Månadens digitalt, maj-augusti 2015

Vissa bidrag orsakade heta känslor hos juryn i den senaste omgången. Flest gillanden fick Garbergs och Björn Borgs datorspel med tros- och kalsongklädda karaktärer, tvåa kom MRM/McCann och Vattenfall med "Solcellsguiden" och på bronsplats hamnade den trädkramande kampanjen för bandet John Moose.

Yasmine Winberg

Dela sidan:


1. First person lover

Kund: Björn Borg Byrå: Garbergs

"Var finns målgruppen i dag", undrade Garbergs ochBjörn Borgs designteam, och bestämde sig sedan för att skapa ett datorspel tillsammans med ISBIT Games/River. Under uppdraget "att ta en aktiv ställning för mer kärlek i världen" ska spelaren ge sig ut i världen för att befria den från hat. Iklädd Björn Borgs senaste kollektion, naturligtvis.

– Vi fick veta att inspirationen till den senaste kollektionen kom från fiktiva världar. Så vi satte oss ner och började klura. Killar och tjejer i åldern 18–25 år har slutat kolla på tv och vårt uppdrag är att göra reklam för en kollektion som hämtar sin inspiration från fiktiva världar. Spel låg nära till hands, säger Sedir Ajeenah, copywriter på Garbergs.

Först och främst ville de skapa bra underhållning. Samtidigt var det en utmaning att kombinera underhållning med affärsnytta, att få in webbshoppen som en naturlig del av spelet.

– Spel är ju heligt för många männi­skor. Och att klampa in som en kommersiell aktör i en så passionsdriven värld, det är liksom bäddat för dålig stämning. Så vi var väldigt måna om att respektera hur spel funkar och att inte heller störa med att få in våra grejor. Totalt sett tog spelet åtta månader att skapa.

Vad stötte ni på för problem?
– Alltså alla typer av stora tekniska produktioner är krävande. Men den största utmaningen har varit att få ihop spel med shopping. Det här har ju inte gjorts innan. Men också den tekniska aspekten, att allt måste fungera. Gänget på ISBIT Games/River gjorde ett superjobb och krigade dag och natt. Så även om vi fick tänka om och anpassa oss efter verkligheten så blev det sjukt bra. Och det är verkligen tack vare dem.


Så tyckte juryn 

Mattis Forsman, ad på Creuna:
Påkostat och träffar målgruppen. Spelet är faktiskt kul på riktigt, och ett stort plus är att man kan köpa produkterna in-game.

Kalle Åkestam, copy på Åkestam Holst:
Kul att se ett advergame med en idé och dramatisering, inte bara "vi gör ett spel". First Person Lover känns helt rätt för målgruppen, har grymt charmigt utförande och pluspoäng för att en kunde shoppa från spelet. Men jag tror ändå att vi spöar Garbergs i CS.

Fakta

Produktionsbolag: ISBIT Games/River Arbetsgrupp: Lotta Mårlind ad, Sedir Ajeenah copy, William Löthman interactive ad, Ida Tenggren producer/account manager, Anna Frick account director, Hampus Mattsson, Michael Ring, Mattias Alfborger co-creative, Robin Lidbom byråassistent


2. Solcellsguiden

Kund: Vattenfall Byrå: MRM/McCann

Strax före sommaren lanserade Vattenfall och MRM//McCann Solcellsguiden som hjälper husägare att räkna ut hur mycket energi som går att utvinna från solen. Adressen skrivs in i Google Maps och sedan markeras den del av taket som är fri från skorstenar och andra påbyggnader.

Det digitala verktyget gör det också möjligt att ställa in takets lutning och väderstreck.

– Det är alltid många saker som behöver lösas när man ger sig in i att använda teknik på nya sätt. Allt ifrån att göra relevanta beräkningar av solens instrålning till att göra de interaktiva delarna så intuitiva som möjligt, säger Fredrik Sundqvist, copywriter på MRM//McCann.

Projektet tog ett år att bli färdigställt.

– Både vi och Vattenfall är väldigt nöjda med hur det har mottagits av landets husägare. Energi från solen är något många intresserar sig för just nu.

Vad har ni fått för feedback?
– Vattenfall har fått mycket positiv feedback för att man gör det enklare att utvärdera möjligheterna med solceller. Sedan är det förstås roligt att projektet även blivit uppmärksammat av det egna internationella nätverket och av branschen i Sverige, som här i Resumé.

Så tyckte juryn

Mattis Forsman, ad på Creuna:
Kreativ och till synes enkel lösning som förenar nytta med varumärkesbyggande och sälj. Känns mer som en tjänst än en kampanj, och har potential att leva ett tag.

Kalle Åkestam, copy på Åkestam Holst:
Smart verktyg som tyvärr stannar där, hade gärna sett det försöka pocka mer på våra emotionella sidor. Kanske med miljövinster i kalkylerna? Fast, alltid coolt att vara ett halvår före Google med något.

Fakta

Arbetsgrupp: Erik Frisell account director, Karolina Tysell account manager, Sofia Finnman-Larsson account manager, Fredrik Sundqvist copywriter, Erik Olsson art director, Fredrik Hildebrand creative director, Johan Ardlin developer, Marcus Johansson developer, Arnolds Verins developer, Tobias Vermehren digital design, Guillaume Payen digital design, Eric Gullberg interaction design, Charlotta Klintmark interaction design, Johan Blomström customer experience director


3. An album from the deep wild woods

Kund: John Moose 

Kan man som band styra vilken miljö fansen lyssnar på musiken i? När kvintetten och Karlstadsbandet John Moose släppte sin debutskiva i våras gjorde de just det. Musiken släpptes i en app som bara fungerade när lyssnaren befann sig i skogen.

– Vår musik handlar om den ständiga kampen mellan civilisation och natur. Albumet är en historia om alter-egot John Mooses resa från civilisationen till naturen och ambivalensen i hur man vill leva och var man hör hemma. Just därför känns valet av att släppa skivan i skogen naturligt, sa André Szeles, sångare i John Moose, i samband med att albumet släpptes.

Inför släppet hoppades bandet att det udda släppet skulle skapa nyfikenhet. Och det gjorde det också – släppet omskrevs i en mängd internationella medier och albumet väckte stor uppmärksamhet.

Appen var kopplad till en GPS som kände av när telefonägaren befann sig i skogen. En tid senare släpptes musiken på Spotify. Den gjordes av frilansaren Marcus Sjögren, copy och Tobias Norén, digital director på Bacill.

Så tyckte juryn

Mattis Forsman, ad på Creuna:
Ett bra bevis på att det inte krävs feta budgetar för att få ett genomslag om lösningen är tydlig, enkel och kreativ.

Kalle Åkestam, copy på Åkestam Holst:
Den här blir en ju glad av. Ett hjärteprojekt som folk-rockar byxorna av de flesta stora fläskproduktioner i både utförande och genomslag. Best practice i kategorin "mobilgrej som bara funkar på vissa platser".

Fakta

Frilans: Marcus Sjögren copywriter, Tobias Norén, digital director


Elisabet Fischer

Månadens Zlatan går till Björn Borg

Förvirringen i juryn är total. Vi tittar nervöst på varandra över våra Paninisallader. Söker svar i ordförandens ögon. Nu har vi samlats i det här rummet på Torsgatan 21 sedan ett halvår tillbaka för att varje månad utse den bästa kampanjen i kategorin digitalt

Vi börjar bli trygga med varandra och formatet. Vi tittar på casefilmer och läser A4-långa projekt­beskrivningar. Vi pratar i munnen på varandra och blir upprörda men enas nästan alltid till slut ändå.

Men den här gången är något annorlunda. Den här gången är det något som saknas. Zlatan saknas. Inte en enda kampanj på vår shortlist låter Zlatan spela huvudrollen. Inte en enda sökmotor, mikropizza, kyld dryck eller bil ska i den här omgången av Månadens digitalt säljas med hjälp av Zlatan Ibrahimovic.

Halvvägs mellan skämt och allvar har vi i juryn börjat kalla vår kategori för Månadens Zlatan. För månad efter månad har Sveriges byråer villigt försett oss med nya kampanjer som inte nödvändigtvis är särskilt digitala men som alla har en sak gemensamt – Zlatan!

Därför känns det ändå ganska naturligt att förstapris denna månad går till en annan stor sportlegendar. Grattis Björn Borg! Grattis Garbergs! Ni imponerade stort på hela juryn med "First person lover". 

Elisabet Fischer är copywriter på Volontaire



Lista

1. Garbergs, Björn Borg, "First Person Lover"
2. MRM//McCann, Vattenfall, "Solcellsguiden"
3. Marcus Sjögren, John Moose, "An Album from the deep wild woods"
4. Studio JAG, Barnpengar AB, "Veckopengen"
5. DDB Stockholm, Samsung Electronics Nordic, "Is this the next?"
6. Profil Kommunikation, Familjehemsenheten, Trollhättans stad, "Förändra verkligheten"
7. King, Taxi Stockholm, "Köspejarna"

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl