April 2015

Innovativ mobilstrategi gav M&C Saatchi och Stockholm Art Week en förstaplats i Månadens digitalt. 
Tvåa kom Dogwashs reklamemojier och bronset tog ANR BBDO för deras laggfrustrationsfilm för Ume.net.

Yasmine Winberg

Dela sidan:


1. Stockholm is your canvas

Kund: Stockholm Art Week Byrå: M&C Saatchi Stockholm
Sedan starten för tre år sedan har Stockholm Art Week samarbetat med M&C Saatchi. Även i år användes konceptet "Stockholm is your canvas" för att locka besökare till konstveckan.

– Konstveckan i april vänder sig både till de mer initierade, och till dem som inte är så vana som konstbesökare. Årets uppdrag var detsamma som tidigare: Hur kan vi få så många som möjligt att bli intresserade, även utanför konstkretsarna, att ta del av all den fina konst som visas upp under veckan, säger Martin Cedergren, cd på M&C Saatchi.

I år placerades affischer ut på elskåp i samarbete med Stockholms stad. Med hjälp av tekniken "augmented reality" kunde förbipasserade på gatan och besökare på exklusiva Thielska galleriet skanna in bilderna med en app – och vips dök ett konstverk upp på skärmen.

Vilken var den största utmaningen i år?
– Att hitta ett nytt brutalt enkelt och relevant sätt att dramatisera "Stockholm is your canvas". Samt göra något som Joanna Sundström och gänget på Stockholm Art Week verkligen känner sig stolta över att stå bakom, säger Martin Cedergren.

Vad har ni fått för respons?
– Vi fick in ett stort antal konstverk från hela världen. Allt från superstjärnor som kollektivet eBoy och Alvaro Sotomayor till lokala talanger som Eijer från Karlshamn. Initiativet har också plockats upp av ett stort antal bloggar, nyhetskanaler, men framför allt av besökare på Stockholm Art Week.

 

Fakta

Produktionsbolag: Sparkling Zoo Arbetsgrupp: M&C Saatchi Stockholm


2. Advertising emojis

Kund: Dogwash Byrå: Dogwash

Nu kan kreatörer som har saknat att snacka med sina kreatörskompisar med kreatörs-emojis andas ut. Dogwash har skapat ett gäng guldlejon, bronspennor och silverägg – allt för att kreatörerna snabbt ska kunna förstå varandra. Till det också ett gäng andra emojis som förhoppningsvis främjar kreativiteten ute på byråerna. Juryn var inte lyrisk över bidraget, men ger ett stort plus i kanten för tydlig målgrupp.

 

Fakta

Produktionsbolag: Infusion Infotech Indien
Arbetsgrupp: Max Hultberg ad, Rasmus Andersson copywriter, Elin Jonsson illustratör, Carl Winkler projektledare


3. The lag stress test

Kund: Ume.net Byrå: ANR BBDO

"Living with lag" har visats nästan sex miljoner gånger på Youtube. För att följa upp viralsuccén gjorde ANR BBDO tillsammans med Ume.net en uppföljare där personer med stresståliga yrken bjöds in och utsattes för lagg i ett spel. Ju högre frustrationen blev – ju mer laggade spelet. – De flesta av oss vet hur frustrerad man kan bli av dålig internetuppkoppling. Med det här experimentet ville vi se hur lagg faktiskt påverkar oss fysiskt, sa Oskar Skott, ad på ANR BBDO, i samband med att kampanjen släpptes i våras.

 

Fakta

Produktionsbolag: B-Reel Arbetsgrupp: Oskar Skott ad, Stephanie Moradi copy, Fredrik Pantzerhielm projektledare, Maria Fager produktionsledare, Camilla Westman och Channa Rogsten pr, Anna Jensen planner, William Björnstjerna formgivare


Fredrik Svensson

Ett undantag som bekräftar regeln?

Juryn har de senaste omgångarna blivit bortskämda med många bra bidrag och mötena har ofta handlat om att vi tyvärr måste välja bort bidrag som vi önskade att vi kunde lyfta fram. Denna omgång blev dock ett tråkigt undantag. Det gick till och med så långt att vi försökte göra en poäng av att utnämna Stockholm Art Week till månadens etta, tvåa och trea för att på det sättet visa vår frustation och verkligen belöna det bidrag som faktiskt levererade.

Stockholm Art Week hade allt vi saknade i de övriga bidragen denna månad. Det var innovativt, relevant och väldigt bra genomfört. När det dessutom gör Stockholm till en lite trevligare plats att vistas i var valet givet.

Tyvärr får inte juryn alltid göra som den vill och att bara belöna ett bidrag visade sig vara oförenligt med Resumés regler. Efter lite bråk med redaktionen kom vi överens om att belöna de övriga lösningarna som trots allt hade delar i sig som var värda att lyfta fram.

I "Advertising emojis" fall var det en enkel målgrupps­insikt som blev avgörande och för "The lag stress test" räckte hantverket och experimentlustan hela vägen till tredjeplatsen. Jag förstår att ni som läser detta kan tycka att vi är en jävligt grinig jury, men jag lovar er att vi vill inget hellre än att hylla bra jobb. Det enda vi säger är att denna omgång saknade vi de idéer vi är vana att se. De som gör oss ­avundsjuka och som får oss att önska att vi kommit på dem själva. Jag hoppas att de kommer till nästa gång och att denna omgång blir undantaget som bekräftar regeln.

Fredrik Svensson är Partner på Folket och CD på Tillsammans Sthlm



Lista

1. Stockholm Art Week Byrå, "Stockholm is your canvas"
2. Dogwash, "Advertising Emojis"
3.Ume.net, "The Lag Stress "
4. Sweetpop, "Zlatan Search" 
5. NCC, "NCC Head Swap" 
6. Givesom, "1.25 - Dieten" 
7. Media Markt, "120 Sekunders Racet"

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl