September 2014

Med en knapptryckning försvann all rapportering om fotbolls-VM på Aftonbladet. För det tricket vinner CP+B i Månadens digitalt. Tvåa kom Saatchi & Saatchi och trea blir Ellermore.

Fredrik Thambert

Dela sidan:


1 Xperia Football Cancellation
Kund: Sony Mobile Byrå: CP+BI somras fylldes Aftonbladets sajt me d artiklar om fotbolls-VM. Fantastiskt för många, men jobbigt för andra som inte är ett dugg intresserade. På­passligt då att Sony Mobile erbjöd en knapp på sajten som med ett tryck tog bort all rapportering från mästerskapet.

Kopplingen till varumärket och dess produkt var du bbel. Dels är Sony Mobile en av huvudsponsorerna till fotbolls-VM, men vill också nå de som inte tar del av sändningarna. Dels hade den nya telefonen brusreduktion som en av sina främsta konkurrensfördelar.

– Normalt när du är huvudsponsor har du ett tajt koppel för vad du kan göra och inte göra. Däremot finns det lite större utrymme digitalt. Dessutom har vi en bra kund som är väldigt tillmötesgående med idéer som sticker ut. Eftersom konkurrensen är hård riskerar Sony att drunkna i bruset av alla releaser. Därför är det viktigt att göra saker på ett anno rlunda sätt än att bara skryta om de nya funktionerna, säger Björn Höglund, ecd på CP+B.

Strategin som Sony arbetar efter är att vara bjussiga och berätta om sina för­delar med glimten i ögat. I förra numret vann de Utomhus med en lösning där de bjöd förbipasserande på batteriladdning av konkurrenternas telefoner.

– Vi försöker ge mervärden i stället för att bara göra reklam. Vi har haft det i grundtänket i många år
I just detta fall hade de stor hjälp av Mediacom och teamet på Aftonbladet för att kunna förverkliga den integrerade lösningen med knappen på sajten.

– Från början trodde vi knappt att det skulle lyckas, men det var grönt ljus redan från början. De var med på noterna och allt gick att få ihop.

Totalt användes knappen som tog bort VM cirka 370 000 gånger.

Så tyckte juryn:Ebba Hultengren, Jung Relations:
Ett roligt sätt att dramatisera en svårkommunicerad produktfördel. När alla pratar och skriker om exakt samma sak gör sig Sony Mobile relevanta genom att hjälpa mig att stänga av.

Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
Svinbra idé. Älskar att samma varumärke både sponsrar fotboll och fattar att för oss som inte gillar sport är fotbollsskriverierna jämlikt med brus..

 

FaktaArbetsgrupp: Björn Höglund ecd, Tobias Carlson & Jonas Wittenmark cd:ar, Jonas Wittenmark & Jakob Eriksson ad:ar, Tobias Carlson & Jimmy Hellkvist copy, senior inte Marcus Åslundgrated producer, David Forss flash, Per Westlund original, Cecilia Steenberg Forsberg client service director, Karin Branmark projektledare, Line Eriksson produktionsledare, Aftonbladet mediepartner, Niklas Forsberg creative sales manager


Börja finstreama!Kund: Boxer Byrå: Saatchi & SaatchiDet är inte längre bara Barnkanalen som gäller för de små. Nätet svämmar över av innehåller som mer eller mindre lämpat för barn. Problemet för många föräldrar är avarterna som verkligen inte passar sig för småttingarnas ögon.

Detta faktum tog Saatchi & Saatchi fasta på i sin kampanj för Boxer Play Family.
– Det ingår massor av populära barnserier och svenska barnklassiker i Boxer Play Familj. Som småbarnsförälder vet jag hur lätt ens barn hamnar lite snett när de vill titta på exempelvis Alfons på Youtube. Det finns triljoner av remixer och parodier länkas direkt efter att klippet slutat spela. Ofta är innehållet kanske roligt för en vuxen men direkt olämpligt för barn. Man vill inte direkt att ens fyraåring fastnar framför remixen "Dagen då Alfons Åberg dödade sin pappa". Om hen tittar på Boxer Play så skulle det aldrig hända, eftersom man är garanterad originalversionerna av serierna, säger copywritern Petter Dixelius.

Filmerna placerades som pre-rolls på ett antal populära klipp. Fördelen jämfört med att köra brett var träffsäkerheten och relevansen.
– Vi nådde precis de personer vi ville nå, exakt när de var som mest mottagliga.

Hur väl fungerade kampanjen i praktiken?
– Mycket bra. Kampanjmätningen visade att betydligt fler än genomsnittet tittade på hela filmen istället för att trycka bort den efter fem sekunder.

Vilken typ av klipp gillar du själv att kolla på?
– Jag tittar så klart på det mina vänner länkar och och skickar. För egen del blir det mest musik, fotboll och scener ur serier och filmer. Är även barnsligt förtjust i klipp uppladdade av foliehattar som tror att reptiler styr planeten och sånt trams. Man kan lära sig mycket av andras vanföreställningar.


Så tyckte juryn:Ebba Hultengren, Jung Relations:
I tider där många föräldrar fokuserar på att ge sina barn det bästa: giftfria leksaker, barnmat utan tillsatser och ekologiska kläder så känns det ju plötsligt väldigt fel att låta sitt barn konsumera fulstreamade barnprogram. Ett roligt grepp som direkt levererar en lösning på det påpekade problemet.

Jakob Eriksson, CP+B (suppl.):
Väldigt specifika medieplaceringar möjliggör väldigt specifika budskap. Boxers väldigt specifika pre-rolls bevisar hur väldigt kul det kan bli.

Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
För mig är denna problemställning okänd p.g.a. har inte barn i den åldern, men det låter som en väldigt bra grej. Boxer framstår som ansvarsfylld och sympatisk; även om problemet inte angår mig så gör kampanjen att jag gillar varumärket ännu mer. Och det är ju inte fel.

FaktaArbetsgrupp: Petter Dixe­lius copy, Erik Hiort af Ornäs ad, Gustav Egerstedt cd, Maria Lindskog Klasén projektledare, Per Jaldeborg planner, Charlotte Lundqvist produktionsledare, Jacob Hamilton originalare, Olov Lagerkvist, animatör


3 An auction based on emotions
Kund: Kosta Boda Orrefors Byrå: EllermoreDen känsloladdade auktionen för Orrefors Kosta Boda kniper tredjeplatsen i Månadens digitalt. Kampanjen, som tidigare har kommit två i DM-kategorin, handlar om att förknippa varumärket mer med konstglas än bara heminredning.

Lösningen som byrån Ellermore tog fram var en auktion. Men istället för att bjuda mest pengar vann den person som kände mest inför de olika föremålen som ställdes ut. Det hela mättes med hjälp av ett verktyg som avläste pulsen och andra värden, vilket gav utslag i en "känslovaluta". De som kände mest vann.

Resultatet blev mängder av pr och god uppslutning när föremålen väl auktionerades ut vid Kungsträdgården i Stockholm.
– Kampanjen låter sig inte sorteras in i en väl definierad kategori. Allt blir mer och mer gränsöverskridande mellan olika discipliner i dag, och det är också en förklaring till att samma kampanjer vinner i flera olika kategorier. De stora kampanjerna nu innehåller så många olika delar, sa Johan Good, creative planner på Ellermore, nyligen till Resumé.


Så tyckte juryn:Ebba Hultengren, Jung Relations:
Konstvärlden kan i många avseenden kännas väldigt exkluderande, inte minst när det kommer till inköp att stora konstverk där det bara är pengarna som snackar. Med "An Auction Based on Emotions" belönar och påminner Kosta Boda oss om vad konst egentligen är till för: att påverka åskådaren och väcka känslor.

Jakob Eriksson, CP+B (suppl.):
Jag kan inte avgöra om det här är bra eller inte – jag röstade helt baserat på mina känslor.

Kristin Bergem, Doe Blomberg Gottberg:
Ja - självklart ska konst kunna betalas med känslor! Glimrande kampanj. En lite otippad avsändare, nu är jag jättenyfiken på Kosta Boda som reklamköpare. Kommer de att göra flera roliga grejer på samma tema? Det vore kul i så fall.


FaktaUppdragsgivare: Jenny Sundqvist
Arbetsgrupp: Max Hultberg ad, Anna Pettersson copy, Johan Good planner, Johan Lundgren projektledare, Linda Larsson produktionsledare, Humblebee teknisk produktion


Sebastian Smedberg, art director, Garbergs
  Månadens anti-content
Där sitter ni på era höga redaktionella hästar och känner er trygga. Innehåll är kung säger ni, länge leve innehåll! Reklamen däremot är ett nödvändigt ont för att finansiera era förgyllda stigbyglar. Ni lockar med att man kan välja bort den, betala lite extra, spola förbi den. Vissa av er gör till och med reklam för att ni inte har någon reklam. Men nu är det dags att hålla i cylinderhatten, vedergällningens tid är här.

Notera hur månadens vinnare med ett lätt knapptryck förintar alla era fotbollsrelaterade artiklar under självaste fotbolls-VM. För att sedan ersätta artiklarna med sitt ädla budskap om Sony Xperia Z2:s noice reduction.

Studera hur månadens tvåa med sina specialanpassade pre-rolls snillrikt leder dig och dina barn från det skadliga innehållet på YouTube. Till en tryggare och mindre innehållsrik miljö hos Boxer. Content vs. Reklam 0–2.

Och vi har bara sett början. Medan ni läser det här utvecklas nya anti-content-funktioner som låter användarna välja bort allt innehåll. Så att de i stället kan njuta till 100 procent av reklam utan störande redaktionella avbrott.
Hämnden är ljuv!

Sebastian Smedberg, ad, Garbergs

Lista

1. Xperia Football Cancellation, Sony Mobile, CP+B
2. Börja Finstrema!, Boxer, Saatchi & Saatchi
3. An auction based on emotion, Kosta Boda Orrefors, Ellermore
4. Tolvkommafyra, UR, McCann
5. Surfa like it's 1999! Bredbandsbolaget, Acne
6. Hur sociologisk är du?, Skolverket, Le Bureau
7. Xide - Nattdjur, Carlsberg Sverige, M&C Saatchi

Jury


Andreas Ullenius


Sebastian Smedberg




Emmeli Österdahl


Ann Persson


PJ Lindqvist


Markus Lindsjö


Per Stenius



Agnes Stenberg-Schentz
 
Frida Siversen Ljung
 
Kristin Bergem