Månadens digitalt, oktober 2015

Åkestam Holst och Svenska Freds sjungande sjöman blev vinnare. Tvåa kom DDB Stockholms digitala väg att visa människorna bakom Försvarsmakten. Bronset knep Creative labs Instagram-kampanj för Avicii och Universal Music. 

Dela sidan:

1. Svenska Freds, Åkestam Holst, ”The Singing Sailor”

Kund: Svenska Freds- och Skiljedomsförening Byrå: Åkestam Holst

Hösten 2014 var jakten på misstänkta ryska ubåtar i svenska vatten löpsedelsstoff com resulterade i att Försvarsmakten fick ökat anslag de kommande åren. 


Svenska Freds– och Skiljedomsföreningen gick ut i en ny kampanj kallad "The Singing Sailor". De sänkte ned en apparat i Kanholmsfjärden som sände ut budskapet "This way if you are gay" i morsekod. På skylten kan inkräktare läsa "Welcome to Sweden. Gay since 1944" vilket syftar till året då homosexualitet blev lagligt i Sverige. 

–Eftersom Försvarsmakten och Vapenlobbyn är väldigt resursstarka måste Svenska Freds hitta nya sätt att få ut sin röst. Idén bygger från början på en krönika av Fredrik Strage där han skriver om lumpen säger Åkestam Holsts copywriter Adam Reuterskiöld som också sitter i Svenska Freds styrelse.

Genomslaget blev enormt. På två veckor nådde kampanjfilmen över 146 länder och fick en räckvidd på 1,5 miljard. Den sjungande och dansande sjömannen snappades upp i flera internationella medier, däribland Washington Post och Moscow Times. En australiensisk tidning trodde att det rörde som en strategi från det svenska försvaret.

–Intresset handlar om att vi tog rygg på stora frågor som situationen för homosexuella i Ryssland och vapenfrågan. Sedan är alltid humor ett starkt vapen.

Se kampanjen här

Fakta

Arbetsgrupp:
Åkestam Holst: Andreas Ullenius - Creative Director, Adam Reuterskiöld - Copywriter, Fredrik Josefsson - Art Director, Johan Eklund - Producent, Johan Wahlberg - Innovativ producent, John Müllersdorf - Innovativ producent, Eric Karlsson - DoP/Motion Director
Kalle Peterz, Webbutvecklare
Artwork: Daniel A Bruce
PR: Jessica W Sandberg, FLB Europa


2. Försvarsmakten, DDB Stockholm, ”Som vilken annan jobbintervju som helst. Nästan”
Splash: ”Stridisarnas riktiga vardag” 

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm

Försvarsmakten och DDB Stockholm fortsätter med framgång att jobba interaktivt i sina digitala rekryteringskampanjer. När folk står och väger om de ska satsa på en karriär inom det militära finns det trösklar som gör att tankarna svävar bort. Dels ser de inte verksamheten inom Försvarsmakten som ett reellt yrke. Dels så har man en svag relation till Försvarsmakten. Kort sagt: man vet inte vad den militära vardagen innebär. Med den här kampanjen ville vi visa upp på riktigt vad en militär karriär handlar om. Den osynliga arbetsgivaren Försvarsmakten öppnade upp sig och bjöd in potentiella rekryter till en annorlunda arbetsintervju.

Här fick de direktsänd videokontakt med militärer via satellit. En videochatt som ofta höll i gång under flera minuter påbörjades. De intresserade mötte Försvarsmaktens anställda mitt under övningarna och fick därmed en autentisk bild vare sig det gällde kajakpaddling, övningar uppe i luften eller orientering i skogen. Intervjuerna ingick i en integrerad kampanj där man bland annat kunde följa intervjuerna med rekryter via banners på nyhetssajter.

Se kampanjen här

Fakta

Produktionsbolag: Martin Lundgren - Copywriter, Tomas Granath, Art Director, Magnus Jakobsson - Creative Director, Fredrik Simonsson - Creative Director, Jon Dranger - Digital Director, Jacob Sandström - Business Director, Camilla Ryttare - Account Manager, Roshanak Fatahian - Digital Account Manager , Mattias Coldén - Exec Producer, Michael Lokner - Technical Director, Cornelia Wangel - Planner




3. Universal Music, Creative Labs, ”AVICI-BEGINS”

Kund: Universal Music 2015 Byrå: Creative Lab

”Avicii begins” skulle få lyssnarna att upptäcka fler låtar på plattan. Med hjälp av en illustratör gjordes plattan om till en bildberättelse interaktivt på Instagram. Här var 22 konton kopplade till varandra genom taggar. Besökarna kunde på varje konto göra två val som påverkade händelseförloppen och slutet på storyn. I kampanjen är Avicii hjälte och tittarna förflyttades till en värld där en ond karaktär förvandlat lyssnare till zombies. Genom kampanjen kunde användarna infiltrera hans radisstation och spela låtar som väcker de fiktiva lyssnarna från hjärntvättningen.

– Syftet var att skapa ett begär för lyssnare som normalt sett bara lyssnar på de låtar som spelas på radio, berättar Creative Labs copywriter Ted Criborn.

Efter 48 timmar hade kampanjen 94.000 likes och 1450 kommentarer. När en vecka hade passerat var den uppe i 220 000 likes. Förutom att valen avgjorde vilken story som spelades upp fick tittarna också en låt presenterad beroende av profil.

– Avicii har självklart en stor skara fans, men 120.000 likes kan direkt tillskrivas kampanjen. Hade vi gjort motsvarande kampanj med en okänd artist hade vi behövt en otroligt mycket mer omfattande mediebudget. Nu var vi begränsade till omkring 35 000 kronor. Genomslaget handlade om välgjorda illustrationer och en bra berättelse.

Se kampanjen här

Fakta

Arbetsgrupp Universal: Eddie Persson, Ted Criborn, Malin Lindvall, Christina Enestig, Philip Nyquist, Daniel Åberg, Nils Wester Litens. Illustrationer: Hello There



Fredrik Svensson

Krig och fred i vår tid

För någon vecka sedan satt jag och min fru och kollade på tv och jag utbrast i reklampausen att jag var så jävla trött på reklam. Min fru sade då att det var synd eftersom jag jobbar med det.

Jag försökte rädda mitt klavertramp genom att säga att jag var trött på traditionell reklam som bara bygger på att man ska visa den så många gånger som möjligt i tv och i slutändan väldigt sällan skapar långsiktiga resultat för uppdragsgivaren. När jag sedan skulle förklara vad bra reklam var så hade hon för länge sedan tröttnat.

När jag kommer hem i kväll ska jag visa henne månadens vinnare och silvermedaljör. Jag tycker att det räcker att se dessa för att förstå vad bra reklam är. Båda bidragen har en stark kommunikativ idé som grund, smart kanaltänk och bra hantverk. De är helt enkelt mer än reklam, de är bra kommunikation.

Svenska Freds ”The singing sailor” lyckas med små medel få ett stort genomslag genom att på ett smart sätt bli en del av en pågående diskussion. Att kampanjen dessutom bjöd på ett skratt med sitt ”make love not war”-budskap gjorde den till en given juryfavorit. Lustigt nog, i sammanhanget, var även Försvarsmaktens rekryteringskampanj väldigt omtyckt. Den lyckades med att förmänskliga försvaret och göra ”verkligheten” intressant. Inga andra bidrag kom i närheten av dessa den här omgången, och även om båda är tydliga exempel på modern kommunikation är i alla fall jag glad att kampanjen som förespråkar fred i slutändan vann.

 

Fredrik Svensson är cd på Folket Sthlm



Lista

1) Svenska Freds, Åkestam Holst, ”Singing Sailor”
2) Försvarsmakten, DDB Stockholm, ”Som vilken arbetsintervju som helst. Nästan”
3) Universal Music, Creative Labs, ”Avicii begins”
4) McDonalds, DDB Stockholm, ”Big Mac Shop”
5) SPP, MC Saatchi, ”Hållbart pensionssparande”
6) Libero, Volontaire, ”Libero Throwback”
7) Europcar, DoeBlombergGottberg, ”Los Fantasticos Tidsfördrivos”

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl