Glada Hudik-lejon på tågresa ger guld till TBWA

Niklas, Sara och William har alla gjort olika resor med SJ. De föll juryn i smaken i senaste omgången av månadens film. Tvåa kommer Round & Round och iZettle och trea Försvarsmakten och Volt.

Niklas, Sara & Williams resa

Kund: SJ   Byrå: TBWA

Niklas spelar lejon i en pjäs av Glada Hudik. Sara och William trevar med sin kärlek till varandra över delad musik. Gemensamt för de alla tre är att de gör en tågresa.

– Varje dag reser över 100 000 människor med SJ och varje resa är på sitt sätt unik. Även om tåget ska från Malmö till Stockholm så är anledningarna och sammanhangen olika. Det fanns något härligt och intressant i det. Vissa ska hem, andra ska bort. Vissa förändrar sitt liv, andra ska på konferens, säger Johannes Ivarsson, copywriter på TBWA.

Era filmer för SJ har ju blivit uppmärksammade för sin mångfald. Varför tyckte ni att det var viktigt att belysa mångfalden?
– Idén med de här filmerna har aldrig varit att visa upp mångfald, utan att dyka ner i några av de resor som sker varje dag med SJ. Men i dessa tider är mångfald inte längre självklart. Den ifrågasätts och angrips från olika håll dagligen. För ett företag som i princip är Sveriges blodomlopp var det självklart och viktigt att klargöra sin ställning för demokrati och mångfald.

Hur har ni jobbat för att belysa mångfalden?
– Vi har velat belysa små och stora resor som på ett eller annat sätt är fina eller intressanta. Allt från folk som ska starta ett nytt liv i en ny stad, via en skådis som är på väg till en föreställning där han spelar ett lejon, till unga par och familjer som ska på weekendresa till Skövde. Sådant som händer i Sverige, liksom.

Kritik mot era filmer har varit att det är självklart att alla kan åka med SJ, det behöver man inte göra filmer för att berätta. Hur ser du på den aspekten?
– Haha, ja – att kritisera ett emotionellt löfte ur ett rationellt perspektiv är ju hyfsat öppet mål. Att SAS resenärer är travelers är ju inte heller helt orimligt? säger Johannes Ivarsson, och fortsätter:

– Löftet har ju också en lite annan betydelse, nämligen det demokratiska i att resa med SJ. Det finns biljettpriser för de allra flesta, från barn och familjer - via studenter - till pensionärer, det finns tysta kupéer, det finns avdelningar på alla tåg som tar husdjur, det finns företagsavtal, det finns stationer på 275 platser i landet osv. Du behöver inte ha körkort eller ta dig till en flygplats någon timme bort – det är helt enkelt det mest demokratiska resesättet i Sverige.

Hur tar ni konceptet vidare?
– Vi tänker fortsätta berätta om resor i Sverige som kan engagera, intressera och kanske till och med inspirera.

Film 1
Film 2




Fakta

Thomas Silbersky, direktör marknad och försäljning, Maria Höglund chef marknadskommunikation, Krister Svensson chef samarbeten, Johannes Ivarsson copywriter, Alexander Fredlund art director, Christian Styffe formgivare, Pernille Nylén produktionsledare, Per Olholt projektledare, Kalle Widgren creative director, B-Reel Films produktionsbolag; Anders Hallberg regissör, Anisa Dzindo producent.




Do your thing

Kund: iZettle   Byrå: Round & Round NoA

Baguetter, fotbollar och morötter. All försäljning har sin historia. Det har iZettle med Round & Rounds hjälpt skildrat i tre filmer för fyra marknader; England, Frankrike, Holland & Sverige.

Film 1
Film 2
Film 3




Fakta

Johan Bendz cmo, Edgar Rouwenhorst media lead, Patrik Karlsson brand director, Magdalena Micko head of marketing, Hanna Brochs social media manager, Henrik Hallberg projektledare, Andreas Ullenius creative director, Fredrik Josefsson och Hanna Eriksson Wiita art directors, Erik Ström och Petter Esbjörnsson copywriters, Frida Änges planner, Henrik Hallberg pr, Nils Ljunggren executive producer, Erick Lundqvist producer, Lukas Hammar director, Chimney Group post, Håkan Eriksson music, Johan Wik editor.




Hur många skäl behöver du?

Kund: Försvarsmakten   Byrå: Volt

Det finns många skäl att jobba i Försvarsmakten. Det finns stora skäl som berör många. Men också de mer personliga, som bara påverkar dig och ditt liv. De här filmerna lyfter både stort och smått, med förhoppningen att väcka ett första intresse för Försvarsmakten hos målgruppen 18-25-åringar.

Film 1
Film 2
Film 3




Fakta

Malin Almqvist projektledare, Camilla Ryttare produktionsledare, Henrik Stampe strateg, Linus Bronge, Oskar Pernefeldt och Jörgen Berglund art director, Petter Nylind copywriter, Cornelia Wangel och Erica Knutsson Thelin planners, Åsa Stjärnquist originalare, B-Reel Films produktionsbolag; Mikael Marcimain regissör, Lina Ehrenpreis producent.





Frida Siversen Ljung

Att kränga på känslor kräver känsla

Det känns i bland märkligt att bli pådyvlad ett *känslosamt* budskap när man precis satt sig i soffan med handen på väg ner i en god holidaydip. Jaha, nu ska man sitta här och börja KÄNNA grejer för en himla däckfirma? Är det tillräckligt välgjort, starkt och relevant, ja då kan man förstås tillåta sig en god tanke ämnad däck. I vissa fall: Också gråta! Men är inte tilltalet genuint och innehållet perfekt förpackat blir jag snarare provocerad, nästintill kränkt över att detta företag är och pillar på mina känsloknappar. Utan att ens fråga? Mitt i en jättegod dipsituation!

Samma känsla uppstod en gång på Coop i Djurås som listigt hade placerat chokladkakor på tamponghyllan. Vad i HELV tänkte jag, sluta merförsälja på mina menskänslor?

Jag sitter givetvis inte på någon sanning eller snygg formel - eller jo kanske; relevans ihop med viss dos realism måste ändå finnas för att jag ska kunna känna något äkta själv. Gärna förpackat i portion av storlek FÖRRÄTT. Det räcker! Eller måste man mala på i tre minuter? Behöver man ha ett barn som VO för att förmedla en extra oskyldig känsla? Ska man också ha stråkar på det? Ju fler tricks, desto mindre genuint och chansen att tittaren blir berörd blir pyssling size.

MEN! SJ:s film om Niklas lyckades precis med receptet, genom att helt enkelt visa äktheten hos Niklas själv. Serverad på en smakfullt avvägd assiett. Egendomligt nog upplevdes den andra SJ-filmen som raka motsatsen; konstlad och övertydlig. Men det sket vi i för att Niklas var bäst.

Frida Siversen Ljung, copywriter på DDB Stockholm.

Lista

1. TBWA, SJ, "Niklas, Sara & Williams resa"
2. Round & Round NoA, iZettle, "Do your thing"
3. Volt, Försvarsmakten, "Hur många skäl behöver du?"
4. CP+B, Sveriges Radio P4, "Hela Sveriges radio"
5. TBWA, K-rauta, K-rauta bygger mur med Trump
6. ANR BBDO, Returpack, "Pantens kraft"
7. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "The Promise"

Jury 2017

  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Rikard Linder
  • Carolin Högmyr

Tidigare omgångar

Maj-aug 2017

April 2017

Mars 2017

Februari 2017

December-januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-januari 2016

Månadens film november 2015

Oktober 2015

September 2015

Månadens film juni-augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-januari 2013

November 2012

September-oktober 2012

Juni-Augusti 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Maj 2006

Juni-Augusti 2006

Oktober 2006

November 2006

Maj 2007

Juni-Augusti 2007

September 2007

Februari 2007

Oktober 2007

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

December-januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars-april 2010

Maj-augusti 2010

Mars-april 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

Månadens Film

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets film 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

November 2007

Årets film 2007

December-Januari 2008

Februari 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

F&B bäst på film 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

September 2010

Oktober-november 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är årets filmjury!

Månadens Film

September 2006