?) Obtingo 25
7 (?) Speed of Sound 25
10 (13) North Kingdom 20
10 (-) Pong 20
12 (–) It’s Showtime 19
13 (37) CP + B Europe 18
13 (-) Phosworks Digital 18
15 (5) Ilianced 13
16 (-) Legs 12
16 (-) River Cresco 12
18 (9) Rebenga 11
19 (?) Fantasy Interaction 7
19 (–) Sensaytion 7
19 (–) Plan 87

1 Män är sårbara

Kund: Philips Byrå: CP+B Europe

CP+B Europes webbkampanj för Philips nya rak­apparat vann överlägset septembers omgång av Månadens webb.

Uppgiften var att marknadsföra en ny rakapparat som bland annat tål vatten. Därför är huvudkonkurrenten rakhyvlar. Förutsättningarna var tuffa. Utgångspunkten var att det skulle ske helt utan medieköp. Resultatet blev en viral med Facebook som motor.
– Då måste vi göra det så väldigt roligt att folk verkligen vill skicka den vidare till varandra, säger Mats Tellving på CP+B Europe.

Den kreativa utgångspunkten är att rakning kan göra ont, man kan skada sig. Det är en situation när det visar sig att män är sårbara. Därför gjorde byrån en sajt där man kan ladda upp ett foto och lägga in Peter Wahlbecks mun och röst när han på olika sätt talar ut om manlig sårbarhet. Sedan kan man skicka länken till filmen, som sparas på sajten, till den man tycker bör se den, till exempel den som är på fotot.
– All trafik till sajten har kommit via Facebook, säger Mats Tellving, som berättar att sajten har erbjudit 160 000 visningar i Sverige på en och en halv vecka.

Dessutom har kampanjen gått loss ordentligt i Norge. På en halv vecka har det genererats 160 000 visningar därifrån.

Kampanjen börjar som en parodi på traditionell rakningsproduktreklam med en mullrande, hes basröst i dramatisk actionfilmsstil. Sedan går den över i Peter Wahlbecks ”vanliga killen som är lite osäker”-röst.
– Vi vänder på hur man brukar göra rakreklam. Skämtet är viktigt för att få dragkraft i kampanjen i och med att det inte skulle bli några köpta medier, säger Mats Tellving.

Uppdragsgivare: Monika Ustarbowska
Arbetsgrupp: Gustav Martner cd, Mats Tellving ad, Mikael Andersson copy, Joakim Khoury designer, Catrine Henriksson pl, Louise Åslund produktions­ledare, Pontus Wärnestål ux, Erik Sterner sr flash, Malin Ekman sr flash, Stefan Hållén sr developer, Edvin Besic prototype, Jonathan Asp flash, Mikael Lindqvist Q&A, Övriga: Björn Höglund, Mattias Berg
Produktionsbolag: Flickorna Larsson, Speed of Sound, Waldemar Hansson och Lennart Sjöberg foto, Obtingo 3D, Peter Wahlbeck och Mikael Syrén skådespelare/röst


2 Ägglossningskalender

Kund: Procter & Gamble Byrå: CP+B Europe

CP+B Europe tar även andraplatsen med Procter & Gambles ägglossningskalender för graviditetstestet Clearblue.

Det gläder Gustav Martner, cd för kampanjen:
– Det är ett av det roligaste projekt som jag har jobbat med. Jag hoppas att vi kommer att hjälpa många att få bebisar.

Steget före graviditetstestet är ägglossningskalendern som den som vill bli gravid gör för att veta när det är dags att få till det i sängen. Byrån har byggt en digital kalender där man matar in datum för senaste mens och andra relevanta uppgifter.
– Men det är väldigt lätt att romantiken försvinner när biologin ställs i fokus och man blir två biologiska ­varelser som ska leverera, säger Gustav Martner.
– Därför bestämde vi oss för att göra den finaste och mest romantiska ägglossningskalender som finns.

Kalendern har en e-postfunktion som mejlar när det börjar närma sig och man kan spara ner den och ha som skrivbordunderlägg på datorn. Men eftersom det är ett rätt privat tema har CP+B Europe designat den så att bara de berörda vet vad det är.
– På bilden blir kurvorna berg och ägget ligger i ett litet fågelbo. Men det är ju bra om du skriver med små bokstäver så det inte blir för känt.

Tjänsten har lanserats med banner på familje- och föräldrasajter.
– Det viktigaste för oss har varit att göra det kul och lustfyllt. Det är ganska många som kämpar med det här.

Uppdragsgivare: Anja Kristensen och Sofia Degerman
Arbetsgrupp: Gustav Martner cd, Andy Johansson ad, Johan Brink copywriter, Susanna Glenndahl Thorslund projektledare, Louise Åslund Olow produktions­ledare, Per Rundgren technical director, Erik Sterner lead flash animator, Malin Ekman flash animator, Stefan Hållén system developer, Jonathan Davis Asp och Mikael Lindqvist webboriginalare


3 Vägen tillbaka

Kund: Försäkringskassan Byrå: Garbergs

Garbergs tar hem tredjeplaceringen med sin webbguide genom en sjukskrivning för Försäkringskassan.
– Reglerna i sjukförsäkringen har ändrats rätt nyligen. Vårt uppdrag var att ge en överblick över vad som händer i olika stadier av en sjukskrivning, säger Bjarne Melin, web director på Garbergs.

Garbergs och produktionsbolaget B-Reel byggde en webbvärld, ”Vägen tillbaka”, där man går igenom olika stadier för att ta sig tillbaka till arbetslivet.
– Målet är att ge en överblick. Och bara för att det är allvarlig informaiton måste det inte göras tråkigt och tungt, säger Bjarne Melin.

Arbetsgrupp: Sebastian Smedberg ad, Rebecka Osvald copywriter, Lars Staffas projekt­ledare, Charlotte Lundquist produktionsledare, Bjarne Melin web director
Produktionsbolag: B-Reel

Se alla bidrag här

Bästa banner

1. ”Män är sårbara”
Kund: Philips Byrå: CP+B
2. ”Valet ”
Kund: Karlstad Energi Byrå: Spenat
3. ”Vodou på Världskulturmuseet ”
Kund: Världskulturmuseet Byrå: Valentin & Byhr



Lista

1. Män är sårbara, Philips CP+B Europe/Fl.Larsson/Speed of Sound/Obtingo
2. Sveriges finaste ägglossningskalender, Procter & Gamble CP+B Europe
3. Vägen tillbaka, Försäkringskassan Garbergs/B-Reel
4. Nya Alkoholprofilen, IQ Forsman & Bodenfors Fantasy Interactive
5. Dark Room, Dark Room Music Lonely Duck
6. E-handlarens bästa vän, Posten Åkestam Holst/From Sthlm With Love
7. Prova Magasin, Pernod-Ricard Ottoboni
8. Fredagsmys, OLW Åkestam Holst Music Bay
9. Ta ställning, skrik mot våldet!, Bokförlaget Max Ström Grey Stthlm
9. Sommarpresent John Doe Worldwide/More Media