månadens film februari

Månadens film Audi och TBWA:s "För att du inte alltid kör" trumfade två av de mest omtalade svenska reklamfilmerna i år och tar hem den senaste omgången av Månadens kampanjs filmkategori. Juryordförande Walter Naeslund om varför Klarna och Telia får nöja sig med silver respektive brons.

Dela sidan:

"För att du inte alltid kör"

Kund: Audi   Byrå: TBWA Stockholm

Bilkategorin kritiseras ofta för sin likriktade reklam. Svepande bilder på dramatiska landskap där en ringlande landsväg bär en ensam bil med oöverträffad väghållning. Till och med en så hyllad kampanj som Volvos "Vintersaga" hade samma ingredienslista.

Därför är det extra roligt när en aktör lyckas bryta mönstret och visa upp något nytt – som Audi och TBWA i sin senaste kampanj "För att du inte alltid kör". I kampanjen lyckas Audi på ett subtilt sätt visa upp nya säkerhetsfeatures i modellen Audi A6 samtidigt som kampanjen också fungerar varumärkesbyggande, något som imponerade på månadens-juryn.

Briefen för kampanjen var att blåsa lite värme i Audis långlivade payoff "Vorsprung durch technik", en payoff Audi känner har blivit alltför kall och rationell.

Alexander Fredlund har jobbat som copywriter på Audikontot sedan TBWA tog över efter Åkestam Holst hösten 2017. Själv tycker han att det bara är bra att bilsegmentet är så likriktat.

– Det gör det ju enklare att sticka ut, skrattar han. Skämt åsido gillar jag att jobba med bilar eftersom det är en så visuellt tacksam produkt.

Globalt har Audi länge fokuserat på att marknadsföra tekniken. I Sverige har varumärket haft en lite mjukare approach och ofta kryddat sina kampanjer med kändissamarbeten.

– I den här kampanjen försöker vi bredda säkerhetsbegreppet till att även omfatta de som inte befinner sig i bilen, en säkerhet som blir möjlig på grund av all teknik som finns i bilen, säger Alexander Fredlund.

Reklamfilmen är tonsatt med Jonathan Johanssons "Aldrig ensam" från 2009, något som fångade juryns öron.

– Vi satte ihop en gemensam spellista med produktionsbolaget BRF med låtar som skulle kunna passa. Den var en av låtarna på listan. Man vill alltid ha en låt vars text linjerar med både känslan och budskapet i kampanjen, säger Alexander Fredlund.


Så tyckte juryn

Det här är en bilreklam som sticker ut och som tydligt kommunicerar den nya säkerhetsfunktionen. Den är avskalad, insiktsfull och relaterbar med ett hantverk på hög nivå.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David

------



Fakta

Arbetsgrupp TBWA:

Johannes Ivarsson, copywriter
Alexander Fredlund, art director
Nasim Kabiri, produktionsledare
Per Olholt, projektledare
Carl-Johan Schultz, planner
Ingrid Wallmark Hjerpe, formgivare
Kalle Widgren, creative director
Sofia Swedenborg, digital projektledare

Audi:
Irene Bernald, PR- och informationschef
Madeleine Kjessler, Head of Marketing
Mikael Sandberg, Projektledare
Tom Hedström, Marknadschef

Produktionsbolag: BRF
Anders Hallberg, regissör
Lia Eliasson, producent
Anisa Dzindo, producent

Ljud: Red Pipe




"Get Smoooth"

Kund: Klarna   Byrå: Nord DDB

Årets mest uppmärksammade svenska reklamkampanj, åtminstone inom branschen, är utan tvekan Klarna och Nord DDB:s "Get Smoooth"-kampanj med Snoop Dogg – ursäkta, Smoooth Dogg menade jag så klart. 

Är det en briljant idé där reklam och populärkultur sömlöst smälter samman eller ett osmakligt samarbete där Klarna legitimerar en sexistisk artist som dessutom spelat in porrfilmer? 

Oavsett i vilket läger man står är det omöjligt att vara kritisk mot hantverket i "Get Smoooth"-filmen.


Så tyckte juryn

Den här filmen rör minst sagt runt i huvudet hos mig, den känns bara för mycket, både visuellt och konceptuellt. Och det är ju det som är meningen! En vågad film som skapar diskussion. Klarna gör något som ingen annan bank gör. Det ska bli spännande att se fortsättningen på samarbetet.

Lina Söderström, regissör, BRF

-------

Klarna har breakeat internet med Afghanhundar som blir serverade jordnötsmör av en smoothig Snoop Dogg. Det är kaxigt att ingå ett samarbete med en så pass kontroversiell artist, och det tar konceptet Smooth till nästa nivå.

Bäst är kortisarna, som visuellt och storymässigt är mest trogna till originalkonceptet



Fakta

Arbetsgrupp Nord DDB:

Andreas Dahlqvist, CCO
Patrick O'Neill, Projektledare
Annica Smith, Projektledare
Clara Uddman, AD
Petter Swanberg, AD
Jesper Hellzén, AD
Nick Christiansen, COPY
Daniel Mencák, AD
Linda Bryttmar, Produktionsledare
Madeleine Carlsson, Produktionsledare
Anna Lisspers, Faktor
Emina Hurtic, Social media- & digitalstrateg
Jonas Eriksson, Social media- & contentansvarig
Susanne Johansson, PR Director
Jesper Andersson, Planner
Johan Rynell, Planner
Fredrik Vallgren, Digital Director
Anna Johansson, Digital Director
Andreas Johansson, Designer
Marc Östlund, Designer
Stefan Wikström, Digital producent
Fredrik Kjellström, Grafisk formgivare
Emily Rider, Grafisk formgivare
Sebastian Reinbring, Grafisk formgivare
Linda Weissman, Grafisk formgivare
Tobias Hause, Grafisk formgivare
Tor Westerlund, Grafisk formgivare
Jens Welin, Projektledare
Linnea Gidlöf, Designer / Illustratör
Karl Fredrik Mattson, COPY
Stefan Gregory, COPY
Christian Björnerhag, Content Creative
Alicia Hellqvist, Produktionsledare

House Agency/Nord DDB:
Tomas Wall, Postproducent
Per Welén, Byråproducent
Josephine Lundquist, Byråproducent
Olle Lindholm, Motion Graphic Design
Sanna Hansson, Motion Graphic Design
Luca Monterosso, Motion Graphic Design
Jakob Andersson, Media manager

Produktionsbolag: Giants & Toys
Calle Isberg, Producent
TRAKTOR, Regissör
Hoyte van Hoytema, Filmfotograf
Johan Söderberg, Klippare
Jesper Gadeberg, Musikkonsult
Liz Botes, Stylist
Tom Hartman, Set Design

Online / VFX: Swiss
Servicebolag LA: Stink
Colorist: Matthieu Toullet, MPC
Fotograf: Björn Lundvall

PR: FLB Europa


Björn Lundvall, PR Specialist
Linnéa Hagström, Project Manager
Linnéa Nordström, PR Specialist
Tor Löwkrantz Waxin, Senior Advisor




"Välkommen till Folknätet"

Kund: Telia   Byrå: Forsman & Bodenfors

När Telia lanserar nytt kommunikationskoncept är det knappt någon i reklambranschen som inte har en åsikt. Fantastiskt hantverk! Strategiskt haveri! Var e Telia-familjen? Uppfattningarna är många.

I konceptet, framtaget av Forsman & Bodenfors, försöker Telia göra anspråk på att vara hela det svenska folkets teleoperatör. En position som bara en operatör med Telia storlek och historik kan ta – men som samtidigt riskerar att bli ospetsig.

I lanseringsfilmen för "Folknätet" visar Forsman & Bodenfors upp Telias historiska arv till tonerna av Sarah Klang och Titiyos tolkning av folkvisan "Tula hem och tula vall", från 50-talets växeltelefonister till dagens mobilnät med alla dess funktioner. 


Så tyckte juryn

Jag blir väldigt berörd av denna film, karaktärerna, regin, musiken är fantastisk. Min favoritscen, skogen som förvandlas till ett tv-spel. Fin detalj som gör en vardaglig situation magisk.

Lina Söderström, regissör, BRF.

------

Telia har tagit ett nytt intressant filmgrepp som bidrar till en förändrad syn på varumärket. De visar bredden av tjänster och produkter utan att tumma på det känslomässiga dramat.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.



Fakta

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:

Creatives: Jacob Nelson, Adam Ulvegärde, Axel Söderlund, Tomas Granath, Marcus Hägglöf, Agnes Uggla, Petter Swanberg
Account directors: Charlotte Nordling, Jerk Zander
Account managers: Martina Carlsson, Sara Kling
Agency producer: Jens Odelbring
Designers: Sara Lemchen, Kalle Garmark
Planner: Maria Hallenborg
Social media manager: Sebastian Nowacki
PR: Bjarne Darwall, Maja Bredberg
Business affairs: Barrie Williams

Telia:

Anne Gro Gulla, chief marketing officer
Maria Bolin-Lilja, marketing manager
Julia Högfeldt, project manager

Produktionsbolag: F&B Factory 
Filmproduktion: New Land
Regissör: Sheila Johansson





Walter Naeslund, juryordförande

Grejen är kanske inte alltid att vinna

"Here's to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes."

Jag tänker på reklamklassikern från Apple när jag skriver den här krönikan om senaste omgången av månadens film. För när omröstningen stod klar var ingen i juryn nöjd. Ingen tyckte att vinnaren skulle vinna. Alla tyckte att den skulle komma tvåa. Hur blev det såhär?

Först övervägde vi att göra om omröstningen, men sen insåg vi att det här helt enkelt är så som världen ser ut idag. Det är en polariserad värld där saker som är intressanta delar människor i två läger.

Halva juryn tyckte att Klarnas Smoooth var en självklar vinnare – ett sånt där koncept som folk pratar om idag och kommer prata om på reklamskolor om 20 år också. Lite som 90-talets Diesel-reklam. Den här halvan satte betyget 5+ på Klarna. Andra halvan tyckte att det var fruktansvärt att använda Snoop, att han har ett sunkigt moraliskt track record och att vi inte kan låta ett sånt koncept vinna. Den halvan av juryn satte betyget 1.

Samma sak var det med Telia där ena halvan tyckte att det här var storslaget och vackert. Man gillade också begreppet Folknätet även om det "kändes väldigt Forsman". Bra eller dåligt att man kan känna igen byråns stil? Den diskussionen är lika gammal som reklambranschen. Den här halvan av juryn satte iallafall betyget 5. Andra halvan tyckte att det här var ett strategiskt haveri där de lyckats med konststycket att BÅDE få den dyraste premiumprodukten att kännas o-premium och samtidigt få stora, starka, statliga Telia att kännas ännu större, starkare och opersonligare. Att det var en Volvo-kopia rakt av och dessutom från samma byrå som Volvo-reklamen fick också vemodet att rulla in. Den här halvan av juryn satte betyget 1.

Summan av kardemumman var att den stabila tvåan, Audi, kunde slå på blinkersen och glida förbi i ytterfil medan ettorna käbblade och snubblade över varandra. Inget fel på Audi förresten. Alla var överens om att det här var en välgjord film som på ett ovanligt begåvat och attraktivt sätt visade upp features. Det är inte lätt att göra och det är dessutom ovanligt i kategorin. Så ingen skugga över vinnaren. Det var en bra reklamfilm.

Men faktum kvarstår att det mest intressanta bidraget inte står på guldplatsen idag i den här reklamtävlingen. Men det kanske inte är det viktigaste. Vi läser vidare i copyn från Apples reklamfilm från 1997:

"You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them. About the only thing you can't do is ignore them."

Och det är väl det som är grejen.

Walter Naeslund, vd och grundare av reklambyrån Honesty

Lista

1. "För att du inte alltid kör" av TBWA Stockholm för Audi
2. "Get Smoooth" av Nord DDB för Klarna
3. "Välkommen till Folknätet" av Forsman & Bodenfors för Telia
4. "Bota din roamingrädsla" av Wenderfalck för Tre Sverige
5. "Live a little!" av Nord DDB för Apollo

Tidigare omgångar

K-Rautas reklamansikte är en bluff – vinner månadens film

månadens film februari

månadens film december-januari

månadens film november

månadens film oktober

Månadens kampanj september

Juni-juli

Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans – tar hem månadens film

Igenkänningshumor från Åkestam Holst prisades av månadensjuryn

Februari 2018

December-Januari 2018

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Maj-Aug 2017

April 2017

Mars 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

Månadens Film November 2015

Oktober 2015

September 2015

Månadens Film Juni-Augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

September-Oktober 2012

Juni-Augusti 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-Januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Maj 2006

Juni-Augusti 2006

Oktober 2006

November 2006

Maj 2007

Juni-Augusti 2007

September 2007

Februari 2007

Oktober 2007

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

December-januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars-april 2010

Maj-augusti 2010

Mars-april 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

Månadens Film

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets film 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

November 2007

Årets film 2007

December-Januari 2008

Februari 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

F&B bäst på film 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

September 2010

Oktober-november 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är årets filmjury!

Månadens Film

September 2006