Mars 2015

Zlatan är kung – så även i Månadens digitalt. Kampanjen "805 million names" gav Forsman & Bodenfors guld. Delad bebislycka gav Volontaire silver med deras "Libero BabyBuzz" och trea kom Gulyard med Frilansappen.

Yasmine Winberg

Dela sidan:


1 805 million names

Kund: United Nations World Food Programme (WFP) Byrå: Forsman & Bodenfors

Zlatan Ibrahimovic har många bollar i luften. Den senaste tiden har han synts i reklam för både Volvo, och Vitamin Well och tidigare i våras chockade han en hel värld när han slängde av sig tröjan under en PSG-match. Hela överkroppen pryddes nämligen av 50 namn. En dag innan matchen hade Zlatan via sitt Instagramkonto laddat upp selfies på några av hans nya "tatueringar" med ett kryptiskt budskap. Dagen efter matchen avslöjades syftet: en kampanj för svältande människor signerad WFP.

– Vi känner ju Zlatan sedan tidigare kampanjer för Volvo Cars, så när han fick frågan från World Food Programme om att engagera sig mot världshungern så kontaktade Zlatan oss på F&B, säger Peter Gaudiano, digital producent på byrån.

Arbetsgruppen hade inte en krona att köpa medier för – därför var det viktigt att kampanjen kunde spridas organiskt. I dag har klippet över 5 200 000 visningar på YouTube.

– Även om det är otroligt roligt att få höga siffror på YouTube så var det primära målet inte att få så många visningar som möjligt, utan att få människor att engagera sig i frågan och att hjälpa till att få upp frågan om världshungern på dagordningen igen, säger Peter Guadiano.

Hade ni gjort något annorlunda i de digitala kanalerna med facit i hand?
– Om vi hade fått loss lite pengar, kanske en miljon kronor eller så, att lägga på Facebook för spridning där så hade vi nog kunnat nå ännu längre och fått ett större engagemang. Men vi är ändå väldigt glada att det tog sådan fart som det gjorde.

Fakta

Produktionsbolag: Lundgren+Lindqvist
Uppdragsgivare: Marina Catena, UNHCR
Arbetsgrupp: Fredrik Jansson & Karolina Widell copy, Staffan Lamm & Andreas Malm ad:ar, Hans Andersson account director, Martin Johansson account executive, Peter Gaudiano web producer, Mikael Holm developer, Mathias Eriksson, Charlotte Henriksson & Tereza Franzén pr, social media och content integration på Matter
Pr, social media & content integration: Mathias Eriksson, Charlotte Henriksson & Tereza Franzén, Matter
Media partners: Thor Nielsen & Jakob Stigler, BeOn/AOL


2. Libero BabyBuzz

Kund:SCA/Libero Byrå: Volontaire
För att göra partnern mer delaktig i graviditeten utvecklade Libero och Volontaire ett armband för blivande föräldrar. Armbandet är världens första prototyp för gravida och ska lanseras kommersiellt i slutet av 2015. Tanken är alltså att den blivande mamman trycker på armbandet när bebisen sparkar i magen och då får partnern en vibrationssignal till sitt armband.

– Armbandet gör graviditeten synlig även för den som inte bär barnet. Det blir ett enkelt sätt att visa för omgivningen att man ska bli förälder, sa Elisabet Fischer, copywriter på Volontaire i samband med att prototypen släpptes.

 

Fakta

Produktionsbolag: Stopp och Team Tony
Uppdragsgivare: Camilla Svensson
Arbetsgrupp: Eva Nilsson projektledare, Patrick Kampmann planner, Andreas Hård af Segerstad och Johanna Jöhncke producenter, Rasmus Nilsson cd, Elisabet Fischer copy, Lucas Lima ad, Kalle Mattsson formgivare, Viktor Bolin pr-strateg, Joakim Ohlsson pr-konsult, Birger & Blom redaktionellt innehåll, Stopp interactive, Team Tony filmproduktion, People People design


3 Frilansappen

Kund: Gilyard Byrå: Gilyard & Charlotte Askari

För att hitta ett sätt att paketera det egna erbjudandet lanserade den frilansande art directorn Charlotte Askari Frilansappen.

Med den ville hon sticka ut i mängden av frilansande kreatörer, vars kontaktuppgifter drunknar vid en sökning i Google. Hon upptäckte att det däremot var helt tomt på konkurrens i Appstore och Google Play.

Frilansappen fungerar som ett digitalt arbetsprov och är utvecklad och programmerad i egen regi.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Gilyard & Charlotte Askari


Darja Isaksson

Myteriet var nära i juryn

Slagsmål eller fredsöl kan bli efterspelet till månadens omgång av digitalt. Det vinnande bidraget fick juryn att vrida och vända på frågan om vad som krävs för att en kampanj ska anses vara digital. "Ska det räcka att publicera en tv-reklam på YouTube och lyckas få många tittare för att det ska räknas som en digital kampanj?" frågade en jurymedlem retoriskt, och höll ett brandtal för att en bra digital kampanj har sin kärna i digitala kanaler, i stället för att bara använda en digital distributionsform. "Vi är alla överens om att det är en briljant kampanj, och en given vinnare i kategorin pr, men är den digital?" var en annan fråga. Under några läskiga minuter anades myteri, när gruppen diskuterade om det inte snart är dags att börja utvärdera kampanjer baserat på budget och resultat utan att skilja på kanaler i dagens supermixade verklighet.


När dammet hade lagt sig stod "805 million names" som månadens vinnare. Att den kvalificerade sig till kategorin digitalt erkändes eftersom bidraget startade med en selfie i flera kanaler, och att den också så fantastiskt effektivt skruvat åt alla möjliga anledningar till att vilja dela budskapet både offline och online. FN:s World Food Programme har med hjälp av Zlatan och Forsman & Bodenfors lyckats nå 1,2 miljarder människor, få 4,4 miljoner delningar och tusentals nyhetsartiklar, vilket imponerar såklart. Hatten av, inte minst till Zlatan som kanske är den störste vinnaren av alla i månadens digitalt.

Darja Isaksson, grundare Ziggy Creative Colony



Lista

1. Forsman & Bodenfors, United Nations World Food Programme, "805 million names"
2. Volontaire, SCA/Libero, "Libero BabyBuzz"
3. Charlotte Askari, "Frilansappen"
4. iProspect, Fritidsresor, "Vässad sökstrategi"
5. Signby.me, Svenska Freds, "Avsluta Saudiavtalet 2015!"
6. Guts & Glory, Egmont/Kalle Anka & Co, "Tick tack ... Hinner du?"
7. Ord & Bild, TV4, "Värlmlandsshoppen"

Jury Digitalt

  • Zeke Tastas
  • Johan Dahlqvist
  • Annica Brinck
  • Kristian Gonzalez
  • Sedir Ajeenah
  • Sofia Hellsten
  • Cecilia Andersson
  • Tove Blomgren
  • Sara Clewemar
  • Adam Kerj
  • Linnéa Gardefjord
  • Josefine Billström
  • Peder Fjällström
  • Anette Bohman
  • William Löhtman
  • Lara Gavina
  • Unn Swanström
  • Daniel Montano
  • Oscar Erlandsson
  • Johan Samuelsson
  • Jeja Svensson
  • Tom Flumé
  • Fredrik Svensson
  • Pontus Caresten
  • Jesper Åström
  • Johan Östlund
  • Vanessa von Cesling
  • Elisabet Fischer
  • Linda Arvidsson
  • Linda Brockman
  • Johan Pihl