Månadens film, oktober 2015

TBWA:s humor fortsätter att bita på juryn och driften med fåfängan tog hem vinsten denna omgång. Byråns film för Arlas gräddmjölk delar även på andraplatsen med Lowe Brindfors hyllning till nattarbetare för Telenor. 

Dela sidan:

1. Synsam, TBWA, ”Länge leve fåfängan”

Kund: Synsam Byrå: TBWA

När TBWA inledde sitt samarbete med Synsam 2013 var uppdraget om att premiumifiera varumärket som är dyrare än konkurrenterna utan att det landade i  en generisk high fashion känsla. När byrån kastade ljuset på svenska astigmatiker på hösten hade man hittat en humoristisk röst – och så har det fortsatt. I höst gjorde TBWA nio olika filmer som driver med fåfängan som argument och drivkraft till att köpa nya glasögon. Alla med en subtil ton där man hela tiden befinner sig på rätt sida av gränsen mellan roligt och pajigt.

– Jag och Alexander Fredlund har jobbat mycket för att hitta rätt ton och matcha copyn mot det som sker i filmerna. Det är där hela jobbet görs eftersom det som händer visuellt i filmerna inte är superintressant – någon går, någon sätter sig ner. Eftersom samspelet och rytmen mellan bilderna och replikerna är så centrala har vi varit väldigt noggranna och jobbiga i klipprummet, säger TBWA:s copywriter Johannes Ivarsson.   

Filmerna i ”Länge leve fåfängan”-kampanjen har primärt gått i traditionell tv, men även i förkortade, nedklippta versioner i digitala kanaler. Av filmerna har Johannes Ivarsson en personlig favorit: 

– Jag gillar när den äldre kvinnan ”nya Kerstin” först är så stolt över sina nya, unika glasögon och sen sätter sig på uteserveringen när en yngre kvinna kommer in på restaurangen med likadana bågar.


Johannes Ivarsson ger också en eloge till Dramaten-skådespelaren Per Mattsson som lägger voiceovern till bildberättelserna. 

Se filmen här

Så tyckte juryn

Pontus Thorén, copy, King:
I en tafflig copywriters hand hade det här blivit tramsigt och töntigt. Nu blir det lågmäld humor som genererade stora skratt i juryn. Bra och inspirerande helt enkelt!

Pia Dueholm, Ingo:
Jag älskar ironin, humorn, tidsandan, snyggt filmad. Jag antar att de flesta människor lite skamfullt kan känna igen sig. Fantastiskt musikval och casting av röstskådespelare.  

 

Fakta

Arbetsgrupp: 

Synsam: Peter Herte, Helena Gregory, Helene Broch-Sommerfelt.
TBWA: Alexander Fredlund – AD, Johannes Ivarsson – Copy, Robert Schelin – Projektledare, Kalle Widgren – CD, Sofia Orrheim – Produktionsledare, Ingrid Wallmark Hjerpe – Formgivare.
B-Reel: Anders Hallberg – Regissör, Aril Wretblad – Fotograf, Magnus Theorin – Producent, Robin Siwe – Klippare.


2 Telenor, Lowe Brindfors, ”Telenor hyllar nattens hjälte”

Kund: Telenor Byrå: Lowe Brindfors

I samband med att Telenors kundservice blev tillgänglig 24/7 ville Lowe Brindfors lyfta för de som jobbar när vi andra sover. En av dessa osynliga hjältar är Tim som jobbar med att sätta upp reklamaffischer i tunnelbanan på nätterna. En juninatt klistrade Tim Carlberg upp en av allt att döma helt ordinär reklamaffisch. I stället verket klistrade han upp en hyllning– från Telenor till honom själv. Pranket filmades vid Hötorgets tunnelbanestation.

Kundtjänst är ju kanske inte jättelätt att göra någonting spännande med. Samtidigt blir det en allt viktigare del av helhetsupplevelsen kan jag anta. Hur kom ni fram till den här lösningen?
-Tvärtom tyckte vi, det hemlighetsmakeri som det här projektet krävde var väldigt kul. Att hylla alla de som arbetar på natten kändes naturligt när vi ville berätta att Telenors kundservice har öppet dygnet runt, året om. Och eftersom vi har ett etablerat och alltmer omtyckt koncept med Telenorfamiljen, kan vi tillåta oss att göra saker som står helt utanför den världen för att förstärka våra kampanjer, säger Lowe Brindfors copywriter Henning Wijkmark.  

Hans reaktion blev väldigt autentisk. Varför valde ni ut just honom?
– Tim, som är den som klistrar upp affischen, visste inte vad det stod på den från början så han blev naturligt nog väldigt överraskad och rörd. Att det blev just han som fick bli symbol för alla nattarbetare berodde på att han är en väldigt omtyckt medarbetare. Stort tack även till hans kollegor som var med och konspirerade och lyckades hålla masken under hela arbetet.


Se filmen här

Så tyckte juryn

Pontus Thorén, copy, King:
Filmen landar i en (spoiler!) mysig reaktion från Tim, frågan är hur många som missade den i och med filmens rätt långa transportsträcka dit.

Pia Dueholm, Ingo:
Alla gillar att fira en underdog eller glömd hjälte. Trovärdig reaktion som var fin. Får också ihop budskapet på ett bra sätt. 

Fakta

Arbetsgrupp: Calle Sjönell - CD, Henrik Almqvist - AD, Henning Wijkmark - Copy, Johan Öhlin - kundansvarig PL, Annica Smith - PL
Telenor: Johanna Andrén - Head of Market Communication, Maria Lilja Bolin - Head of Advertising & Media, Manuel Concha - filmproduktion och regi


2 Arla, TBWA, ”Arla gräddmjök”

Kund: Arla Byrå: TBWA

Grädde blandat med mjölk. Det var Arlas innovation i butikshyllans under hösten. I TBWA:s reklamfilm, med den frekvent använda David Sundin, tar man ner produkten till vad det egentligen handlar om. Reklamskådespelaren och tidigare byrågrundaren verkar närmast snopen när han under en demo-situation får bekanta sig med produkten.

I filmen får man intrycket att man vill framhålla hur simpel idé själva produkten gräddmjölk är. Vad det en grundidé ni jobbade efter?
– Absolut. Produktnamnet säger ju in princip allt och den är dessutom väldigt enkel att använda. Så det såg vi som en rolig utgångspunkt, säger TBWA:s kreatör André Persson.  

Vad bygger lanseringen av Gräddmjölk på. Hur stor är egentligen efterfrågan ute i landet?
– Arla Köket försöker hela tiden att underlätta matlagningen med nya produkter. Att blanda grädde och mjölk är ett knep som kockar har använt sig av länge. Detta för att få det krämigt utan att det ska behöva bli så fett. Moderna hemmakockar idag föredrar de mest naturliga produkterna som också är lätta och bekväma att använda.

Hyundai, Åhléns och Arla är bara tre exempel på filmer som David Sundin figurerar i just nu. Varför valde ni honom?
– Ja, han är onekligen superpoppis – och en väldigt rolig och likeable person. Den här filmen kändes perfekt för honom och därför blev det han.

Se filmen här

Fakta

Så tyckte juryn

Pontus Thorén, copy, King:
Har hört att David Sundin blir en egen kategori i Guldägget. Men jag förstår att alla använder sig av honom. Han kan säga vilken inifrån och ut-brief som helst och lämna tittaren i ett småglatt tillstånd.

Pia Dueholm, Ingo:

Var och rolig. Man gillar ju honom bara. Ett roligt sätt att porträttera enkelhet, humor och meningslöshet.

Arbetsgrupp: 
Arla:
Elisabeth Hedenljung, Catharina Johansson
TBWA: André Persson, Tove Eriksen-Hillblom, Johannes Ivarsson – Kreatörer, Cecilia Bauman – Projektledare, Kalle Widgren – CD, Christa Mellgren – Produktionsledare, Ingrid Wallmark Hjerpe – Formgivare
FLX: Martin Persson – Regissör, Therese Pettersson – Producent

 


 


 

Calle Sjönell

Synsam ser ljuset igen

Månadens film hade en solklar vinnare i Synsam. Det är uppföljaren på Guldäggsvinnaren från förra året. De inre monologerna är nästan pinsamt bra skrivna och underbart levererade och handlar om ögonblick vi alla känner igen.
Vi föll extra mycket för filmen med mannen som försöker få kvinnan att titta på honom. Pendlingen mellan osäkerhet och självkänsla är klockren – det riktigt värmer i kroppen och man undrar vad som ska hända vid filmens slut. Kommer de att få ihop det? Kommer lillkillen att gilla mannen? Hur ska de få livspusslet att fungera?!
Produktkopplingen är klockren och ICA:s opatenterade prispåhäng sprider sig från kund till kund och gör att man blir lite sugen på ett par brillor till.

På delad andra plats har vi Arla och Telenor. TV4 har precis bytt namn till ”The David Sundin show”, karln är ju överallt! Han försöker förgäves få en kock att förklara hur det gick med grädden och mjölken i Arlas nya produkt gräddmjölk. Kul vinkel kring produkten, härligt levererad av vår nya humorstjärna. Juryn hade delade meningar om produktens förträfflighet/irrelevans. Genialt att blanda dem så man slipper köpa separat så att grädden blir sur mot att man inte har kontroll på blandningen och att olika recept kräver olika.

Som andra tvåa har vi Telenors gråtvarma hyllning till nattens hjältar (där jag var jävig och inte deltog i diskussion och röstning) i form av dem som under hårt och sent arbete sätter upp våra alster i tunnelbanan med milli­meterprecision.
Bra koppling till Telenors 24/7-öppettider där filmen visar upp yrken där det är relevant med dygnet runt­öppet, ansåg juryn.

Calle Sjönell är creative director på Lowe Brindfors



Lista

1) TBWA, Synsam, ”Länge leve fåfängan!”
2) Lowe Brindfors, Telenor, ”Hyllning till nattens hjälte”
2) TBWA, Arla, ”Arla Gräddmjölk”
3) Forsman & Bodenfors, Tele2, ”Old Phone”
4) ANR BBDO, Umeå Energi, ”Dolf & Järven – Sol”
5) King, ICA, ”Träning – förväntan vs verklighet”
6) DDB Stockholm, Samsung, ”See beyond the edge”

Jury Film

  • Jacob Nelson
  • Kajsa Oijerholm
  • Johanna Hofman-Bang
  • Emelie Jihnee Johnsson
  • Fredrik Kirkfjell
  • Eric Falk
  • Laerke Herthoni
  • Andreas Lönn
  • Bill Schumacher
  • Stephanie Moradi
  • Hannes Tomani
  • Katja Serrander
  • Tove Eriksen Hillblom
  • Mikael Widemar
  • Frida Siversen Ljung
  • Martin Baude
  • Anna Jensen
  • Linda Callenholt
  • Jakob Åberg
  • Magnus Jakobsson
  • Rikard Linder
  • Calle Sjönell
  • Joakim Jonasson
  • amaliap@saatchi.se
  • Josefine Richards
  • Pontus Thorén
  • Åsa Riton
  • Johanna Reis
  • Sanna Lengholm
  • Carolin Högmyr
  • Johan Gustafsson