Månadens digitalt, april 2016

Juryn charmades av DDB Stockholms förvandling av Happy Meal till VR för McDonald's som vann Månadens omgång i digitalt. Tvåa blev McCann med "En skoldag i virtual reality" för UR. Tredjeplatsen knep Åkestam Holst med "Broadcast without borders" för Refugee Phones.

Julia Lundin

Dela sidan:

1. Happy Goggles

Kund: McDonalds Sverige Byrå: DDB Stockholm

Happy Meal fyllde 30 år i Sverige – då passade McDonald’s på att fira genom att förvandla boxen till virtual reality-glas-ögonen Happy Goggles. Ett innovationstrick helt rätt i tiden. Happy Goggles moderniserade boxen och blev ett komp-lement till de fysiska leksaker som följer med. Succén var snabbt ett faktum.

”Svindlande hållbar”, ”lustfyllt” och ”innovativ” hördes från juryn.

Jeff Jacket är marknadsdirektör på McDonalds Sverige och berättar hur tankarna gick:

– Happy Goggles är ett av en rad initiativ som vi har skapat för att förbättra restaurangupplevelsen. Vi strävar alltid efter att göra Happy Meal mer relevant för familjer, tidigare exempel är Bok Happy Meal och anpassningen av Happy Meal till tallriksmodellen. I detta fall var vi inspirerade av det beteende vi dagligen ser i våra restauranger.

Det här var väl ingen kostsam historia?

– Det krävdes en viss lokal investering. Men vårt slutliga mål är att förändra varje Happy Meal i hela världen. När detta sker kommer initiativet vara mer ekonomiskt hållbart och även göra Happy Goggles till den mest överkomliga VR-upp-levelsen på marknaden.

Happy Goggles spreds i världens medier och pr-värdet blev stort. 

Happy Goggles fanns i en begränsad upplaga på utvalda restauranger i Sverige mellan den 5 och den 12 mars 2016. Men det är inte omöjligt att vi snart får se mer enligt DDB-kreatören Simon Higby:

– För oss är Happy Goggles en plattform som kan rymma otroligt mycket mer än bara underhållande spel. Vi arbetar just nu på idéer som kan förändra hur barn lär, läser och interagerar med nära och kära. 

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
Den ikoniska boxen blir en leksak i sig själv. Genialiskt. Lite synd bara att själva upplevelsen stannade vid ett skidåkningsspel. När VR äntligen blir mainstream på riktigt hade man gärna sett ett ännu mer spännande pedagogiskt grepp. Hoppas det kommer!

Kristian Gonzalez, AD, Stendahls
Detta är helt i linje med deras mål att skapa glädje. Samtidigt är det riktigt kul att deras hållbarhetsarbete får lite fokus med den nya produkten. En kul idé som är skalbar och på så sätt intressant långt framöver. En verkligt snygg produktdesign och riktigt bra höjd på övriga enheter.

Marie Persson, Food & Friends
Briljant idé ur så många aspekter. Att skapa en rolig digital produkt av en papperskartong som annars bara skulle kastas är verkligen smart, både ur ett ekonomiskt perspektiv och ur miljösynpunkt.

Fakta

Arbetsgrupp:
Johan Ljungman, Business Director
Michael Nyberg, Digital Account Director
Anna Hellenberg, Print Production Manager
Johan Olsson, Creative/AD: Innovation & prototyping
Sebastian Otarola, Creative/ Tech Director: Innovation & prototyping
Simon Higby, AD
David Alledal, Copy
Erik Arnell, Strategic Planner
Johan Molitor, Account Director
Julia Björk, Account Manager
Helen Kvarnmalm, Account Manager
Johan Svensson, Agency Producer
Daniel Dennerkrans, Developer
Daniel Johansson, Webmaster
Petter Eriksson, Senior Digital Designer
Martin Ruben, Digital Designer
Johanna Lundblad, Graphic Designer
Daniel Liljas, Graphic Designer
Peter Danielsson, Graphic Designer
Can Cetindag, Graphic Designer
Isa Svärd, Graphic Designer
Rickard Berggren, Social Media Manager
Astrid Kowalczyk, Digital Growth Manager
Claudia Backholm, Planner
Viktor Bolin, PR/Strategist
Produktionsbolag: North Kingdom
Musik: Red Pipe
Mediabyrå: OMD
PR-Byrå: Prime


2. En skoldag i virtual reality

Kund: UR Byrå: McCann Stockholm

En skoldag i virtual reality får dig att färdas tillbaka till skolbänken igen. ”Snyggt och verkligt” är rösterna från juryn. Ett bra bevis på VR:s möjligheter. Att man är passiv gör det hela ännu jobbigare.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
Riktad mot lärare och andra vuxna i skolan gör den här kampanjen förhoppningsvis skillnad i ett längre perspektiv. Men igenkänningen fungerar även utan hjälmen på. Blir nästan som starkast efteråt, när du sitter helt ensam kvar…

Kristian Gonzalez, AD, Stendahls
Det här är en riktigt snygg lösning på ett problem som alltid är högaktuell. Här gör sig också tekniken helt rätt då den sätter människor i en miljö som alla kan relatera till på ett eller annat sätt. Avskalat och starkt. Jag hoppas verkligen att många verksamma inom skolan ser det här.

Marie Persson, Food & Friends
En känslosam kampanj som alla verkligen borde ta sig tid att titta på. Träffsäker, emotionell och rakt på målgruppen. Imponerande att lärare köar för att låna den. Stor räckvidd med liten mediabudget. Jag upprepar - alla borde se den!

 

Fakta

Arbetsgrupp:
Per-Olof Lundgren – Copywriter
Petra Wiik - Art Director
Carl-Johan Schultz - Account Director
Maria Jonsson - Account Manager
Petra Nilsson - Graphic Designer

 


3. Broadcast without borders

Kund: Refugee Phones Byrå: Åkestam Holst

Inför mors dag i Syrien gjorde volontärsinitiativet Refugee Phones det möjligt för nyanlända att skicka en hälsning till sin mamma genom att ringa ett speciellt nummer. De köpte utrymme på radiostationen Fuse FM i Syrien, paketerade hälsningarna till radiospottar och sände dem i reklampauserna. Initiativets potentiella räckvidd var 1,5 miljoner mammor i Syrien.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
Vi blir ofta lurade att bara se det som skiljer oss åt istället för att se det som förenar. Initiativ som detta är viktigare än någonsin. Kämpade länge med vad som faktiskt är det digitala hjärtat här, men bestämde mig för att högaktningsfullt strunta i det och bara älska det förbehållningslöst.

Kristian Gonzalez, AD, Stendahls
Genom att förstå sin målgrupp väl lyckas Åkestam Holst göra en fantastisk insats utan att skapa en teknisk innovation för sakens skull. De visar också hur den lilla insatsen kan göra så stor skillnad. Bravo!

 

Fakta

Arbetsgrupp:
Creative Director: Magnus Jakobsson
Art Director: Eva Wallmark
Copywriter: Desiré Engström
Producent: Mouddar Kouli
Motion Director: Eric Karlsson
Produktionsbolag: Flickorna Larsson



Johan Dahlqvist

Virtual reality är kul

Det var en rolig omgång för oss i juryn. Vi fick till och med in något på pallen som inte ens är speciellt ”digitalt”, bara för att det var så fint. De övriga två, fina VR-projekt. Som nästan är jobbigt att tala om eftersom det oftast bara handlar om ATT det är VR, inte vad det är eller om det är bra. Som en teknikfjäder i hatten man betar av. När det är så mycket mer.

För oss som gillar historier är det fantastiskt med en innovation som ökar möjligheterna att beröra. Äntligen, efter år av att historiekonsumtionen har färgats av teknik som slår sönder och motarbetar engagerande narrativ, storyer som tvingas sammanfattas i en gif eller en clickbait-rubrik.

Med VR känns det dock som allt är kvar att upptäcka, vi är på filmens motsvarande utvecklingsnivå då folk kutade ur biograferna livrädda för att ett svartvitt tåg skulle köra rakt igenom duken.

Stegringen i närvaro är förbluffande och ger (än så länge) en enorm effekt. Men det som är intressant blir att se hur vårt behov av historieväveri tar sig ut i VR efter den första puckeln av wow har blivit vardag.

Outforskat territorium. Och därför väldigt kul. Mitt geni till bänkgranne Lars Bjurman som har huvudet i olika VR-experiment dagarna i ända har en massa intressanta teorier. Och provar dem hela tiden. Hoppas många andra gör detsamma, VR behöver sina Kubricks och Hitchcocks, som Lars säger.

Johan Dahlqvist är creative director på B-Reel



Lista

1. DDB Stockholm, ”Happy Goggles”, McDonalds Sverige
2. McCann Stockholm, ”En skoldag i virtual reality”, UR
3. Åkestam Holst, ”Broadcast without borders”, Refugee Phones
4. Åkestam Holst, Pause Ljud & Bild, ”Discount is king”
5. Perfect Fools, Wyborowa, ”Real Life Snake”
6. Perfect Fools, Peak Performance, ”Weather controlled pop-up shops”
7. Edelman Deportivo, Unicef, ”För Sofia”

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl