Månadens digitalt, mars 2016

Edelman Deportivos virtual reality-projekt för Tele2 fångade juryns intresse och tog guldmedaljen i årets tredje digitalomgång. Andraplatsen knep M&C Saatchi med nya jämförelsetjänsten Zmarta index. Sista pallplatsen gick till MRM//McCann med en anpassad banner för Vattenfall.

Julia Lundin

Dela sidan:

1. Democratic Front Row

Kund: Tele2 Byrå: Edelman Deportivo

Virtual reality är hett, hett, hett. Det har Tele2 och byrån Edelman Deportivo tagit fasta på i caset ”Democratic Front Row”. Målet var att demokratisera modevärlden genom att få kändisar att ge upp sina ”front row”-platser på Ida Klamborns modevisning på Fashion Week i Stockholm. På stolarna tar en robotinstallation plats som ska symbolisera folket. Bland de kändisar som ställde upp finns Rebecca & Fiona och Little Jinder. Visningarna gick att se via appen ”front row” med hjälp av ett VR-headset. Väl på plats lyste robotarna upp genom realtidsfeedback från alla tittarna vilka integrerade under hela visningen.

Konceptet arbetades fram i nära dialog med Karl Skoog (Brand Engagement Manager) och Oliver Carra (tidigare pr-ansvarig på Tele2, nu på Uber).

– Modeveckan blev en naturlig arena att demokratisera eftersom Tele2 precis hade lekt med modevärlden i sitt reklamkoncept "Först med det senaste". Ur det föddes Democratic Front Row – som fick Tele2 att bryta normer i en annars väldigt sluten värld, där teknik gjorde det möjligt för vem som helst att interagera i en interaktiv VR fashion show där alla sitter front row, säger kampanjens projektledare Amanda Lindgren och pr-specialist Anna Stålberg.

Vad har ni sett för effekter?
– Överväldigande positiva reaktioner. Under kampanjens första vecka beställdes 1 200 cardboards av unga ute i landet som ville följa Ida Klamborns visning från front row. Medias intresse var fantastiskt hela vägen och tillsammans med Tele2 startade vi ett samtal i svensk och internationell press om hur teknik kan bryta normer och demokratisera. Uppfattningen om Tele2 som en operatör med god täckning ökade med 18 procent under kampanjperioden.

Hur fick ni kändisarna att ställa upp?
– Vi gjorde ett urval av kändisar som vi tyckte representerade allmänheten på olika sätt. Utav dessa valde vi sedan ut de som vi antingen hade en god kontakt med sedan tidigare, eller som tyckte initiativet var bra.

Hur stort är virtual reality i marknadsföring i dag? Och hur mycket mer kan det växa?
– Vi jobbar ofta med olika typer av nya tekniker som passar våra kunder och koncept och just VR är något vi ser blir alltmer vanligt i marknadsföring. Det öppnar upp möjligheter för företag och konsumenter att interagera i den digitala världen och det vi sett hittills är garanterat bara början. Om man ser ny teknik som inte bara en innovation utan också ett verktyg för att starta samtal, ett verktyg för mänsklig integrering och i detta fall, demokratisering, tror vi att allt kan bli stort eftersom det har en förtjänad kärna i botten.

Se kampanjen här


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Genialt. Jag gillar hur de pushar gränserna för ambassadörerna och ger dem en verklig anledning att kommunicera. Bra insikt om social spridning, ett snyggt hantverk och en modig kund som vågar ta ett steg tillbaka i sin egen framtoning. Modernt, relevant och underhållande.

Annica Brinck, Head of Creative, CP+B
Underbart användande av VR och interaktivitet. Har sett det i konsertmiljöer, men aldrig i modesammanhang. Roligt att se reaktionerna i realtid. Älskar SIMS-känslan med lajksen ovanför modellernas huvuden. Smart utnyttjat sponsorskap.

Zeke Tastas, Creative Director, River
Med marginal bästa bidraget denna omgång. Även om idén att ge bort en "front row seat" är 100% ny så är utförandet det. Plus att det rimmar jävligt bra med Tele2s värderingar och varumärke. Bra gjort!

Linda Wohlfeil, digital strateg, RBK
Snyggt använt sponsorskap där interaktionen med tittaren gav direkt respons i form av ett hjärta. Innovativt.

Sanna Wickman, Interaction Designer, Doberman
Med tanke på att 2016 är året då VR förutspås bli riktigt stort på konsumentsidan känns den här kampanjen helt rätt. Gillar såklart demokratiseringsperspektivet och hur man använder teknik för att förbättra och öppna upp den traditionellt sett väldigt elitistiska och statusorienterare modevärlden. Ett väldigt smart sätt för Tele2 att profilera sig som teknikföretag!

Sofia Hellsten, projektledare, House of Radon
En väl genomförd sammankoppling av den verkliga världen och den digitala, där demokratiseringen får spela en stor roll och rida på pågående trend. Fint och effektivt sätt att sprida budskapet digitalt genom att "front rowers" ger bort sina platser. Vi har sett interaktiva kampanjer förut men detta tillsammans med relevant användande av VR känns kul och generöst. Ett klockrent arbete att binda ihop ett digitalt initiativ med mer traditionell PR!

Fakta

Arbetsgrupp: Edelman Deportivo
Uppdragsgivare: Tele2


2. Zmarta Index

Kund: Zmarta Byrå: M&C Saatchi/River

Zmarta Index är en ny jämförelsetjänst som går ut i lite ny tappning än de traditionella. Här kan du bland annat jämföra vilken träningsform som är billigast i förhållande till kaloriförbränning eller vilka fotbollssupportrar som betalar mest för varje mål de ser sitt lag göra. Zmarta Index har fått rejäl snurr på nyheten genom att satsa hårt på pr och viral spridning.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Zmarta går rätt på grundtankarna kring ekonomiska frågor. Nämligen den om att fatta kloka beslut. Blir tjänsten avgörande för ett verkligt beslut? Kanske inte. Trots det har de lyckats göra den lättsam och lite småkul att kommunicera i andra kanaler.

Annica Brinck, Head of Creative, CP+B
Generisk tjänst kamouflerad till något som alla faktiskt kan bli intresserade av. Den oväntade ingången till ämnen man kan relatera till är riktigt kul och själva tjänsten blir plötsligt relevant.

Sanna Wickman, Interaction Designer, Doberman
Att introducera en tjänst för att jämföra något så tråkigt som försäkringar och kreditkort genom tramsiga motsvarigheter för t.ex. Julmarknader och SHL är såklart roligt, samtidigt som det börjar gå lite inflation i konceptet “kollar” och jämförelsetjänster.

Linda Wohlfeil, digital strateg, RBK
Enkelt och pang på. En kampanj som tydligt visar företagets affärsidé i ett ”roligare” kontext som skapar uppmärksamhet.

Sofia Hellsten, projektledare, House of Radon
En digital tjänst som i denna kampanj på ett smart och kul sätt görs mycket påtaglig för mottagaren, och är relevant varumärket. Plus i kanten för anpassning till flera målgrupper. Man kan tycka att digitala frågeformulär gjort sitt - men det här gick undan och illustrerade poängen snabbt med tydlig koppling till tjänsten.

 

Fakta

Uppdragsgivare: Mattias Hallgrim / Zmarta Reklambyrå: M&C Saatchi Stockholm Digitalbyrå: River




3. Bannern som ser det du ser

Kund: Vattenfall Byrå: MRM//McCann

En banner som kan se det du ser och anpassa budskapet i realtid? Det är Vattenfalls och byrån MRM//McCanns idé när de tar bannern till nya nivåer. För att anpassa bannern till miljontals bilder har de bland annat använt bildigenkänning och databaser.

 

Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Jag är nog lika imponerad över engagemanget att försöka skapa nästa generations bannerannons som av personer som klickar på bannerannonser. Sambandsexponering är väl å andra sidan alltid bra. Behöver man hemliga APIer och avancerad bildigenkänningsteknologi för det? Kanske.

Annica Brinck, Head of Creative, CP+B
Kontextuellt tänk, yeay. Det gillar man ju. Frågan är bara om man hinner uppfatta och framför allt göra kopplingen när man snabbklickar sig förbi verandor och vardagsrum. Men hatten av för kvantiteten.

Linda Wohlfeil, digital strateg, RBK
Bra utnyttjande av teknik för att skapa relevans direkt på plats.

Sofia Hellsten, projektledare, House of Radon
Kudos för ett hästjobb att göra något särskilt av ett annars relativt stelt medium. Placering och idé har relevans för varumärket, dock saknas något hos själva annonserna för att riktigt fånga uppmärksamheten. En undrar också huruvida den snabba Hemnetbläddringen lämnar utrymme för att se den anpassade bannern?

Zeke Tastas, Creative Director, River
Utförandet lämnade lite att önska och var lite för visuellt ointressanta, risken är stor att man missar hur annonserna kopplar till bilderna. Men man måste uppmuntra och hylla de som fortfarande lägger tid och kärlek på banners. Mer sånt!

Sanna Wickman, Interaction Designer, Doberman
Bildigenkänning är en spännande och ganska outnyttjad teknik, även om den inte känns jättehet längre. Tycker ändå ambitionen att försöka ta ett så gammalt format som bannern till nästa nivå är hedervärd!

 

Fakta

Arbetsgrupp: Erik Frisell, Account Director Fredrik Sundqvist, Copywriter Marcus Johansson, Developer Tobias Vermehren, Designer Johan Blomström, Strategy Director Sofia Finnman-Larsson, Account Manager Catharina Fagerlund, Account Manager



Johan Dahlqvist

Mer blås

Det kändes som något av en mellanmånad, och det måste det ju få vara ibland. Andas in bör man, ungefär hälften av tiden.

Det känns överlag lite som att jobba i en inandning, ganska riktningslöst. En salig röra i branschen, många som sliter och drar för att den version av framtiden som deras speciella sammansättning är lämpad för ska uppfattas som sannast. Ett sammelsurium av byråer och versioner av samarbeten med kunder.

Och så mitt i detta, tech-overlorden som driver på oss alla, med sitt löfte att det finns genvägar, att det inte ska behöva kosta, att det inte ska behöva ta tid, att man inte ska bemöda sig att känna med magen. Att algoritmen ska göra jobbet.

Och visst gör den det, på kort sikt, i säljet, på nedersta linjen, just nu. Men vart håller det långsiktiga på att ta vägen? Värme, kvalitet i tanke, riktiga engagemang, utan flyktiga gimmickar? Hur är man autentisk om man trimmar sina budskap efter vad folk vill höra? Borde man inte använda datan till att stärka ryggraden?

Inte precis så att man håller andan kanske, vi jobbar väl alla på som tusan, navigerar alla verktyg och möjligheter som dyker upp varje dag. Men när den nu kommer, nästa stora utandning av värdebyggande kreativitet, hoppas (och tror) man ju att Sverige ska ligga i täten igen. Ska bli kul.

Johan Dahlqvist är creative director på B-Reel



Lista

1.) Edelman Deportivo, Tele2, ”Democratic Front Row”
2.) M&C Saatchi/River, Zmarta, "Zmarta Index"
3.) MRM//McCann, Vattenfall, "Bannern som ser det du ser"
4.) Edelman Deportivo, IQ, "Liggometern" 
5.) Media Monks/Massive Music, Samsung, "The Dunbar Edge Experiment" 
6.) Snöby, Brödinstitutet, "Bred The Future" 
7.) Åkestam Holst, SAS, "Act Yourself to Hollywood"

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl