Månadens digitalt, december-januari 2016

Wenderfalcks bräkande julgetter för Actionaid föll den nya juryn i smaken i årets första omgång av Månadens digitalt. Tvåa kom Stendahls app mot näthat för Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän och på tredje plats kom Åkestam Holsts Instagramkampanj för Audi.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. All I want for Christmas is a goat

Kund: Actionaid Byrå: Wenderfalck

Hur får man människor att ge bort en get i välgörenhetssyfte? Jo, med en samlingsskiva med tackor och bockar sjungandes Jingle Bells och andra jullåtar. Ungefär så tänkte Wenderfalck och skapade kampanjen som lanserades i december. Och reaktionerna lät inte vänta på sig. Tunga medier som Times, ABC News, Huffington Post och Mashable plockade snabbt upp nyheten som delades flitigt i sociala medier. Låtarna seglade också upp i topp på Spotifys listor.

Själva geten som sådan letade sig in i ActionAids marknadsföring redan 2006 och har sedan dess lyfts fram som en alternativ gåva i juletider. Men fram tills i julas har marknadsföringen skett på mer traditionellt vis.

Petter Rudwall, cd på Wenderfalck, berättar att de fick idén till julskivan när de insåg att getter är stort på nätet i dag.

– Vi kände till ett internetfenomen där getter remixades in i kända låtar, typ Living on a prayer. Det, tillsammans med att musik hör julen till, gjorde att vi direkt kom fram till att vi skulle göra ett julalbum med sjungande getter.  Vi gjorde en prototyplåt, folk garvade skitmycket och då visste vi: Här hade vi någonting, säger Petter Rudwall.

För att få optimal spridning började Wenderfalck att bearbeta svenska medier. De trodde att Peter Jihde skulle tända på idén och vips satt en levande get i Nyhetsmorgons soffor. Sedan valde de ut internationella medier och till slut var den omskriven i världens alla hörn.

– Enbart artikeln på Mashable fick över 100 000 delningar, bland de mest delade någonsin. Väldigt fort fick vi en sjuk spridning som vi aldrig kunnat föreställa oss. Vi styrde kampanjen så mycket vi kunde, men tillslut var spridningen så otroligt stor att vi tappade överblicken och lät den leva sitt egna liv.

Petter Rudwall vill också lyfta fram ActionAid som han menar varit mycket modiga.

Det här var er första kampanj för ActionAid. Vad kan vi förvänta oss nästa jul?
– Haha, då har vi nog spelat in musikvideos med getterna. Vi hoppas på en uppföljning – en ännu bättre kampanj nästa år, även om jag inser att det är ett högt ställt mål. Det finns tusen sätt att göra en spännande comeback med getterna. En återförening, till exempel.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director Stendahls
”En träffsäker och verkligt relevant idé med ett strålande genomförande. Att ta ett ett annars problemorienterat ämne och istället skapa genomslag genom humor, kräver en modig kund och ett brilliant kreativt team.” 

Cecilia Andersson, student Hyper Island
”Action Aid har har med denna kampanj verkligen visat på en stor förståelse för en social media trend. De har också lyckats tolka den på ett originellt sätt och gjort att det känns helt rätt gentemot dem som organisation.”

Sedir Ajeenah, copywriter Garbergs
”Julklappsgeten känns oerhört 2007. Åtminstone fram till den här kampanjen. Modigt och roligt med självdistansen. Smart att utnyttja ett befintligt internetfenomen, slänga på ActionAid:s klassiska julgåva och sen gå hela varvet. Bra! Modernt! Hurra!”


Sofia Hellsten, planner/project manager House of Radon
”Smart användning av ett redan etablerat och populärt internetfenomen med en bra och tydlig koppling till Action Aid's produkt (geten). Tydlig användande av digital musik som medium och spridningskanal. Använder sig på ett smart sätt av insikt kring ett digitalt beteende.”


Fakta

Arbetsgrupp: Linn Petrén kundansvarig projektledare, Linn Jacobsson planner, Petter Rudwall cd, Greta Rönneskog ad, Maria Hansson pr-rådgivare, Didrik Persson kreatör (ansvarig för film), Benjamin Brodin sociala medier, Daniela Westmark projektassistent, Dolores Jansson, projektassistent, Carl Cerstrand musikproducent, Miriam Isaksson head of fundraising, Sara Hjelm och Martin Kjellqvist communications managers.


2. Fulfiltret

Kund: Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän Byrå: Stendahls

Näthat och digital mobbning är en fråga som ständigt är på tapeten. I ett försök att råda bot på detta tog Stendahls tillsammans med Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän fram den första appen mot näthat – en som "snällsäkrar" tangentbordet genom att filtrera bort elaka ord och ersätta dem med snälla.

 Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Sedir Ajeenah, copywriter Garbergs
”Det är märkligt att man har en så dålig relation till försäkringsbolag med tanke på att de jobbar så direkt med våra liv. Med det sagt är Länsförsäkringars inspel i debatten bra. Tyvärr är det svårt att se att barn på riktigt skulle ha användning för Fulfiltret, och det kravet behöver vi ställa på de bästa digitala kampanjerna år 2016. Juryfiltret typ.” 

Sofia Hellsten, planner/project manager House of Radon
”Kul och fin idé som fungerar som konversationsstartare. Bygger på en bra insikt kring målgruppens digitala beteende!”

Cecilia Andersson, student Hyper Island
”Länsförsäkringar har med kampanjen verkligen lyft ett stort samhällsproblem. Genom fulfiltret har de också visat en förståelse för mänskligt beteende online och stärkt sin profil kring trygghet in i en digital tidsålder.”



Fakta

Arbetsgrupp: Rodrigo Vives mobilutvecklare, Annie Gustavsson pr, Peter Ohlsson och Karin Hedberg projektledare, Ulrika Hamrén skribent, Jenny Strandberg, Kristian Gonzalez och Oskar Johansson ad:s, Ylva Nestmark cd, Jens Lorensson film, Therese Bohlén–Kinn copy.




3. Catch the unseen

Kund: Audi Byrå: Åkestam Holst

Tillsammans med Audi skapade Åkestam Holst kampanjen Catch the unseen för att lyfta fram Quattro. Kampanjen gick ut på att utmana instagramanvändare i hela Sverige att ta bilden som var längst ifrån en annan geotaggad Instagrambild. Att ta bilden som inte tidigare tagits.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Sedir Ajeenah, copywriter Garbergs
”Hashtag-baserade kampanjer på Instagram är ett riktigt upptrampat område. ”Catch the Unseen” gör ett halvärligt försök till att vara nyskapande, och får lite styrfart av geotag-grejen. Men det är rejäl uppförsbacke i ärlighetens namn. Instagram som ingång och huvudplattform för en digital kampanj nuförtiden känns svårt och inte så jättemodernt.” 

Sofia Hellsten, planner/project manager House of Radon
”Nytänk kring tävlingar på Instagram. Smart användning av en inbyggd feature i valt digitalt media som samtidigt skapar fin och intressant UGC och som samtidigt är mycket tydligt kopplad till produkten.” 

Cecilia Andersson, student Hyper Island
"Catch the unseen" är ett innovativt och roligt sätt för Audis målgrupp att bli motiverad att utforska sin omgivning. Genom sociala medier ger de också människor utanför sin normala kundkrets en chans att uppleva kampanjen och frihetskänslan att kunna åka vart man vill.”


Kristian Gonzalez, art director Stendahls
”Med små medel lyckas de uppmuntra till lekfullhet och engagemang, som lyfter fram varumärket som en möjliggörare för nya upplevelser.”

Fakta

Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Michal Sitkiewicz och Eva Wallmark ad:ar, Rickard Beskow copywriter, Tom Hedström projektledare, Johan Eklund producent, Jennie Strinnhed och Mirja Hjelm produktionsledare, Jerker Winter planner, Kalle Peterz webbutvecklare, Nils Simonsson marknadschef, Thomas Sandahl reklamchef, Carola Klingvall online marketing/crm  Övriga: Fler namn på resume.se



Johan Dahlqvist

Vad är reklam nu igen?

Utöver den sedvanliga diskussionen om vad som kvalificeras som digitalt och huruvida inte hela världen borde rymmas i denna kategori, fick ett av månadens bidrag oss att fundera lite ytterligare.

Nämligen runt vad som platsar i en reklamtävling som har ”kampanj” i namnet. Detta i en tid när digitaliseringen har suddat ut gränsen för vad som är kommunikation och digital produktutveckling. Båda skapar värde, båda kommunicerar, båda bygger varumärke.

Är vårt jobb begränsat till att skapa kampanjer för att förmedla budskap? Eller har det digitala fört in ytterligare verktyg på byråerna som gör att man kan lösa -varumärkesproblem på helt nya sätt. Inte i stället för, utan bredvid, bakom, ovanpå och tillsammans med. Kan en produktupplevelse eller innovation, med varken rubrik, tagline eller medieplan, vara lika varumärkesbyggande som kommunikationen som berättar om den? 

 

Är det inte där den digitala sidan av vårt jobb har sin viktigaste funktion nu när internet har klivit ur puberteten? I stället för att reducera digital till ett medieslag att applicera idéer på, kan det vara en innovationsyta för snart sagt varje produkt, gammal som ny, datadriven eller inte.

Är inte rollen vi önskar ha som partner den insiktsfulla och kreativa problemlösarens, snarare än kampanjleverantörens? Bör vi inte då som bransch bete oss som om vi är beredda att möta kundens problem utan förutfattade meningar om vad lösningen är? 

Digital eller inte, med tillhörande kommunikationsplan eller inte, ”kampanj” eller inte.

Johan Dahlqvist är creative director på B-Reel



Lista

1. Wenderfalck, Action Aid, "All I want for Christmas is a goat"
2. Stendahls, Länsförsäkringar, "Fulfiltret"
3. Åkestam Holst, Audi, "Catch the unseen"
4. Kärnhuset, Stockholmståg, "The Train Brain"
5. CP+B Scandinavia, Sony Mobile, "Hidden Frame"
6. Weareyours, VisitSweden, "Find Your Swede"
7. M&C Saatchi, Norwegian, "Next Stop New York"

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl