Edelman Deportivos ADHD-kampanj tar hem månadens digitalt

Edelman Deportivo och Trä- och möbelföretagen tog fram stolen "Chair of attention" för flickor med ADHD som får bristande uppmärksamhet i skolan, för det tar de hem månadens kampanj digitalt. Två blev ÅkestamHolst och IKEA medan bronset kneps av Saatchi & Saatchi och Popaganda.

Dela sidan:

Chair of attention

Kund: Trä- och möbelföretagen   Byrå: Edelman Deportivo

Med uppdraget att visa på hur teknik och hantverk kan bidra med samhällsnytta skapade Edelman Deportivo stolen "Chair of attention". Stolen är till för flickor med ADHD och låter dem anonymt kontakta sin lärare genom en inbyggd sändare. Räckvidden på sociala medier för kampanjen slutade vid 14 miljoner och samlade ihop 122 000 reaktioner.

Anna Stålberg på Edelman Deportivo jobbade med pr och kommunikation kring kampanjen.

Hur såg briefen ut?

– Ungdomar ser inte arbeten inom Trä- och möbelindustrin som attraktivt, och har låg kännedom om arbeten inom branschen generellt. Vårt uppdrag var att få fler att vilja jobba för Trä- och Möbelföretagens medlemsföretag. Men också att öka kännedomen om att branschen finns, och på sikt verka för att fler unga väljer yrkesförberedande program inom TMF:s områden, berättar Anna Stålberg.

Vad var utmaningen?

– Många ser trä- och möbelindustrin som en otydlig industri. Vår utmaning var att skapa ett initiativ, så innovativt och kulturellt relevant att fler upptäcker TM_X och börjar experimentera med vad branschen kan göra möjligt.

Vad hoppas ni bidra med genom kampanjen?

– Vi hoppas att Chair of Attention leder till att fler ser trä- och möbelindustrins potential att bidra till att förändra och förbättra samhället. Vi tycker att klassrumsstolen visar tydligt att möbelindustrin kan vara en del av en positiv samhällsutveckling och driva innovation. Men framför allt hoppas vi att stolen bidrar till att uppmärksamma ett dolt samhällsproblem – att många flickor med adhd har det extra svårt i skolmiljön.

Kampanjen har nått 14 miljoner människor och fått 122 000 reaktioner i sociala medier, hur såg er strategi ut?

– Vår strategi var att skapa en plattform som låter TMF omdefiniera vad trä- och möbelindustrin kan stå för. Dels för att uppmuntra ungas kraft att vara kreativa och göra nytt men också deras drivkraft att göra samhället bättre. Ur det föddes TM_X, Trä- och Möbelexperimenten, där Chair of Attention var vårt första uttag. Vi valde att fokusera på en viktig samhällsfråga och det fantastiska resultatet visar att vi tänkte helt rätt!


Så tyckte juryn

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Kul att se en aktör i möbelbranschen tar sig an en utsatt grupp och att använda digital teknik som hjälp. Nästan lite vackert. Seriös ansats att involvera unga möbeldesigners i hantverket."

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Trä och möbelföretagen rör sig in i det digitalas framkant och nosar på möjligheterna inom Internet of Things! Genom att skapa en prototyp för en målgrupp vars komminukationsbehov ser annorlunda ut lyckas de visa att de är nyfika på vad framtiden har att erbjuda. Smart drag! "

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Ett väl genomfört bidrag som lyfter en viktig fråga på ett fint sätt. Hoppas att dessa går i produktion och kan hjälpa många elever i framtiden."



Fakta

Arbetsgrupp:

Hela Edelman Deportivo

Uppdragsgivare:

Anne Rådestad




Irresistable boring trueview ads

Kund: IKEA   Byrå: Åkestam Holst

Trueview-annonser är enormt störiga och tvingar användaren att titta på dem i fem sekunder innan hen kan fortsätta till klippet. När de flesta varumärken placerar sina vanliga tv-annonser på YouTube och hoppas att folk stannar kvar försöker IKEA tänka annorlunda. Skådespelarna i de här specialannonserna är så medvetna om det tråkiga innehållet att de faktiskt ber dig att stänga av annonsen.


Så tyckte juryn

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Snyggt sätt att nyttja mediets inbygda begränsningar för att istället skapa värde! Framöver lär vi få se många fler innovativa sätt att använda Youtubes 5 sekunder innan man får hoppa över annonsen. Att visa en åtta minuter lång (och tråkig!) film går bara att göra på Youtube. Där livet händer verkar det inte hända särskilt mycket."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Tänkt att vara “tråkiga” men några av de få pre-rolls jag fortsatt titta på. Imponerande genomförande på alla sätt och en eloge till att satsa på filmer som leker med mediavalet på ett genialt sätt. Det här var min personliga favorit."

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Ett koncept som vi känner igen men denna gång lyckades man naila den och faktiskt sätta "skippa tråkig annons" i en relevant kontext med IKEAs vardagsrealism. Sen är det ju ett bra exempel på en kampanj som utnyttjar en feature som bara är möjlig via det digitala formatet"



Fakta

Creative director: Magnus Jakobsson
Art director: Jesper Holst
Copywriter: Mark Ardelius
Byråproducent: Leila Widgren
Projektledare: Mimmi Grafström/Kjell Månson
Produktionsledare: Agneta Oppenheim
Planner: Jerker Winther
Editor: Joakim Pietras

Uppdragsgivare: Patrik Nygren-Bonnier, Maria Granath, Carin Jacobsson

Regissör: Martin Werner
Producent Rickard Björlin
DOP: Daniel Voldheim




Appaganda

Kund: Popaganda/Luger   Byrå: Saatchi & Saatchi Stockholm

Istället för att komma på en ny kampanjsida, app eller viral hashtag valde Popaganda och Saatchi&Saatchi att möta sin målgrupp där de verkligen är – i andra appar. Årets artistsläpp visades först i appar som Pokémon Go, musica.ly, Snapchat och på YouTube.


Så tyckte juryn

Anette Bohman, senior advisor digital transformation, Cordial

"Enkelhet" och att "vara på plattformar där användaren är" har kommit upp som vinnande koncept i tidigare omgångar och här är ytterligare ett klockrent exempel på det."

Gabriella Karlsson, creative director, More Digital Studios

"Så rätt kampanj för Popaganda. Varumärket och mediaplaceringarna i kombination flätas ihop till en smart idé och ett superfint bidrag."

Unn Swanström, UX-designer, Doberman

"Skattjakt i din egen telefon! Enkelt och roligt för dem som deltog. Varför begränsa sin kampanj till en plattform när du kan uppmuntra folk att leta efter Popagandas budskap överallt? "



Fakta

AD/CD: Gustav Egerstedt
AD: Erik Hiort af Ornäs
Copy: Katja Janford
Grafisk form: Gustav Dejert
Produktionsledare: Louise Persson
Uppdragsgivare: Niklas Ek, Veronica Øye, Simon Ahlgren





Gjort! Så gjort!

Ett fenomen som jag får för mig är större i kategorin digitalt än andra, är hetsen kring HELT NYA idéer. Ska det vara värt att titta på ska man aldrig ha sett något som ens påminner litegrann om idén. Stenhård gatekeeping råder bland tyckarna.

Och visst händer det att man får se en idé som både fungerar, får en att känna och se saker på ett nytt sätt, och som dessutom gör det på ett sätt man aldrig sett förut. Som när Skittles gjorde YouTube-videos som man interagerade med utan att använda datorn, och man satt där med fingret på skärmen som ett fån. Det är ju såklart det bästa.

Med digitalt är inte längre obruten mark, utan det sätt som de allra flesta faktiskt möts av reklam allra oftast, och det sedan flera år. Formaten är etablerade, och vartenda nytt känns lite mer som de som redan fanns. Att idén är gjord förut kan också betyda att nu kom någon och gjorde den bra. "Sett förut" är bara ett problem om det står i vägen för att ta till sig budskapet.

Veckans topp tre innehåller lika delar sett förut och nytänk. Men mer än det innehåller den idéer som fick oss att gilla avsändaren lite mer, genom att träffa i magen och vara oväntade, på det där sättet som bra reklam gör.

Oscar Erlandsson, strategy director, B Reel

Lista

1. Chair of attention av Edelman Deportivo för Trä- och möbelföretagen
2. Irresistable boring trueview ads av Åkestam Holst för IKEA
3. Appaganda av Saatchi & Saatchi Stockholm för Popaganda/Luger
4. Kidish av Garbergs Malmö för Landskrona Stad
5. Lotto Bucketlist av King för Svenska Spel
6. Appen Polli av Volontaire för Sanofi
7. Audi Logo Switch av 

Jury2017

  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson

Tidigare omgångar

månadens kampanj digitalt november

Månadens kampanj digitalt september-oktober

Månadens kampanj Digitalt april-augusti 2017

Månadens digitalt mars-april 2017

Februari 2017

December - januari 2017

Månadens digital november 2016

Oktober 2016

Augusti-september 2016

Maj-juli 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

November-december 2015

Oktober 2015

Månadens digitalt september

Maj-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

Oktober 2012

Augusti-september 2012

Maj-juli 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

September-oktober 2011

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets bästa webb 2006

Februari 2007

Mars 2007

April 2007

November-December 2007

Januari 2008

Februari 2008

Mars 2008

Oktober 2008

November 2008

Acne bäst på webb 2008

December-januari 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

November 2009

September 2010

Oktober 2010

November-december 2010

Januari-februari 2011

Månadens Webb

Här är årets webbjury!

Årets bästa webb 2007

Månadens Webb

Maj 2006

Juni-Juli-Augusti 2006

September 2006

Oktober/November 2006

Maj 2007

Augusti 2007

September 2007

December-Januari 2007

Oktober 2007

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

September 2008

Februari 2009

Mars 2009

April 2009

Maj 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars 2010

April-maj 2010

Juni-augusti 2010

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011