K-Rautas reklamansikte är en bluff – vinner månadens film

Månadens film Att få machomannen Jarmo Mäkinen och byggvaruhandeln K-Rauta att framstå som mjuka kan låta som en utmaning. Men TBWA täljer, för andra gången i rad, guld i Månadens film med hjälp av återvunna kampanjer från McCann och Fortune.

Dela sidan:

"Allt är en lögn"

Kund: K-Rauta   Byrå: TBWA

Den finska skådespelaren Jarmo Mäkinen är ett av Sveriges mest välkända och långlivade reklamansikten. I snart sju år har han varit ansiktet utåt i alla K-Rautas reklamkampanjer, trots att bolaget under tiden bytt byrå vid två tillfällen.

Sedan tre år tillbaka jobbar K-Rauta tillsammans med TBWA, en byrå som alltså fick "ärva" ett ansikte.

Johannes Ivarsson, copywriter på TBWA, har tillsammans med art directorn André Persson jobbat med kontot sedan byrån fick in det.

– Det är i allmänhet väldigt roligt att jobba med retail och i just K-Rautas fall är det en ganska enkel produkt att förstå, vilket inte går att säga om allt man jobbat med genom åren, säger Johannes Ivarsson.

Han berättar vidare att det visserligen är en utmaning att ta över en reklamkaraktär, men att de försökt hitta nya vägar att använda Jarmo Mäkinen. I kampanjen "Allt är en lögn" försöker de dels presentera K-Rautas utbud av tjänster och service samtidigt som man vill införliva lite mjukare värden i varumärket. Det gör man genom att presentera Jarmo Mäkinen som en total byggarbluff – under hela sin tid som K-Rautas reklampelare har han fått hjälp av byggvaruhandelns medarbetare.

– Tidigare har det varit rätt mycket fokus på pris och produkt i K-Rautas marknadsföring. Samtidigt som Jarmo varit en ganska macho figur. Det nya konceptet är ett sätt att göra honom lite mjukare och samtidigt skifta fokus lite från skruv och trall till service och kunnande, säger Johannes Ivarsson.

Arkivmaterialet som används i kampanjen är framtaget av K-Rautas tidigare byråer, McCann och Fortune. Det är första gången som Johannes Ivarsson utmålar filmer framtagna av konkurrenter som ljug.

– Det var en rolig utmaning och jag hoppas att de som jobbat med de gamla kampanjerna inte tar illa upp, skrattar han.


Så tyckte juryn

Uppfriskande och rolig! Den korta filmen funkar toppen i tv-sofforna, Jarmo charmar och budskapet blir tydligt.

Lina Söderström, regissör, B-Reel.

-------

Kul och smart. Gillar framförallt hur filmerna tar vara på det varumärket redan har byggt upp och anpassar det för en ny strategisk riktning. Snyggt TBWA.

Pontus Widell, kreatör, Abby Priest.

------

K-Rauta har skapat en film som på ett fyndigt sätt bidrar till igenkänning hos målgruppen. Jag gillar framförallt meta-perspektivet i hur de illustrerar klassiska filmfusk och hur dessa kopplas till Jarmos ångest inför sina obefintliga hantverkarskills. Smart, enkelt och kul.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

------

Övriga närvarande jurymedlemmar var: Anna Boberg (copywriter, Nord DDB), Max Hultenberg (art director, Ingo), Joakim Khoury (art director, Åkestam Holst).



Fakta

Arbetsgrupp TBWA:

Johannes Ivarsson, Copywriter
André Persson, Art Director
Marika Hedström, Produktionsledare
Sofia Swedenborg, Digital Projektledare
Cecilia Bauman, Projektledare
Maria Sylwan, Formgivare
Carl-Johan Schultz, Planner

K-Rauta:

Britt-Marie Rösner, Marketing Director
Hanna Riberdahl, Marketing Director
Clara Mattsson, Marketing Manager B2C
Lotta Carlson, Production Manager

Produktionsbolag: Paroll

Tobias Bergman, Regissör
Richard Björlin, Producent

Ljuddesign: Red Pipe
Postproduktion: Swiss




"Nybörjarmiljonärer"

Kund: Svenska Spel   Byrå: King

På King tycks det finnas en nästan outsinlig källa av sketcher på temat "vad knasigt det blir om man helt plötsligt blir rik". Kampanjerna har länge varit favoriter i Månadens kampanj och "Nybörjarmiljonärer" är inget undantag.

För den som blivit nyrik kan det vara svårt att anpassa sig till överklassens sociala koder och livsvanor. Kan man till exempel komma till en exklusiv maskeradfest utklädd till familjen Flintstones? Och hur försiktig behöver man egentligen vara med gaspedalen på en Ferrari?


Så tyckte juryn

Fina små scener med härlig scenografi och karaktärer man kan känna igen sig i. Snyggt, King!

Lina Söderström, regissör, B-Reel.

--------

Att göra humor på det här sättet kan lätt falla platt, men när kvinnan käkar upp blomman (relaterar) och Familjen Flinta-paret kliver in på festen så går det upp för mig att det här är raka motsatsen till platt – det här är både kul och smart. Och då ska man så klart ha en medalj.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

-------

Gillar verkligen greppet att dramatisera nyrika lottomiljonärers sociala uppförsbacke. Bra filmer och framförallt ett bra koncept. Ser fram emot att se fler av nybörjarmiljonärernas missöden framöver.

Pontus Widell, kreatör, Abby Priest.

-------

Det behöver ibland inte vara svårare än att skämta på potentiella lotto-vinnares bekostnad, med glimten i ögat förstås!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

 



Fakta

Arbetsgrupp King:

Jonas Yrlid, Art Director
Pontus Ekström, Copywriter
Peter Preisler, Projektledare
Åsa Slättegård, Produktionsledare
Per Wilson, Planner
Calle Cassel, Grafisk Formgivare
Frank Hollingworth, Creative Director
Sunit Mehrotra, Kundansvarig

Svenska Spel:

Charlotte Burlin, marknadsansvarig nummerspel och lotter
Mikael Holmgren, kommunikationsansvarig

Byråproducent: Markus Ahlm, Colony

Produktionsbolag: Giants & Toys

Traktor, Regissör
Calle Isberg, Exekutiv Producent
Henning Cronheim, Producent




"Alla jobb är för alla"

Kund: Arbetsförmedlingen   Byrå: Le Bureau

Arbetsförmedlingen har sedan inledningen av förra året satt igång en långsiktig kommunikationsinsats för att öka kännedomen om hur man kan bredda sin rekryteringspool med hjälp av myndighetens hjälp.

I den senaste omgången av filmer handlar det om att alla, oavsett om man har en funktionsnedsättning eller inte, har rätt till ett arbetsliv – med allt vad det innebär. Till grund för kampanjen ligger en undersökning som visar på arbetsgivares ointresse för att anställda personer med funktionsnedsättning.


Så tyckte juryn

Den skildrar vardagen på ett inkluderande och filmiskt sätt. Låten sätter den peppande stämningen och castingen är fantastisk!

Lina Söderström, regissör, B-Reel.

-------

Åh, en favorit hos mig, med såväl scenval som låtval. En film som lyckas värma och beröra mig så här mycket är mer än värd en pallplats. Grattis alla inblandande!

Claudia Cavalli, copywriter, B-Reel.

-------

Fin och välgjord film. Och bra att man inte målar upp funktionsvarierade som offer, så klart.

Pontus Widell, kreatör, Abby Priest.

-------

En film som lämnar mig med en positiv och peppig känsla i magen. Filmen illustrerar ett brett spektra av människor, självklara i sina roller, som förhoppningsvis bidrar till öppnare arbetsplatser.

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.



Fakta

Arbetsgrupp Le Bureau:

Josephine Wallin Ankarstrand, Creative director / AD
Claes Kjellström, Copywriter
Gustaf Sehlstedt, Projektledare
John Wernvik, Digital projektledare
Mimmi Ericsson, Grafisk formgivare
Elisabeth Philipson, Produktionsledare

Byråproducent: Markus Ahlm, Byråproducent

Produktionsbolag: Bacon

Martin De Thura, Regissör
Samuel Cantor, Producent

Musikproducent: Markus Bergkvist, Music Super Circus





Walter Naeslund, juryordförande

Humorn i svensk reklam kanske inte är så död som jag trodde

Jag vet inte om det var bidragen eller juryn det var fel på, men det verkade som att juryn hade lite svårare än vanligt att gå igång på den här månadens bidrag. Det pratades bland annat om klassisk skrattreklam, men just humorn måste jag säga att jag ändå tyckte var lite najs. Jag har ju tidigare skrivit om humorns död i reklamen och hur viktigt jag tycker att det är att vi tar tillbaka den. Därför är i alla fall jag i så måtto nöjd med bidragen även om jag kanske också hade lite svårt att sätta de där klockrena femmorna i betygsprotokollet.

Som ett fan av långsiktighet var det ändå kul att se ett långsiktigt koncept ta hem segern där TBWA satte en ny tvist på K-Rautas Jarmo-koncept som från början skapades av Ola von Bahr och Christian Heinig på den legendariska lilla byrån Fortune. Juryn tyckte att det var en twist som funkade och gillade dessutom humorn i "filmproduktionstricken". Folk bygger relation till karaktärer över tid och det känns som att Jarmo har hittat in i Svenska folkets hjärtan. Att få se honom "behind the scenes" erkänna att han kanske inte är så tuff trots allt var charmigt.

Nybörjarmiljonärerna av King för Svenska Spel föll också juryn i smaken även om man kände att framförallt maskeradfilmen hade kunnat bli ännu roligare om man gjort den mer äkta och lite mindre sketchig i utförandet. Förutsättningarna för att göra någonting riktigt roligt av det där manuset fanns helt klart på plats och det hade varit kul att se en version med en annan typ av regi. Extra guldstjärna för killen som backar upp på en kilformad supersportbil dock – det har man alltid velat sen någon göra.

Tredjeplatsen kneps av Le Bureau för Arbetsförmedlingen med en film som hade en härlig ton och bra grundidé men där vi var lite osäkra på om personerna i filmen verkligen jobbade med de här jobben eller inte. Det förändrade liksom tonen i filmen rätt mycket på något sätt om det var på riktigt. Men castingen kändes bra, tempot gav mersmak och helheten var så pass fin att juryn blev glad och gav filmen en välförtjänt tredjeplats.

Rundan som helhet var kanske inte den bästa, men vi får ändå glädjas åt humorns återkomst tycker jag. Som världen ser ut idag behöver vi alla skratta mer. :-D

Walter Naeslund, grundare och vd på Honesty

Lista

1. "Allt är en lögn" av TBWA för K-Rauta
2. "Nybörjarmiljonärer" av King för Svenska Spel
3. "Alla jobb är åt alla" av Le Bureau för Arbetsförmedlingen
4. "Förlorarlåten" av King för ICA
5. "Du bygger din karriär. Vi bygger din pension" av Tillsammans för Skandia

Tidigare omgångar

Gjorde zombies av pollenallergiker – vinner Månadens film

K-Rautas reklamansikte är en bluff – vinner månadens film

månadens film februari

månadens film december-januari

månadens film november

månadens film oktober

Månadens kampanj september

Juni-juli

Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans – tar hem månadens film

Igenkänningshumor från Åkestam Holst prisades av månadensjuryn

Februari 2018

December-Januari 2018

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Maj-Aug 2017

April 2017

Mars 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

Månadens Film November 2015

Oktober 2015

September 2015

Månadens Film Juni-Augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

September-Oktober 2012

Juni-Augusti 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-Januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Maj 2006

Juni-Augusti 2006

Oktober 2006

November 2006

Maj 2007

Juni-Augusti 2007

September 2007

Februari 2007

Oktober 2007

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

December-januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars-april 2010

Maj-augusti 2010

Mars-april 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

Månadens Film

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets film 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

November 2007

Årets film 2007

December-Januari 2008

Februari 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

F&B bäst på film 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

September 2010

Oktober-november 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är årets filmjury!

Månadens Film

September 2006