September 2013

Att hitta det perfekta resmålet, att kartlägga hur bra du är på ditt sexuella beteende och att ge barn någon att prata med var kampanjmetoderna som föll juryn på läppen i septemberomgången av Månadens digitalt.

Krister Berntsson

Dela sidan:


1 My dream catcher
Kund: KLM Byrå: BritnyI ett läge då många andra skulle ha börjat leta riskkapital för att tjäna pengar på sin idé väljer Britny i stället att göra en kampanj åt sina kunder.

– Vi jobbar lite som en uppstart, säger Daniel Stridsberg, head of design på Britny. Och varför skulle inte ett varumärke kunna vara ägare till en uppstart.

"My dream catcher", so m Britny gjort för flygbolaget KLM, sorterar data från tolv globala tjänster som Trip Advisor, Yelp.com, Google, Wikipedia, Facebook, YouTube, Muselia, Last FM och Flickr, och tillåter resenärer att förbereda sin resa på ett enkelt och inspirerande sätt baserat på tusentals omdömen från lokalbefolkningen och andra resenärer. Användaren fyller i en destination och väljer en tidpunkt i kalendern. Tjänsten fyller sökningen med allt från väderprognoser och olika event till betyg på restauranger, barer och kulturella evenemang.

Användaren väljer sina favoriter och tjänsten lägger upp dessa via en personlig karta, som kan exporteras till en smart mobil, tryckas ut och även delas med vänner.

– Det är mash-upparnas mash-up, säger Daniel Stridsberg. Idén var att paketera en massa information till en helhetsbild som användarna ska kunna dela med sina vänner. Sedan är ju naturligtvis alla resmål kopplade till destinationer dit KLM flyger.
Projektet har löpt en månad och har fått ett mycket gott mottagande av såväl KLM som besökarna.

– Vi har fått superfin statistik, säger Daniel Stridsberg. Folk har faktiskt köpt resor i "My dream catcher" och det känns ju som ett bra kvitto.

– Det finns så många resecommunityer på nätet att man måste leverera något riktigt bra för att det ska fungera. Man måste ha respekt, förstå hur det fungerar och verkligen tillföra något.

Så tyckte juryn Tove Eriksen Hillblom, DDB
Ett schysst verktyg som säkert många kan ha användning av. Skulle dock kunna bli ännu mer användarvänligt för att nå hela vägen.

Lotta Mellgren, Ester:
Grundiden är smart och bra men utförandet skulle behöva utvecklas.
FaktaArbetsgrupp: Ola Wallin/Iyob Mesfin projektledare, Lisen Lindberg produktionsledare, Daniel Stridsberg & Mattis Forsman ad:ar, Simon Granath & Erik Gollne creative, Davide Truffo & Per Arnborg front-end, Martin Mc­Carthy & Jonas Rogert back-end



2 Dansa i neon
Kund: Smittskyddsinstitutet Byrå: Le BureauNär Le Bureau skulle göra en förlängning av av sina Dansa i Neon-filmer för Smittskyddsinstitutet, så blev det i form av ett webbtest. Men i stället för att göra en traditionell enkät, så fick det bli en variant med omedelbar respons på frågorna, där beskökarna får känslan av en levande och dymnamisk sajt, där saker händer i realtid.

– När besökarna svarade på frågorna fick de reda på hur andra svarat, säger Arvid Nittve, copy writer på Le Bureau. Unge eller gammal så är man nyfiken på hur mycket andra vet.

Uppdraget från Smittskyddsinstitutet är att uppmärksamma ungdomar, främst killar om risken för könssjukdomar.
– Vi är sämst i Europa på att skydda oss, säger Arvid Nittve. Och kondomanvändning går åt fel håll. Så det gäller att få ut budskapet på effektivast sätt.

När webbsidan byggdes tog Le Bureau sin utgångspunkt i filmerna där unga tjejer berättar om sin inställning till sex. Tonen var "sommarnatt i Stockholm och det gällde att skapa en naturlig fortsättning på filmerna.
– Vi har fått mycket bra respons på sajten, säger Arvid Nittve. Många har gjort testet sajten ligger kvar så antalet växer hela tiden.

Så tyckte juryn Tove Eriksen Hillblom, DDB:
Framförallt ett fint genomförande som är lätt att tycka om, både lookmässigt och tonalitetsmässigt.

Lotta Mellgren, Ester:
Snygga och avslappnade filmer, men sajten känns något anonym.

FaktaArbetsgrupp: Emma Eriksson & Mikael Ståhl ad:ar, Arvid Nittve copy, Kim Brundin illustratör, Amanda Bermheden produktionsledare, Gustaf Sehlstedt projektledare


3 #barnkonversationen
Kund: Göteborgs Räddningsmission Byrå: StendahlsBarn är fulla av frågor. Tyvärr har inte alla någon som kan svara. Att ha en förälder i fängelse kan kännas ensamt, inte bara för att man saknar mamma eller pappa utan för att det är ett tabubelagt ämne som är svårt att prata om.

Organisationen Solrosen arbetar dagligen med och för de ca 30 000 barn i Sverige som har en frihetsberövad familjemedlem. Med utgångspunkt i Barnkonventionen, att sätta barnen och deras behov i första rummet, ville Stendahls tillsammans med Solrosen lyfta ämnet och skapa en dialog mellan barn och vuxna utifrån barns tankar och funderingar.. Därför skapades #Barnkonversationen, www.barnkonversationen.se — ett verktyg och kanal där barnen från Solrosens verksamhet kunde ställa sina frågor och få svar tillbaka från människor i samhället. Strategin blev att inte skapa en enkelriktad reklamkampanj, utan snarare ett verktyg som sammankopplar två väldigt separerade världar.

Under 14 dagar lyftes 14 av de 30 000 barn i Sverige som har en frihetsberövad förälder fram. Barnen fick ställa varsin fråga genom en film som lades upp på www.barnkonversationen.se. Allmänheten kunde sen svara på barnens frågor genom #Barnkonversationen på olika sociala medier och på hemsidan.

Genom att svara på barnens frågor, dela svaren med sina vänner och skicka frågan vidare kunde alla visa att de brydde sig. Samtidigt hjälper de hjälpte oss att lyfta ett viktigt ämne som får alldeles för lite uppmärksamhet.

Med över 9000 interaktioner och mer än varma och genomtänka 700 svar på hemsidan fick vi en stor respons. Även om det var tänkt som en lokal kampanj så spred sig Barnkonversationen till över 45 länder. Vi lyckades skapa ett verktyg som skolor och politiker kan använda för att diskutera ett annars tabubelagt ämne.


Så tyckte juryn
Tove Eriksen Hillblom, DDB:
Jag gillar ansatsen och det känns som ett viktigt ämne som ingen riktigt pratar om. Tycker dock att man kunde gjort kampanjen lite tydligare och låtit fler barn komma till tals, så att det blev mer av ett riktigt samtal och mindre en symbolhandling.

Lotta Mellgren, Ester:
Stark ide, men som tyvärr inte riktigt når ända fram. Tog ett tag innan man förstod syftet med kampanjen. Väl införstådd i tanken att det handlar om att vara ställföreträdande förälder lyser iden desto klarare.

FaktaArbetsgrupp: Andreas Gunberg projektledare, Ann-Sophie Claesson operativ projektledare, Ylva Nestmark cd, Annie Gustavsson pr, Erik Edhagen, Christian Dompert & Peter Dompert digitala utvecklare, Kajsa Arnoldsson, Maja Kipatsi Danell & Johan Bloch kreatörer samt praktikanterna Kristian Gonzales & Michael Natanelsson, Ingrid Nordström produktionsledarepraktikant, Victor Joersjö bild och film


Niklas Lindström
  Släpp in tekniken i den kreativa processen Månadens vinnare KLM – "My dream catcher" är en webbaserad tjänst som ger resenärer inspiration och tips på vad olika resmål har att erbjuda i KLM:s utbud.

Juryn imponerades av kvaliteten i sökresultaten. I stället för att ta fram innehållet till tjänsten från grunden har Britny utnyttjat innehåll från existerande, etablerade tjänster som Trip Advisor, Yelp, Google, Wikipedia, Facebook, YouTube, Muselia, Last FM och Flickr. På så sätt sparade man inte bara väldigt mycket pengar och tid utan lyckades bygga en tjänst med hög kvalitet där innehållet fortsätter att uppdateras och förbättras över tid utan att tillföra extra resurser.

Det sätter lampan på en väldigt intressant teknisk uppfinning – API.
API står för application programming interface och möjliggör att det går att komma åt en tjänsts innehåll och data via webben om dess ägare vill det (naturligtvis inom de juridiska regler företaget satt upp som tillhandahåller API:et).

Detta gör det möjligt att skapa helt nya tjänster baserat på en eller flera API:er och det innehåll som finns tillgängligt. Något som utnyttjats av en lång rad olika internetuppstarter.

Vi kan bli ännu bättre att använda denna fina uppfinning i reklambranschen till våra kunders fördel genom att tidigt släppa in och låta kreatörer med mer teknisk kunskap vara en del av den kreativa processen.


Niklas Lindström head of digital Forsman & Bodenfors



Lista

1. KLM, My dream catcher, Britny
2. Smittskyddsinsitutet, Dansa i neon, Le Bureau
3. Göteborgs räddningsmission, #Barnkonversationen, Stendahls
4. Försvarsmakten, Hur mycket tid har du?, DDB Stockholm
5. Flygbussarna, Vem blir Sveriges snålaste busschaufför?, Acne Advertising
6. Porteur, Street Sale, M&C Saatchi
7. Kafferosteriet Löfberg, Gamla vänner - en god anledning att ses, Volontaire
8. LG, The inside story, M&C Saatchi
9. (delad) Svensk byggtjänst, Nu tar vi pulsen på byggprocessen, Det Stgl
9. CAN, Alkopedia, Dareville

Jury


Niklas Lindström
Juryordförande


Lotta Mellgren



Tobias Carlson


Tove Eriksen Hillblom


Johan Baettig


Emelie Lundin


Patrick Kampmann



Caroline Söderquist


Patrick Dry


Johanna Gardner