Månadens film, februari 2016

Åkestam Holsts första filmer för Mötesplatsen blev vinnare, Forsman & Bodenfors pyramidpåminnelse för AMF Pension knep andraplatsen. McDonald’s sponsorskap av skidlandslaget fortsätter att fascinera och DDB Stockholm tog hem bronspengen.

Julia Lundin

Dela sidan:

1. Dela livet med någon som också gillar…

Kund: Mötesplatsen Byrå: Åkestam Holst

I vintras fick Åkestam Holst in dejtingsajten Mötesplatsen som ny kund. Reklambyrån hade bara några veckor på sig att få ut en kampanj lagom till julen. Det fanns varken tid eller budget att få ihop en stor produktion. Samtidigt var de medvetna om att perioden skulle innebära att man konkurrerade med många reklambudskap. Man valde tidigt en lösning som fanns med redan i pitchen. Djur som delar de ömsinta situationer som ofta efterfrågas i kontaktannonser. Till exempel två katter som gillar sovmorgnar, ett ankpar på en lång promenad och två uttrar som hittat någon att hålla handen med. Allt ackompanjerat med Wilson Picketts soulklassiker ”I’m in love” från 1967.
– Många dejtingsajter gör filmer med två människor i motljus. Det kändes tråkigt och var dessutom väldigt gjort. Vi försökte skapa något oväntat och skapa en bra känsla av varumärket. Av någon anledning väcker djur känslor, säger byråns copywriter Julia Sebesteny.

För Åkestam Holst var det en intensivt och tidskrävande jakt på rätt djurfilmer.  Merparten av det rörliga materialet i de 15 sekunder långa filmerna är hämtade från olika bildbanker, med ett undantag, uttrarna där det bildsekvenserna är köpta från djurparken Greater Vancouver Zoo.

Att använda sig av gulliga djur har blivit lite av en trend i reklamsammanhang de senaste åren. Vad tittade ni på i processen för att hamna rätt?
– Vi letade efter djur i mänskliga situationer. När det kommer till engagemang händer det saker när mottagaren kan identifiera sig med det som händer i bilderna. För oss var det viktigt att ta fram just den känslan för att differentiera Mötesplatsen central del av briefen. Speciellt i jultider där man konkurrerar med många budskap.

Hur går man bäst tillväga när budgeten och tiden är begränsad?
– Man måste välja en enkel och tydlig idé från början och ha en samsyn i arbetsgruppen och rensa bort allt som stör. I vårt fal var vi tidiga med att hitta en lösning för film och digitala banners och prioritera bort print.


Se klippet här

Så tyckte juryn

Eric Falk, ad, Doe Blomberg Gottberg
Korta små filmer med värme som sticker ut i kategorin. Kostnadseffektiva och igenkänningen från språket i kontaktannonser är hög.

Carolin Högmyr, marknadschef, SF Media
Så befriande enkelt i allt från grafik till budskap och utförande. Här får några av de mest slitna formuleringarna från den klassiska kontaktannonsen nytt liv på ett charmerande sätt. Less is more!

Bill Schumacher, regissör, FLX
"Hur löser vi det här? Ett par roliga friköpta klipp med djur som gör dejt-saker och lite musik, kanske?” Jag spekulerar men det känns som att det kan ha gått till så och ja, ibland behöver det inte vara krångligare än så. 

 

Fakta

Copywriters: Adam Reuterskiöld och Julia Sebesteny, Art Director: Jeremy Pang, Projektledare: Fredrik Burman, Produktionsledare: Anna Svensson, Formgivare: Elias Awada, Byråproducent: Anna Tanser. Uppdragsgivare: Mikael Josander


Pyramider

Kund: AMF Byrå: Forsman & Bodenfors, 

För att bäst illustrera pensionspyramiden så åkte AMF till Egypten. Frågor skulle redas ut och var görs det bäst om inte i pyramidernas land.

Se filmen här

Så tyckte juryn

Carolin Högmyr, SF Media
Hur mycket man än anstränger sig är det svårt att få koll på den totala pensionen – AMF kliver in som en räddare i nöden och gör det svåra begripligt. Gillar det överdrivna manéret, känns som en filmad serietidning!

Fabian Lakander
Ingen lätt brief detta. Vem pallar läsa på om pensionspyramiden, egentligen. Jag har fortfarande inte ens öppnat de orangea kuverten som trillat in i brevlådan under några år nu. Man har löst briefen på ett föredömligt sätt. Filmen är snygg och charmig. Min enda konkreta kritik är egentligen att om man har noll förförståelse för tjänstepyramiden så är filmen trots allt lite svår att fatta. Slutligen så måste jag säga att denna filmen verkligen har vuxit på mig, och att jag numera fattar pensionspyramiden, tackar!

Eric Falk, ad, Doe Blomberg, Gottberg
Filmen lyckas göra den tråkiga pensionspyramiden lite roligare. Fint utförande och förhoppningsvis tänker man till lite extra på sin pension när man ser denna.


Bill Schumacher, regissör, FLX:
Pensionspyramiden får en ju inte att hoppa högt av entusiasm direkt men den här filmen lyckas ta upp ämnet på ett ganska roligt sätt. 


Fakta

Projektledare: Leif Sorte Produktionsledare: Lena Birnik Art Director: John Bergdahl Copywriter: Jacob Nelson Designer: Håkan Larsson Planner: Music Supervisor: Jenny Ring Agency Producer, Film: Kalle Wettre Production company: Acne Production Director: Torbjörn Martin Producer: Olle Lindgren Exec producer: Fredrik Skoglund D.O.P: Christian Haag Editor: Torbjörn Martin Media agency: Mindshare Postproduction: Swiss SWISS: VFX Supervisor: Joel Lindman VFX Producer: Pablo Fernandez Grading: Annika Pehrson 2D Artists: Kristian Zdunek, Jon Wesström, Markus Bergqvist, Zsofia Pauliczky, Robin Zeijlon 3D Artists: Mikael Engzell, Andreas Leijon, Johan Vikström, Simon Ekeberg, Lars Wahlman Original: Sound: Plop, Fredrik Sundberg Music: Track Title: "The Temple Flower" Composers: Zheng Yue Wen Upright Music ApS Track Title: "Ali Baba And The Forty Theives" Composers: Alexander Okunev Upright Music ApS


All New Iconic Sportswear

Kund: McDonalds Byrå: DDB Stockholm

Otippad sponsor till längd och alpina landslaget? Kanske. McDonald's vet hur man gör väsen av sig genom att ta engagemang till en ny nivå. I dessa dressar kan både atleter och allmänheten klä sig från topp till tå i Donken-hamburgare.

Se filmen här

 

Så tyckte juryn

Carolin Högmyr, SF Media
Donken gör det omöjliga möjligt – att med glimten i ögat och därmed hedern i behåll gå all in och sponsra elitidrott. Kul grepp att låta den kreativa idén bli riktiga produkter, har flera personer i min närhet som skulle jubla över en långkalsong med Big Mac på.

Fabian Lakander
Det är intelligent av McDonalds och DDB att inse det bisarra i sitt sponsorskap och spinna på det. Filmen är välgjord och överdriven (på ett bra sätt alltså). Kritiken är väl att jag känner att det gjorts en hel del liknande grejer innan. Spoofs alltså. Jag har sett det och det gör tyvärr att det inte kittlar lika mycket. Frågan är dock om detta gäller även den genomsnittlige konsumenten, antagligen inte. Smart, kul och oväntat.

Eric Falk, ad, Doe Blomberg Gottberg
Fantastiskt välgjord pastisch på den här sortens reklamfilm. Och ett smart grepp av McDonalds för att aktivera sitt sponsorskap till skidlandslaget.

Bill Schumacher, regissör, FLX:
Roligt att filmen har ett så seriöst anslag. Ironin landar fint i budskapet ”en lite väl stolt sponsor”.

 

Fakta

Johan Ljungman Business Director, Simon Higby AD, Stefan Gustafsson Copy, David Alledal Copy, Jeanette Ytterman Account Director, Carolina Johansson Account Manager, Pärmartin Jonsson Graphic Designer, Anna Hellenberg Print Production Manager, Christian Budtz Nordic Planner, Johan Svensson Agency Producer, Stylewar Regissör, Swiss Postproduction, produktionsbolag: STANDART 

 


Stephanie Moradi

Keep it simple-principen tog hem segern

Som jury finns det vissa bedömningskriterier vi måste förhålla oss till. Relevant budskap? Lyckas reklamen beröra? Hur är egentligen hantverket? Och hur tydlig är idén? Fyra till synes enkla frågor, men som i en sval omgång kan vara svåra att besvara. Men trots en relativt ljummen filmmånad hittade juryn tre starka bidrag som stack ut.

Och högst upp på prispallen står Mötesplatsen. Med ett tydligt, relevant och enkelt budskap lyckades dejtingföretaget locka fram såväl skratt som gillande hos juryn. Det var framförallt enkelheten i såväl idé som hantverk som fick oss på fall. I en annars ganska så förtappad kategori fylld av elitsinglar, vänster-swipes, floskler och avancerade algoritmer som ska leda till giftermål vid första ögonkastet är detta en frisk fläkt av anspråkslöshet. Universella hemtagningar som alla med hjärta kan relatera till kombinerat med söta djur blev en självklar väg till seger.

På andra plats hittar vi AMF med en svår utmaning, att förklara pensionsvärldens motsvarighet till relativitetsteorin: Pensionspyramiden. Men med humor och en hel del upprepning kommer man långt. Ända fram till silvret denna gång. Och sist men inte minst har vi det alpina landslagets allra stoltaste sponsor – McDonalds, som med en stor nypa ironi lyckades med att inte bara agera som ett sportvarumärke utan också knipa tredjeplatsen hos en enad jury. Med en rolig idé, bra hantverk och tydligt budskap kunde juryn känna sig trygg i att alla bedömningskriterier bockades av, och det med råge. 

Stephanie Moradi är senior copywriter på TBWA



Lista

1) åkestam holst, mötesplatsen, "dela livet med någon som också gillar"
2) Forsman & bodenfors, AMF, "Pyramider"
3) Ddb Stockholm, McDonalds, "All new iconic sportswear - from McDonalds"
4) Forsman & bodenfors, Volvo cars, "the promise"
5) kärnhuset, vimla, "vimla- det märks när du ringer oss"
6) m&c saatchi, E.on Sverige, "en triologi om förnybar energi"
Garbergs, childhood cancer international, "child4child - we are one"