Månadens digitalt, februari 2016

Dela sidan:

1. Sprinter

Kund: Björn Borg Byrå: Garbergs

Det är vetenskapligt bevisat att en träningskompis kan boosta din motivation med över 100 procent. Det här tog Björn Borg och byrån Garbergs tillvara på när de skapade Sprinter – appen som ska hjälpa användarna att förbättra sina träningsresultat genom att hjälpa dem att hitta träningspartners. Sprinter flirtar med appen Tinder – vilket inte minst märks på namnet – och hajpen kring dejting digitalt. Sprinter, som lanserades i september 2015, blev redan efter tre veckor utsedd till ”Best new app” av Apple.

Lotta Mårlind är AD på Garbergs och har varit med och tagit fram kampanjen.

Hur fick ni idén till Sprinter?
– Uppgiften var att stärka Björn Borg som sports-fashion varumärke. Med en relativt liten budget men behov att kommunicera till en massa länder valde vi att tappa in på nutidsfenomenet Tinder. Men istället för att gå på date och dricka tänkte vi att det kunde vara trevligt att data och sporta. Ett nytt, nyttigare sätt att träffas, där man även kan vara i behov av snygga träningskläder. Gymmet har ju, trots allt, tagit upp konkurrensen till kroglivet om att vara det nya raggnings-stället, säger hon.

Ni har tidigare gjort populära spelet First Person Lover som vunnit bland annat 100 wattaren. Berätta hur det kommer sig att ni satsar på kärlek?

– Det är egentligen inte alls en fortsättning på First person Lover utan en helt fristående kampanj. Dock var ju varumärkeslöftet detsamma (oavsett kampanj) Made for love. Något som bidrog till att vi hela tiden kommunicerade allt utifrån ett kärleksfullt perspektiv. Björn Borg har ju alltid varit ett varumärke som vågat ta ställning, det ville vi fortsätta att göra. Vi tycker det är en viktig faktor för att särskilja sig, och hitta en egen och unik vinkel i den enorma konkurrens som underkläder men framförallt sportkläder befinner sig i just nu.

Hur många har laddat ner appen idag och hur har responsen varit?

– Vi blev Best New App i App Store, så det får man väll betrakta som ett fint betyg. Men det bästa är såklart att den laddats ner i 43 länder och har bidragit till dryga 15 tusen matchningar samt över 3,6 miljoner swipes.

Nyligen så tog Åkestam Holst byrå Round & Round över som Björn Borgs byrå. Garbergs sista kampanj för Björn Borg blev ”Skin Collection”, där klädmärket tillverkat underkläder för sex hudtoner.

– Det är en motreaktion till alla varumärken som tar fram "hudfärgade underkläder”, men då enbart i ljusa toner. Det roliga med den kampanjen är att vi hittade på den från ax till limpa. Vi föreslog framtagande av produkter, var inblandade i både färg och materialval samt producerade bilder och förpackningar. En kärlekshyllning, på Björn Borg sätt, till alla människor oavsett hudfärg, säger Lotta Mårlind.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
”Med en bulls eye i varumärket flirtar Björn Borg med moderna datingbeteenden som ger kommunikationen udd. Samtidigt lyckas de ifrågasätta den ständigt uppkopplade mobilanvändaren och löser ett problem kring effektiv träning med en bra insikt.”

Cecilia Andersson, student, Hyper Island
”Sprinter är en app som känns helt rätt i tiden och har en användarvänlig design. Den uppmanar dessutom användarna att träna mer, på det flörtiga sättet som jag förknippar med Björn Borg. ”

Kajsa Öijerholm, copywriter, RBK
”Gillade verkligen denna tränings/datingapp med belöningsfunktioner för aktiva personer som vill träffa likasinnade. Snyggt och insiktsfullt (motivationen ökar 100% med en träningspartner) av ett varumärke som Björn Borg att försöka haka på trenden med social träning. Heja!”

Annika Brinck, Head of Creative, CP+B
”Roligt sätt att lansera träningskläder. Ett grepp som passar Björn Borg som en vältränad rumpa i lycra. Gillar tvisten att man måste röra på sig för att appen ska funka överhuvudtaget. Men utan budget och uthållighet för att underhålla en sån här plattform så blir det förstås inte mer än en fling.”

Johan Strömgren, Interaction Designer, Doberman
”Sprinter är en effektiv remix på Tinder, och jag tror att vi kommer se fler liknande kampanjer i framtiden. Det är en omedelbart välbekant tjänst som både har ett värde för målgruppen och samtidigt känns helt rätt för varumärket.”


Fakta

Art Director: Lotta Mårlind, Malin Johansson
Copywriter: Sedir Ajeenah
Interaktiv Art Director: William Löthman
Interaktiv Art Director: Mattias Alfborger
Producent/ Produktionsledare: Ida Tenggren
Produktionsledare: Marielle Lundqvist
Projektledare: Anna Frick


2. SvD Snabbt om / Allt om

Kund: SvD Byrå: M&C Saatchi Stockholm

I en digital värld när de flesta nyheter präglas av korta och ytliga artiklar ville Svenska Dagbladet få fler att upptäcka journalistiken på SvD.se. Man utgick från att läsbehovet ändras under dygnet och skapade nya funktionen Snabbt om / Allt om; Här paketeras nyheterna automatiskt efter läsarnas tid och intresse. Sedan lanseringen har över 500 artiklar skapats via funktionen.

 Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
”SvD har tagit fram en stilfullt avvägd funktionalitet som skapar ett mervärde för läsaren. Sen är jag lite nyfiken på hur detta når nya potentiella prenumeranter för tidningen.”

Cecilia Andersson, student, Hyper Island
”I en värld där de traditionella tidningarna har svårare och svårare att behålla sina läsare så är det uppfriskande att se SvD göra en digital satsning. Med Snabbt om allt har de visat en förståelse för deras läsares beteende och gjort det enklare och roligare att läsa nyheterna.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, RBK
”Vaket att paketera SvDs nyhetsskeenden och innehåll så att det ska leva längre, ses av fler och möta olika behov. De två tjänsterna Allt om och Snabbt om är en smart strategi för att driva trafik till svd.se och öka läsarnas lojalitet. Bra gjort!”

Mattias Alfborger, Interactive Art Director, Garbergs

”Intressant att se en produktutveckling hos SvD som skapar mervärde för läsaren. Detta borde vara en hygienfaktor hos andra digitala tidskrifter och vi kommer säkert se liknande funktioner framöver. Något förvirrande val av namn för funktionen. Tycker bidraget är i gråzon att benämnas som en digital _kampanj_.”

Annika Brinck, Head of Creative, CP+B

”Jamen precis, det här är ju så här folk vill ha det. Snabbt ibland och mer utförligt när man har tid. Samtidigt känns det som en självklarhet för ett modernt mediehus att presentera nyheter på ett sätt som folk önskar. Mer en hygienfaktor. Men fint paketerat. Upplägget är enkelt och man kan välja vad man har tid med och vill läsa för stunden.”

Johan Strömgren, Interaction Designer, Doberman
”En smart lösning på hur oöverskådligt det ständiga flödet av nyheter kan kännas. Man låter läsarna närma sig innehållet på ett annat sätt genom att skapa ett tydligare sammanhang och lyfta det som är relevant.”

 

Fakta

Arbetsgrupp: Uppdragsgivare och utvecklare: Svenska Dagbladet
Reklambyrå: M&C Saatchi Stockholm




3. The Anti Banana Gym Bag

Kund: Gainomax Byrå: Saatchi Saatchi

”Bananas are for monkeys” är Gainomax slogan sedan dryckens start för tio år sedan. För årets Q1-kampanj tog Gainomax fram en träningsväska som genom pipljud varnar för bananer. Syftet med initiativet är att förmedla budskapet att en banan efter träning inte är tillräckligt, utan att musklerna behöver protein.

Se kampanjen här

Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
”Galenskap i form av en träningsväska som eventuellt aldrig existerat är både genialt och väldigt märkligt. Trots det känns det som Gainomax in i benmärgen. PR? Absolut. Digitalt? Nja.”

Cecilia Andersson, student Hyper Island
Denna roliga och fyndiga kampanj lyckas på ett humoristiskt sätt förmedla gainomax budskap. Det är också kul att se när man tänker utanför ramarna och leker med teknologi.”

Kajsa Öijerholm, copywriter, RBK
”Känns som typexemplet på kampanj som inte kvalar in klockrent i någon kategori. Men trots att den fysiska Anit Banana Gym-väskan bara finns i ett ex har den fått massor av förtjänad uppmärksamhet i digitala kanaler. Helt klart ett innovativt sätt att köra vidare på varumärkets inslagna väg Bananas are for monkeys. Kul!”

Mattias Alfborger, Interactive Art Director, Garbergs
Med en Kickstarter-inspirerad kampanjvideo får vi se hur de använder en symbol för träning (gymväskan) och tydligt kopplar det till reklamkoncept samt produkt. Kul och finurlig förlängning av konceptet att ta ställning mot bananen.”

Annika Brinck, Head of Creative, CP+B
”Okej, fniss, jag fattar och visst förtjänar idén leendena runt bordet. Och absolut, man får fram sin väl inarbetade poäng om den eviga fienden bananen.. Men det här blir lite för plojjigt för mig, iallafall för att få höga poäng i den här kategorin.”

Johan Strömgren, Interaction Designer, Doberman
En rolig blinkning som verkligen känns som Gainomax, och det kanske räcker så, även om det är svårt att köpa att det skulle vara på riktigt.” 

 

Fakta

Art Director: Alexander Rehnby
Copywriter: Fanny Svensson
Grafisk formgivare: Maria Wester, Gustav Dejert
Creative Director: Gustav Egerstedt
Projektledare: Elin Johansson
Produktionsledare: Marie Nodbrink
Community management: Nina Lee, Olle Lagerqvist och Erik Carlsson



Johan Dahlqvist

Big data vs stort hjärta

En del bidrag som dimper in till denna kategori är i första hand fina PR kampanjer, med en digital manick som agerar anledning att skapa prat. Inget fel med det, men ibland vrider juryn lite på sig och önskar sig nåt mer solitt i den digitala sfären.

Månadens vinnare var en sådan. En all-in satsning på en digital produkt som inger respekt, för ambitionen och det helhjärtade utförandet. Man tror på något, och kör.

Man anar kanske att det inte blir en långsiktig produkt, en plattform att bygga vidare på för framtiden, ala Nike+, vilket är synd. Och man anar också att det inte satt ett analysteam vare sig i framkant eller bakkant av detta projekt, ett sådant som viktar, kvantifierar och förutser konsumentbeteenden. Hade man gjort så, big-dataglasögonen på näsan, skulle kanske den stora investeringen te sig lite tveksam, risken hög.

Men just därför tror jag att juryn gillade den. Det var magkänsla, man förstod gissningsvis att man inte riktigt skulle ha musklerna att lira in sig på Tinder och Nike’s planhalvor på lång sikt. Ändå gick man hela vägen, en bra produkt med fin koppling till varumärkets DNA.

Även om det i slutändan ändå mest blev en anledning till PR och köpt reklam kändes det som intentionen att göra på riktigt var där, ingen gimmick. Det kändes generöst och genuint. Och så kände säkerligen alla målgruppen som kom i kontakt med iden.

Hjärta, inte data, styrde projektet. Hjärta, inte hjärna, mottog och uppskattade den.

Fångade hjärtans värde, svårkvantifierat. Men som en jäkligt smart kollega sagt - det gör den berömda skillnaden. 

Johan Dahlqvist är creative director på B-Reel



Lista

1. Garbergs, Björn Borg, ”Sprinter”
2. M&C Saatchi Stockholm, SvD, ”SvD Snabbt om / Allt om”
3. Saatchi Saatchi, Gainomax, ”The Anti Banana Gym Bag”
4. Volt, AMF Fastigheter, ”The Perfect Gift”
5. DDB Stockholm , Folkoperan, ”Carmen Moves”
6. DDB Stockholm, Samsung Electronics Nordics, ”Seven Days of unboxing”

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl