Humor om allvarligt ämne – TBWA Stockholm går vinnande ur månadens film

Månadens I TBWA Stockholms kampanj för Unicef valde byrån att sätta de katastrofer svenskar går igenom i en bredare kontext. Det charmade juryn och byrån går vinnande ur den senaste omgången av månadens kampanj film. På andraplats hittar vi B-Reel för Netflix och bronsplatsen kneps av Åkestam Holst och deras arbete för EuroPride.

Dela sidan:

"Katastrofer"

Kund: Unicef   Byrå: TBWA Stockholm

Marknadskommunikation kring välgörenhets- och hjälporganisationer följer alltsomoftast en ganska standardiserad mall. Extra intressant blir det därför när både kund och byrå vågar gå utanför mallen och överraska publiken – och ändå få kommunikationen att tjäna sitt syfte. Det är precis vad TBWA Stockholm och Unicef gjort i "Katastrofer", omgångens vinnare. Kampanjen är den första TBWA Stockholm tar fram för Unicef sedan ett samarbete inleddes i mitten av 2017.

Genom att fokusera på de "katastrofer" vi själva inbillar oss att vi går igenom lyckas de sätta fingret på de skilda verkligheter som existerar världen över. Kampanjen tar fasta på en rad ängsliga debatter och vattenglasstormar och får mottagaren att fundera över hur hemskt man egentligen har det.

Uppdraget inför kampanjen var att koppla Unicef närmre katastrofer

– När man jobbar med välgörenhets- eller hjälporganisationer tampas man alltid med risken att folk är lite avtrubbade inför bilder från katastrofdrabbade områden. Alla har redan sett de hemska bilderna på barn som lider och tyvärr får det inte folk att vilja stödja hjälporganisationerna längre, berättar Alexander Fredlund, art director på TBWA Stockholm.

I kampanjen, som delvis gick under jul, försökte de undvika de tydligaste julsymbolerna för att den inte skulle bli alltför generisk. Byrån valde heller inte att använda bilder från katastrofområden i slutet av filmen.

– Det var en tanke vi hade med oss långt in i projektet men till slut valde att skrota. På det här sättet kommer man snabbare till lösningen på problemet och vi tyckte att man får med sig budskapet på ett bra sätt ändå, säger Alexander Fredlund.


Så tyckte juryn

"Fin film och fin idé. Det är skönt att se något annorlunda som görs för en välgörenhetsorganisation, och när man vågar sig på humor i en tung och annars svår fråga. Ironiska exempel på i-landsproblem tagna till en extrem. Men lagom extremt för att det ska funka. Fint!"

Hanna Adelstål, student, Berghs.

"Uppskattar när viktiga budskap förmedlas med humor. Den här filmen har en bra och relevant idé, träffsäkert utförande, bra skådespel och får mitt skratt att fastna i halsen."

Daniel Hallberg, art director, King.

"Fint gjorda små sketcher som ger perspektiv åt föräldrars prioriteringar. Världens orättvisor kommer fram på ett förhoppningsvis självrannsakande sätt."

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Trots att filmer för den här typen av annonsörer har ett mycket bättre utgångsläge än dom flesta andra, så är denna film solklar etta i denna omgång! Välskrivet manus, och fingertoppskänsla i utförandet. Hatt av!"

Martin Ronström, managing director, B-Reel Films.

"Skön film som får tittaren att tänka till om vad som verkligen är viktigt i vardagen."

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.

"Att avhandla tunga ämnen med hjälp av humor kräver fingertoppskänslighet vilket man verkligen haft här. Välspelad, stundvis brilliant, dialog och fin look.
En kampanj som även lever upp till devisen att den enklaste idén ofta också är den bästa. Min klara favorit."

Stina Lütz, regissör, Camp David Film.

"När det ständigt kommer notiser från Omni, Aftonbladet, DN m.fl om alla hemskheter som världen tvingas utstå är det lätt att stoppa huvudet i sanden. Istället för att skrika högre väljer Unicef att bjuda på ett leende. Något som i alla fall fångar mitt intresse och får mig att lyssna."

Rickard Beskow, copywriter, Åkestam Holst.



Fakta

Arbetsgrupp TBWA Stockholm:

Creative director: Kalle Widgren
Kreatörer: Alexander Fredlund, Kalle Håkanson, Johannes Ivarsson
Projektledare: Per Olholt
Produktionsledare: Pernille Nylén Janze
Formgivare: Fanny von Pongracz

UNICEF:

Team manager: Åsa Lee
Kommunikationschef: Andreas Erisson

Produktionsbolag: Bacon
Regissör: Bart Timmer
Exekutiv producent: Richard Björlin
Fotograf: Kalle Nilsson
Producent: Sandra Sohlman
Scenografi: Catharina Nyqvist Ehrnrooth
Kostym: Madeleine Kihlbom Thor
Klippare: Robin Siwe

Postproduktion: Gangsters




"Black Mirror – Happy New Year"

Kund: Netflix   Byrå: B-Reel

Netflixproducerade Black Mirror är en av 10-talets mest omtalade tv-serier. I serien utforskas dystopiska framtidsscenarion där tekniken tagit över och kontrollerar stora delar av våra liv. Istället för ett samhälle indelat i ekonomiska klasser utforskar serien exempelvis hur det skulle se ut om vi fick ge "betyg" till alla människor vi träffar. En tydlig parallell till alla de appar där vi betygsätter alltifrån restauranger till Uberförare.

När den fjärde säsongen av serien skulle lanseras vände de sig därför till B-Reel som tog tillvara på det dystopiska år 2017 på många sätt var. 

Filmen fick stor organisk spridning i sociala medier och visades även direkt efter att CNN avslutade sin sändning från tolvslaget på Times Square.


Så tyckte juryn

"Det är ju ändå lite det att Black Mirror får det att krypa under huden på en som gör serien så svår att släppa. Kanske för att man kan ana vissa paralleller som går att dra till verkligheten. Men med den här filmen så är det är ju väldigt tydligt att den parallellen är ett faktum. 2017 var ett konstigt år. Glappet mellan påhitt och verklighet blir mindre. Bra idé, fint hantverk. Fångar verkligen kärnan av serien. Lite kalla kårar får man."

Hanna Adelstål, student, Berghs.

"Har verkligheten kommit ikapp den högteknologiska framtidsdystopi som Black Mirror porträtterat under flera år? Den här välproducerade trailern lämnar mig med känslan att jag med kittlande obehag måste se den nya säsongen!"

Daniel Hallberg, art director, King.

"Har själv inte följt serien – men blir nyfiken på något som utnyttjar vår tids skruvade världsbild som alibi för att sälja sin egen story. Imponerande produktionsvärde i en trailer som går långt bortom "trailernormen"."

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Tyvärr inte sett serien så svårt att få en inblick i vad som är fiktion och vad som är verklighet. Det gör också kampanjen lite svår för den känns inte som den lockar ny publik."

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.

"En modig idé och ett snyggt hantverk. Nyhetscollageklippning är ett effektfullt, men inte helt lätt, berättargrepp. Här har man dock lyckats få till en riktigt fin rytmisk förening av musik och bild som skapar ett spännande möte mellan fiktion och verklighet."

Stina Lütz, regissör, Camp David Film.

"En film som skrämmer mig, på ett bra sätt för att jag lyssnar, på ett dåligt sätt för att jag blir rädd. Helt klart ett smart sätt att aktualisera de dystopiska framtidsskildringarna som vi fått se i Black Mirror."

Rickard Beskow, copywriter, Åkestam Holst.



Fakta

Produktionsbolag: Bacon Stockholm
Regissör: Jakob Marky
Klippare: Ben Canny
Producent: Carina Pettersson
Executive Producer: Richard Björlin
Kreatörer: Johan Dahlqvist, Ida Colliander, Lars Bjurman, Marcelo Melo
Byråproducenter: Karl Wettre, Rebekah Cabré




"The Voice of Change"

Kund: EuroPride   Byrå: Åkestam Holst

Hejhej, europride


Så tyckte juryn

"Idén är klockren. Jag tittade/lyssnade om på den flera gånger. Stegringen i ljudet från första meningen till den sista är så fin. Dock känns det kanske i min mening mer som en casefilm kring vad som skulle kunna vara en radiospot, snarare än en reklamfilm? Vilket kanske inte gör något egentligen, mer än att man vill se och höra mer."

Hanna Adelstål, student, Berghs.

"Den här filmen gav mig gåshud och rysningar. Den träffade mig rakt i hjärtat. Så otroligt bra idé. Jag skriver det igen: så otroligt bra idé!"

Daniel Hallberg, art director, King.

"Framförallt en väldigt avundsvärd idé. Öppnar upp till många möjliga ingångar för att fördjupa sig ytterligare."

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel.

"Väldigt fin idé, det visuella lämnar en del att önska dock, man kommer inte hela vägen helt enkelt."

Martin Ronström, managing director, B-Reel Films.

"Bra ide, hade önskat att hantverket hade varit lite bättre för att lyfta det till en nästa nivå."

Pasi Helin, partner & CCO, MediaMonks.



Fakta

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Copywriter: Stephanie Moradi
Art director: Eva Wallmark
Creative director: Magnus Jakobsson
PR-specialist: Ida Persson
Produktionsledare: Michaela Winckler
Klippare: Eskil Lundberg
Planner: Karl Wikström

Produktionsbolag Flickorna Larsson:

Daniel Kilgren, Karolina Kilgren, Olle Eronn.





Martin Ringqvist, juryordförande

Marknadsavföring

I fredags gick följande mail ut internt här på byrån: "Toaletterna bakom repan är avstängda pga läcka. Detta upptäcktes då det läcker marknadsavföring ner till kontoret våningen under." Det fick mig att tänka på tre grejer.

1. Få saker slår en riktigt bra ordvits. Efter drygt 20 år i Göteborg har jag börjat se ordvitsar mer som en konstform än som en dialektal avvikelse. Eller kanske snarare, i just det här fallet, en diarektal avvikelse.

2. De bästa idéerna kommer allt mer sällan från kreatörer. Alltså sådana som jag, som desperat försöker hänga med i populärkulturen och som på sin höjd, någon enstaka gång, nästan lyckas uppnå samma humormässiga höjder som diverse meme-skapare och Insta-artister. Eller receptionister för den delen.

3. Just den reflektionen avspeglade sig tydligt i inskicken till den här omgången av Månadens Kampanj. Bortsett från de tre bidrag som hamnade i topp (och då i synnerhet Unicef) har jag nog aldrig sett så mycket marknadsavföring på en och samma gång. Det var helt enkelt erbarmligt dåligt. Nu måste såklart inte reklam alltid vara rolig, men det hjälper ju om man förstår vad den handlar om.

Förslagsvis plockar branschen (och jag får väl motvilligt inkludera mig själv i den) fram skämskudden och kör lite övertid på kontoret de närmaste veckorna. Alternativt hämtar inspiration från Guldäggsnomineringarna. Tillsammans ska vi nog kunna krysta fram något kul. Det är jag ganska säker på.

Martin Ringqvist, copywriter, Forsman & Bodenfors

Lista

Jury2018

  • Martin Ringqvist
  • Hanna Adelstål
  • Daniel Hallberg
  • Johanna Johansson
  • Pasi Helin
  • Jesper Holst
  • Martin Bartholf
  • Freshteh Piltan
  • Stina Lütz
  • Gisela Andersson

Tidigare omgångar

Igenkänningshumor från Åkestam Holst prisades av månadensjuryn

Februari 2018

December-Januari 2018

November 2017

Oktober 2017

September 2017

Maj-Aug 2017

April 2017

Mars 2017

Februari 2017

December-Januari 2017

November 2016

Oktober 2016

September 2016

Maj-Augusti 2016

April 2016

Mars 2016

Februari 2016

December-Januari 2016

Månadens Film November 2015

Oktober 2015

September 2015

Månadens Film Juni-Augusti 2015

April 2015

Mars 2015

Februari 2015

December-Januari 2015

November 2014

Oktober 2014

September 2014

Maj-Augusti 2014

April 2014

Mars 2014

Februari 2014

December-Januari 2014

November 2013

Oktober 2013

September 2013

Juni-Augusti 2013

Maj 2013

April 2013

Mars 2013

Februari 2013

December-Januari 2013

November 2012

September-Oktober 2012

Juni-Augusti 2012

Maj 2012

April 2012

Mars 2012

Februari 2012

December-Januari 2012

November 2011

Oktober 2011

September 2011

Maj 2006

Juni-Augusti 2006

Oktober 2006

November 2006

Maj 2007

Juni-Augusti 2007

September 2007

Februari 2007

Oktober 2007

Mars 2008

April 2008

Maj 2008

Juni-augusti 2008

December-januari 2009

Feb 2009

Mars 2009

April 2009

November 2009

December-januari 2010

Februari 2010

Mars-april 2010

Maj-augusti 2010

Mars-april 2011

Maj 2011

Juni-augusti 2011

Månadens Film

Januari 2006

Februari 2006

Mars 2006

April 2006

Årets film 2006

December-Januari 2007

Mars 2007

April 2007

November 2007

Årets film 2007

December-Januari 2008

Februari 2008

September 2008

Oktober 2008

November 2008

F&B bäst på film 2008

Maj 2009

Juni-augusti 2009

September 2009

Oktober 2009

September 2010

Oktober-november 2010

December-januari 2011

Februari 2011

Här är årets filmjury!

Månadens Film

September 2006