Månadens digitalt, maj-juli 2016

Träningslusten väcks till liv med hjälp av Försvarsmaktens träningsklubb FMTK, signerad DDB, som tar förstaplatsen i femte omgången av Månadens digitalt. Tvåa kom Garbergs med Youtubeannonser för Stockholms stadsmission och trea M&C Saatchi med Linkedinkupp för Eon.

Julia Lundin

Dela sidan:

1. FMTK

Byrå: DDB Stockholm Kund: Försvarsmakten

Försvarets träningsapp, FMTK, lanserades i början av mars och gick direkt in på förstaplatsen i App Store. Appen är en del i en ny, modernare kommunikationsplattform hos Försvarsmakten som reklambyrån DDB Stockholm hjälpt till att ta fram. I FMTK finns hundratals övningar som ska inspirera till rörelse.

Det är inte bara svenska folket som tagit till sig appen, även jurymedlemmarna i Månadens Digitalt gillade vad de såg. Så mycket att FMTK utklassade de andra bidragen.

Tor Hauksson, User Experience Director på DDB, berättar att FMTK är viktig ur flera perspektiv.

– Folkhälsan i Sverige blir allt sämre så ur ett samhällsperspektiv är FMTK en demokratisering av träning och hälsa. För Försvarsmakten är FMTK viktigt dels internt för att ha något att vara stolt över och samlas kring. Men också externt för att stärka Försvarsmaktens varumärke, säger han.

Appen har hittills laddats ner 265 000 gånger via iOS, Android och Windows Phone.

– Om man jämför antalet medlemmar i FMTK med andra träningsklubbar och gymkedjor i Sverige så är FMTK den tredje största.

Kampanjen för träningsklubben blev dock den sista DDB gjorde för Försvarsmakten. I april stod det nämligen klart att Försvarsmakten väljer Volt som ny byrå.

– Det är vemodigt att lämna Försvarsmakten efter en så lång relation, men det känns kul att göra de med flaggan i topp. I höst kommer de sista DDB-leveranserna synas i en uppdatering av FMTK.


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, student, Hyper Island
Jag tycker detta är ett bra exempel på en riktigt smart digital kampanj. Appen ger mervärde till användarna, stärker deras image och förbättrar fysiken hos de värnpliktiga. Den är dessutom snygg och har en bra user interface.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
När insikt, kommunikation, form och funktion hittar helt rätt, kommer det ibland fram små guldkorn som är svåra för andra att imitera. Försvarsmaktens app skapar ett värde som har chans att förändra beteenden på riktigt. 

Sedir Ajeenah, copywriter, Garbergs
Fint, och på något sätt en väldigt självklar idé. Kul, välgjord och bra. Välförtjänt förstaplats. Och dyr, förstås.

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
Så snyggt, så genomtänkt, så trendkänsligt, så rätt för målgruppen, så högklassigt hantverk, så dyrt… men så väl använda pengar. Inte konstigt att det fick så bra genomslag. DDB lämnade med flaggan i topp.  

Fakta

Arbetsgrupp: Robert Forss head of marketing, Sara-Josefina Holby, Johannes Hellqvist, Lina Lerjéus och Mattias Lindström account managers på Försvarsmakten, Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson cd:s, Jacob Sandström business director, Emanuel Lantz head of digital, Roshanak Fatahian head of digital operations, Tor Hauksson ux director, Mattias Coldén executive producer, Jesper Liefvendahl digital designer, Camilla Ryttare account manager, Charlotta Sandström account director, Petter Eriksson senior digital designer, Claudia Backholm social media manager, Cornelia Wangel och Sebastian Elmblad planners, Patrick Emt och Ian Josephsson graphic designers, Jon Dranger digital director, Michael Lokner technical director, Anna Hellenberg print production manager, Hogir Aslan digital account manager, David Alledal copywriter, Jesper Hellzen designer, Christian Björnerhag photoshop artist. Fredrik Jangbäck - Tech Lead, Jonny Nylund - Producer, Malin Gundmark - Producer, Sergei Karetnikov - Lead Developer, Timmy Jonsson - Lead developer, Hannes Wikström - UX, Henrik Hansson - UX, Mikael Niva - UX, André Karlsson - Designer, Jonas Johansson - Developer, David Jangdahl - Developer, Niclas Hjalmarsson - Developer, Johannes Svensson - Developer.


2. Ensamma äldre

Kund: Garbergs Byrå: Stockholms Stadsmission

Genom filmer anpassade efter Youtubes annonsformat som går att lämna efter fem sekunder – och filmer som inte går att hoppa över – skildrades tristessen och ensamheten som många äldre känner.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, student, Hyper Island
Med ett enkelt men tydligt budskap fick Stadsmissionen mig verkligen att förstå den ensamhet många äldre upplever på bara några sekunder. Den tiden jag känner mig som mest uttråkad på, utnyttjade de på ett smart, och till viss del nytänkande sätt.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Ett klassiskt kommunikationsgrepp, med en fin idé för det digitala formatet, gör att den med små medel träffar rätt i hjärtat!

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
När det gäller att maxa sina 5 sekunder på YouTube är många kallade men få utvalda att lyckas. Skickligt att fånga känslan på direkten. Jag får en förnimmelse av hur sekunderna fortsätter att sega sig fram även efter jag klickat bort klippet. Fast det fina i kråksången är ju att jag inte gör det utan ser både färdigt och får hjärtknip och vill hjälpa.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Hampus Mattsson copy, Mattias Dahlqvist ad, Mattias Alfborger interactive art director, Robin Lidbom motion director, Annika Witkowska byråproducent, Jan Lindforss projektledare, Birgitta Bergström produktionsledare, Martina Hoogland Ivanow director, Adam Nilsson foto, Cathrin Holmqvist producer, Lia Eliasson executive producer

 


3. Solfarmare kuppen på LinkedIn

Kund: E.ON Byrå: M&C Saatchi

Som första företag i Sverige använde E.ON LinkedIn på ett nytt sätt för att förlänga sin Solfarmare-kampanj. Genom en kupp i mitten på maj, ombads alla E.ON-anställda med LinkedIn-konto addera titeln "Solfarmare" för att vara med och driva intresset kring solen som förnybar energikälla.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Cecilia Andersson, student, Hyper Island
Denna kampanj känns helt rätt för målgruppen och företagets image. Roligt att se ett företag tänka utanför ramarna för vad som är en kampanj och samtidigt engagera sina egna anställda. Det är även kul att dom klarade det utan budget, bara genom att använda sociala medier på ett nytt sätt.

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
En smart liten kupp som verkar ha gett stor effekt med minimal prestation. Saknar dock en tydlig ”call to action” i kommunikationen. Vad är det man som mottagare förväntas göra? Utgår nu också från att alla på E.ON är solfarmare på riktigt. Inte bara i reklamsammanhang.

Sedir Ajenaah, copywriter, Garbergs
Med risk för att bränna framtida kontakter på LinkedIn. Men det här känns inte bra. Det är för krängigt, och framförallt för sektigt.

Annica Brinck, creative director, SCP Grey
Att etablera ett nytt ord är inte lätt och det kan ju diskuteras om det bästa sättet är att börja med begreppsförvirring. När är man solfarmare egentligen? När man har solceller på taket eller räcker det med att jobba på E.ON? Har alla anställda solceller hemma eller har alla E.ON-kontor solceller på taket? Asch, skiter i hårklyveriet, applåderar istället ett nytt och sätt smart att använda Linkedin.

 

Fakta

Arbetsgrupp: M&C Saatchi Stockholm



Johan Dahlqvist

Oklanderligt Digitalt Hantverk

Sällan har så lite yttrats om ett bidrag som runt denna månads vinnare. Enstaka ord såsom ”grymt”, ”perfekt”, ”fläckfritt” följt av bifall från samtliga och sen var det inte mycket mer med det. Värt.

I övrigt var det rätt svårbedömt, som ofta i denna brokiga kategori. Mäktiga investeringar i appar och digitala produkter står mot små kluriga digitala medialösningar, ganska vanliga webbsidor eller PR drivna idéer för digitala medier.

Ibland faller tyvärr riktigt bra idéer på kategorisnöret. Synd kanske, men det ligger i multikategoriernas natur. Behövs fler kategorier? Eller kanske dags för mycket färre så blir det tajtare bedömning av idéhöjd? Mindre $ för tävlingarna, men mer fokus på kreativitet.

Sen hamnade vi i en bra diskussion om goda gärningar och byråers uppsåt. Det är inget nytt att byråer ger bort gratisarbete för att söka en fjäder i hatten i tävlingssammanhang. Men i dagens PR drivna värld, utan nödvändiga medieinvesteringar är tröskeln för att säga ja väldigt låg för NGO:erna. Det kan bli problematiskt, eftersom byråns motivation tar överhanden. (Exempel: flyktingappen “I SEA” i Cannes)

Samtidigt är det nästan omöjligt att bedöma ”uppsåt” när man väl sitter i juryarbetet, och då finns det risk för att riktigt fina idéer faller bort om uppsåtet inte är glasklart.

Johan Dahlqvist är creative director på B-Reel



Lista

1. DDB Stockholm, ”FMTK”, Försvarsmakten
2. Garbergs, ”Ensamma äldre”, Stockholms Stadsmission
3. M&C Saatchi, ”Solfarmare kuppen på LinkedIn”, E.ON
4. Volt, ”Sign Their Yearbook”, New Yorkers Against Gun Violens
5. Hoy Multimedia, ”AirDine”, Airdine
6. Forsman & Bodenfors, ”Eco Run”, Preem samt Ord&Bild, ”Lindahls Delivery”, Lindahls