Månadens digitalt, november-december 2015

Får en barnröst i din GPS dig att sänka farten? Oavsett svaret så gav frågan Forsman & Bodenfors och IF Skadeförsäkring en förstaplats den sista omgången av Månadens digitalt. Kändisars möten med gamla lärare placerade Le Bureau och Skolverket på en andraplats och tredjeplatsen fick DDB Stockholm Med Gina Tricots partychip.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. Slow Down GPS

Kund: IF Skadeförsäkring Byrå: Forsman & Bodenfors Produktionsbolag: Earth People

Glömmer du att sakta ner när du kör bil i områden med där det hänger många barn? Då är du i rätt målgrupp för Forsman & Bodenfors och IF Skadeförsäkrings app. Den fungerar precis som andra typer av röststyrda GPS:er, plus en detalj: När användaren kör i barntäta områden byts den vanliga rösten ut mot ett barns.

I en första version av appen har alla skolor och förskoleverksamheter i Norden lagts till.

– Att 65 procent kör för fort utanför skolor och dagis handlar som tur är inte om att merparten av alla bilförare är ondskefulla av naturen. Problemet är snarare att människor där och då inte tänker på varför det är viktigt att hålla hastigheten. Så vi började undersöka möjligheterna att i stunden påminna bilföraren om att det finns barn i området. Vi var inne på några visuella lösningar innan vi landade i ljud och barnröster, säger Joakim Labraaten, copywriter på Forsman & Bodenfors.

Hur tror du att er app har påverkat eventuella olycksfall?
– Svårt att sia om såklart. Bortsett från alla som faktiskt använder appen så har förhoppningsvis initiativet och kampanjen i sig fått fler att tänka till. Den långsiktiga målsättningen är ju att bilindustrin och GPS-tjänster implementerar idén i deras egna system, vilket är något vi arbetar för.

Juryn pratade ställde sig undrande till varför ni inte valde att samarbeta med exempelvis Eniro med deras GPS-tjänst för att få större spridning. Hur såg diskussionerna ut där?
– Vi pratade både med GPS-tjänster och biltillverkare i ett tidigt stadie och fick väldigt positiv respons. Däremot så var implementeringstiden alldeles för lång hos biltillverkare och intresset för att sälja annonsutrymme lite för stort hos GPS-tjänsterna. Så vi bestämde oss för att göra det i egen regi och uppmuntra andra att stjäla idén.

Appen ger Forsman & Bodenfors en tredje pallplats i årets omgång av månadens digitalt.

– Jättekul!

 

Se kampanjen här

Fakta

Arbetsgrupp: Maria Bergkvist projektledare, Kristina Wilmar och Joachim Levin produktionsledare, Samuel Åkesson art director, Joakim Labraaten copywriter, Johan Fredriksson designer, Lars Friberg planner, Magnus Kennhed agency producer, Andreas Johansson digital producer, Stopp postproduction, OMD mediebyrå, Tarik Saleh director, Sophie Hedberg producer, Krister Linder music, Ylva Axell executive producer, Fredrik Wenzel D.O.P, Joakim Pietrasek editor, Starcut app production company, Mikko Sairanen head of development, Pierre Leonard senior developer, Jonne Jyrylä senior developer, Otavio Lima iOS developer, Kimmo Myllyoja android developer


2. Gissa vilka kändisar lärarna pratar om

Kund: Skolverket Byrå: Le Bureau

Le Bureau har jobbat med Skolverket sedan 2011. Samarbetet har bland annat mynnat ut i det prisbelönade kommunikationskonceptet ”För det vidare”. Under samma paroll lanserades kampanjen som nu hamnar på andra plats i månadens digitalt. Där hyllar kända och framgångsrika personer sina gamla lärare. Men hyllningarna visas inte förrän tittaren först gissar rätt på kändisen via olika svarsalternativ, baserat på vad lärarna berättat.

Syftet med kampanjen var att visa att lärare får möjlighet att göra verklig skillnad för andra.

– I vår senaste kampanj gick vi djupare in på läraryrkets olika delar. Nu ville vi återigen fokusera på att man som lärare får möjlighet att göra en verklig skillnad för andra. Allt är oregisserat och på riktigt. Genom verkliga berättelser vill vi väcka känslor kring lärarnas betydelse, sa Ann-Charlotte Gunnarson, projektledare på Skolverket, i samband med att kampanjen lanserades.

Filmerna syntes på Facebook, Instagram och på bio.

Se kampanjen här

Fakta

Produktionsbolag: Acne Arbetsgrupp: Hjalmar Delehag copywriter, Emma Eriksson art director, Mikael Ståhl digital art director, Amanda Bermheden produktionsledare, John Wernvik projektledare på Le Bureau, Joakim Behrman och Torbjörn Martin regissörer, Kristofer Larsson och Victor Swiatek producent film, Niclas Bergström producent webb, John Hammarström interactive director, Johan Lundgren designer, Agnes Zetterman junior designer, Patrik Andersson utvecklare, Léon klippare, Goodmotion post produktion, Tomas Birnick ljudläggning på Acne, Damon Razazi rådgivare på Mindshare




3. Party Factor

Kund: Gina Tricot Byrå: DDB Stockholm

Är du en partypingla? Då tillhör du målgruppen för Gina Tricots kampanj. Men företaget har tillsammans med DDB Stockholm skruvat till det lite extra. För att optimera outfiten efter huruvida du helst dansar, minglar, hånglar eller är ute till gryningen har ett test gjorts. Ett litet partychip som sytts in i plaggen har kartlagt hur ett gäng partyprofiler festat i dem.

Det är 60 festglada personer som burit olika plagg under ett antal partykvällar i Stockholm, Köpenhamn och Berlin. Chippen har mätt hur länge plaggbärarna stannade ute, till vilken slags musik de dansade och hur mycket. Dessutom har chippen registrerat om plaggbärarna fick ett ragg med sig hem eller inte.

Utifrån partymätningen har plaggen delats in i kategorierna: ”Dance potential”, ”Mingle potential”, ”All night potential” och ”Romance potential”.

I oktober, när kampanjen släpptes, sa DDBs ad Lina Elfstrand så här:

– Det jag verkligen gillar är testet genomförts i så stor skala och att den testade kollektionen kommer ut till alla Gina Tricots butiker i hela Norden och Tyskland, enligt Lina Elfstrand som är AD på DDB

Se kampanjen här

Fakta

Produktionsbolag: DDB House Arbetsgrupp: Lina Elfstrand, Patrik Pagreus och Tove Langseth art director, Emelie Lenning, Olle Langseth copywriter, Julia Björk, Cattis Håkansson account manager, Paul Morel business director, Katarina Streiler och Jonas Torvestig graphic design, Linda Jansson art buying, Sebastian Otarola och Johan Olsson innovation, Jojo Brännström digital director, Frida Knape producent, Andrej Landin regissör, Haris Badic editor, Viktor Kumlin foto, Kristoffer Jönsson B-foto



Tom Flumé

Årets bästa med solklar vinnare

Uppkopplade partyplagg, interaktiva spel (kul på riktigt) och barn-gps. Vi kikar lite trevande på varandra. Är detta månadens bidrag? Har vi kommit rätt?

Vi hade samlats för ett sista möte. Ett möte att avrunda vårt år tillsammans som jury. Tidigare under året har vi skruvat oss i stolarna då vi case efter case har fått presenterat fina aktiviteter med lite ”digitalt på toppen”. Fina filmer som läggs upp på YouTube, smarta pr-trick som tilldelas en hashtag eller Zlatan med en portion gott-och-blandat. Men nu var det något helt annat.

Det vi har saknat, som vi verkligen gillar och går i gång på, är case där det finns mod att tänka produkter och tjänster. Där det finns lekfullheten att tänka hårdvara. Där det finns ambition att ta fram spel, roliga på riktigt. Därför var denna omgång så bra, därför var förra säsongens sista bidrag kanske de bästa på hela året.

”Slow down GPS” är en solklar vinnare. Inte bara för att de har lyckats ta fram en fin gps-tjänst som förhoppningsvis får leva vidare. (Eller för att de har lyckats med konststycket att få med it på aktivitet från marknadsavdelning.) ”Slow down GPS” är bra för att den är ambitiös. En digital tjänst från ett försäkringsbolag som kan rädda liv. Finns det egentligen bättre idéer att lägga budgeten på? Månadens bidrag levererade både på kreativ verkshöjd såsom fint utförande, allt relevant och samtida, och bjöd på ett smörgåsbord av fina case att mumsa i sig, bit för bit. Det bådar gott inför framtiden.

Tom Flumé är new business executive på Ape Group



Lista

1. Forsman & Bodenfors, IF Skadeförsäkring, "Slow Down GPS"
2. Le Bureau, Skolverket, "Gissa vilka kändisar lärarna pratar om"
3. DDB Stockholm, Gina Tricot, "Party Factor"
4. Edelman Deportivo, UNICEF Sweden, "The disguised banner"
5. DDB Göteborg, Liseberg, "Click or treat"
6. Tillsammans Sthlm, Weekday, Weekday 72H pop up store
7. Kärnhuset, LRF Mjölk, "Koknappen #förmjölken"

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl