Månadens digitalt, augusti-september 2016

Kings app ”Läs upp” för Berättarministeriet tar en förstaplats i Månadens digitalt. Tvåa kommer Saatchi & Saatchi med ”Singelsläppet” för Popaganda och tredjeplats går till Åkestam Holst för 3D-ljudet i nya Audi A4.

Julia Lundin

Dela sidan:

Ett skärmlås som får barn att läsa

Kund: Berättarministeriet   Byrå: King

BARN läser inte lika mycket böcker som förr och en av förklaringarna är att de distraheras mer av bland annat datorer och spel. För att uppmuntra till ökad läsförståelse har Berättarministeriet, tillsammans med reklambyrån King, lanserat en app med skärmlås för surfplattan. För att låsa upp den behöver man läsa ett kapitel ur en barnbok och sedan följer ett par läsförståelsefrågor. Målgruppen är från årskurs två till fem.

– Det är vanligt att föräldrar bråkar med sina barn om skärmtid. Då kände vi lite "if you can't beat them, join them". Vi fick med oss förlagen Egmont, Natur & Kultur och Bonnier Carlsen och böcker som "Lasse-Majas detektivbyrå" och "Katitzi", säger Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King.

Hedvig Hagwall Bruckner har själv varit med och utvecklat läsförståelsefrågorna.

– Jag har läst alla böcker och är nu proffs på läsförståelsefrågor, haha! Men självklart är frågorna också kontrollerade av en utbildad pedagog.

Appen finns tillgänglig för Android och kan laddas ner gratis på Google Play. Den har utöver sin funktion som läslås för barn också fungerat som ett pr-verktyg för Berättarministeriet.

– Vi har spridit appen på alla möjliga vis och den har gett många öppningar för Berättarministeriet att tala om sin verksamhet. Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på stiftelsen, har suttit i morgonso orna och talat i radio, dessutom tog fl era tidningar tog upp nyheten. Vi gjorde även filmer i digitala kanaler. Vi hade ingen jättebudget, utan det är mycket ett pro bono-uppdrag.

Hur har reaktionerna varit?
– Vi har låtit massor av barn testa appen och de har varit odelat positiva, vilket är jättekul att se. Det är också fl era skolklasser som använder den. Lärarna har det som moment i början på lektionerna, säger Hedvig Hagwall Bruckner.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

En jättefin lösning! King har lyckats väva ihop en riktigt bra nivå av gamification med ett brett urval av barnböcker. Det blir nästan mer än bara ett sätt att låsa upp en tablet. Som en ny plattform för barn att konsumera vettigt innehåll på. Många vuxna hade nog också uppskattat det här.



Fakta

Arbetsgrupp: Hedvig Hagwall Bruckner copywriter, Linnéa Gardefjord och Emelie Jinhee Johnsson art director, Johan Tesch digital director, Frank Hollingworth creative director, Victor Söderberg projektledare, Julius Tuvenvall ateljéassistent/fotograf, Calle Cassel grafisk design, Nikeisha Andersson regi, Sofia Bellini byråproducent Colony, Daisy Display webbproduktion




Singelsläppet

Kund: Föreningen Popaganda, Luger Inc   Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Popagandafestivalen har de senaste åren gjort sina artistsläpp genom kampanjer i sociala medier. I år ville de ta engagemanget ett steg länge och lät sina fans släppa artisterna åt dem. Fansen hittade artistsläppen på bland annat pizzakartoner, entréstämplar och kaffekoppar.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

En digital kampanj kanske inte alltid måste innehålla en digital innovation. I det här fallet gör Saatchi & Saatchi en väldigt analog kampanj med det enkla syftet att det ska ta fart i folks flöden. Jag gillar den dock som ett socialt experiment. De vågar lita på målgruppen och deras drivkraft att dela vidare exklusiv information. Är det en unik idé? Inte speciellt. Men det är när de bägge delarna gifter sig som det uppstår lite kärlek trots allt.



Fakta

Arbetsgrupp: Katja Janford, copywriter, Gustav Egerstedt art director/ creative director, Erik Hiort af Ornäs art director, Gustav Dejert grafi sk designer, Niklas Ek, Stefan Nilsson, Helen Allvin, Veronica Öje, Simon Ahlgren, Niklas Jonsson uppdragsgivare




The 3D Audio Song

Kund: Audi   Byrå: Åkestam Holst

Ljudsystemet i nya Audi A4 är det första systemet som kan skapa 3D-ljud genom att låta ljudet färdas i höjdled. För att få folk att upptäcka detta bad byrån Åkestam Holst houseduon Cazzette skriva världens första 3D-låt. Låten släpptes online på Spotify, men för att höra den i 3D var man tvungen att provköra bilen.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls

Jag tycker att det här är bra genomförd produktion som skapar ett starkt mervärde för kunder som har bestämt sig för att provköra en Audi. Jag är dock inte lika säker på att det är ett dragplåster för folk hemma i soffan. Det känns dessutom något efterkonstruerat. Jag ser inte nödvändigtvis heller någon korrelation mellan antalet spelningar på Spotify, utan 3D-ljud, och antalet provkörningar av deras bil.



Fakta

Produktionsbyrå: Chimney Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson creative director, Michal Sitkiewicz och Eva Wallmark art director, Rickard Beskow copywriter, Nisse Axman directing photo grapher, Eric Karlsson b-foto, Henrik Adenskog producent, Tom Hedström marketing manager (Audi), Carola Klingvall, brand marketing manager (Audi)





Johan Dahlqvist

En handvävd matta är INTE digital

KANSKE VAR DET för att juryns blodsockernivåer var på årslägsta på grund av att värden hade glömt de obligatoriska jurysalladerna. Kanske för att vi under året har hunnit bygga upp ett pyrande raseri som inte längre kunde hållas stången. Kanske för att månadens digitala omgång var extra odigital.

Vad anledningen än var så handlade 96 procent av mötets diskussioner om varför i hela friden bidrag skickas in utan att ha en digital kärna och varför de är så otroligt undermåligt förpackade att juryn får söka Google och Youtube runt för att hitta spår på det som eventuellt var digitalt bra eller smart med bidraget.

Resumé fick en liten släng av sleven också och lovade omedelbar bättring så att bidragslämnaren ombedes beskriva bidraget bättre och motivera varför denna tycker att det passar i en kategori med titeln DIGITAL. Kudos till Resumé för snabbt agerande till nästa omgång.

För att summera. En tv-fi lm som också fi nns på YT är INTE digitalt. T-tröjor med roliga reklamtryck, en fantastisk radiospot, en klurig tidningsannons som har plåtats och postats på Facebook, ett coolt event som har fi lmats och lagts online, kottar organiserade till ordet DIGITAL, hur fi na de än är, är INTE digitala i denna jurys mening.

Bra så, Sedir? Nu går vi och äter.

Johan Dahlqvist, executive cd, B-Reel Stockholm

Lista

1. King, "Läs upp - ett skärmlås som får barn att läsa", Berättarministeriet
2. Saatchi & Saatchi Stockholm, "Singelsläppet", Föreningen Popaganda, Luger Inc
3. Åkestam Holst, "The 3D Audio Song", Audi
4. Wenderfalck, ”#Nätprat”, Telenor
5. TBWA Stockholm, ”Hemma hos”, Stockholm Gas
6. Actionist, ”SF Bio snap challenges”, SF Bio
7. ANR BBDO, ”Charader”, Arla

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl

Tidigare omgångar

månadens kampanj digitalt november

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Månadens digitalt mars-april 2017

Februari 2017

December - januari 2017

Månadens digital november 2016

Oktober 2016

Augusti-september 2016

Maj-juli 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November-december 2015

Oktober 2015

Månadens digitalt september

Maj-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj-juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

September-oktober 2011

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets bästa webb 2006

Februari 2007

Mars 2007

April 2007

November-December 2007

Januari 2008

Februari 2008

Mars 2008

Oktober 2008

November 2008

Acne bäst på webb 2008

December-januari 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

November 2009

September 2010

Oktober 2010

November-december 2010

Januari-februari 2011

Månadens Webb

Här är årets webbjury!

Årets bästa webb 2007

Månadens Webb

Maj 2006

Juni-Juli-Augusti 2006

September 2006

Oktober/November 2006

Maj 2007

Augusti 2007

September 2007

December-Januari 2007

Oktober 2007

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Februari 2009

Mars 2009

April 2009

Maj 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

April-maj 2010

Juni-augusti 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011