Telias uppmaning till datanörden gav vinst till F&B

En skepparkrans, death metal-tröja och stålbågade glasögon visade sig vara ett vinnarkoncept för Forsman & Bodenfors och Telia. Le Bureaus katastroffilmer för Röda Korset belönades med en andraplats och King knep tredjeplatsen för sin tystlåtna UD-film.

Yasmine Winberg

Jonte, den ofrivillige IT-teknikern

Kund: Telia Företag   Byrå: Forsman & Bodenfors

***

"Varje dag får Jonte massor av IT-frågor på jobbet. Det beror på att Jonte ser ut som någon som kan IT. Det kan han inte". 

Telias film om Jonte talar direkt till alla ofrivilliga IT-experter ute på företagen. De som ”genom en death metal-tröja, stålbågade glasögon och en gles skepparkrans skriker” att hen kan servrar. För att råda bukt med förvirringen uppmanar Telia de ofrivilliga IT-teknikerna att boka en tekniker från dem i stället, alternativt att byta utseende.

– Många mindre företag saknar en egen IT-support. Istället får människor som egentligen jobbar med något helt annat, den otacksamma uppgiften att också lösa IT-problemen på företaget. De får en massa frågor från sina kollegor, trots att de inte är utbildade IT-tekniker. Och i många fall bara för att folk tror att personen i fråga kan någonting om det hela. Det är dessa företag som verkligen borde skaffa en personlig tekniker från Telia, säger Leo Magnusson, copywriter på F&B, som svar på hur teamet fick idén till filmen.

Hur svårt var det att få Telia Företag att nappa på den här idén?
– Nej, de var superpeppande hela vägen. Inte ett enda hinder stötte vi på. Och det säger vi inte för att flörta, utan det var verkligen så!

Hur gick diskussionerna när ni tog fram stereotypen av en IT-tekniker?
– Vi tror det finns många fördomar kring hur IT-tekniker brukar se ut. Och i det här fallet ville vi ju driva med människors uppfattningar: Det är ju självklart att du ska kunna bära en dödsmetall-tröja och skepparkrans på jobbet utan att bli bombarderad med frågor om HDMI-portar.

Hur kom ni fram till att Jonte skulle vara en man och inte en kvinna?
Därför att en man är en mer etablerad fördom.

Juryn önskade fler filmer där man driver med fler stereotyper. Hur tänker ni kring det?
– Detta var vår första film för Telia Företag. Det är möjligt att vi driver med fler stereotyper framöver…

Hur tar ni vidare konceptet "Här har du ditt liv"?
– Ni får se längre fram i vår.

Till sist: Hur många ofrivilliga IT-tekniker har ni på F&B?
– Haha! Vi har ett par stycken som alltid, ALLTID får rycka ut om de är med i arbetsgruppen. Oftast gör de det ackompanjerat av en djup suck. Men att vi frågar dom är kanske inte på grund av deras utseende, utan att vi vet att de är grymma på teknik. Sen har ju F&B några frivilliga IT-personer också, vars jobb det är att se till att Skypen med Singapore flyter på fläckfritt. 

Se filmen här


Så tyckte juryn

Rikard Linder, art director på Volontaire:
Fin reklamfilm. Påminner om hur det var att titta på tv tillsammans med familjen på 90-talet (på ett bra sätt).”

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr:
”Målar en träffsäker bild av en stereotyp som väldigt många känner igen. Det är fördomsfullt och lite elakt, men väldigt, väldigt roligt. Sveriges Jontar är nog inte så utsatta att de inte kan ta det med lite självdistans.”

Emelie Kasholm, ad, Forsbergs: 
”Hårfint om jag tycker det är bra eller dåligt. Gillar å ena sidan inte att kategorisera människor men å andra sida gör ju vi människor det hela tiden. Så det är lätt att känna igen sig och förstå humorn i det.”



Fakta

Produktionsbolag: Blink
Arbetsgrupp: Jerk Zander projektledare, Marie Murphy produktionsledare, Lars Elfman art director, David Lundgren och Leo Magnusson copywriters, Icka Samrin och Christian Sundén designers, Marie Hallenborg planner, Åsa Hammar byråproducent, Karin Svenhage uppdragsgivare, Chimney, postproduktion, MEC mediebyrå, Max Sherman regissör, Sam Levene producent, Naxos Rights US och INC music, Ben Sharpe executive producer, Rik Zang D.O.P, Ed Cheesman editor, Chimney ljud.




Ingen ska lämnas ensam i en katastrof

Kund: Röda Korset   Byrå: Le Bureau

Röda Korsets julkampanj 2016 utgick från den drabbades perspektiv. I tre olika filmer ville de låta mottagaren se, höra och uppleva utsattheten och paniken, men också känna hoppet av en räddande hand.

Film 1

Film 2

Film 3


Så tyckte juryn

Rikard Linder, art director på Volontaire:
Svårt att värja sig trots att vi matats med denna typ av bilder de senaste åren.”

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr:
”Minimalistiskt och enkelt till perfektion när Le Bureau väljer att berätta ur ett katastrofoffers synvinkel, utan vare sig musikläggning eller klipp. Och så fin vändning med att ett hoppfullt slut.”

Emelie Kasholm, ad, Forsbergs:
Otroligt verklighetstroget! Stort plus att en blivande och nuvarande månadsgivare upplever resultatet av sitt bidrag. Hoppet finns där!”



Fakta

Produktionsbolag: Folke Film
Arbetsgrupp: Anna Kask art director, Martin Johansen copywriter, Claes Kjellström planner, Amanda Bermheden projektledare, Veronica Sokolow originalare, Lisa Johansson projektledare kommunikation och insamling, Anders Widlund marknadsföring, Marcus Söderlund regi, Jenny Serneholt och Hampus Gunnarsson producent, Thimios Bakatakis foto, Martin Mighetto ljud, Fouad Gaber, Tom Lindsey och Ross Hallard klipp, Sergej Israel fad, Swiss post, Julien Alary grade.




Free the Speech

Kund: Ministry for foreign affairs   Byrå: King

Yttrandefriheten är hotad runt om i världen. Det ville UD uppmärksamma och samtidigt lyfta att Sverige har haft yttrandefrihet i 250 år. Därför tog de fram en film där de tystade några av den senaste tidens mest kända tal, genom att klippa bort själva talen och bara behålla de tysta delarna.

Se filmen här


Så tyckte juryn

Rikard Linder, art director på Volontaire:
Det sägs ju att en film görs i klippningen och här är beviset på det. Kul att se nya sätt och vägar att få producera rörlig bild utan stora budgetar.”

Jakob Åberg, ad på Valentin & Byhr:
En enkel idé som är så smart att den riskerar att bli intellektuell, snarare än emotionell. Men den sticker ut tillräckligt mycket för att bli minnesvärd och budskapet lär inte gå någon förbi.”

Emelie Kasholm, ad, Forsbergs:
”Så i tiden. Det är det som gör att den här filmen verkligen fungerar. Hade dock gärna sett en tydligare avsändare och vad man själv kan göra för att bidra.”



Fakta

Produktionsbolag: Colony
Arbetsgrupp:
Jon Pelling project manager, Anna Björkander head of communication, Tobias Nilsson deputy head of communication, Sofie Hillbom head of strategic communication, Johan Tesch digital director, Christoffer Dymling copywriter, Jesper Stein och Axel Lokrantz Månson art directors, Frank Hollingworth creative director, Sunit Mehrotra ceo, Michaela Wehtje planner, Pernilla Berg account director, Elin Boethius, account manager, Johan Söderberg director, Camilla Geijer producer, Markus Ahlm Colony agency producer.





Tove Eriksen Hillblom

Släpp misstänksamheten – världen behöver fler goda initiativ

Varför gör dom det här?” är både en rimlig och bra fråga att ställa sig när man tittar på reklam som försöker göra gott på ett eller annat sätt. Finns det ett genuint engagemang i botten, eller försöker de plocka billiga poäng genom att spela på viktiga samhällsfrågor-fiolen?

Det händer naturligtvis att man känner att det lutar åt det senare, vilket med rätta lämnar en ganska fadd smak i munnen. Det gäller att åtminstone ha hyfsat torrt på fötterna innan man med buller och bång går ut och tar ställning för X eller Y.

Men - vem är å andra sidan helt perfekt från början? Beyoncé, kanske. Vi övriga får streta på. Ta ett steg i taget för att bli lite bättre versioner av oss själva. Det gäller såklart även företag.

Underligt nog får vissa automatiskt mer skit när de börjar förändra något i rätt riktning, än när de trummar på som vanligt och bara kränger vad det nu är de kränger.

Delvis har det kanske att göra med ödmjukhet. Liksom man inte ställer sig och vevar och gastar på allmänheten varje gång man hjälpt en tant över gatan, kanske man inte heller bör göra det varje gång man gjort en förbättring i sin verksamhet eller reklam.

Man bara gör det.

Men man kanske kan släppa den allra värsta misstänksamheten lite? Det är knappast så att världen inte behöver fler goda initiativ. Och kanske, möjligen, eventuellt så är reklamköpare (och kanske möjligen eventuellt även reklamare?) också helt vanliga homo sapiens som faktiskt vill ta den makt de har och använda den för att sätta en kurs i en något bättre riktning.

Tills den dag då vi alla plötsligt vaknar upp helt flawless kanske det ändå är rätt bra?

Tove Eriksen Hillblom är copywriter på Forsman & Bodenfors.

Lista

1. Forsman & Bodenfors, Telia Företag, Blink, ”Jonte, den ofrivillige IT-teknikern”
2. Le Bureau, Röda Korset, Folke Film, ”Ingen ska lämnas ensam i en katastrof”
3. King, Ministry for foreign affairs, Colony, Com Hem, ”Free the speech”
4. Forsman & Bodenfors, IQ Initiativet, Camp David, ”Vem blir påverkad när du dricker?”
5. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, Park Pictures, ”The get away car”
6. Garbergs, Stockholms Stadsmission, Acne Film, ”Julstämning”
7. King, Ica, Esteban, ”Casanovorna intygar”

Jury 2017

  • Frida Siversen Ljung
  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Rikard Linder
  • Carolin Högmyr