Månadens film juni-augusti 2015

Volvo och Avicii plockade inte många poäng i den senaste omgången av Månadens film. Men Forsman & Bodenfors dominerar ändå på pallen. Deras jobb med IQ:s språkkompott föll juryn bäst i smaken. Tvåa kom Kärnhusets och Stockholms Stadsmissions film om tiggare, trea hamnade F&B, igen med Apotekets kariesfilm.

Yasmine Winberg

1. Äntligen torsdag!

Kund: IQ Initiativet AB Byrå: Forsman & Bodenfors

"Kan vi inte få se filmen igen", så lät tongångarna i juryrummet när Forsman & Bodenfors och IQ:s film hade tagit slut.

Den släpptes tidigare i somras för att få människor att reflektera över "den nya dryckeskulturen" – att en kombination av vardagsdrickande och alkoholintag under fest är mer vanligt än tidigare.

– Ämnet kändes i högsta grad aktuellt. Vi svenskar har helt enkelt anammat det kontinentala sättet att dricka. Problemet är dock att vi kör på som vanligt på helgerna. Tror faktiskt att vi var inne på detta ämne redan för ett år sedan då vi gjorde den förra IQ-filmen, men att vi då valde att gå en lite annan väg, säger Ted Mellström, ad på Forsman & Bodenfors. I filmen ses samma skådespelare tala franska, danska, italienska och brittisk engelska.

– Idén bygger på det. Att en och samma människa hittar olika skäl att dricka varje dag i veckan för att sedan avsluta med en helgfylla, säger Ted Mellström.

– Utmaningen var väl egentligen att hitta skådespelare som behärskade de olika språken samtidigt som de kunde leverera i spelet.

Se filmen här

 

Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, ad på Honesty:
En bra idé som lyfts ytterligare av regi och dialog. Meget flot.

 

Fakta

Produktionsbolag: Giants & Toys Uppdragsgivare: Christina Luttropp Voquer, Åsa Markén och Magnus Jägerskog Arbetsgrupp: Maria Bergkvist projektledare, Helena Lignell produktionsledare, Ted Mellström ad, Jacob Nelson copy, Magnus Kennhed byråproducent, Jens Jonsson regissör


2 Prata med barnen

Kund: Stockholms Stadsmission Byrå: Kärnhuset

"Varför är du fattig", "Var är dina barn när du är här?" och "Är du verkligen fattig om du har en mobiltelefon?". Det är några av barns undringar om fattigdom som hörs i bidraget som vann andraplats i senaste omgången av månadens film.

I början av sommaren släppte Stockholm Stadsmission filmen för att uppmana föräldrar att prata med barnen om tiggeri. Med den ville de även bryta avhumaniseringen av personer som tigger och ge vuxna en kunskapsgrund som inte bygger på fördomar. De ville också skapa ett direkt möte mellan fördomar och verklighet och sätta fokus på det faktum att vi alla är människor.

Filmen var en del i en större kampanj som bestod av en kampanjsajt, en samtalsguide med råd till föräldrar om hur de ska prata med barn och en FAQ med vanliga frågor.

Frågorna i filmen är ställda till barn i åldrarna 6-9 och besvaras på kampanjsajten, till viss del av människor som själva tigger, men också av Stockholm Stadsmission.


Se filmen här


Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, ad på Honesty:
Lågmäld och gripande. Tanken att nå fram till föräldrar genom barnen är kanske inte helt ny, men passar den här gången utmärkt.

Fakta

Arbetsgrupp: Kärnhuset, Anders Hazelius regissör, Engelbrekt Krantz producent Byrå: Kärnhuset Produktionsbolag: A very cool place


3 Whitening

Kund: Apoteket  Byrå: Forsman & Bodenfors

"De kommer ju ta över hela tanden här, fattar du inte det?"
"Det är inte mitt problem". Jag är här för att jag är Whitening och det är det vi ska göra".

Så inleds Apotekets reklamfilm om tandvårdsprodukter, genom att en hantverkare ringer på dörren i ett bostadsområde. Men hotet lurar på balkongen. Där står nämligen ett gäng karies med hippieaura som på danska förkunnar att de visst får vara där.

– Vi är väldigt nöjda med filmerna och det verkar lyckligtvis som att det är många andra som gillar dem också, säger Johan Holmström, copywriter på Forsman & Bodenfors.

– De flesta människor tänker inte så mycket på sin tandvård utan handlar produkter ganska hipp som happ. Som att ringa hantverkare helt planlöst alltså.


Se filmen här


Så tyckte juryn

Johan Gustafsson, ad på Honesty:
Kul film med bra prestationer av både hantverkare och husockupanter!

Fakta

Produktionsbolag: FLX Arbetsgrupp: Leif Sorte projektledare, Lena Birnik produktionsledare, Joakim Blondell ad, Johan Holmström copy, Peder Bergstrand designer/formgivare, Lars Friberg planner, Magnus Kennhed byråproducent, Helena Wård och Andreas Johansson, digitalt, Felix Herngren och Eddie Åhgren regissörer, Lars Nordenson producent

 


Calle Sjönell

Vi hölls fast in i sista bildrutan

Det var ett gigantiskt utbud i Månadens film, över 100 bidrag! Bredden var stor och användningen av film som kommunikationskanal intressant – allt ifrån 3–4 minuters episkt påkostade filmer och dokumentärer till 15 sekunders inslag. Det blir allt svårare att jämföra dem.

Men sommaromgångens tre bästa filmer hade något gemensamt: de grep tag i jurymedlemmarna och höll fast oss in i sista bildrutan. Vi ville veta mer: Hur ska det sluta, varför pratar de olika språk, hur känner hon sig?

Vinnarfilmen av IQ-initiativet, gjord på olika språk och visuella scener, höll hela vägen in i mål. Det gick inte att sluta titta – pratar han verkligen de olika språken? Kasten mellan de filmiska uttrycken gjorde att vi bara var tvungna att veta hur det slutar. Hemtagningen satt hårt inne för många svenskar: vi är kontinentala i veckorna och dricker svenskt på helgen. Hög igenkänningsfaktor som förklarar vårt smygdrickande. Starkt, välgjort och riktigt effektivt, hoppas vi.

Stockholms Stadsmissions "Prata med barnen" tog tag i en verkligt angelägen fråga. Hur pratar man med sina barn om folk som ber om pengar på gatorna? Genom att ge dem chansen att göra sig hörda. När man märker hur hårda vissa frågor känns, går det inte att låta bli att beröras. Att man undviker att försöka ge snabba svar och hänvisar till en sajt för djupare diskussion gör hela projektet än mer genuint.

Apotekets film om karies och whitening var bara riktigt, riktigt rolig och bra genomförd med perfekt casting.

Sedan måste jag ge en egen shout out till Plantagen. Min stora favorit, som tyvärr inte hamnade bland topp tre. Blommor som dansar till kända låtar, såå enkelt, såå underhållande. Hurra!

Calle Sjönell är creative director på Lowe Brindfors



Lista

1. Forsman & Bodenfors, IQ Initiativet AB, "Äntligen torsdag!"
2. Kärnhuset, Stockholms Stadsmission, "Prata med barnen"
3. Forsman & Bodenfors, Apoteket, "Whitening"
4. Prime, Trygg-Hansa, "Don't drink and dive"
5. CP+B, Sveriges Radio, "Avgörande ögonblick"
6. Forsman & Bodenfors, Plantagen, "Plants of music"
7. Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "New Beginning"

Jury Film

  • Jacob Nelson
  • Kajsa Oijerholm
  • Johanna Hofman-Bang
  • Emelie Jihnee Johnsson
  • Fredrik Kirkfjell
  • Eric Falk
  • Laerke Herthoni
  • Andreas Lönn
  • Bill Schumacher
  • Stephanie Moradi
  • Hannes Tomani
  • Katja Serrander
  • Frida Siversen Ljung
  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Kalle Åkestam
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Calle Sjönell
  • Joakim Jonasson
  • amaliap@saatchi.se
  • Josefine Richards
  • Pontus Thorén
  • Åsa Riton
  • Johanna Reis
  • Sanna Lengholm
  • Carolin Högmyr
  • Johan Gustafsson