Månadens film, november 2016

Stephen Hawkings budskap ledde till seger för Forsman & Bodenfors och kunden Gen-Pep, Oatlys flirt med en äldre generation gav byrån även en andra plats. Trea kom M&C Saatchi med action-tv in på huden för Com Hem.

Yasmine Winberg

Pep talk by Stephen Hawking

Kund: Gen-Pep   Byrå: Forsman & Bodenfors

Svenskarna är i dag ett av Europas mest stillasittande folk. För att uppmärksamma ett av vår tids största folkhälsoproblem tog organisationen Generation Pep och Forsman & Bodenfors hjälp av professor Stephen Hawking, av många ansedd vara världens smartaste. Han är sedan länge, ofrivilligt stillasittande på grund av sjukdomen ALS.

Hur gick det till när Stephen Hawkings tackade ja?
– Efter att vi presenterat idén och fått tummen upp gjorde vi en animatic som kronprinsessan Victoria och prins Daniel presenterade för professor Stephen Hawking på plats i Cambridge. Han är själv engagerad i frågan och tackade utan betänketid ja, säger Adam Ulvegärde, art director på Forsman & Bodenfors.

Hur resonerade ni när ni kom fram till att det var han som skulle fronta kampanjen?
– Ett problem med problemet är att det inte låter så farligt. I jämförelse med annat i världen känns inte stillasittande särskilt livshotande, vilket det i själva verket är. Att använda oss av Stephen Hawking, själv ofrivilligt stillasittande sedan många år tillbaka, ger frågan det allvar den förtjänar, säger Joakim Labraaten, copy på F&B.

Hur mycket har han varit med och bestämt vad han ska säga?
– Det är alltid viktigt att den som framför ett budskap själv kan stå för vad som sägs och känner sig bekväm i hur det sägs. Vi bollade fram och tillbaka några gånger, säger Joakim Labraaten. Uppdraget är pro bono.

Se filmen här


Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Snygg referens till TV-serierna om kosmos som Hawking medverkat i, med oväntad twist på slutet. Vissa saker förstår inte ens gamle Stephen.

Fabian Lakander, art director på ANR BBDO:
Smart och enkelt. Kul och tragiskt. Alla de paradoxer som uppstår med Hawkins som ambassadör gör filmen grym.



Fakta

Arbetsgrupp: Adam Ulvegärde art director, Joakim Labraaten copywriter, Martin Joelsson, Christopher Ek designer, Eva Carlheim-Müller Sahlin account director, Marie Sandberg-Murphy account manager, Robert Johnsson pr strategist, Lars Friberg planner, Peter Gaudiano digital strategist, Jens Odelbring agency producer, Joachim Back director, Pawel Edelman director of photography, Eric Stern executive producer, Tim Kerrison producer, Russell Icke editor, Peter Raeburn composer Gangsters post production, AOL / Be On media partner, Thor Otar Nielsen strategy.




Gammeldags hafvredryck

Kund: Oatly   Byrå: Forsman & Bodenfors

I en serie filmer får en äldre generation smaka på Oatlys Havfredryck, för att se om den smakar som på den gamla goda tiden.

Film 1

Film 2

Film 3

Film 4

Film 5

Film 6


Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Oatlys filmer får mig att tänka på hur reklamfilmer var förr. Lite enklare och mycket humor. Ungefär som när man var ung.

Fabian Lakander, art director på ANR BBDO:
Kul, ren och enkel idé! Och slutcopyn är kanon.

Eric Falk, art director på CP+B:
Blir så glad av dessa! Äldre människor är väldigt underrepresenterade i reklamen. OM de får synas så är det alltid en gammal morfar som bjuder på kola, eller Robert Gustavsson/Johan Rheborg som klär ut sig till skojiga/dementa tanter & gubbar. Det är ju så här man vill ha de äldre – "live on camera", charmiga och bittra på samma gång, fulla av visdom. Tänker på farmor och mormor som också hade hatat Hafvredrycken. Och "Som det eventuellt smakade förr" på förpackningen, jesus kristus vad den linen är bra, kan vi utse årets bästa copywriting redan här och nu?



Fakta

Arbetsgrupp: Jerk Zander kundansvarig/projektledare, Jenni Füleki produktionsledare, Lars Elfman art director, Martin Ringqvist och John Schoolcraft copywriters, Christoffer Persson formgivare/designer, Åsa Hammar agency producer, Falsett Produktion (Grade & Online), Ponytail (Sound Design) postproduktion, Torbjörn Martin regissör, William Tornvall producent, Peter Mogensen executive producer, Torbjörn Martin D.O.P, Torbjörn Martin editor, Ida Backman copy, Björn Lindén ad, Jennie Östholm projektledare, Emelie Nyman produktionsledare.




Com Hem till allt mellan himmel och jord

Kund: Com Hem   Byrå: M&C Saatchi

Com Hem vill förmedla att de har "Sveriges största utbud av tv & play" – alltså allt mellan himmel och jord. Det tog de fasta på i sin senaste kampanj, där de visar hur Com Hems starka innehåll bokstavligt talat låter en svepas med i handlingen.

Se filmen här


Så tyckte juryn

Martin Rynvik, copywriter på Mecka:
Välproducerat och överraskande. Håller sitt koncept snyggt.

Fabian Lakander, art director på ANR BBDO:
Snyggt och pampigt och känns rätt för Comhems affärsområde. Jag kan väl dock tycka att grundidén känns lite för gjord. Men det kanske är struntsamma om det är välgjort?



Fakta

Arbetsgrupp: M&C Saatchi





Hannes Tomani är copy på Kärnhuset.

Stephen Hawking grep tag i oss

Årets absolut sista omgång. Och kanske årets bästa. Oavsett om det var en gemensam eufori efter genomförd juryplikt eller den genomgående höga kvaliteten på bidragen som hade tagit sig till final, så har nog aldrig ett jurymöte varit lika plusladdat. I stort sett varje film innehöll något fantastiskt, om det inte var hantverket så fanns det en intressant idé. Saknades tydlighet så födde det skratt i stället.

Men den som bäst övertygade att den hade allt stannade inte där. Stephen Hawkings pep talk för Gen-Pep gjorde något som kommunikation för ideella organisationer tyvärr alltför sällan lyckas med – den fångade och underhöll oss innan vi fick lära oss något nytt. Det är svårt att göra något annat än att spetsa öronen när världens smartaste man har något att berätta. Och den uppenbara konflikten mellan ämnet och Stephen Hawking kommenteras inte ens. Det behövs ju inte, det känns ju.

Men kanske viktigast av allt så avslutas det med en lärdom om hur mycket vi behöver röra på oss varje dag. Minst 30 minuter som vuxen. Och det är alltså siffror jag återger utan att klicka upp Youtube igen. Vackert, gripande, effektivt. Vilket den här texten nog inte är, så se filmen. Då blir det lättare att minnas hur många minuter du behöver trippla för att dämpa ångesten som kryper sig på när du ligger i framstupa julbordskoma och precis har beställt en enkel till beach 2017. 

Hannes Tomani är copy på Kärnhuset.

Lista

1. Forsman & Bodenfors, Anonymous Content, GEN-PEP, ”Pep talk by Stephen Hawking”
2. Forsman & Bodenfors, Acne, Oatly, ”Gammeldags Hafvredryck”
3. M&C Saatchi, Acne, Swiss & Chimney, Com Hem, ”Com Hem till allt mellan himmel och jord”
4. M&C Saatchi, Standart, E.ON, ”Jul hos solfarmarna i Sölvesborg”
5. Forsman & Bodenfors, Indio, Telia, ”God morgon Internet”
6. DDB Stockholm, Bacon, Elgiganten, ”Säg det med en grej”
7. TBWA, B-Reel, Scania, ”The Scania Clock”

Topplista film 2017

  1. Forsman & Bodenfors

  2. Le Bureau

Jury Film 2016

  • Kajsa Oijerholm
  • Johanna Hofman-Bang
  • Emelie Jihnee Johnsson
  • Fredrik Kirkfjell
  • Eric Falk
  • Laerke Herthoni
  • Andreas Lönn
  • Bill Schumacher
  • Stephanie Moradi
  • Hannes Tomani
  • Katja Serrander