September-oktober 2011

En robot, en spåkula och en tidigare ”Idol”-jurymedlem. Det var ingredienserna bland vinnarna i denna omgång av Månadens webb. Överst på prispallen kom Saatchi & Saatchis och B-Reels rena robot­reklam för Ariel tvättmedel.

Tero Marjamäki

Dela sidan:


1 Ariel fashion shootKund: P&G Nordics, Byrå: Saatchi & SaatchiEn enig jury lyfte fram Saatchi & Saatchis ”Ariel ­fashion shoot” som denna omgångs klara vinnare. ”En riktigt stark vinnare som ­integrerar digitalt och irl” och som fick folk att ”köa” på Facebook för att vara med i tävlingen. Man har också fått en extremt tråkig produkt rolig, en eloge till byrån” var några av lovorden från juryn.

Syftet med kampanjen var att primärt få kvinnor 35-plus att engagera sig och prata om fläckar och tvättmedel, samt att visa kraften i Ariel Actilift. Till sin hjälp tog man en robot och Facebook.
Under sex dagar på Stockholms centralstation och på Ariels Facebooksidor i Sverige, Norge, Danmark och Finland kunde man via en modifierad industri­robot som kontrollerades av Facebookbesökare få chansen att fläcka ner över 1 000 klädesplagg med ketchup, chokladdryck och lingonsylt.
Reglerna var enkla: sikta och fläcka ner. Träffar spelaren ett plagg tvättade Ariels team det direkt på plats med Ariel Actilift och plagget skickades sedan hem till vinnaren.

Hur kom ni på idén?
– Egentligen var det två idéer som blev en, berättar Tom Hedström, projekt­ledare på Saatchi & Saatchi.
– Först hade vi bara tänkt skicka nedfläckade designkläder till bloggare, som de fick göra rena själva­, men så hade vi idén om eventet och knöt ihop båda idéerna.

För att få i gång snack om eventet började de med en teaserkampanj.
– Vi skickade ut plagg till 14 bloggare, plagg med en personlig url där de fick se en film med en robot som fläckade ned plagget. Större delen av de som fick plagget visade faktiskt upp filmen i sin blogg, så vi fick direkt en bra spridning.

Jag försökte, två gånger, vara med i tävlingen, men gav upp efter några minuters köande. Fick ni många frustrerade kommentarer?
– Det var väl ingen som direkt kunde förutse att det skulle bli kö. Men vi försökte göra köupplevelsen så njutbar som möjligt, så att det skulle bli intressant att stå i kö också. Vi fick bra feedback på det och inte alls sura ­miner.
Och nu planerar man att ta kampanjen utomlands.
– Det överträffade förväntningarna så vi har börjat föra dialog om att exportera och göra eventet på fler platser, fortsätter Tom Hedström.

Totalt skickades strax över 1000 rena plagg ut under kampanjens sex dagar. Anna Rudels, kommunikations­ansvarig på Procter & Gamble där Ariel ingår kommenterade tidigare kampanjen såhär:
– Vi ville ha en kampanj som är konsumentengagerande. För Procter & Gamble i Norden har vi också stort digitalt fokus. Den här kampanjen visar också att det går att göra tvättmedelskampanjer som faktiskt är engagerande.

Till kampanjsiten
Så tyckte jurynBeata Wickbom, Pool:
– Ariel har gjort en spännande koppling mellan fysisk och digital upplevelse. Inte så ofta det är ”kö på Facebook”!

Tobias Carlson, CP+B Europe:
– Att få folk att köa för tvätt­medelsreklam måste väl anses som bra.

Karl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Kanske årets snyggaste sätt att lyfta en tråkig rutinprodukt som tvättmedel in i den digitala världen, med tydlig koppling till produktfördelar och konsumentnytta. Dessutom kryddat av en riktigt väl genomförd execution i en väldigt publik miljö. Det är tydligt att Procter & Gamble menar allvar med sin digitala satsning, och det blir spännande att följa utvecklingen!

Alexander Fredlund, TBWA:
– En given etta för mig denna månad. För första gången lyckas dessutom ett tvättmedelsmärke faktiskt få mig att tro att det blir helt rent på riktigt.
Fakta• Uppdragsgivare: Krister Karjalainen
• Arbetsgrupp: Adam Kerj cd, Gustav Egerstedt och Lisa Engardt ad, Petter Dixelius copywriter, Erik Hiort af Ornäs kreatör, Maria Wester designer, Tom Hedström projektledare, Maria Lindskog Klasén, Charlotta Tibbelin och Jenny Larsson produktionsledare, Per Jaldeborg planner, MSL pr, Suddenly & Eyewonder bannerproduktion, Reklamlogistik logistik
• Produktionsbolag: B-Reel, B-Reel Films, Atomgruppen och Emunity
• Mediebyrå: MediaCom



1 The pleasure shakerKund: Unilver Magnum, Byrå: Lowe BrindforsEn ”magic eight ball” är kanske mest känd från amerikanska filmer, där människor skakar på en biljardboll (eightball) för att skåda in i framtiden. Varje skakning av bollen ger ett nytt svar.
När Lowe Brindfors med Magnum skulle ta fram en ny annons, valde man att ­inspireras av just ”eightball”-fenomenet.
Resultatet blev ”The pleasure shaker” – världens första iAD (ett unikt annonsformat från Apple) som endast använder sig av skakningar för navigation. Varje skakning blir en unik upp­levelse fylld med ”pleasure”.

Juryn, som först höll på att missa nyheten, gillade det nya interaktiva annonsformatet som bjöd på ”pleasure” som: 15 sekunder i rampljuset, möjlighet att vara en dj, träffa en ny kompis, bli flörtad med, skulptera i choklad, eller virtuellt äta en glass. 
Ett klick och annonsen tog över skärmen som en skärmsläckare, med skillnaden att denna var interaktiv.

Till kampanjsiten
Så tyckte jurynKarl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Ett till en början inte helt lätt­begripligt bidrag, som efter att juryn hade fattat att det var en ny teknisk annonsplattform genast framstod som både nyskapande och väl genomförd. Måhända ingen revolution, men väl en försmak av möjligheterna hos iAd.
Fakta• Uppdragsgivare: Alper Eroglu
• Arbetsgrupp: Tim Scheibel cd, Lina Brunzell ad, Peter Laurelli copywriter, Tina Jarlerud projektledare, Johan Lövblad produktionsledare, Lisa Flacké digital producent, Rasmus Sjöborg webbdesigner
• Produktionsbolag: Lowe Brindfors, Tobias Löfgren teknisk producent
• Mediebyrå: Har ingen



3 Läkerol – Idol 2011Kund: Läkerol, Byrå: EightAndreas Carlsson. Los Ange­les. Det var framgångsreceptet för Läkerol och Eight som tar tredjeplatsen.
På kampanjsajten http://losangeles.lakerol.se/ som fortfarande är i gång och där nästan 13 000 i skrivande stund har tävlat kan man genom att svara på några olika frågor om Los Angeles och Andreas Carlsson där han glider runt i sin Ferrari på Los Angeles gator. Vinsten är en resa till just Los Angeles där man får hänga en dag med Andreas Carlsson.
Målet var att i samband med ”Idol”-sponsorskapet öka kännedomen för Läkerol i en ung målgrupp.
– Själva kampanjen grundade sig i att Läkerol hade knutit till sig Andreas Carlsson som tidigare hade medverkat i ”Idol”, och att man även i år var sponsor för ”Idol”, så briefen till oss var att vi hade Andreas Carlsson som gått med på att ställa upp i en kampanj, där vi landade i lösningen med tävlingen och att han tar emot vinnarna hos sig i Los Angeles, säger Björn Lindén, ad på Eight.

Drygt 13 000 har varit inne på sajten, hur har responsen i övrigt varit?
– Den har varit över förväntan. Bland de som har kommit in på sajten och avslutat tävlingen har det varit över 45 procent, vilket är all time high i Läkerols historia. Så vi är mycket nöjda.

Trafik till kampanjsajten har drivits genom dels delningar på Facebook, dels via ”Idols” TV4-sida och genom reklamfilm i webb-tv på nämnda kanal.
I samband med att ”Idol” avslutas tar även kampanjen slut, strax innan jul.

Till kampanjsiten
Så tyckte jurynKarl-Oskar Tjernström, Samsung:
– Juryns åsikter gick isär, men hur som helst ett hyfsat välprodu­cerat sätt att försöka engagera konsumenten. Ja, engagera konsumenten i Andreas Carlsson alltså. Någon form av koppling till avsändaren hade inte skadat … Eller tror Läkerol att alla redan vet att deras produkt ”Makes people talk”?

Alexander Fredlund, TBWA:
– Jag tycker egentligen att den här lösningen är alldeles för dålig för att hamna så högt upp. Problemet var bara att de flesta andra bidragen var ännu sämre.
Fakta• Uppdragsgivare: Fredrik Sjöström
• Arbetsgrupp: Björn Lindén ad, Lars Larsson copywriter, Cilla Kristoffersson projektledare, Kristoffer Klintberg originalare, Peter Svensson fotograf, Erika Vidal Bäckman producent
• Produktionsbolag: Upper First och Britny kodning
• Mediebyrå: Starcom


Folkets röstAriel 77 %
Läkerol 15 %
Magnus 8 %
Ariel vann stort när folket röstade på www.resume.se. 166 personer deltog.



Wohoo! Jag tar del av tvättmedelsreklamen!Analys av Tobias CarlssonAtt göra bra reklam för tvättmedel är lite som att ge sig ut på en savann och ta livet av ett lejon med sina bara händer. Klarar du det: kudos.

På den tiden när printannonsen var hjälten fanns det en del produkter som nästan alltid dök upp i studentportfolior. Kondomer, Tabasco, gym och andra så kallade smashlägesprodukter. Populära för att det är relativt enkelt att göra en okej reklamlösning på dem. Till de studenterna sade man, antingen gör du en sjuhelvetes kondomlösning eller så väljer du något riktigt jävligt som till exempel tvättmedel. En reklamens motsvarighet till något slags primitiv stams initiationsrit till vuxenlivet.

Det kanske är svårare att göra en riktigt bra annons än något spännande interaktivt för tvättmedel, men jag blir ändå impad när det dyker upp något nytt och lekfullt ur en sådan gammal brief. ”Ariel fashion shoot” (bra namn) använder till att börja med Facebook på ett kul sätt. Folk fick stå i kö för att sedan kunna skjuta en färgkanon live på Centralstationen på något så o-FB-igt som bestämda tider. Men det bästa var såklart att man verkligen tror på att det blir rent. Att få grisa ner ett plagg man vill ha, och sedan få det tvättat som nytt gör ju jobbet bra mycket bättre än en Cannes Grand Prix-vinnarprint med en massa vita amerikanska fotbollsspelare mot en liten klick röda.

I övrigt var det låg nivå. Förutom Magnums mobilbanner ”The pleasure shaker”. Banner är ju inte direkt digitalfaunans krona och banner i smarta mobiler är nog dess absolut lägst stående existens. Den här visar sig dock vara bra mycket mer än så. Ett klick och den tar över skärmen som en interaktiv, skakbar skärmsläckare.

Både tvättmedelsettan och smartbannertvåan lyckades alltså göra något bra av en ofördelaktig utgångspunkt. Synd att inte trean lyckades lika fint med den gamle ”Idol”-översittaren Andreas Carlsson.


Lista

1. Ariel fashion shoot, P&G Nordics Saatchi & Saatchi, B-Reel, B-Reel Films, Atomgruppen och Emunity
2. The pleasure shaker iAD, Unilver Magnum Lowe Brindfors
3. Idol 2011, Läkerol Eight, Britny och Upper First,
4. Kia Rio Ystad–Haparanda Race, Kia Motors BerntzonBylund, Delorean Digital
5. Classic klimatkompenserar, Arvid Nordqvist Classic Like Action, del av Hallberg & Company, Like Action
6. Wetterling tours, Wetterling Gallery Le Bureau, Bits2life
7. Vad skulle du göra om du vann 50 000?, Betsson Kelly and Pling, Dareville