Längs okända stigar – Scouterna och Garbergs tar hem månadens digitalt

Månadens digitalt Att ge Scouterna i uppdrag att kartlägga skogen för Google Street View ger Garbergs vinst i månadens kampanj digitalt. Andraplatsen gick till Wenderfalck för deras arbete med Diablo III medan bronsplatsen kneps av Oatlys kampanj kring det nya Grammispriset "Årets hållbara artist".

Dela sidan:

"Scout view"

Kund: Scouterna   Byrå: Garbergs

Stora delar av de svenska skogarna är fortfarande oupptäckt mark för den breda majoriteten. Inte för Scouterna. Med utmaningen om att ta Scouterna in i den digitala världen gav Garbergs dem i uppdrag att ge sig ut och kartlägga skogen och dess stigar för Google Street View. Google har tidigare genomfört ett liknande projekt på Färöarna där öns får utrustades med kameror för att kartlägga varenda kvadratmeter av den gröna ön.

Under hösten har så 250 svenska Scouter kartlagt sina favoritstigar och lägerplatser med hjälp av 360-kameror. En betaversion är redan live medan en andrastegslansering fortfarande väntar på ett spikat datum.

– Hela projektet handlar om att få Scouterna att ta klivet in i den digitala världen. Att försöka ändra den allmäna bilden så att man ser att de inte bara är ute i skogen utan också kan spela roll i den digitala utvecklingen. Det har varit sjukt kul att jobba med så skilda varumärken som Scouterna och Google, berättar Ellinor Ekström, interactive art director på Garbergs.

Garbergs och Scouterna har samarbetat under två år.

– Det är extremt roligt att se den interna aktiveringen inom Scouterna. Det har blivit enormt stort i Sverige och även uppmärksammats av internationella scoutkårer. Kampanjen ger också möjlighet för både Google och Scouterna att visa vad de faktiskt kan göra inom sina respektive områden.

Se kampanjfilmen här.


Så tyckte juryn

"Tycker det är en otroligt bra och smart matchning av varumärken med en superfin idé som bidrar till att göra naturen mer tillgänglig för alla. Hoppas att det implementeras i google maps i framtiden."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"En väl förpackad lösning med ett tydligt syfte och anpassad för målgruppen. Vi gillar ju när befintliga digitala verktyg och kanaler utnyttjas och bakas in i kampanjlösningarna. Klockrent och sött!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Kul att se en så fin idé för en sån mossig(ordvits) organisation. Hög ambitionsnivå och fint hantverk"

Linnéa Gardefjord, art director, King



Fakta

Google Sverige:
Farshad Shadloo
Andrea Lewis-Åkerman

Arbetsgrupp Garbergs Reklambyrå:

Copywriter: Per Forssberg
Interactive Art Director: Ellinor Ekström 
Art Director: Jacob Frisk 
Projektledare: Jan Lindforss 
Produktionsledare: Anna Alfonzetti 
Director of Photography: Anna Bergkvist 
Motion creative: Robin Lidbom 
Fotograf: Najeb Albakar 
Fotograf: Boris Murzin 
Klippare/Redigerare: Kamilla Halid 

Produktionsbolag Kampanjsajt: North Kingdom
Arbetsgrupp:
Utvecklare: Amanda Wallin
UX-designer: Stina Olofsson
Designer: Zifong Yong
Producent: Marcus Berggren
Technical Director: Daniel Isaksson
Design lead: Jakob Nylund

PR Hedberg & Partner:
Louise Bergén

Scouterna:
Caroline Thunved
Sara Zachrisson
Adam Lundberg




"The Haunted Experience"

Kund: Blizzard   Byrå: Wenderfalck

För att lansera karaktären Necromancer, en karaktär med förmågan att väcka de döda, utmanade Blizzard gamingcommunityt om att spela Diablo III helt ensam i ett av världens mest hemsökta hus – Borgvattnet. Efter att ha utsett vinnaren bland tusentals ansökningar streamade de gamingsejouren på Twitch. Resultatet? Snittiden för tittarna landade på fem timmar och engagemanget kring Diablo III i sociala medier ökade med 400 procent. Initativet hyllades även av en rad e-sportsajter och magasin.

Se kampanjfilmen här.


Så tyckte juryn

"Kul koncept och ett nytt grepp för att lansera ett tillägg i ett redan befintligt spel. Väl anpassat till målgruppen framförallt genom att nyttja en relativt outnyttjad kanal för spelsegmentet. Smart!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Väl paketerad idé och ett smart mediaval. Kul att se att twitch används i en svensk kampanj."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios



Fakta

Arbetsgrupp:

Hela Wenderfalck




"Streamen ingen kunde se"

Kund: Oatly   Byrå: Oatly Department of Mind Control

Hur får man musikbranschen att rikta ögonen mot att Grammis instiftat det nya priset "Årets hållbara artist?" För att aktivera sitt sponsorskap av priset valde Oatly och deras inhousebyrå Oatly Department of Mind Control kombinera en påminnelse om hur man kan verka för hållbarhet med att bjuda på en gratiskonsert med Magnus Carlsson. Konserten kunde ses via en livestream, men endast om man befann sig i ett nedsläckt rum.

Se kampanjfilmen här.


Så tyckte juryn

"Fin idé och även fint utnyttjande av teknik - okrånglig input som ger otroligt stor effekt."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Det här kändes lite nytt. Ett bra exempel på hur en kampanj utnyttjar tekniken på ett sätt som bara är möjligt via de digitala kanalerna – och här är det gjort med en extra finess. Bra gjort!"

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial 



Fakta

Creative Director: John Schoolcraft
Copywriter: Ida Backman
Art director: Björn Lindén
Projektledare: Tinny Ohlsson
Media specialist: Andreas Granath
Original: Petra Hassler
Social Media managers: Sara Hansson, Anna Grahn
Fotografer: Jesper Berg, Olle Enqvist
Produktionsbyrå: Lundgren & Lindqvist
Arrangör: Luger





Oscar Erlandsson

"Är det ens reklam?"

Kategorin digitalt är ju (ö)känd för att den kräver en motivering för att bidraget är digitalt, och oj vad många diskussioner vi haft om detta i juryn. Varje gång har vi kommit fram till att det viktiga är om det är en bra idé eller inte – nästan allt händer ju i digitala media ändå. Men den här omgångens bästa bidrag var det inte alls det som är frågan, utan istället om det ens är reklam?

Jag läste en en undersökning som visade tydligt att de flesta inte tycker om reklam. Det gör för det mesta inte jag heller. Men det intressanta var att man hade skrapat på ytan om begreppet, och då visar det sig att det som de flesta menar när man säger "reklam" är i själva verket "dålig reklam". Och det är ju klart att man inte tycker om dålig reklam.

Den här omgången hade vi en stark topplista, som förenas av just detta. Kärnan i aktiviteten lyckas nå bortom att vara "reklam", inte bara genom att vara bra idéer, utan också genom att helt leva utanför reklamens format. Det är idéer som inte tvingar sig på någon, som bara är genuint intressanta för målgruppen, och som får fram det viktiga utan braskande budskap. Så det kanske är så att ambitionen att göra bra reklam är det samma som att inte göra reklam alls.

Tack för i år!

Oscar Erlandsson, strategy director, B-Reel

Lista

1. "Scout View" av Garbergs för Scouterna
2. "The Haunted Experience" av Wenderfalck för Blizzard
3. "Streamen ingen kunde se" av Oatly Department of Mind Control för Oatly
4. "This charges everything" av Acne för IKEA
5. "Backseat driving experience" av Åkestam Holst för Audi
6. "Ta-daa! Äppelpaj" av Nord DDB för McDonalds
7. "Foundation 500" av Volontaire för H&M Foundation

Jury2017

  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson

Tidigare omgångar

månadens kampanj digitalt november

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Månadens digitalt mars-april 2017

Februari 2017

December - januari 2017

Månadens digital november 2016

Oktober 2016

Augusti-september 2016

Maj-juli 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November-december 2015

Oktober 2015

Månadens digitalt september

Maj-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj-juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

September-oktober 2011

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets bästa webb 2006

Februari 2007

Mars 2007

April 2007

November-December 2007

Januari 2008

Februari 2008

Mars 2008

Oktober 2008

November 2008

Acne bäst på webb 2008

December-januari 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

November 2009

September 2010

Oktober 2010

November-december 2010

Januari-februari 2011

Månadens Webb

Här är årets webbjury!

Årets bästa webb 2007

Månadens Webb

Maj 2006

Juni-Juli-Augusti 2006

September 2006

Oktober/November 2006

Maj 2007

Augusti 2007

September 2007

December-Januari 2007

Oktober 2007

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Februari 2009

Mars 2009

April 2009

Maj 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

April-maj 2010

Juni-augusti 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011