Månadens digitalt, oktober 2016

Garbergs idé om att sprida kärlek i GTA 5 hyllades av juryn och tog dem till en förstaplats i Månadens Digitalt. Tvåa kom King med mångfaldsprojektet Taxitolkarna och tredjeplats intog Åkestam Holst med ölkampanjen Ear Beer.

Julia Lundin

Dela sidan:

Los Santos Pride

Kund: Stockholm Pride   Byrå: Garbergs

För att följa Stockholm Prides uppdrag att sprida kärlek och jämlikhet skapade Garbergs en digital prideparad i ett av världens mest våldsamma spel – GTA 5. Los Santos Pride är en modd uppkallad efter spelets fiktiva stad och var gratis att ladda ner så varje spelare kunde få sin egen parad.

Garbergs gav sig ut i spelforum på jakt efter talanger inom kodning. Resultatet blev färgsprakande.

Över 7 000 personer har laddat ner modden och över 20 miljoner nåddes av budskapet.

– Gamingvärlden har tyvärr en historia av att vara homofobisk och ligger långt efter när det kommer till jämställdhet och jämlikhet. Därför kändes det självklart att mixa dessa världar och sätta Pride i en ny kontext, säger art director William Löthman, som sådde fröet till Los Santos Pride tillsammans med copywritern Sedir Ajenh.

Hur var det att hålla kontakt med kodarna?

– Det har varit mycket pusslande. En har suttit i Brasilien, en annan i Amsterdam, en tredje i Storbritannien. Våra moddare är också av typen som föredrar chatt före Skype-samtal. Vi har nog aldrig haft en så engagerad arbetsgrupp genom hela processen.

Los Santos Pride har inte varit befriad från hat.

– Läser man kommentarerna på Youtube får man en tydlig bild av det hat och den homofobi som finns inom communityt. Vi är nöjda i den bemärkelsen att Los Santos Pride uppmärksammats världen över samt satt igång en diskussion om bristen på representation inom gaming. Men slaget är långt ifrån vunnet.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Garbergs gör verkligen en fin insats, när de utnyttjar det råtthål som spelvärlden på många sätt kan vara, för att kommunicera lika värde och kärlek. Gillar också att de gick hela vägen genom att modda det spel man annars kanske mest förknippar med bensinmacksdetonationer och oprovocerad misshandel. Solklar vinnare i trumpna tider



Fakta

Arbetsgrupp: Sedir Ajeenah copy, William Löthman interactiv ad, Mattias Alfborger interactiv ad, Nasim Kabiri activation, Lotta Thunved produktionsledare, Joakim Landin projektledare, Petter Ödeen creative director, JulioNiB mod-scripter, TheFriedTurkey textur-designer, 8-Bit Bastard machinima och klippning




Taxitolkarna

Kund: Taxi Stockholm   Byrå: KING

Taxi Stockholm har förare från över 90 länder. Samtidigt kommer hundratusentals turister till huvudstaden varje sommar. Bolaget ville visa mångfaldens fördelar och lanserade Taxitolkarna – en sajt där turister kunde boka en förare som talade deras språk.


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Ibland lyckas man göra allt helt rätt. Ibland saknas det detaljer som man kan förbise. I det här fallet är idén så himla bra men tyvärr är den digitala lösningen inte tillräckligt vass. Och då spiller det tyvärr över på den annars briljanta idén. Jag ser ambitionsnivån och det tar emot att säga det men det räcker inte riktigt hela vägen.

Sedir Ajeenah, copywriter, Garbergs
Det här bidraget gör mig lycklig och ledsen på samma gång. Lycklig för att det är så fruktansvärt bra, ledsen för att utförandet inte är bättre. Hade Taxitolkarna varit integrerad i Taxi Stockholm-appen så hade det varit årets kampanj – alla kategorier.



Fakta

Arbetsgrupp: Frank Hollingworth creative director, Christoffer Dymling copywriter, Josephine Wallin och Axel Lokrantz Månson art directors, Sunit Mehrotra kundansvarig, Peter Preisler kundansvarig, Lena Ivarsson produktionsledare, Per Wilson planner, Carina Herly marknadschef, Mathias Ewert/Taxi Stockholm originalproduktion, Matilde Sköld regissör, Standart/Pål Åsberg produktionsbolag/producent, Colony/Marcus Sundqvist byråproducent




Norrlands Guld Ljus - The ASMR Ear Beer

Kund: Spendrups   Byrå: Åkestam Holst

Det finns tillfällen då man inte kan dricka öl. När du jobbar, joggar eller kör bil. Ett problem för ölälskaren. Därför uppfann Åkestam Holst möjligheten att avnjuta öl med ett annat sinne, nämligen öronen. Med hjälp av avancerad ljuddesign översatte dem känslan av att dricka en öl till ljud.

Se filmen här


Så tyckte juryn

Kristian Gonzalez, art director, Stendahls
Vem gillar inte ljudet av bubblande dryck? Även om inte ASMR i sig är nytt blir det trots allt intressant när man kopplar det till insikter kring produktupplevelsen. Ser att detta skulle funka bra i många sammanhang. Kampanjen är dock en aning rörig. You had me at PZZT!

Sedir Ajeenah, copywriter, Garbergs
Det finns många ASMR-kampanjer i loopen just nu. Gemensamt för dem är att det blir lite flummigt, och inte våldsamt uppenbart varför. Man får känslan av att folk hittat ett fenomen och gör sitt bästa för att vara först på bollen. Och det här bidraget är egentligen inget undantag.



Fakta

Arbetsgrupp: Magnus Jakobsson creative director, Joakim Khoury art director, Adam Reuterskiöld copywriter, Fredrik Burman account director, Simon Stefansson planner, Katarina Söderholm account manager, Elias Awada graphic designer, Eric Karlsson motion designer, FLB Europa pr-byrå, Ebba Lindqvist musik, Sony ATV musik supervision





Johan Dahlqvist, executive cd, B-Reel Stockholm

Mörkret vs Göteborg, 0–1

På årets tyngsta dag möttes vi, vingliga från nattens amerikanska valsmocka och dessutom med ett sju-jäklars snöoväder som gjorde Stockholm segt och surt.
Två yttre trauman som gav gruppen extra familjekänsla. Ytterligare ljus och energi kom från Göteborg. Två av de sex som lyckades ta sig till mötet kämpade sig nämligen genom snö och transportkaos hela vägen från bästkusten för att delta. En våldsamt försenad, men ändå, hon kom!

Filtrerat genom denna sinnesstämning var det härligt att se de två toppnoteringarna debatteras allra mest, inte för att något var dåligt i dem, precis tvärtom, man ville så gärna att de skulle vara 100 procent perfekta, Cannesklara.

Taxi Stockholms fina aikidogrepp att rikta om den dåliga energin runt taxichaffisars ursprung till något oomtvistligt positivt, något att vara stolt över, en konkurrensfördel. Och Pridefestivalens "GTA"-mod som elegant sköt in kärlek i det moraliska förfallets epicenter. Värdiga vinnare.

På denna skitdag talade dessa bidrag ett språk vi behövde höra, ingav hopp och glädje. Och inte minst, di utomsocknes som kämpar extra för att Stockholms reklambubbla inte ska sluta sig fullständigt runt sin själv.
Kram Göteborg.

Johan Dahlqvist, executive cd, B-Reel Stockholm

Lista

1. Garbergs, "Los Santos Pride", Stockholm Pride
2. KING, "Taxitolkarna", Taxi Stockholm
3. Åkestam Holst, "Norrlands Guld Ljus - The ASMR Ear Beer", Spendrups
4. Åkestam Holst, "Läsglasögon", Apoteket Hjärtat
5. KING, "Let's Talk", Cloetta
6. Perfect Fools, "Sweat Included", Urbanears
7. Le Bureau, "BRA dialekt", Flygnolaget BRA

Jury Digitalt 2016

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Johan Pihl

Tidigare omgångar

månadens kampanj digitalt november

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Månadens digitalt mars-april 2017

Februari 2017

December - januari 2017

Månadens digital november 2016

Oktober 2016

Augusti-september 2016

Maj-juli 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November-december 2015

Oktober 2015

Månadens digitalt september

Maj-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj-juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

September-oktober 2011

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets bästa webb 2006

Februari 2007

Mars 2007

April 2007

November-December 2007

Januari 2008

Februari 2008

Mars 2008

Oktober 2008

November 2008

Acne bäst på webb 2008

December-januari 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

November 2009

September 2010

Oktober 2010

November-december 2010

Januari-februari 2011

Månadens Webb

Här är årets webbjury!

Årets bästa webb 2007

Månadens Webb

Maj 2006

Juni-Juli-Augusti 2006

September 2006

Oktober/November 2006

Maj 2007

Augusti 2007

September 2007

December-Januari 2007

Oktober 2007

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Februari 2009

Mars 2009

April 2009

Maj 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

April-maj 2010

Juni-augusti 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011