Månadens digitalt september

Pools twittrande fåglar för Bygg-Ole tog hem guldet i Månadens digitalt. Tvåa blev Åkestam Holsts väder­simulator för Swedavia, medan M&C Saatchis alternativa olympiska eld på sociala medier tog hem bronset.

Andreas Rågsjö Thorell

Dela sidan:


1. Kvitterholkarna

Kund: Bygg-Ole Byrå: Pool

Stockholms bostadsbrist drabbar inte bara fattiga studenter. Också många hemlösa fåglar flaxar runt i huvudstaden. Reklambyrån Pool skapade ett annorlunda hemmabyggeprojekt för Bygg-Ole. Twitterkontot @kwitterholkarna gick ut på att man tillsammans med programmerare skapade fågelholkar med kameror och datorer. Sensorer registrerade om fåglarna flög in eller ut vilket genererade förhandskrivna tweets. Budskap om behovet av fågelholkar och naturens mångfald basunerades sedan ut för att få konsumenter att åka till byggvaruhuset, köpa virke och bygga fågelholkar.

– Idén byggde på en insikt om att Bygg-Oles kunder inte främst tänker på prislappen, utan söker kunskap och att relationerna är långsiktiga. För att få folk att dyka upp på varuhusen bestämde vi oss för att hitta ett projekt som var kopplat till Bygg-Oles närområde. Bristen på fågelholkar är också ett riktigt problem och kampanjen var ett sätt att koppla varumärket till natur, säger Pools copywriter Ulf Rönnmark.

I arbetet anlitades också ornitologer och fågelskådare, expertis som kunde optimera fågelholkarna. Följarna strömmade in och när kontot fått tillräckligt många följare började inläggen av biologisk karaktär blandas med erbjudanden från Bygg-Ole. 400 fågelholkar byggdes första helgen och besöken till Bygg-Oles varuhus ökade med 14 procent. Flera riks- och lokaltidningar plockade upp kampanjen omnämnd i Alex och Sigges podcast.

– Utvecklingskostnaden var inte så hög som man kan tänka sig. Fast det är klart, ett sådant här projekt vet man aldrig om det kommer att flyga. Det fanns en risk att fåglarna inte skulle sätta bo i holkarna, att de skulle stå tomma.

Hela kampanjen avslutades med födelseannons i Nacka Värmdö-Posten som uppmärksammade initiativet.

Fakta

Produktionsbolag: Teknik: Yours. Webbfilm: Flipflop interactive Arbetsgrupper: Pool:Johan Pödra ad, Ulf Rönnbäck copy, Emma Sandler originalare, Rebecca Sellei projektledare, Eva Inde produktionsledare, Marcus Immonen Hagley planner, Victoria Michailov produktionsledare


2. The climate portal

Kund: Swedavia Byrå: Åkestam Holst

För att visa Arlandas närhet till resten av världen byggde Åkestam Holst världens första uppkopplade vädersimulator. Kampanjen för Swedavia gjorde flygplatsen till global kändis över natt.

– I dialog med kunden insåg vi tidigt att den här idén kunde lösa flera problem. Dels som B2B-kampanj för att få flygbolagen att uppmärksamma Arlanda, dels ett sätt att kommunicera Arlandas shoppingutbud mot resenärerna. Sen styrdes PR-arbetet utefter vilken historia som skulle berättas var, säger Åkestam Holst art director Erik Nordenakar. 
 
Hur kom ni fram till lösningen att vädret fick illustrera Arlandas närhet till omvärlden?
– Vi tyckte det kändes kittlande med något som nästan upplevdes som en teleportering. Då är den fysiska känslan av väder oslagbar, och dessutom världens mest populära samtalsämne. 

Var det en dyr teknisk lösning? 
– Ja, det var inte den billigaste konstruktionen, men tack vare den enorma spridningen ligger det beräknade annonsvärdet på 150 gånger investeringen och alla kampanjmål överträffats. Rätt prisvärt om du frågar mig.

Hur kopplades "The Climate Portal" ihop med andra marknadsföringsaktiviteter?

– Shoppingerbjudande kopplades på utifrån destination i världen man just ”teleporterats” till. 
Det är också en del av vår långsiktiga strategi att ändra uppfattningen om Swedavias flygplatser, att det känns som en roligare plats att vara på, som vi gjort med tidigare projekt som t.ex. Charity Arcade och Locals Guide.

Fakta

Produktionsbolag: Studio Noc Uppdragsgivare: Yvonne Boe Arbetsgrupp: Andreas Ullenius cd, Kalle Åkestam copy, Erik Nordenankar ad, Jacob Stjärne & Fredrik Burman projektledare, Mirja Hjelm produktionsledare, Lisa Adamsson planner, Sara Bellafesta grafisk designer Produktionsbolag: Sticky Beat 


3. #FLAMINGSTAR

Kund: EuroGames Sthlm 2015 Byrå: M&C Saatchi 
Den 5 augusti gick startskottet för Eurogames Stockholm, ett av världens största idrottsevent för hbtq-personer, startad med syfte att motverka diskriminering inom idrottsvärlden.

Det var första gången Stockholm stod som värd för arrangemanget, som sedan starten 1992 genomförs tre gånger per decennium. Tävlingarna väntas locka omkring 5 000 deltagare och 250 000 besökare.

Uppdraget att sprida kännedom om Eurogames Stockholm gick till M&C Saatchi. Under sommaren genomfördes Twitterkampanjen #FlamingStar på Twitter, en digital motsvarighet till OS-eldens turné över världen, och i dag startar byrån en print- och utomhuskampanj med syfte att locka besökare till tävlingarna.

– Huvuduppgiften för EuroGames är att demokratisera sportvärlden och #FlamingStar kampanjen är en symbol för denna kamp. Alla är välkomna att bli bärare av #FlamingStar, oavsett vem du är, var du eller vad du tror på. Genom att bära flamman tar du del i kampen mot diskriminering inom sport. Twitter som kampanjplattform är perfekt då det är ett öppet forum för alla, säger M&C Saatchis creative director Martin Cedergren.

Om man ser till resultat, hur mycket har kampanjen betytt för att lyfta Euro Games awareness?
– Sedan starten har kampanjen engagerat nationella som internationella sportstjärnor, förbund, klubbar och politiker. Kampanjen var dessutom under sina två första dygn bland de mest populära hashtaggarna inom Sverige och trend:ade. Hashtag #FlamingStar blev även världens mest populära hashtaggar mot diskriminering. Något som givetvis skapade extra uppmärksamhet och ökat intresse att delta och titta på evenemanget. 

Fakta

Arbetsgrupp: M&C Saatchi och EuroGames marknadschefer Emma Åman, Soliman Herrera Johansson & Lovisa Tingman, Niklas Torsell & Maria Paulsson press, digi Tilde Mattsontalt/sociala medier


Kalle Åkestam

Månadens slasktratt

I brist på kategorier som Månadens upvote, Månadens likefiskare eller Månadens hjärtemoji får Månadens digitalt (tillsammans med pr) ta hand om alla de där kampanjerna som inte passar in klockrent i någon kategori, men har fått förtjänat utrymme i digitala kanaler. Vilket är kul men svårt, framför allt när uppdraget tydligt är att bedöma de bästa digitala inskicken. 

Så börjar det. Inskick som uppenbarligen är den halvhjärtade digitala delen av en i övrigt fantastisk, otraditionell kampanj kommer ifrågasättas med ”jaha, men hur bra är just det digitala egentligen?” Idéer som inte innehöll en rad kod men levde hela sitt liv viralt på nätet kommer att mötas med ”kul men själva grejen är ju inte digital”. Plötsligt är vi tillbaka vid den uråldriga frågan: Är allt digitalt nuförtiden? 

De hemlösa idéerna måste tas hand om, för de är många och ofta väldigt bra. Tomorrow Awards löste det genom att låta alla gå heads up i den innovativa kommunikationens ultimate fighting. Andra har kategorier som avantgarde och The NEW, plus direct- och promokategorierna som är fulla av gränsöverskridande kampanjer. Det gemensamma brukar vara att idéerna tar sig förbi ad blocker-program och ”reklam nej tack”-skyltar genom att skapa äkta samtalsämnen i vår digitala värld.

Som tur var så behövde vi inte fundera över sådant med månadens vinnare, Bygg-Oles twittrande fågelholkar är otvivelaktigt både heldigitala och supercharmiga vilket ledde till frivarv. 

Snyggt jobbat! 

Kalle Åkestam är copywriter på Åkestam Holst



Lista

1) Bygg-Ole, Pool, "Kvitterholkarna" 
2) Swedavia, Åkestam Holst, "The Climate Portal" 
3) EuroGames Stockholm 2015, M&C Saatchi, "#FLAMAINGSTAR
4) Zoegas, DDB Stockholm, "Youy've been served" 
5) Samsung, DDB Stockholm, "The Catch up Grant" 
6) Ikano Bank, Doe Blomberg Gottberg 
7) Oatly, Forsman & Bodenfors, "72hrs" 

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl