Fiffig möbelterapi gör Åkestam till vinnare

Åkestam Holst har nått stor framgång med kampanjen Ikea Retail therapy. Nu vinner de guld i Månadens Digitalt. Två blev Wenderfalk med SVT Dold och trea Volt med Försvarsmakten.

Julia Lundin

Ikea Retail Therapy

Kund: Ikea   Byrå: Åkestam Holst

Se kampanjen här 

100 Ikea-produkter döptes om efter 100 av de mest googlade familjerelationsproblemen. Ett stort jobb som skördat ofantligt med frukt både i Sverige och internationellt.

Kampanjen har tagits fram av byrån Åkestam Holst och är en del av konceptet ”Där livet händer” där möbeljätten vill sätta fingret på svenskarnas vardag. Framtagandet skedde genom att man kopplade vanliga Google-sökningar om relationsproblem till Ikeas produkter och döpte om dessa därefter. Detta jobb utfördes av copyn Felicia Jensen och art directorn Caroline Andersson.

– De ägnade enorm tid och energi åt att hitta de produkter som bäst lämpade sig för detta, och bäst rimmade med människors relationsgooglingar. Men det är så det är när man är något bra på spåren; man viger sitt liv åt det under en begränsad period. Det är sedan gammalt, säger Magnus Jakobsson, creative director, Åkestam Holst.

Syftet med kampanjen var såklart att sätta ett leende på folks läppar. Eller vad sägs om ”Han kan inte säga att han älskar mig” och visa en griffeltavla, eller ”Min dotter är ute hela natten” och visa en discolampa.

– Givetvis kan Ikeas problem inte lösa alla problem, men då kanske man åtminstone fick sig ett litet skratt innan man Googlade vidare och hittade svaren man sökte.

Googlingarna uppmärksammades av branschpress i Sverige, men spred sig även till bland andra Mashable och Fortune. Därför valde Ikea och Åkestam Holst att göra en engelsk version av Retail therapy. Det är inte helt omöjligt att kampanjen expanderar på ytterligare språk.

– Att det skulle gå är jag övertygad om. Men det är inte vi som tar ett sådant beslut, förstås. Det är upp till IKEA. Men det vore givetvis roligt och intressant.

Hur är det att jobba med Ikea?
– Det är en otroligt intelligent, skarp kund, som inte precis gör kommunikation för första gången. Som alla bra kunder är de ifrågasättande, tydliga och reflekterande, aldrig fega eller omoderna.

Där livet händer har även varit framgångsrikt i Månadens Film, där ”varannan vecka” vann guld.


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, Hyper Island
”Jag tycker denna kampanj var klockren. De använde sig av en enkel ide men lyckades verkligen skapa en känsla kring deras produkter. Kampanjen kändes också helt rätt gentemot deras varumärke.”

Ida Colliander, B-reel
”Ett enkelt och klockrent grepp för ett digitalt uttag av konceptet. I stället för att skriva artiklar proppade med sökord för att leda in folk till sin site så tar man en genväg genom att döpa om produkterna till de exakta sökorden. Lösningen passar perfekt för IKEA, och bara för IKEA.”



Fakta

Arbetsgrupp: Caroline Andersson art director, Felicia Jensen copywriter, Magnus Jakobsson creative director, Alex Picha digital producent, Anna Lundeborg digital strateg, Karl Andersson planner, Kjell Månsson projektledare, Mimmi Morén produktionsledare, Kalle Peterz webbutvecklare

 




SVT Dold

Kund: SVT   Byrå: Wenderfalk

Wenderfalk gjorde tillsammans med SVT en tjänst där människor tog reda på om de är hackade. De sammanställde olika läckta lösenords-databaser, lät människor testa sina mail-adresser mot denna, och skapade en nationell tankeställare om IT-säkerhet. SVT Dold hade över 6 500 000 sidvisningar och 1 500 000 unika besökare på tre dagar. Tjänsten är nedlagd från den 1 december på grund av resursfråga.

Se kampanjen


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, Hyper Island
”Denna kampanj var verkligen ett smart sätt att marknadsföra deras nya serie. Den skapade en känsla av förståelse kring problemen med dataintrång och gjorde att många fick en personlig koppling till det.”

Ida Colliander, B-reel
”Mycket bra utförande av en digital tjänst med relevant koppling till reportaget. Trots att tjänsten inte är helt ny så tror jag att den här lättillgängliga paketeringen har fått upp många ögon för internetsäkerhet i stort.”

Sara Clewemar, Åkestam Holst
”Även om lösenordskollar inte är ett helt nytt påfund, så var denna variant snyggt paketerad och blev med kopplingen till TV-programmet en riktig och viktig snackis runt många fikabord.”



Fakta

Arbetsgrupp: Jens Jonsson design, Peter Simonsson utveckling, Mikael Waxin digital redaktör SVT




Ett land i förändring

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt/Creuna

Försvarsmakten slog i oktober ett slag för det progressiva Sverige med kampanjen "Du Nya, Du Fria”. De tillät hemsidebesökaren uppleva vad som har förändrats i Sverige sedan hen föddes. Utifrån sitt födelsedatum får besökaren en unik historia berättat för sig i formatet av en interaktiv chatt.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, Hyper Island
”Jag tycker verkligen om tanken bakom denna kampanj. Försvarsmakten visade på ett enkelt sätt hur långt vi som land faktiskt ha kommit och hur mycket vi har som är värt att försvara. Dock tycker jag det finns utrymme för att förbättra hemsidan och tjänsten.”

Ida Colliander, B-reel
”Jag tycker att det här är ett fint sätt att berätta en story på, om ett land i förändring. Men jag förstår inte helt varför jag ska se en tidslinje från bara mitt liv, det hade varit spännande att få ett ännu större perspektiv på hur vårt land har förändrats.”

Sara Clewemar, Åkestam Holst
”Fin chatbot som fortsätter arbetet att göra försvaret och dess uppgift till en fråga för folket. Viss förförståelse om övriga kampanjen gör helt klart budskapet lättare att ta till sig.”



Fakta

Arbetsgrupp Volt: Daniel Vaccino creative director, Linus Bronge och Oscar Pernefeldt art directors, Tomas Lilja och Erica Thelin planners, Per Sturesson digital producer, Malin Almqvist account director, Camilla Ryttare account manager

Creuna: Natasha Ehlén art director, Sofia Lindahl copywriter, Gunnur Von Matern interaction designer, Daniel Forsberg och Alexander Darland interface developers, Alexander Holmbäck developer, Gustav Forsberg production manager, Björn Sundman technical project manager, Gisela Bernhoft account director





Annica Brinck, SCP Grey

En bitterljuv sista session med digitaljuryn

”Tillsammans har vi utstått det mesta från hungersnöd och väderkaos till smärtsamt odigitala reklamförsök. Det svetsar samman ett gäng. Vissa gör lumpen, andra stänger in sig i ett konferensrum och kollar på casefilmer. Att vi inte alltid tycker samma är enbart uppfriskande. Det är ju diskussionerna som gör det!

Månadens omgång innehöll precis som resten av året en salig blandning av riktigt fina digitala lösningar, rena PR-idéer och initiativ på Facebook. Något bidrag var en helt analog kommentar. Pricksäker och relevant, jajamen - men inte ett dugg digital. Ibland har saker hamnat på shortlist mest för att få möjlighet att bena ut vad det egentligen är.

En tidigare kollega hade en spaning om att det som vann i månadens kampanj gick det också bra för i Guldägget. Vet inte hur vetenskaplig den undersökningen var, men de gånger vi i juryn varit helt eniga om vad som ska hamna på pallplats har det sagts saker som: "förståelse för digitalt beteende”, ”använder befintlig teknik på nytt sätt". "fångar varumärket perfekt", "gör skillnad på riktigt", "fantastiskt hantverk" och "modig kund.

Att pricka en räcker långt, men när allt sammanfaller… Ja då är kanske chansen rätt stor att personerna bakom sitter och håller andan på Waterfront någon gång i början av maj.”

Annica Brinck, SCP Grey

Lista

1. Åkestam Holst, "Ikea Retail Therapy", Ikea
2. Wenderfalk, "SVT Dold", SVT
3. Volt/Creuna, "Ett land i förändring", Försvarsmakten
4. DDB Stockholm, "Den övergivna ikonen", SOS Barnbyar
+ DDB Stockholm, "The elevator pitch", Samsung
5. Volontaire, "Pendelpoddar", PEAB

Topplista digitalt 2017

  1. Garbergs

  2. DDB Stockholm

  3. King

  4. Markus

  5. Futurniture

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Pihl
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar

Tidigare omgångar

Februari 2017

December - januari 2017

Månadens digital november 2016

Oktober 2016

Augusti-september 2016

Maj-juli 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November-december 2015

Oktober 2015

Månadens digitalt september

Maj-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj-juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

September-oktober 2011

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets bästa webb 2006

Februari 2007

Mars 2007

April 2007

November-December 2007

Januari 2008

Februari 2008

Mars 2008

Oktober 2008

November 2008

Acne bäst på webb 2008

December-januari 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

November 2009

September 2010

Oktober 2010

November-december 2010

Januari-februari 2011

Månadens Webb

Här är årets webbjury!

Årets bästa webb 2007

Månadens Webb

Maj 2006

Juni-Juli-Augusti 2006

September 2006

Oktober/November 2006

Maj 2007

Augusti 2007

September 2007

December-Januari 2007

Oktober 2007

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Februari 2009

Mars 2009

April 2009

Maj 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

April-maj 2010

Juni-augusti 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011