Månadens film, december-januari 2016

Forsman & Bodenfors prisas med både guld och silver för deras jobb för Volvo i premiäromgången. Pampiga Made by people för Volvo Cars toppar med stor marginal före tvåan "Look who's driving" för Volvo Trucks. På tredje plats hamnar King för sin baklängesfilm för Triss med Peter Stormare i huvudrollen.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. Made by people

Kund: Volvo Cars Byrå: Forsman & Bodenfors

Made by China.
Made by Norway.
Made by Spain.
Made by Turkey.
Made by United Kingdom.
Made by Sweden.

Så, och med många fler länder uppräknade, avslutas Forsman & Bodenfors senaste reklamfilm för Volvo Cars. Efter ett par kändistäta år har de övergett Zlatan och Börje Salming för medarbetarna, människorna bakom Volvos bilar.

Och de kommer från världens alla hörn. Filmen har hyllats för sitt sätt att betona vikten av mångfald. Opinionsbildare har lyft fram den som ett sätt att bemöta Sverigedemokraternas politik. Men både Forsman & Bodenfors account director Anders Bothén och Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö har tillbakavisat att filmen skulle vara ett inlägg i den politiska debatten.

– Kampanjen är absolut inte ett politiskt ställningstagande. Volvo har ingen avsikt att vara del av någon politisk debatt, har Anders Bothén tidigare sagt i en intervju med Resumé.

Det gör även Åsa Borg, marknadsdirektör för Volvo Cars Europaorganisation.

– Volvo tar aldrig en politisk ställning i någon debatt. Vi har ett par tuffa år bakom oss i svensk bilindustri, men tack vare våra 30 000 anställda som jobbar för oss varje dag fick vi ett fantastiskt 2015. Vi vill hylla dem, säger hon.
Alla våra Made by Sweden-kampanjer handlar i slutänden om att visa Volvo och sälja mycket bil.

Forsman & Bodenfors fick en brief i höstas, sedan spelades filmen in i december och stod klar i januari. Att Volvo Cars har för vana att släppa sina maffiga kampanjer i början på året beror på att det då går som trögast för bilförsäljningen, enligt Åsa Borg.
– Utmaningen med den här kampanjen var att vi tog klivet ut i Europa med den för första gången. Men den har landat jättepositivt där den har rullat ut. Alla länder har olika kommersiell agenda, så alla har inte lanserat den än.

Vad har den kostat att ta fram?
– Utan att nämna några summor ligger den i linje med det vi har gjort innan.

Blev det slagsmål bland medarbetarna när ni skulle välja ut vilka som skulle medverka i filmen?
– Haha. Jag tror inte riktigt att alla medarbetare först förstod hur stort det här kunde bli. De som har varit med är stolta. Inga slagsmål, men kanske tills nästa gång.

Filmen har redan uppmärksammats stort och fått flera miljoner visningar på Youtube. Hur tror du att den kommer att stå sig i reklamtävlingar under året?
– Det får andra bedöma. Det kan de göra bättre än jag, men vi jobbar med duktiga människor, fotografer och team på Forsman & Bodenfors och duktiga kolleger på Volvo. Den kombinationen gör att det blir bra.

Både filmen med Zlatan och Vintersaga har vunnit massor av reklamtävlingar. Vad är svårigheten med att utveckla ett koncept som redan varit så hyllat?
– Hela tiden landar vi i att lyfta fram Volvos historia. Där har vi en stor skatt vi kan gräva ur och har fortfarande samma värderingar som när företaget grundades. Den skatten är inte på väg att sina.


Se klippet här

Så tyckte juryn

Fredrik Kirkfjell, copy på Mecka:
Det är någonting fantastiskt befriande i att Volvo går ut och säger att deras bilar minsann är tillverkade av folk. En smart utveckling av Made by-konceptet och en välkommen röst i den politiska debatten.

Fabian Lakander, ad på ANR BBDO:
Mäktig och känns i hjärtat. Otroligt hantverk och fint budskap. Solklar etta. Ska man säga något negativt så är det att den är lite för lång, samt att idéhöjden inte är mer än ok. Hantverket väger dock upp för och täcker över den sviktande idéhöjden. Ett perfekt, intelligent och värdigt nytt steg för Volvo Cars.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
I en ganska svag omgång var det ett bidrag som verkligen stack ut. Med en bra och aktuell idé, dessutom utförd i perfektion, sätter Volvo ett nytt intressant grepp. Made by people var omgångens överlägset bästa bidrag.

Hannes Tomani, student på Forsbergs:
Att ett av Sveriges största varumärken stolt står upp för mångfald är fantastiskt. Och att lyfta människorna bakom en produkt som oftast presenteras med funktion, körupplevelse och pris gör den Hollywoodsnygga filmen ännu bättre. Hatten av.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Andreas Malm och Staffan Lamm art directors, Jonas Enghage och Martin Ringqvist copywriters, Anders Bothén projektledare, Martin Johansson produktionsledare, Martin Joelsson och Nicolas Peyrau designers, Jens Odelbring agency producer, My Troedsson planner, Jenny Ring music supervisor, Amat Levin PR Strategist, Animal social media & content integration, Mindshare media agency, F&B Factory, F&B Inhouse post production, Adam Berg director, Niklas Johansson director of photography, Paul Hardcastle/ TRIM Editing editor, Johan Lindström executive producer, Eva Båge producer, Mark Gethin/ MPC grade, Erik Olsson/ RedPipe sound design, Bläck Studios online, Viola Martinsson artist, song written by: Scheja/Criborn/Gidlund, song produced by: Music Super Circus, song published by: Sony/ATV & Mr Radar, Secretly Spectacular label, mastered by: Music Super Circus, Peter Gehrke photographer, Adamsky agency & production company, Johan Cabezos, Señor post production.


2 Look who's driving

Kund: Volvo Trucks  Byrå: F&B

Ner i vattnet, utför ett stup – och genom en betongbyggnad. Tål en lastbil verkligen en vansinnesfärd med en fyraåring vid rodret? Ja, ska det visa sig. I alla fall en lastbil signerad Volvo Trucks, enligt reklamfilmen framtagen av Forsman & Bodenfors.

Se filmen här

Så tyckte juryn

Fredrik Kirkfjell, copy på Mecka:
En 4-årig tjej och en jätte, jättestor bil. När man sedan lägger till ett gediget hantverk och skön musik är det inte svårt att titta färdigt. Eller att gilla Volvo Trucks ännu mer än innan.

Fabian Lakander, ad på ANR BBDO:
Väldigt bra och kul idé, verkligen kanon. Ett drömprojekt. Brister dock lite i sitt utförande. Den saknar spänning. Dramaturgin känns inte riktigt spot on tyvärr. 

Bill Schumacher, regissör på FLX:
En lekfull och rolig idé med härlig cast av flickan. Lite synd att man aldrig blir riktigt överraskad av vad som händer, hade varit kul med någon mer oväntad vändning i filmen. 

Emelie Jinhee Johnsson, ad på King:
Charmig idé som demonstrerar Volvo Trucks förmåga att klara i princip vilken hårdhänt behandling som helst. Tyvärr känns filmen lite för förutsägbar för att vara någon favorit. 

Hannes Tomani, student på Forsbergs:
Idén “liten tjej kör radiostyrd lastbil” är en hit redan på pappret – det är klart jag vill se det. Och vilket barn skulle inte hoppa av upphetsning om de fick frågan? Saknar något som förvånar och maxar upplevelsen mot slutet. Eller så är jag bara avundsjuk.


Fakta

Produktionsbolag: New Land Arbetsgrupp: Olle Victorin och Cilla Pegelow projektledare, Anneli Kjellander och Britta Malmberg produktionsledare, Sophia Lindholm, Kim Cramer och Anders Eklind art directors, Björn Engström copywriter, Jerry Wass designer, Tobias Nordström planner, Alexander Blidner agency producer film, Peter Gaudiano agency producer digital, Sophie Tamm Christensen producer, Erik Torell executive producer, Swiss postproduction, Robin Aron Olsson stills photographer, BeOn media agency, Megaforce, Charles Brisgand & Leo Berne directors, Cobrastyle, Teddybears music, Nicolas Larrouquere editor, Kouz Production sound.


3 Triss – tomten

Kund: Svenska Spel Byrå: King

Vem har råd att anlita Peter Stormare som jultomte? Kanske någon som nyligen har skrapat fram snuskigt mycket pengar på Triss. Julfilmen för lotteriet, 30 sekunder lång, gör en baklängesvariant för att belysa friheten att välja för den som har vunnit lite extra kulor.

Se filmen här

 

Så tyckte juryn

Fredrik Kirkfjell, copy på Mecka:
Triss ger nya idéer till folk med för mycket pengar. Det bisarra i att anlita en kändis för att klä ut honom till tomte är skön näring till drömmen om ekonomiskt oberoende. 

Fabian Lakander, ad på ANR BBDO:
Bra idé med fin twist. Brister också, tyvärr, lite i spänning och dramaturgi vilket hindrar de från en högre placering.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
En rolig idé. Känns som en klassisk tidlös reklamfilm. 

Hannes Tomani, student på Forsbergs:
Till skillnad från andra delar i serien finns det fler lager i humorn. Lager som jag inte märkte vid första titten. Men den blir roligare ju fler gånger man ser den, och hur ofta är det fallet med reklamfilm egentligen?

 

Fakta

Charlotte Burlin – marknadsansvarig nummerspel och lotter
Mikael Holmgren – kommunikationsansvarig Triss och Lotto

Arbetsgrupp King
Daniel Hallberg– Art Director
Oscar Askelöf – copywriter
Peter Preisler – projektledare
Åsa Slättegård – produktionsledare
Per Wilson – planner
Frank Hollingworth – CD
Sunit Mehrotra – kundansvarig

Arbetsgrupp filmerna
B-reel - produktionsbolag
Jens Sjögren – regissör
Kith Kättström– producent
Askild Vik Edvardsen - fotograf
Markus Ahlm, Colony - byråproducent

 

 


Sara Clewemar

Vinstrika Volvo rullar ut i världen

I årets första omgång fann juryn en ohotad vinnare i Volvo Cars ”Made by people”. Varumärket fortsätter sin utstakade motorväg i att ge bilmärket kropp och folksjäl och visar denna gång människorna bakom bilarna. En uppfriskande utveckling efter några varv med kända personer. Vi gillar den vackra, nästan episka berättelsen från tidig familjefrukost till svetsen och ritbordet i fabriken med mäktigt politiskt statement som avslut. 

Fint hantverk och stilsäker berättarteknik ger tummen upp och extra plus för slutet som gör både filmen och hela varumärket större och djupare.

Även Volvo Lastvagnar på andraplatsen charmar juryn med fyraårige Sophie som fjärrstyr en lastbil på testbana. Från finkalibrig styrning till robust slitstyrka-, målgruppen och alla andra får hela säljpitchen fint paketerad i ”Live test series”. Filmen når inte riktigt upp till ”Epic split” i genomförandet, men idén kommer man långt med. I juryn hade vi gärna sett ännu mer nerv och uppbyggnad i filmen eller varför inte ett race för att hålla spänningen på topp hela vägen. 

Tredjeplats kapas av Svenska Spel för Triss. Roligt, enkelt och som bygger på det finurliga konceptet att dramatisera baklänges vad som händer när någon får löjligt mycket pengar och förverkligar en dröm eller bara något som du nu råkar ha råd med. Att anlita Peter Stormare som oigenkännlig tomte till exempel. En invändning var att en ännu mer otippad skådis (läs som inte gör andra reklamuppdrag) hade kunnat bli snäppet starkare, men bra komik och roligt manus tyckte juryn.

Sara Clewemar är projektledare på Åkestam Holst



Lista

1. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Made by people"
2. Forsman & Bodenfors, Volvo Trucks, "Look who's driving"
3. King, Svenska Spel, "Triss - tomten"
4. Forsman & Bodenfors, Apoteket AB, "Dagsbehovet"
5. Saatchi & Saatchi, Gainomax, "The Anti Banana Gym Bag"
6. Forsman & Bodenfors, Systembolaget, "Alkohol & Träning"
7. Momentum, Libero, "It's a childs world"