Månadens film, mars 2016

Fiskar, hundar och superlånga ostar tog DDB Stockholm och Klarna hela vägen till seger i senaste omgången av Månadens film. Tvåa kom TBWA Stockholm för sina snabba och humoristiska klipp för Kelda och på tredje plats hamnade F&B och Åhléns för sitt ställningstagande mot åldersdiskriminering.

Yasmine Winberg

Dela sidan:

1. Smoooth

Kund: Klarna Byrå: DDB Stockholm

”Är det ett monster eller en hund?”, frågade sig en av jurymedlemmarna under mötet i Månadens film. Ganska snart kom de fram till att det inte spelade någon roll vad det var för en lurvig figur som bekymmerslöst gled genom vattnet. Budskapet gick fram ändå. Kanske ännu bättre tack vare det lite annorlunda utförandet.

Förutom hunden utgörs Klarnas tre reklamfilmer av en lax som glider nedför en rutschkana, och en ostskiva som friktionsfritt hyvlas loss i all oändlighet och aldrig någonsin tar slut. Med kampanjen vill Klarna nå konsumenterna, snarare än butiksägare och handlare. De vill manifestera att företagets inriktning har förändrats.

De vill också att ”smoooth” ska symbolisera känslan av en riktigt bra upp-levelse när man handlar på nätet.

– Som vanligt en snårskrog av grumliga tankar och få moment av klarsynthet för att komma- fram till det i efterhand självklara. Vilka exempel som skulle få symbolisera ”smoooth” överskred med lätthet 100 000. I slutändan tror jag vi tog de tre första vi hade. Om det gör oss väldigt bra eller väldigt dåliga vet jag inte, säger Martin Lundgren, copywriter på DDB Stockholm.

– Framför allt ville vi få fram känslan av ”smoooth”. Målet var att varje atom i den mänskliga kroppen skulle skrika ”smoooth” när mottagaren tittade på filmerna.

 

Klarnas filmer har spridits både i Sverige och internationellt. Exempelvis plockade amerikanska Adweek upp kampanjen och satte rubriken ”Är detta de konstigaste, mest -fascinerande ekonomiska annonserna någonsin?” under vinjetten Ad of the day.

– Det är givetvis väldigt skoj att folk verkar uppskatta det vi har gjort, säger Martin Lundgren.

Hur många fler priser kommer de här filmerna att vinna?

– Tydlig och bra fråga. Sju?


Se filmerna här:
Film 1
Film 2
Film 3

Så tyckte juryn

Katja Serrander, marknadskoordinator på SF Media:
Mjukt, lent och nästan snuskigt följsamt, det är en konstart att lyckas förenkla så här mycket samtidigt som det är så fascinerande att titta på. Klarnas filmer gjorde givetvis en "smooth" resa hela vägen upp till toppen av prispallen.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Skönt knasiga och snyggt utförda idéer gör att filmerna sticker ut

 

Fakta

Arbetsgrupp: Olle Langseth, Tove Langseth cd:ar, Martin Lundgren, Frida Siversen Ljung copywriter, Tomas Granath, Viktor Arve ad:ar, Jacob Sandström business director, Linda Bryttmar account manager, Patrick Emt grafisk designer, Mattias Bengtsson producent


2. Mer tid till det du gillar

Kund: Kelda Byrå: BWA Stockholm

Kelda vill i en två snabba 20-sekundersfilmer visa att personer som äter deras färdiga grytbaser får mer tid över till det de gillar, bowlingkvällen eller tennismatchen, till exempel.

Se filmerna här:
Film 1
Film 2


Så tyckte juryn

Katja Serrander, marknadskoordinator på SF Media:
En stark fortsättning och ett nytag på Keldas klassiska koncept "Vad gör du när Kelda gör jobbet". Men nu i omvänd version, där man på ett kul och enkelt sätt visar hur våra fritidsaktiviteter blir lidande när inte Kelda är där och underlättar livet.

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Roliga och enkla filmer. Enbildslösningarna förstärker känslan av tidsbrist. Jag gillar.


Fakta

Arbetsgrupp: Hanna Skuncke, Catarina Johansson kund, Per Olholt projektledare, Carl Dalin ad, Kalle Håkanson copy, Kalle Widgren cd, Christoffer Åhlund produktionsledare, Fanny von Pongracz formgivare, Camp David produktionsbolag, Sebastian Reed regissör, Rickard Edholm producent


3. Gränslöst

Kund: Åhléns Byrå: Forsman & Bodenfors

För att manifestera att plagg inte har någon ålder gjorde Åhléns och Forsman och Bodenfors kampanjfilm som visade just det.

Se filmen här

Så tyckte juryn

Katja Serrander, marknadskoordinator på SF Media:
Stilfullt, snyggt och befriande att få se gamla tuffingar "vaska" dagens rådande normer. Så bra jobbat att det förtjänade en ärofylld tredjeplats denna gång!

Bill Schumacher, regissör på FLX:
Åldersbegränsningar istället för priser ihop med kläderna är en fin idé men där stannar det för mig.

 

Fakta

Arbetsgrupp: Susanna Glenndahl Thorslund proj.led, Sara Kling prod.led, Silla Levin ad, Pontus Levahn copy, Håkan Larsson form/design, Kalle Wettre byråprod, Acne Film prod.bolag, Chimney postprod, Mindshare mediebyrå, Anders Jedenfors regi, Jacob Eklund producent

 


Stephanie Moradi

Bye-bye lifestyle 

Vi har en, till synes, omättlig aptit på tema lifestyle i Sverige. Små livfulla och känsloladdade fragment från vår vardag, eller våra drömmar, sammansatta till ett 30 till 90 sekunder långt potpurri med tillhörande ståtligt soundtrack. Filmer att relatera till och beröras av. 

Men har det inte gått för långt? Trenden med lifestyle-inspirerade berättelser har blivit så enormt stor att det i dag är svårt att avskilja avsändare från varandra. Och i en värld där det blir svårare att se skillnaden på äpplen och päron stack juryns ohotade favorit utan tvekan ut ur mängden. 

Med en oväntad och komisk dramatisering av en, och enbart en, tydlig fördel gled Klarna förbi alla bidrag. Lika ”smoooth” som reklamerna vill förmedla. Kanske är det just denna motreaktion mot lifestyle som kommer att bli det ny(gaml)a. Att våga dramatisera en tydlig fördel och vägra tilltala alla. 

Likaså gäller för Kelda som knep andraplatsen i denna månadens omgång. Med tid i fokus vågar de dramatisera just bristen av den med en stor nypa
självdistans och ett så dråpligt sätt att ingen i juryn kunde hålla sig för skratt. Uppfriskande och alltför sällsynt! 

Tredjeplatsen kneps, med nöd och näppe, av Åhléns. Juryn ger en eloge för att de, med ett smart koncept, vågar synliggöra en åldersgrupp som sällan ges utrymme i dagens reklamlandskap, men var inte riktigt lika imponerade av dramatiseringen. Men tillräckligt imponerade för att prisa bidraget med ett bronsmedalj var vi trots allt. Sammanfattningsvis var det en rolig, uppfriskande och lärorik omgång och vi väntar med spänning på att få se vad resterande del av filmåret kommer att bjuda på.

Stephanie Moradi är senior copy på TBWA

 



Lista

1. DDB Stockholm, Klarna, "Smooth"
2. TBWA Stockholm, Kelda, "Mer tid till det du gillar"
3. Forsman & Bodenfors, Åhléns, "Gränslöst"
4. KING, Ica, "Välkommen Abbe"
5. Vitamin Well/Jarowskij, Vitamin Well, "Zlatan@Work"
6. Åkestam Holst, Tre, "Musikkompis"
7. M&C Saatchi Stockholm, Norwegian, "Love at first flight" och NY Collective, Jönköpings Södra IF, "Varför ska man se Jönköpings Södra?"