Månadens film november 2015

Försvarmaktens rekryteringsoffensiv föll juryn i smaken i den senaste omgången av Månadens film. Belönas gör också 3 och Åkestam Holsts musikflirt med Sveriges äldreboenden och Forsman & Bodenfors film för IQ hamnar återigen på pallplats.

Yasmine Winberg

1. Är du officer utan att veta?

Kund: Försvarsmakten Byrå: DDB Stockholm

Försvarsmakten vill inte ha några ”stridspittar”. De måste rekrytera bredare och för att nå en större målgrupp och fokusera på egenskaper som krävs för att bli officer har DDB Sthlm tagit fram ett antal nya filmer.

Till staben är Försvarsmakten intresserad av folk som bryr sig om andra och kan samarbeta och ta snabba beslut under press. I tre filmer exemplifieras detta genom en dam som hjälps i t-banan, en grym baskettränare och eldsläckning av  brinnande hår. Elden slutar brinna med hjälp av en tårta – och var den film juryn gillade mest.

Vad har varit den största utmaningen att nå ut med försvarets rekryteringsbehov?
– Att hitta tydliga referenspunkter som betraktaren kan knyta an till. Vår verklighet är i många stycken sluten och felkänd, vilket kan skapa problem vid tolkningen av våra budskap om de ligger för nära vår direkta verksamhet. Därför har vi i stället valt att hitta situationer som ligger nära målgruppen och där lyfta fram egenskaper vi anser vara viktiga för en blivande officer, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten.

Hur såg briefen ut?
– Fokus är på att komma runt en låg kännedom och göra en särskild satsning mot kvinnor. Kännedomen om officersyrken bland unga är mycket låg. De flesta tror karriärvägen är intern och att man blir officer först runt 40 år. Erbjudandet tappar då relevans för unga och känns avlägset. 

Varför var ni ute efter den ”mobilfilmade” känslan i de här filmerna?
– Formatet sticker ut i det generella reklamflödet och igenkänningen mot bland annat YouTube-fenomen är direkt.

Filmerna syntes i TV4, på YouTube och i Försvarsmaktens sociala kanaler.

Se klippet här

Så tyckte juryn

Amalia Pitsiava, copywriter på Saatchi & Saatchi:
Försvarsmakten. De lyckas hålla konceptet levande och utveckla det. Bra förflyttning från det elitistiska till det realistiska och bra insikt om att alla yrken kräver en talang. Tårtan sticker ut, den är både kvick och rolig och mest på brief – naturlig fallenhet.

 

Fakta

Produktionsbolag: Giants & Toys Arbetsgrupp: Magnus Jakobson copy/cd, Fredrik Simonsson ad/cd, Jakob Sandström, business director, Charlotta Sandström account director, Camilla Ryttare account manager, Cornelia Wangel planner, Ian Josephson grafisk designer, Mattias Coldén exekutiv producent, Jesper Ganslandt regissör


2 Släpp musiken fri på Sveriges äldreboenden

Kund: 3 Byrå: Åkestam Holst 

Även seniorer ska få tillgång till musik. Det tycker mobiloperatören Tre som därför ger samtliga äldreboenden möjlighet till fri surf på musikstreaming under initiativet ”Musiken tillbaka”. Det gör de inom ramen för kampanjen ”Nu släpper vi musiken fri” och syftet är att sprida glädje.

Det hela konkretiserades genom att paket skickades ut med surfplatta, högtalare, musikstreamingtjänst och fri surf på musikstreaming.

– Vi såg att det fanns ett problem på många äldreboenden i Sverige: musik och underhållning prioriteras inte. Inte för att viljan inte finns. Utan för att det helt enkelt inte hinns med eller finns resurser. Musik är en del av vårt DNA och därför känns det naturligt för oss att bidra med just fri musik och tekniken som möjliggör det, kommenterade Tre Sveriges vd Nicholas Högberg i samband med att kampanjen lanserades.

– Jag hoppas verkligen att initiativet uppskattas runt om i landet så att musiken kan finna en naturlig plats i svenska ålderdomshem.


Se filmen här

Så tyckte juryn

Amalia Pitsiava, copywriter på Saatchi & Saatchi:
Släpp musiken fri. Fint initiativ, syftet att 3 är en generös operatör går fram och man har lyckats fånga många fina karaktärer. Synd att man inte får fram exakt hur viktig musiken är för just äldre, speciellt dom med demens, för den får dom att minnas saker som de för länge sen har glömt. Det skulle göra budskapet ännu viktigare och mer känslosamt.

Fakta

Arbetsgrupp: Eva Wallmark & Johan Landin ad:ar, Desiré Engström & Filip Laurant copy, Frida Detter produktionsledare, Tom Hedström projektledare, Jerker Winther & Simon Stefansson planner, Lina Stenberg producent, Karin Fahlén regissör


2 Vem bestämmer?

Kund: IQ Byrå: F&B

Grupptryck kan få många att ge efter, inte minst vad gäller alkoholintag. Enligt en undersökning som Sifo gjort har 6 av 10 svenskar utsatts för övertalningsförsök att dricka alkohol.

Med ett lite annorlunda grepp sätter IQ:s film, som tagits fram av Forsman & Bodenfors, fingret på just grupptrycket.

I reklamfilmen möter vi Janne som får skäll av sin chef. Anledningen är inte, som man kanske kan tro, att Janne skulle dricka för mycket alkohol. Det är precis tvärtom. Janne dricker alldeles för lite, enligt chefen.

– Med den här kampanjen vill vi få människor att reflektera kring den förväntan att dricka alkohol som många upplever finns idag. Det borde vara självklart att var och en bestämmer själv om man ska dricka eller inte, sa dåvarande IQ-vd:n Magnus Jägerskog i samband med att filmen släpptes.

Det är andra gången som IQ belönas för sina videor om alkohol i Månadens film 2015.

Se filmen här

 

Så tyckte juryn

Amalia Pitsiava, copywriter på Saatchi & Saatchi:
Bra insikt och bra skådespeleri. IQ hittar alltid nya infallsvinklar, som nu med vuxenmobbing, och det är starkt.

 

Fakta

Produktionsbolag: Giants & Toys Arbetsgrupp: Maria Bergkvist account supervisor, Helena Lignell account manager, Ted Mellström ad, Jacob Nelson copy, Håkan Larsson designer, Magnus Kennhed agency producer på F&B, Jens Jonsson director, Tilde Franzén producer Övriga: Se fler namn på resume.se

 

 


Calle Sjönell

Filmåret 2015 bådar gott för framtiden

Försvarsmakten toppar med en välgjord film med den intressanta vinkeln: Är du officer utan att du vet om det? Idén är att visa vardagshändelser där vanligt folk snabbt tar initiativ för att hjälpa någon ur en svår situation. Att det verkar som om vem som helst har filmat med sin telefon skapar både en dramatisk och komisk effekt.

Tvåa kom 3:s och Spotifys film, en riktigt charmig idé om vad musik gör för skillnad med äldres minnen när de hör sina favoriter. En svår balansgång mellan det rent dokumentära och en mer stiliserad variant. Juryn tyckte det kanske var lite onödigt att göra filmen så snygg, men vi gillade både insikten och den goa känslan som de äldre ryckte med oss i.

IQ-initiativets film innehöll bra skådespelare och också en bra vinkel på vad grupptryck kan leda till på arbetsplatser vid gemensamt firande.

När vi summerar året konstaterar jag att svensk reklamfilmsproduktion 2015 har varit stark, men ojämn. Vissa månader har det känts som att sitta i Cannesjuryn, andra som intagningen på Berghs. Ni kanske tycker jag överdriver lite och det gör jag. Det är ju det krönikor är till för, eller hur? Extra kul under året har varit att se den otroliga spännvidden med olika format och medier som film nu kan göras i. Allt från sjusekundersklipp på YouTube, Instagram, Vines till virala stunts filmade på spännande sätt. Hatten av för alla kreatörer och regissörer som har lyckats få till en naturlig utveckling av framtidens möjligheter och inte bara gör illasittande nedklippningar i olika format. Det bådar gott för fram-tiden och en spännande upplösning på Guldägget. 

Calle Sjönell, ordförande i Månadens film.



Lista

1. DDB Stockholm, Försvarsmakten, "Är du officer utan att veta om det?"
2. Åkestam Holst, 3, "Släpp musiken fri på Sveriges äldreboenden"
3. Forsman & Bodenfors, IQ Initiativet, "Vem bestämmer?"
4. Garbergs, Odd Molly, "The forest dragon bird"
5. Kärnhuset, Fonus, "När tar en människa slut?"
6. King, Com Hem, "Matrix"
7. Dear Friends & Shout, Göteborgs Stadsmission, "5 minuter i hemlöshet"

Jury Film

  • Jacob Nelson
  • Kajsa Oijerholm
  • Johanna Hofman-Bang
  • Emelie Jihnee Johnsson
  • Fredrik Kirkfjell
  • Eric Falk
  • Laerke Herthoni
  • Andreas Lönn
  • Bill Schumacher
  • Stephanie Moradi
  • Hannes Tomani
  • Katja Serrander
  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Rikard Linder
  • Calle Sjönell
  • Joakim Jonasson
  • amaliap@saatchi.se
  • Josefine Richards
  • Pontus Thorén
  • Åsa Riton
  • Johanna Reis
  • Sanna Lengholm
  • Carolin Högmyr
  • Johan Gustafsson