September 2010

”Skitsmart, enkelt, och lekfullt”. Juryn blev närmast lyrisk över Pools ”bannergenerator” för Cancerfonden som blev omgångens vinnare. På pallen kommer också Berntzon Bylund med Papperskretsen samt IUM med Stimorol.

Tero Marjamäki

Dela sidan:

1 Bannergeneratorn

Kund: Cancerfonden Byrå: Pool

Oktober har de senaste åren förvandlats till en rosa månad. Och många vill vara med och synas med sitt varumärke under Rosa Bandets paraply, men inte alls lika många lyckas med konsten att skapa en smart kom munikation för kampanjen. En som dock har lyckats och som tar hem Månadens webbs september­omgång är reklambyrån Pool med ”Bannergeneratorn” för Cancerfonden.

Briefen från Cancerfonden var att skapa digital närvaro på nätet för Rosa Bandet-kampanjen, och då gärna med en anknytning till de sociala medierna, för att kunna öka trafiken till de allmänna webbinsamlingarna på Cancerfonden.se.

Lösningen som Pool tog fram blev ”bannergeneratorn”.

Enklast förklaras den i fyra steg: 1 Hitta något du vill dela, 2 kopiera länken till we bbsidan, 3 klistra in länken på kampanjsidan, 4 webbsidan får en kortare länk, och en banner.

Målgruppen är män och kvinnor i åldern 20–50 år.
– Idén föddes med en vanlig bildsökning via Google och deras sätt att visa originalbilden. Tanken att kunna applicera en banner på vilken sajt som helst på detta vis lockade, men det riktigt kreativa var att förpacka det hela som en länkförkortare. För att helt enkelt kunna ta kontroll över vad som ska visas på länkens sida, berättar Pj Lindqvist, ad på Pool.

Byrån utgick från tanken att folk redan tipsar varandra om roliga och intressanta saker. Hur kunde man använda detta och kombinera med en god gärning?
– Vi tog fasta på detta i vår idé och skapade banner­generatorn, en länkförkortare som automatiskt genererar banner för Rosa Bandet-kampanjen. På så sätt bidrar varje länktips till kampen mot bröstcancer. Tanken var att folk ska fortsätta att dela med sig, nu med ett gott samvete.

I våras började Pool att arbeta med Cancerfonden, en kund som byrån vann i en pitch, gällande webbproduktion.

Hur tog de emot idén med bannergeneratorn?
– De gillade den från första stund.

Vad är svårigheten i att göra en kampanj som sticker ut under ”den rosa månaden?”
– Svårigheten, när vi väl hade kommit på idén, var att få spridning på kampanjen och få ut den till folket.

För att lyckas gjorde man bland annat olika bloggevent, och använde, och använder, flera kända bloggare som ”språkrör” för kampanjen via sina bloggar.

På kort tid har kampanjen, som pågår under hela oktober månad, genererat närmare­ 70 000 exponeringar för Rosa Bandet via dessa banners. Utan någon som helst köpt media heller.
– Tanken är att bannergeneratorn ska kunna leva kvar som ett verktyg för webbinsamlingarna hos Cancerfonden.se.

Något ytterligare att tillägga?
– Det här vill jag påstå är ett typexempel på hur vi på Pool arbetar, där vi ser kundens problem, och sedan gör reklam för kundnyttan. Problemlösning som ger reklam­effekt, helt enkelt, säger PJ Lindqvist.

Se casefilm här

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Skitsmart, enkelt, och lekfullt – en klockren vinnare i denna omgång. Äntligen något nytt och kreativt i kampanjsidessvängen som verkligen är bra.

Isabelle Funck, ifunck/Adamsky:
– Underbar lösning! Snacka om att surfa på någon annans våg.

Jessica Torstensson, Mindshare:
– Ett skolexempel på hur man tar till vara på nätets styrka för att skapa viraleffekter. Det här är ett helt nytt grepp som jag inte har sett tidigare. Här har man verkligen tänkt till! Ska bli väldigt spännande att se resultatet på detta.

Henrik Täppmark, Ruth:
– Intelligent.

Ola Westher, Start:
– Smart, bra idé och busenkel. Bra att nyttja något som alla gör hur mycket som helst, det vill säga att dela länkar. Och dessutom göra stor nytta och sprida budskapet. Vet inte varför jag tänkte på bacolicio.us, som gjorde att du kunde skicka just ett bacon över alla dina länkar som du skickade, kul i alla fall var det.

Fakta

Uppdragsgivare: Björn Hellström
Arbetsgrupp: Eva Inde projektledare, Pj Lindqvist ad, Maja Stenström copy, Stina Löving copy, Janek Hellqvist programmerare, Jens Hedqvist programmerare


2 Linnros recycled

Kund: Papperskretsen Byrå: Berntzon Bylund

Oskar Linnros. Och en papperskasse. Det var ingredienserna i Papperskretsens kampanj ”Recycled”, signerad byrån Berntzon Bylund. ”En snygg kampanj, helt enligt marknadsföringsboken” blev juryns samlade kommentar, och andraplatsen var i hamn.

Uppdraget gick ut på att fortsätta informera om hur betydelsefullt det är att återvinna tidningspapper. I denna kampanj ville man särskilt nå unga i åldern 16–25 år. Till sin hjälp tog man artisten Oskar Linnros som ”recyclade” sin hitlåt ”Från och med du” och designade en papperskasse för tidningsåtervinning. Allt sändes ut via Facebook, pr, en webbsajt och bioreklam.
– Vi har jobbat med Papperskretsen i två år och pappersåtervinning är ett ämne som berör alla, men som alla vet är det svårt att prata med alla på en gång, därför har vi valt att jobba mer cyk­liskt, och tar en målgrupp i taget, i det här fallet en lite yngre målgrupp, säger Joachim Berntzon, produktions­ledare på Berntzon Bylund.

I fjol gjorde byrån med Papperskretsen ett provskott med en kändis som fick designa sin papperskasse – Peter Dahl. I år föll lotten alltså på Oscar Linnros.
– Vi ville hitta en artist som låg rätt i tiden, och som dessutom hade ett engagemang i frågan, i Oskar Linnros fann vi den kombinationen, säger Joachim Berntzon.
– Sedan så hade vi lite tur också att han dagen innan kampanjen drog i gång vann dubbla Rockbjörnar, vilket gjorde honom ännu mer aktuell.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Arvid Axland, Pool:
– Väldigt fint hantverk. Möjligen skjuter man lite över målet.

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Kanske inte en så revolutionerande webblösning, men sidan är fantastiskt snygg och utstrålar hög kvalitet. Riktigt smakfullt och väldesignat. Plus i kanten för den galet fina filmproduktionen.

Jessica Torstensson, Mindshare:

– En väldigt snygg sida om en papperspåse med en bra låt. Hade önskat lite mer inter­aktivitet och med en tvist. Just nu är det ”bara” en snygg sida som jag troligtvis inte kommer att återkomma till.

Henrik Täppmark, Ruth:
– Bra utförande. Det är allt.

Ola Westher, Start:
– Bra koppling mellan återvinning i hela flödet, papper, musik och kasse. Är en stor fan av Oskar och det är verkligen ett grymt schyst sätt att nyttja kändis och just Papperskretsen. Skulle kanske vilja se lite galna fakta på hur mycket det gör för miljön att återvinna, så att man får sig en tankeställare. Filmen är verkligen skitsnygg!

Fakta

Uppdragsgivare: Göran Nilsson
Arbetsgrupp: Hans Bylund cd, Joachim Berntzon projektledare, Ewa Nero produktionsledare, Erik Olsson webbdesigner, Johan Gustafsson ad, Tess Stevenberg ad, Claes Boklund webbproducent, Alexander Hols regissör, Eiffel Mattsson filmproducent
Produktionsbolag: Fröjd


3 The live taste tour

Kund: Cadbury Byrå: IUM

IUM:s lansering av Stimorols nya tuggummi Stimorol Shift kommer på tredjeplats i Månadens webbs septemberomgång.

Uppdraget var att lansera Stimorols tuggummi Shift som byter smak och det var just förändring som man också tog fasta på i kampanjen.
– I stället för traditionella banner valde vi att via 4g sända live-tv när vi var ute på stan, och lät folk smaka tugggummit samt prata om förändring, säger Robert Pihl, projektledare på IUM och en av två programledare i live-tv-programmen.

Varje dag sände man en timme live under lunchtimmen, och intervjuade alla möjliga sorters människor om förändring, under olika teman.
– Det kunde handla om mode, livsstil, där förändring var det centrala, poängterar Robert Pihl.

På bland annat Aftonbladet, Spotify och olika kändisbloggar sändes live-tv:n under en veckas tid, där ­Aftonbladet hade över 220 000 besökare under måndagens lunch.

Veckans topp var på tis­dagen då 55 000 tittare samtidigt såg Adam Tenstas framförande av sin nya singel.

Webb-tv-spelaren startade videoströmmen automatiskt när man kom in på respektive sajt och kunde även bäddas in på bloggar, sajter och annat så spridningen ökade tittarantalet. Man aktiverade ljudet via en ”mouseover”. I efterhand kunde man också gå till sajten stimoroltv.se om man ville se klippen i efterhand.

Juryn gillade idén att man tog sampling ett steg längre, men riktade kritik mot att det var för svag koppling mellan filmklippen och Stimorols nya tuggumismak.

Till kampanjsajten

Så tyckte juryn

Anna Nauckhoff, Euro RSCG:
– Ingen stark koppling mellan filmklipp och ny tuggummismak, men ändå – hatten av för att man har tagit sampling ett steg längre och gjort en tidsenlig lösning. Lite ZTV möter YouTube. Perfekt för målgruppen.

Isabelle Funck, ifunck/Adamsky:
– De vill förändra och så gör de tv fast på nätet, utan öppet deltagande. Var är förändringen?

Jessica Torstensson, Mindshare:
– Väldigt ambitiöst och kreativt grepp. Kul! Men hur ska Stimorol fortsätta driva trafik till sidan? Varför inte integrera sidan med en samarbetspartner för att fortsätta hålla den vid liv?

Henrik Täppmark, Ruth:
– Bland en massa ”designa din egen”- bidrag måste man ändå gilla ambitionen här. Relevansen till produkten Shift kan förstås diskuteras och varför inte allt byggdes på en existerande plattform (till exempel YouTube). Och varför tuggar inte programledaren irriterande mycket tuggumi hela programserien?

Ola Westher, Start:
– Gillar konceptet live-tv, snabbt, skapar interaktivitet direkt. Känns äkta att se någon tugga tug­g­gummi och såga/hylla smaken i direktsändning. Ingen hallelujapropaganda av smakupplevelsen. De ska ha cred för bra resultat.

Fakta

Uppdragsgivare: Linda Magnertoft
Arbetsgrupp: Daniel Silander projektledare/programledare, Robert Pihl projektledare/programledare, Marika Björklund pr/producent, Sanna Jörgensen produktionsledare, Beatrice Feuk-Dahlström kundansvarig
Partners: Qbrick Hosting, Media­tec produktion, One Motion event, Dareville webb


Folkets röst

Cancerfonden 45%

Papperskretsen 38%

Cadbury 17%


Läsarna tyckte som juryn. Cancer-fonden sticker ut denna omgång.


Se alla bidrag här

Se alla bidrag här



Lista

1. Bannergeneratorn, Cancerfonden Pool/Pool
2. Oskar Linnros recycled, Pappers- kretsen Berntzon Bylund/Fröjd
3. Stimorol-TV/The live taste tour, Cadbury IUM/Mediatec/Qbrick/Dareville
4. En tub Sverige – designa din egen Kalles, Abba Seafood SRC – Scandinavian Retail Center/040 Internet
5. Social hub slot machine, Samsung Electronics Projector/Projector
6. Din påse, Leaf Sverige Citat/Citat
7. Oscar of Sweden, Oscar of Sweden Dragster/Dragnet
8. Onetonnelife, Vattenfall, Volvo, Ahus Tenjin Visual/Tenjin Visual