Månadens Film, April 2015

I en ovanligt stark omgång visade Forsman & Bodenfors var skåpet ska stå och tog hem både första- och andraplats, med "The sound of death" för UNICEF och "Everyday heroes" för IKEA. Bronsplatsen gick till TBWA som visade på hur viktigt det är att se på tv för Canal Digital.

Anders Börgö/Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. The sound of death

Kund: UNICEF Byrå: Forsman & Bodenfors

En sjungande lycklig lieman i storslaget landskap fick juryn att brista ut i lovord denna filmomgång. Forsman & Bodenfors vände på begreppen i UNICEF:s vattenkampanj. Endast döden kan vara lycklig över att barn i världen dör av vattenburna sjukdomar.

– Vi har tidigare haft en del tankar kring symbolism och fiktiva karaktärer. Döden är ju en av de hemskaste karaktärer man kan föreställa sig. Det svåra var att hitta rätt tonläge – att inte vara för allvarliga eller för roliga, säger art director Johanna Hofman-Bang.
Det verkar arbetsgruppen verkligen ha lyckats med: "Oväntat, vackert och precis lagom hemskt på samma gång", "Fantastisk casting", Otroligt bra hantverk", "Äckligt svår att blunda för", var några av juryns superlativer.

Briefen var alltså göra en kampanj för vattenrening då 748 miljoner människor saknar tillgång till rent vatten världen över och tusentals barn dör varje dag efter att de har drabbats av vattenburna sjukdomar.

Filmen var den digitala visuella delen av UNICEF:s kampanj för att köpa vattenreningstabletter och på så sätt hjälpa barn och deras familjer att rena vattnet och undvika sjukdomar.

Se filmen här

 

Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, ad på Honesty
Hög nivå på både idé och hantverk, en värdig vinnare!

Josefine Richards, copywriter på INGO Sthlm
I samklang med den kanske mest idylliska av alla scener bland barnfilmer blir den här filmen, i sin enkelhet, äckligt svår att blunda för.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi
Otroligt fint hantverk med alla ingredienser man kan önska sig: stark idé, finsvarvad copy och musik, snyggt foto, bra casting och en storslagen miljö som förhöjer alltsammans. Oväntat, vackert och precis lagom hemskt på samma gång. Ett starkt recept för UNICEF och en väldigt värdig vinnare.

Linnéa Gardefjord, ad på King
Kul att vända på begreppet, att den enda som är lycklig för att barn dör i världen är döden själv. Fantastisk casting. Nästan så bra att jag har lite svårt att hänga med i att det handlar om vattenburna sjukdomar. Men jag tycker man lämnas med rätt känsla på slutet.

Sanna Lengholm, ad på TBWA
Friktionen mellan glädjefylld sound of music-imitation och filmens huvudbudskap kring vattenburna sjukdomar är både effektfull och gripande. Ett viktigt ämne visas här upp i en ny och stundtals bisarr tappning och förvaltas väl med både bra hantverk, en stark idé och ett tydligt budskap vilket resulterar i en seger för Unicef "The Sound of Death" i månadens film.


Fakta

Produktionsbolag: Acne Production
Uppdragsgivare: Jim Carlberg marknadsansvarig
Arbetsgrupp F&B: Johanna Hofman-Bang & Agnes Stenberg-Schentz ad:ar, Marcus Hägglöf & Jacob Nelson copy, Lena Birnik produktionsledare, Emelie Schröder projektledare, Torbjörn Martin regi, Petur Mogensen exekutiv producent, Fredrik Skoglund producent
UNICEF Marknadsansvarig: Jim Carlberg Projektledare: Anna Sandberg Produktionsledare: Eva Torkelson PR-ansvarig: Ingeborg Ekblom Forsman & Bodenfors Art Director: Johanna Hofman-Bang, Agnes Stenberg-Schentz Copywriter: Marcus Hägglöf, Jacob Nelson Produktionsledare: Lena Birnik Projektledare: Emelie Schröder Formgivare: Nina Andersson, Johan Fredriksson Byråproducent: Magnus Kennhed Music Supervisor: Jenny Ring Planner: Amelie Sandström Digital Producent: Andreas Johansson Acne Production Regi: Torbjörn Martin Exekutiv Producent: Petur Mogensen Producent: Fredrik Skoglund DOP: Torbjörn Martin Offliine Editor: Torbjörn Martin Post: Chimney Pot Ljud: Ljudligan Service production: Bas Production Musik Mattias Tegnér BeOn Jenny Canborn Carl Dyrssen Renée Vennberg Edelman Deportivo PR-strateg: Amanda Lindgren Original: F&B Factory


2 Everyday heroes

Hemma finns dem vi inte alltid tänker på. De som alltid hamnar i skuggan av andra. I alla fall enligt Ikea och Forsman & Bodenfors. Till bombastisk musik får vi följa galgen, hängaren, lampan, tvålkoppen, madrassen och toalettborsten – som orädd slänger sig ut i det okända för att sopa rent. Vardagshjältarna. De vi tenderar att glömma bort.

Joachim Back på Anonymous Content har regisserat Ikeas reklamfilm för tillbehören som vinner andraplatsen den senaste omgången av i Månadens film. Reklamfilmen är en del i en kampanj för vardagshjältarna – som numer också kommunicerar själva via ett eget Twitterkonto.

– För att verkligen komma under huden på dessa vardagshjältar, har jag levt med dem i 42 år. Jag är full av beundran och det känns bra att få vara en del av den här hyllningen, sa Joachim Back i samband med att filmen släpptes tidigare i våras..


Se filmen här


Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, ad på Honesty
En välgjord och välförtjänt hyllning av toalettborsten.
Josefine Richards, copywriter på INGO Sthlm
Precis lagom bombastisk för att man ska börja älska sin toaborste.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi
En stilstudie i dramatisering av produktfördel. Att lyckas göra något episkt, välskrivet och vackert av något så vardagligt som en toalettborste är mäkta imponerande. Kudos.

Linnéa Gardefjord, ad på King
Jag gillar upptappningen vid toaborsten. Och hyllningen av vardagsartiklarna. Det är ju det man gillar med Ikea, den där badrumskrapan eller glödlampan för 5 kr. Men jag tycker inte den landade riktigt rätt mot slutet med "show your support for everday heroes". Jag hade mer bara velat köpa en toaborste än följt en på twitter.

Fakta

Produktionsbolag: Anonymous Content Uppdragsgivare: Beatrice Siöström & Helene Fernström Arbetsgrupp: Adam Ulvegärde ad, Joakim Labraaten copy, Martin Joelsson designer, Olle Victorin account supervisor Katarina Klofsten & Maria Hallenborg account director, Jens Odelbring agency producer, Peter Gaudiano & Jimmy Wulff digital agency producer


3 Se på tv är viktigare än vad man tror

Kund: Canal Digital Byrå: TBWA
Här tar TBWA och Canal Digital ett steg bort från den animerade värld som vi är vana att se deras reklamfilmer de senaste åren och använder sig av kända skräckfilmreferenser.
Under parollen "Att se på tv är viktigare än man tror" släpptes två reklamfilmer i syfte att marknadsföra Canal Digitals nya tjänster Veckoarkiv och ToGo.

– Vi vill med glimten i ögat och kända filmreferenser visa hur viktigt det kan vara att se på tv. Våra kunder ska inte behöva gå miste om sina favoritprogram och med Canal Digitals nya tjänster kan de se på tv både när de vill och var de vill, kommenterade Lars Jungerth, marknadsdirektör på Canal Digital, filmerna när de släpptes i våras.


Se filmen här


Så tyckte juryn

Josefine Richards, copywriter på INGO Sthlm
Ett charmigt koncept och den här filmen är bäst hittills tycker jag. Bra referens, skönt skådespel, taktkänsla.

Alexander Rehnby, ad på Saatchi & Saatchi
Ett superdumt argument för att titta på TV blir superkul när man dramatiserar det på rätt sätt. Det filmiska uttrycket är spot on och jag köper helt plötsligt det superdumma argumentet. Well done!

Linnéa Gardefjord, ad på King
Lätt att det här är min 10-poängare. Att göra nya koncept för TV är inte helt lätt. Jag tycker tajmingen och den förvirrade bankkvinna är helt rätt.

Fakta

Produktionsbolag: Bacon STH
Uppdragsgivare: Lars Jungerth, Maria Sörnell & Susanna Wallmark
Arbetsgrupp: Bart Timmer regissör, Sanna Lengholm & Martin Baude ad:ar, Kalle Håkansson copy, Per Olholt projektledare, Christoffer Åhlund & Annika Molnár produktionsledare, Ylva Axell producent, Carl Nilsson fotograf, Martin Dahl ljud

 


Calle Sjönell

Riktigt bra omgång med stor variation

I Denna månads omgång var utbudet av filmer riktigt bra. Stor variation i både uttryck och idéer. Det märktes även att vinnarna hade fått ihop alla delar: insikt, idé, manus och hantverk gick hand i hand som yra studenter på Djurgården.

UNICEF:s "The sound of death" drog den längsta lien. Ett gammalt kärt trick, att sjunga briefen men med nydanande tappning. Om vattenburna sjukdomar utspelade i vidunderlig bergsnatur där vattnet rinner till i sin renaste form. Döden med vitt ansikte för att se alla dess uttryck som en pantomimteater, allt gjort som "Sound of music" fast helt tvärtom.

Hatten av för byrån i väst. Och som det inte vore nog så lyckades göteborgarna med konststycket att även sno åt sig andraplatsen. IKEA:s "Everyday heroes" förförde juryn med vardagens kämpar, produkterna från IKEA vi alla tar för givet. Copywritern från Hisingens höjder hade en riktigt bra dag på jobbet och levererade en VO som skulle smälla en och annan på fingrarna borta på Madison Avenue.

Sedan fick en av Stockholms stoltheter till det ordentligt med Canal Digitals "Att se på tv är viktigare än man tror". Ska man lita på moderna sociologer så innebär vår mediekonsumtion till stora delar social träning för hjärnan. Vi rustar oss för situationer och kulturer utan att behöva utsätta oss för dem i verkligheten. "MacGyver" är ju ledstjärnan i genren, tätt följt av "Walking dead" och "Orange is the new black". Skådespeleriet och fotografiet i rånarscenen med clownerna är Hollywoodkvalitet utan att ta i för mycket.

Calle Sjönell är creative director på Lowe Brindfors



Lista

1. Forsman & Bodenfors, UNICEF, "The sound of death"
2. Forsman & Bodenfors, IKEA, " Everyday heroes"
3. TBWA, Canal Digital, "Se på tv är viktigare än man tror"
4. KENO, "Det är inte lätt att vara rik"
5. Viaplay, "Everyone happy – Champions League"
6. Comviq, "Hela världen"
7. King, ICA Sverige, "Stig i ladugården, Ica Sponsrar skidlandslaget, Ulf bär äggkartonger"

Jury Film

  • Jacob Nelson
  • Kajsa Oijerholm
  • Johanna Hofman-Bang
  • Emelie Jihnee Johnsson
  • Fredrik Kirkfjell
  • Eric Falk
  • Laerke Herthoni
  • Andreas Lönn
  • Bill Schumacher
  • Stephanie Moradi
  • Hannes Tomani
  • Katja Serrander
  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Rikard Linder
  • Calle Sjönell
  • Joakim Jonasson
  • amaliap@saatchi.se
  • Pontus Thorén
  • Åsa Riton
  • Johanna Reis
  • Sanna Lengholm
  • Carolin Högmyr
  • Johan Gustafsson
  • Josefine Richards
  • Kajsa Öijerholm
  • Martin Ringqvist
  • Hanna Adelstål
  • Daniel Hallberg
  • Johanna Johansson
  • Pasi Helin
  • Jesper Holst
  • Martin Bartholf
  • Freshteh Piltan
  • Stina Lütz
  • Gisela Andersson